4 mei dodenherdenking filmtips

Ik weet niet meer wanneer ik het ooit ben gestart maar al jarenlang brand ik een enorme kaars buiten in mijn lantaarn, deze steek ik exact om 8 uur aan als op tv de 2 minuten stilte in acht worden genomen, vervolgens zal deze kaars branden en blijven branden tot het op is. Meestal haalt de kaars 8 mei en zal zo mijn dochters verjaardag passeren en doven, al is het net middernacht geweest op 8 mei. De dag dat mijn oma verjaarde toen zij er nog was.

Ik ben deze traditie dus wel pas na 2003 gestart, na het overlijden van mijn oma. dat weet ik wel. Al meer dan 10 jaar doe ik dit dus al.

Voor nu, wil ik jullie enkele tips geven om  op te nemen, gewoon van tv, als jij deze films nog niet kent, eentje ken ik zelf ook nog niet, deze gaat morgenavond op 4 mei in première zelfs. Op tv dus.

Zwartboek  om 22.35 uur welke ik zelf pas 2x heb gezien, zal op RTL7 worden uitgezonden, daarvoor Oorlogswinter 20.30 uur, ook pas 2x gezien, de laatste werd met kerst uitgezonden zelfs, of vlak ervoor. Omdat het ‘winter’ was denk ik.

Ook Schindlers List zal uitgezonden worden, deze wordt door Veronica om 20.35 uur uitgezonden. Deze film heb ik pas 1x gezien omdat ik niet dorst. Mijn probleem is namelijk dat het mij raakt, dat ik ga dromen, en die dromen zijn levensecht. Ik ga elke keer mee de gaskamer in, eerst kijk ik toe als hulpeloos, ik kan er niet bij, om mij dan tussen de mensen te bevinden, en op het moment dat we met zijn allen naakt opeen gepakt zitten, dan schrik ik wakker… elke keer weer.

En dit gebeurt mij ook met de volgende film die ik twee jaar geleden voor het eerst zag, deze film laat mij niet los, ik hou vragen over erna namelijk, maar ik wil niet teveel vertellen, mocht jij de volgende film nog nooit gezien hebben, deze is praktisch ‘nieuw’ als film over de tweede wereldoorlog, dan raad ik je aan, als je het kunt, om deze te gaan zien.

Net5 zal deze uitzenden vanaf 20.40 uur: The Boy in the Striped Pajamas….

 

De nieuwe film komt direct erna, ik neem ze op en zal ze later kijken, als ik er weer aan toe ben, op Oorlogswinter na, neem ik ze allemaal weer op, ja, ook Schindlers List. Ik ben ontzettend benieuwd naar: The Kite Runner, nee ik heb het boek niet gelezen, ik ga eerst de film kijken, daarna zie ik verder.

 

Laten wij op 4 mei, herdenken, niet alleen toen, maar ook in het nu….

Ik ben even stil om 8 uur terwijl ik de kaars aan zal steken.

40 thoughts on “4 mei dodenherdenking filmtips

  1. Die boy.. heb ik gezien toen hij net uitkwam.. was best indrukwekkend vond ik. Ieder heeft zijn eigen ritueel om te herdenken. Het belangrijkste is dat je herdenkt. Ik ga morgen naar de begraafplaats..

    Love As Always
    di Mario

    Liked by 1 persoon

        • Dat heb ik dus ook, dit is bij mij overigens vanmiddag al begonnen laat in de middag.. dan dwalen mijn gedachten al af… en zet nog door op 5 mei… ik vind het eigenlijk te kort op elkaar zo zwaar beladen en dan ineens feest, maar goed.. mijn dochter is op 6 mei jarig, en sinds zij er is, ben ik meestal 5 mei thuis, nu nog. Om vroeger haar party dan maar in rust en stilte voor te bereiden… op 6 mei ben ik het dan pas kwijt weer. Daarna kan ik eventueel ook de films weer kijken.

          Liked by 1 persoon

    • En morgen bevrijdingsdag, 4 mei herdenken wij de oorlog van ’40 – ’45 en ook alle slachtoffers daarna vanuit oorlogen en onderdrukking tot nu…. Morgen is het dan weer feest omdat destijds ongeveer het land was bevrijd, nog niet helemaal, en op sommige plaatsen wat eerder, het is dus symbolisch.

      X

      Liked by 1 persoon

  2. Een mooi en symbolisch gebaar, die kaars…
    Zelf ging ik ieder jaar naar de Dam, maar dat doe ik sinds een aantal jaar niet meer. Nu is Dodenherdenking één van de zeldzame momenten dat ik de TV nog eens aan zet. Ik volg het nu vanuit huis.

    Liked by 1 persoon

  3. Kijk ik toch op het juiste moment op je blog: filmtips!
    Ik hoop dat de dodenherdenking goed zal verlopen dit jaar met die tegengeluiden van de laatste paar dagen.
    En ik vind het een hele mooie traditie die je begonnen bent 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Nu je even tijd hebt, klik je nog even op de categorie onderaan aan? Je hebt een paar weken gemist aan mijn lijst, hahahahaha En ja, die traditie, ik ga zo de lantaarn van het balkon halen en schoonmaken, de kaars, het restje van vorig jaar zit er nog in….

      X

      Like

      • Ik ben al aan het neuzen haha! Ik zag al die over aantrekking van goede dingen, maar vind dat een beetje ”eng”, omdat ik vaak juist slechte dingen denk en dan weer bang ben dat aan te trekken :p
        Nu ik dit typ besef ik dat ik anders moet gaan denken haha.

        Like

  4. Schindler’s List vind ik zo verschrikkelijk. Ik kan er ook niet naar kijken. Op de middelbare school verplichte kost.

    Een mooie film die niet in dit rijtje staat en dus helaas niet wordt uitgezonden denk ik dan, is Sophie’s Choice met Meryl Streep. Persoonlijk vind ik dat één van de mooiere films in dit “genre”.

    The Boy In The Striped Pyaama’s is ook zo mooi en Zwartboek ook.

    Liked by 1 persoon

  5. Och dat zeg je tegen de queen van de tikfouten omdat ze te snel op send klikt en niet naleest, hahahaha Nee, Sophie’s choice zie ik niet op de Nederlandse tv vandaag…. Die heb ik ook gezien lang geleden… mijn moeder ooit in de bios toen ie net uit was, ik zie nog hoe kapot te terug kwam van die bioscoop avond…. vol emoties, ik was toen nog te jong… dus zag ik hem pas veel later, want deze film komt bijna nooit op tv. X

    Like

  6. Het is een mooi gebaar wat je maakt met de kaars, gedenken en doorgeven is belangrijk.
    Kamp Amersfoort kunnen we wel eens samen bezoeken, ben er meer geweest, was heel indrukwekkend de zogenaamde rozentuin.
    hans

    Liked by 1 persoon

  7. Wat een mooi gebaar die kaars.
    De films die je hebt genoemd vind ik stuk voor stuk erg mooi en indrukwekkend. Behalve Schindlers List, want die heb ik eigenlijk nog nooit gezien:-O Maar ik heb net even de trailer gezien en daar zag ik al best heftige stukken in zitten. Ik kan daar zo slecht tegen.

    Liked by 1 persoon

  8. Ik heb gisteravond voor het eerst Schindlers List gezien en ja, wat een indrukwekkende film. Tot nu toe had ik steeds een klein deel gezien, vooral omdat het zo’n lange film was en ik bang was dat ie te aangrijpend was, maar dat viel me enigszins nog mee, misschien ook omdat ik het nu beter kan hebben dan toen de film net uitkwam…

    Liked by 1 persoon

  9. Mooie traditie van het kaarsje. Oorlogswinter en Zwartboek heb ik nog nooit gezien. Schindlers List wel en van The Boy in the Striped Pyjamas heb ik het boek gelezen. Heel indrukwekkend. The Kite Runner heb ik ook niet gezien, maar volgens mij wel het boek gelezen. Deze dagen zijn een beetje anders als je aan de andere kant van de wereld zit, in een land waar de kennis over de oorlog heel anders is dan bij ons en er niets aan deze herdenking wordt gedaan. Ik heb wel eraan gedacht natuurlijk, dat doe ik altijd, ook op andere dagen soms trouwens. Dat is het belangrijkste denk ik, dat je niet vergeet en ook denkt aan alle doden en oorlogen op dit moment in andere landen.

    Liked by 1 persoon

    • Precies, en ik neem het ze ook niet kwalijk daar, zij hebben weer andere oorlogen of gevechten gekend die zij herdenken, waar wij nog nooit van gehoord hebben… elk land heeft zijn of haar geschiedenis… X

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

