Recept: Foe Yong Hai met zoetzure gembersaus

Het volgende recept is het recept wat ik altijd graag bij mijn moeder eet. Omdat zij dit het beste kan maken. Nu vroeg ik al enige jaren naar het recept, vooral van de zoetzure saus. ‘Staat in je boek.’ Zei ze dan. En laatst vond ik het recept en ik zag direct soya saus. Als mijn moeder iets niet gebruikt is het soya saus, dus vertelde ik haar wat ik nodig zou hebben volgens ‘mijn’ boek.

Binnen 24 uur stond er een recept in mijn mail, geen soya saus! Hahaha

Ik raad je aan om eerst de saus te maken, zodat deze lekker kan trekken. Maak het ook eerder op de dag of een dag van tevoren zelfs. Zelf maak ik direct het dubbele aan omdat ik weet dat je de saus heel goed kunt invriezen. Goed hier gaan we!

Dit is overigens ook VEGA te maken, laat de kipfilet dan, en neem je favoriete champignons of andere paddenstoelen als vleesvervanger.

foeyonghai1

ingrediënten voor zowel de saus als de foe yong hai bij elkaar.

Zoetzure Gembersaus:

2 dl. Bouillon (van een blokje gesmolten)

2 sjalotjes of 1 kleine ui

2 teentjes knoflook

2 eetlepels tomatenpuree (neem Del Monte en je hebt de maizena niet nodig)

1 tl gemberpoeder, of een plak verse gember

2 eetlepels azijn

1 eetlepel bakgember

1 eetlepel zonnebloemolie

Halve eetlepel maizena (tenzij je Del Monte tomatenpuree gebruikt)

Wat suiker (om de smaak iets minder scherp te maken)

Bereiding:

Hak de ui en de knoflook fijn en bak ze in wat olie. Voeg de gemberpoeder, tomatenpuree, de azijn en de bouillon toe, roer er de bakgember doorheen. Wat suiker en even laten koken. (daarna gewoon af laten koelen tot gebruik, weer opwarmen)

 

Eet Smakelijk!

gembersaus2

De zoetzure gembersaus pruttelt

 

Foe Yong Hai

Kipfilet (ik had er twee)

1 prei

1 ui

2 teentjes knoflook

Paar wortels

Optie: rode/spaanse peper

Blikje dopwerten klein (of mexicaanse groenten van Bonduelle)

Eieren per persoon ongeveer 2.

Bereiding:

Snij de kipfilet in kleine stukjes, kleiner dan je meestal doet. Ui, knoflook, rode peper, prei en wortel fijn snijden.  Laat het blikje doperwten of gemengde groenten uitlekken.

Bak de kipfilet in wat olie, voeg de ui en de knoflook, (rode peper) en wortel toe. Bak even goed mee en voeg als laatste de prei toe. Voeg dan nog het blikje groenten toe. Dit mengsel kun je eventueel invriezen. Ook dit mengsel is fijn om eventueel van tevoren klaar te maken zodat  het goed door kan trekken.

Eieren per persoon ongeveer 2, mag ook meer natuurlijk. Kluts de eieren zoals je een omelet klutst, met wat zout, peper en een scheutje melk.

Neem een koekenpan en giet er wat olie in, doe er wat van het vlees en groenten mengsel in en giet het geklutste ei eroverheen. Nu zachtjes laten stollen en ergens even keren.  (net als een pannenkoek eigenlijk, dus ook per persoon bak je zo’n omelet na elkaar)

Serveer eventueel met witte rijst, nasi goreng of bami goreng.

Eet smakelijk.

foeyonghai6

En ~hier~ vind je alle recepten bij elkaar, incluis Nasi en bami.

42 thoughts on “Recept: Foe Yong Hai met zoetzure gembersaus

        • hahaha is goed hoor lieverd en voel je vrij als het gelukt is allemaal om dan zelf je eigen recept neer te zetten 😉 Op je eigen blog voor de Vega’s 😀 Omdat ikzelf Flex eet, bekijk ik ook altijd verder of het mogelijk is eventueel. Soms wel, soms niet. Maar dat tip ik dan graag, omdat de meeste mensen het echt kant en klaar willen hebben een recept, dus geef ik graag variëteiten aan 😀

          Liked by 1 persoon

  1. Weet je: vroeger bij de Chinees at ik dit gerecht echt altijd haha. Echt mijn lievelings! Ik ga die saus misschien volgende week wel even maken, klinkt bijzonder makkelijk! Lekker met een ei-gerecht denk ik!

    Liked by 1 persoon

  2. O dit ga ik zeker maken !! I love it!!
    Wat at ik altijd zo graag bij de chinees…o ja, babi pangang!!
    heb je daar ook een recept van?
    heb je blog net gevonden via Sabine.

    Groet, Wilma

    O help mij maag reageert al als ik het allemaal al lees!!!!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

