Tips & Trucs: Kamerplanten verpotten

Een hele tijd geleden hoorde ik rob zeggen, hij van ooit huis & tuin die nu op sbs6 een huis programma doet, ‘dat kamerplanten na een jaar wel klaar zijn en het tijd is om nieuwe te kopen.’

Hoe smeer ik mensen dingen aan die zo onnodig zijn en klop ik vooral geld uit hun zakken. Nou met zo’n opmerking dus. Er was dus een mevrouw met een serieuze vraag welke in de laatste 5 minuten dus beantwoord werd met deze tip.

BULLSHIT! Absolute bullshit!

Zoals je beneden kunt zien, deze voor mij onbekende plant nog steeds overigens, komt uit een collectie kamerplanten 3 voor 5 euro van AH. Deze heb ik nu al 2 jaar, en zoals jullie zien, nog nooit verpot, tegenwoordig worden planten op pot gezet die te strak zijn, eigenlijk dien je ze direct na aankoop te verpotten. Dit hoeft niet, maar dit is echt nodig, dat merk je vanzelf aan de plant als hij iets slechter erbij gaat staan.

verpotten8

Iedereen die planten in huis heeft kan zijn of haar plant groter en beter opkweken, dit gaat vanzelf als je maar zorgt dat jij jouw plant om de zoveel tijd gaat verpotten. Het is net als tuinieren, ook binnenshuis dien je te tuinieren eens in de zoveel tijd. Nu lees ik veel en vaak elk jaar, maar dat hoeft niet eens, je kunt ook op de groei werken en zorgen dat het eens in de twee jaren maar hoef te gebeuren. En ook de orchidee mensen, die je zo vaak goedkoop bij de AH ziet, als deze uitgebloeid zijn, dan kun je ook deze makkelijk weer in bloei trekken. Het enige wat je nodig hebt is geduld en liefde voor de verzorging ervan. het kan even duren allemaal, maar voor mij is dat een sport. Zo heb ik ook vaker wel planten gekregen die afgedankt werden door de mensen, ziet er niet meer uit, en deze weer opgekweekt tot prachtige volle planten, je moet alleen weten hoe.

Hoe verpot ik mijn plant?

  1. Zorg dat je weet op welke pot maat je plant nu staat en koop of vind dan een pot die minimaal 2 cm breder is dan waar je huidige plant in vertoeft. Ikzelf zorg er liever voor dat er direct 5 cm meer is, dan hoef ik niet vaak te verpotten hooguit te bemesten of bovenop wat verse aarde te geven.

verpotten5

2. Haal universele potgrond, deze is nu volop vrij goedkoop verkrijgbaar bij de Plus en ik zag het ook al bij de Dirk liggen. Een zak van 10 liter voor 0,99 cent of 20 liter voor 1,79 dacht ik. Deze potgrond kan ook buiten gebruikt worden in de borders en binnen voor alle kamerplanten.

verpotten9

3. Als je ruimte genoeg hebt buiten met een lekkere tafel, leg daar dan wat kranten op en ga daar lekker knoeien. Anders zorg dat je binnen een plek hebt waar je sowieso oude kranten over een tafel heen legt om achteraf sneller op te kunnen ruimen. Desnoods als je een houten tafel hebt, wat plastic eronder om je blad te beschermen. Knip dan een vuilniszak open bijv.

verpotten11

4. Pak je plant die je wilt verpotten en zorg dat je alles bij de hand hebt. Schaar om te snoeien direct. Aarde, je nieuwe pot en eventueel je pokon en een vochtige doek om je pot achteraf direct schoon te kunnen vegen aan de buitenkant en een theedoek of andere oude doek om na te drogen.

De onderstaande kegels duw je in de aarde en bij elke keer dat jij jouw plant water geeft laat het iets van voeding los, dit werkt ongeveer 3 maanden, dan valt het uit elkaar in de aarde en mag je er weer een nieuwe in indoen. Ik koop ze bij de Intratuin, omdat deze voor mij het meest dichtbij is, maar ook een goede bloemenzaak met assorti kamerplanten zou deze in huis moeten hebben.

verpotten12

5. Als je geen binnenpot gebruikt met gaten, dan dien je ervoor te zorgen dat je onderin ruimte overhoudt om overtollig water op te kunnen nemen. Ik heb altijd wel oude stukken grof glas of terracotta liggen om dit in stukken te breken en onderin de pot te leggen, erg belangrijk! Dit hoeft niet als je een binnenpot met gaten gebruikt.

Ook lees ik tegenwoordig dat je bijv. onderin een laag hydrokorrels kunt doen om te voorkomen dat de wortels gaan rotten als je even teveel water hebt gegeven. (heb je aktten, dan kun je ook een flinke laag kattengrit erin stoppen, 1 nadeel, na een jaar is dit zo verkluit dat je het moeilijk uit de oude pot krijgt, het is net beton, lol)

 

Zoals jullie hier kunnen zien, mag het echt hoog opkomen dat er dus echt een holte ontstaat om water weg te houden van de plant. Gebruik je een binnenpot, dan kun je deze stap overslaan.

6. Dan vul je de pot met aarde en zorg dat de kluiten eruit zijn, maak het lekker los met je handen en luchtig. Houdt het luchtig, niet aanstampen!

Pak dan je plant en haal voorzichtig de oude pot eraf, ze kunnen tegen een stootje maar probeer de wortels heel te houden, meestal kun je de pot er wel zo afhalen omdat de wortels geen aarde meer hebben en deze houden de plant bij elkaar.

verpotten6

Zet de plant in de pot en kijk of deze hoog genoeg staat. Zorg ervoor, als je de plant erin zet, dat er aan de bovenkant nog genoeg diepte overblijft om water te kunnen geven. Sommige mensen zijn geneigd om de aarde tot de rand aan te vullen, en dan heb je ellende als je water wilt of gaat geven. Is de hoogte goed? Dan is het ook belangrijk dat je kijkt of de plant mooi in het midden staat en vul dan met aarde aan, wroet het lekker los rondom de plant en laat de aarde zakken.

Blijf kijken of de plant in het midden staat of in de compositie die jij wilt, nu je nog niet vol met aarde zit in de pot, kun je de plant in de aarde nog wat verschuiven. Als je tevreden bent, dan kun je rustig aanvullen tot over de plant heen en voila, je bent klaar!

verpotten7

7. Als allerlaatste, als je van die pokon kegels hebt, duw er zo’n kegel in, want je hebt je plant even een schok gegeven, extra voeding is nu best belangrijk net als water geven. Zet de plant weer op zijn plek of waar jij wilt en geef hem water.

verpotten4

Dit is alles, en geniet in elk geval het komende jaar weer van de groei of nieuwe scheuten of zie je plant bijtrekken. Als laatste, google is er goed voor, probeer uit te vinden welke plant jij hebt en google de naam van je plant, wedden dat je heel veel tips en trucs te lezen krijgt?

De grijze potten die je hier ziet, zijn de potten van de AH zegels, deze kunnen ook buiten, ze zijn dicht, maar je kunt er gaten in boren, die worden onderin al aangegeven waar precies. Ik gebruik ze voor binnen nu, en volgend jaar of over 2 jaar zie ik verder.  En ze blijken groot te zijn!

Vorig jaar liet ik ook al zien hoe ik andere kamerplanten heb verpot en de AH mostuintjes, deze heb ik zo groot al weg gezet dat ze volgend jaar weer mogen, hoe dan ook, meestal verpot je zeker eens per jaar. Wil je dat terug zien en lezen? ~klik~

39 thoughts on “Tips & Trucs: Kamerplanten verpotten

    • hahaha nou ja… ik weet niet welk tuincentrum SBS werkt, maar dat moest natuurlijk. Way to go, orchideeën heb ik zelf nog nooit geprobeerd overigens, ik hou van volle planten die laag in de pot al lekker blad geven en zo 😉

      Liked by 1 persoon

  1. Ik heb ze nog niet zo lang geleden verpot maar heb geen ruimte onderin de pot gelaten voor eventueel teveel water. Nu geef ik de Sanseriveria’s ook niet bijzonder veel water trouwens. Ze doen het nog steeds 🙂 Pokon ga ik is aanschaffen 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb mijn moeder een aantal jaar geleden een orchidee cadeau gedaan en die staat er nog steeds. Met veel liefde zorgt ze er voor! Ik heb zelf niet zo’n groene vingers voor binnenplanten. Ik vind het erg mooi, maar vergeet al te snel water te geven en dan zijn ze dood voor ik er erg in heb!
    Buitenplanten zijn makkelijker, daar zorgt moeder natuur er mee voor dat ze van voldoende vocht voorzien zijn 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Orchideeën worden alleen maar mooier naarmate ze ouder worden. Bij mij worden planten echt oud. De bonsai ginseng is inmiddels ook alweer jaren oud en doet goed zijn best om straks als echte boom in de kamer te staan…

    Liked by 1 persoon

    • whaaaaaahahahaha uhm ja… over het algemeen gaat het wel de eerste jaren goed hoor maar na 2 a 3 jaar raad ik toch aan om over te stappen op grotere potten en verse aarde 😉

      Like

  4. Ah die van die tegels onderin had ik zelf nooit bedacht! Scheelt toch weer binnenpotten kopen want mijn ouders hebben dat ook altijd wel liggen ;)!

    Mijn bonsai is uiteindelijk dood gegaan door teveel water van iemand die oppaste.. verder heb ik ook altijd al mijn planten nog in leven weten te houden!

    Liked by 1 persoon

    • Bonsai is ook erg lastig en ja… als je dat aan iemand toe vertrouwt altijd even uithoren of ze weten wat het is, hoe dat werkt etc, heb er zelf ook ooit eentje gehad, die is helaas gevallen en na overpotten op nieuwe mooie schaal niet meer goed gekomen. Anders, geef ik altijd instructies op papier die ik op tafel leg, hahaha

      Like

  5. Ik verpot mijn kamerplanten ook niet elk jaar, hoor. En ze doen het gewoon goed. Ik denk zelfs dat je ze het best zo lang mogelijk met rust laat. Als je ziet dat ze uit hun pot gegroeid zijn, dan is het wel goed om ze te verpotten. Je ziet ze daar dan meteen helemaal van opknappen.

    Liked by 1 persoon

    • Het hangt er ook helemaal vanaf hoe groot je de pot doet waarin je ze zet, ze gaan uit van 2 cm, en als je dat doet, moet je wel elk jaar, ik zorg altijd voor grotere potten dat ze zeker 2 tot 3 jaren weer meekunnen 😀 En ik kijk altijd naar de wortels, haal de potten zo nu en dan even een stuk eraf om te zien hoever ze zijn en of het nodig is, nu was het echt nodig, alles stond nog op originele te strakke potten.

      Like

  6. Ik heb eigenlijk alleen maar orchideëen op de vensterbank… Even tellen 1 met 4 takken, ernaast 1 met 2 takken, 1 met 1 tak, een kleine met 3 taken, een grote met 2 takken, 1 met 1 tak (en een afgstorven takje) en een hele kleine met 1 tak. Ik heb dan nog een specialere soort die bloemen tussen blad groeit (maar daar heeft Shadow het zo op begrepen – ze gaat dan bloemen plukken). Ik heb ook nog een ficus (die dringend wel eens moet verpot worden 🙂 ). In de keuken staat nog een pot met basilicum en stevia en 2 vleesetende planten. En in onze bureau staat er een kleine ficus (die ook dringend eens moet verpot worden) en een aloë vera.

    Liked by 1 persoon

  7. Jij bent precies in alles bedreven wat je onderhanden neem,t is het geen schilderen, dan wel lekkere maaltijden klaar maken of zoals hier boven met planten werken, je hebt dus ook nog eens groene vingers!
    Fijn weekend lieve Morgaine en bedankt voor je inhaalmanoeuvre op mijn blog hoor!

    Liked by 1 persoon

  8. Hoi. heel toevallig kom ik jou pagina tegen. Zelf ben ik ook een grote liefhebber van kamerplanten. Stekken, verzorgen en af en toe een zieke plant weer beter maken is mijn lust en mijn leven. Mijn huis staat vol. Sinds een aantal jaren zijn de kamerplanten weer terug van weggeweest. Vorig jaar september ben ik op FB een groep begonnen “Liefhebbers van Kamerplanten”. Zo ontzettend leuk. En weggooien is wel het allerlaatste wat we doen. Inderdaad verpotten, scheuren, stekken enz, en ook weer anderen daarmee blij maken. Juist als een plant ouder wordt laat het zich zelf goed zien. In de natuur ziet een plant er niet zo uit als dat hij uit het tuincentrum komt, of van de bloemist. Nee hoe ouder de plant hoe meer je de ziel van de plant zelf ziet. Prachtig. Ik ga de link naar deze pagina delen in onze FB groep. Als het niet mag, moet je mij even terugfluiten. En iedereen is uitgenodigd om zich in onze groep aan te sluiten. Heel gezellig. https://www.facebook.com/groups/liefhebbersvankamerplanten/
    Lieve groet, Paula

    Like

Geef een reactie

