Gesprekken en sollicitaties

Of andersom. Er zijn mensen die denken dat je zo op een vrijwilligersbaan af kunt stappen en direct aan de slag kunt als het jou even uitkomt. Een tehuis met ouderen inlopen en direct iemand mee krijgen in een rolstoel en wandelen maar.

Nou echt niet! Om vrijwilligerswerk te kunnen en mogen doen, moet je serieus op sollicitatie gesprek komen. Altijd, ik weet niet beter, ik zit hier al sinds 2010 in namelijk en het is allemaal echt officieel alsof je een echte baan tot je gaat nemen. Het grote verschil? is het vrijblijvend? Nee, ook niet weet ik al uit ervaring. Net als bij een betaalde baan dien jij je volgens de afspraken in te zetten en krijg je een serieus contract mee welke ondertekent wordt door beide partijen en dan lig je net zo vast als… Het grote verschil is natuurlijk dat je zelf tijdens het gesprek al kunt aftaaien als het toch niet is wat je dacht, of je kunt proefdraaien en dan zonder gevolgen alsnog nee zeggen. Ze vragen zelfs om je CV eventueel, serieus dus.

Verder draai je mee, en ook als je ziek bent, meld je je ziek, bla, anders dien je er gewoon te zijn. Stoppen is natuurlijk wat makkelijker, als je er geen zin meer in hebt kun je makkelijker stoppen, want betaald word je toch niet. Dat zijn de enige verschillen en verder ben je net als de rest, vaak zelfs meer waardevol omdat jij het voor niets doet of hooguit een reiskostenvergoeding.

Op gesprek, gisteren

Gisteren woensdag was ik zelf op gesprek, bij Kwintes heet de organisatie of instelling. Ik zat bij de regio manager nog niet bij mijn ‘eventuele’ collega’s waarmee ik ga werken. Of ik dit echt ga doen heb ik nog geen idee van. Alles moet kloppen qua gevoel, het werk kan nog zo uitdagend zijn, het start natuurlijk met je directe collega’s of er een klik is. Ook dit is een pre als je niet betaald wordt, dat je je nog terug kunt trekken. In dit geval doe je het namelijk voor niets, dus mag je ook bepalen of je het fijn vindt met die mensen te gaan draaien en werken.

De regio manager ziet mij zitten, dat kan zij zo zien, maar ik moet dus ook nog op gesprek met die mensen met wie ik eventueel ga draaien, en pas dan weet ik meer. Ik wacht dus op een andere oproep, als ik over 2 weken nog niets heb gehoord, dan moet ik zelf haar weer even mailen.

Wat ga ik dan doen?

Ik kan eigenlijk heel kort zijn, ik heb nu al een soort van geheimhoudingsplicht, echter moet je je voorstellen dat het gaat om een buurthuis waar ook ruimte is voor mensen met psychische klachten, daklozen en verslaafden en de buurtbewoners zelf. het klinkt nogal omvangrijk, maar dit is het in een notendop. Het is dus zwaar en eigenlijk zijn er meer tegens dan voors om dit te gaan doen.

Waarom ziet zij mij dan zitten dan? tjsah, omdat ik vanuit ervaringen kan spreken? Van mijzelf? En zij mij ziet zitten vandaag de dag? Het eigenlijk ongelooflijk is dat ik hier nog zit vandaag? Tijdens welke sollicitatie kun je nu echt vertellen wat je allemaal mee hebt gemaakt en hoe diep je ooit hebt gezeten, eigenlijk nergens behalve hier, als vrijwilliger, het begrijpen van de mensen die daar dus binnen komen eventueel. En vanuit eigen ervaring hoe met hen om te gaan, ze luisterde en zij ziet mij zitten juist om deze kwaliteiten en bovenal ervaringen.

Zelf, wellicht omdat ik nog moet wachten op… denk ik al, laat iemand anders het maar doen, ik weet het nog niet. En dat weet ik echt nog niet. Wel zal ik die gesprekken nog aangaan omdat ik het wil weten, de sfeer, het doel, van de info map word ik nog niet veel wijzer in elk geval.

Daarom!

Ben ik verder gaan kijken en aankomende dinsdag heb ik weer een gesprek en zoals dit klonk, kan het zomaar zijn dat ik gewoon direct ben aangenomen als ik dat wil, en in dit geval is het meer gemoedelijk, zo klonk het wel! Alleen al een feit, dat zij vroeg hoe laat kun je? En ik vertelde haar dat ik eerst fysio heb en meestal rond 10 uur buiten sta. Nu kent zij mijn fysiotherapeut en het was goed, ze verwacht mij er direct na, en tussen 10 en kwart over 10. Met gemak, want ik hoef alleen de busbaan over te steken. Het bejaardencentrum dit keer, ligt namelijk aan het einde van mijn park, kan ik dus zelfs lopen als het moet.

Daarnaast, heb ik via de VMCA (vrijwilligerscentrale Almere) deze vacature gevonden, maar zij heeft nog een hele lijst vertelde zij mij net van dingen die ik zou kunnen gaan doen. het gesprek duurt anderhalf uur, mits ik mij meteen voor één van de taken vast leg, want dan krijg ik ook direct een rondleiding na het gesprek en na de papieren te hebben ingevuld en wij beiden onze handtekening hebben gezet.

Verder weet ik nog niets, maar dit klinkt al veel leuker en meer gemoedelijk in mijn oren.

Morgen weer een gesprek op het stadhuis, hier word ik wel wat moe van overigens, al die gesprekken, laat mij nu maar gewoon doen, vind gewoon iets en klaar! (vooral het stadhuis traject dus).

Nou goed, tijd om nu naar mijn huidige werk te gaan, naar mijn zonnestraaltjes waar ik ook al geheimhoudingsplicht heb, dus uhm…  😉

Jullie snappen ook wel dat ik dus met heel veel dingen bezig ben, solliciteren en zoeken naar de ‘perfecte baan’ en contacten leggen en gesprekken voeren dat ik vaak even moet bezinken. En gisteren had ik ook al direct visite en ben echt doodmoe al vroeg mijn bed in gestapt. Als jullie mij dus minder zien? Ben ik aan de slag!

 

 

 

43 thoughts on “Gesprekken en sollicitaties

  1. Wat spannend allemaal! Leuk dat het goed ging ook! Wel apart om te lezen dat er zoveel nodig is voor vrijwilligerswerk. Toen ik 16 was (of zelfs 15 nog net denk ik) zocht ik een bijbaantje naast mijn studie. Ik werkte bij de AH maar was het daar na een halfjaar al spuugzat. Ik wilde iets met mensen doen. Ik dacht: ik stap gewoon ergens naar binnen en ga vragen. Ik wilde graag met ouderen werken, dus stapte ik naar binnen bij het verpleegtehuis in ons dorp. Bij de balie vroeg ik: ik ben op zoek naar werk, wie kan ik daarvoor spreken? Ik werd doorgestuurd naar een kantoor in het verpleeghuis, waar ik direct het hoofd kon spreken. Ze wilden me ondanks mijn jonge leeftijd graag een baantje geven. Ik moest wat papieren meenemen en een paar dagen later kon ik terugkomen om te tekenen. Uiteindelijk heb ik daar 8 jaar gewerkt tijdens mijn studies! Echt bizar hoe makkelijk dat ging, ik ben er nog steeds ondersteboven van hahaha

    Liked by 1 persoon

    • Als je goed leest… kan dat hier ook voor komende dinsdag, ik kom op gesprek en als ik direct teken krijg ik een rondleiding, als ik nog na wil denken en nog niet wil tekenen dan… voor Kwintes, moet ik zelfs een verklaring omtrent gedrag gaan halen…. wordt weer vergoed, maar je komt echt in de zorg zorg…. dat is toch weer anders, vandaar dat ik twijfel, het één mag ik weer niets over vertellen, het andere is meer open 😉

      Liked by 1 persoon

  2. Vrijwilligerswerk is mooi werk! Ik doe het zelf ook regelmatig. Maar toch vraag ik mij af: er zijn ruim een miljoen vrijwilligers in Nederland: als die allemaal zouden weigeren voor niets te werken zouden er opeens 1 miljoen betaalde banen vrijkomen. Einde werkloosheid! Al die mensen hebben dan opeens ook een echt inkomen en kunnen dan geld gaan uitgeven waardoor de economie nog verder aantrekt en er nog meer banen bijkomen! Goed idee?

    Liked by 2 people

    • Ben ik met je eens Terrebel, zoals gezegd al eens vaker zo hier en daar, vroeger waren dit gewoon betaalde banen en zo zit het vol bij de vrijwilligers met banen die vroeger betaald werden… maar ja, als ik niet voldoe aan de participatiewet… word ik nu gekort… dus? Wat is de oplossing?

      Like

      • Ik denk dat wij massaal brieven moeten sturen aan wethouders en kamerleden. Binnenkort heb ik een gesprek met de Ombudsman van de gemeente Amsterdam en met de wethouder Sociale Zaken. Via mijn blog zal ik een ieder op de hoogte houden!

        Liked by 1 persoon

  3. Spannend joh! Ja, tegenwoordig is er qua procedure niet zo’n verschil meer tussen betaald werk en vrijwilligerswerk. Ja, je wordt niet betaald maar verder moet je er net zoveel moeite voor doen. Hopelijk krijg je snel iets meer te horen en weet je ook beter of het echt bij je past!

    Liked by 1 persoon

  4. Topper! Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden maar hoop vooral dat jij het leuk vind en met heel veel plezier aan de slag gaat. We zwaaien wel even naar elkaar he als we online zijn 😉

    Liked by 1 persoon

    • Ik wil jouw Jackie O bril, NU, hahahaha ik ben zo moe… die wallen, pfffffffff 😉 En dat is inderdaad wat ik wil, gewoon aan de slag zijn nu, dan kan ik alles weer herindelen, de balans terug vinden in het nieuwe patroon 😉

      Liked by 1 persoon

  5. Goh, ik wist niet dat je voor vrijwilligerswerk een even strenge procedure moet doorlopen als voor een betaalde job. Als die gesprekken… ik kan het me voorstellen dat je er inderdaad moe van wordt lieve Morgaine, je zou voor minder! Nu begrijp ik beter waarom je niet zo veel meer op de blogs verschijnt, daar moet je de nodige tijd voor hebben en die kruipt nu helemaal in het vinden van die baan. SUCCES hé!

    Liked by 1 persoon

    • Hahahaha ja daarom dus 😉 Het komt goed, als ik eenmaal wat heb gevonden en het nieuwe ritme kan gaan inpassen dan is er ergens ook weer tijd voor en om… 😉 Straks weer gesprek op het stadhuis…

      Like

  6. Even over het begin van je artikel: Dat is niet in alle gevallen zo hoor. Wanneer je vrijwilligerswerk doet om een uitkering te behouden, dan is het allemaal bloedserieus. Maar als je het voor erbij doet, omdat je iets terug wilt geven, zijn ze daar veel flexibeler in. Ik kan me bijvoorbeeld ‘gewoon’ aanmelden en reageren als er iets voorbij komt dat ik leuk vind omdat ik een baan heb en een volle CV..

    Wel is het zo dat je je ziek moet melden als je ziek bent. Ze gaan er tenslotte vanuit dat je komt. Maar goed, dat doe ik ook als ik een afspraak heb met een vriendin of mijn moeder.

    X

    Liked by 1 persoon

    • Misschien is dit per gemeente anders, hier ook als je een volle baan hebt, dien je je in te schrijven bij het VMCA, anders kom je al niet eens binnen, niet eens in een clubhuis van een sport vereniging, dat staat daar allemaal 😉 Zelfs van de kleinste verenigingen of wat dan ook.

      Like

  7. je tekst krijgt een veel prettigere toon over het tweede gesprek/sollicitatie dan bij het eerste. Net of je woorden meer licht en lucht krijgen. Ik ben benieuwd wat je er gaat uitkomen.

    Liked by 1 persoon

  8. Hey Suuz, Ben ik weer even. Ik lees van alles al op FB over dit gebeuren dus ben een beetje op de hoogte van wat er in je leven gebeurt.
    Vrijwilligerswerk is niet zo vrijblijvend. En wat je zegt, je kunt niet zomaar even binnenstappen en aan de slag.
    De beste voor de job krijgt de baan 🙂
    Succes 😀

    Liked by 1 persoon

  9. ik heb er eigenlijk geen idee van of het vrijwilligerswerk in ons land ook zo gestructureerd (en streng) is.
    In elk geval vind ik het straf van je dat je dit doet. In die sociale sector werken lijkt me niet altijd even makkelijk. Maar het geeft wellicht ook veel voldoening.
    Top van je, Suzan!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

