Recept:Nasi Goreng a la Oma Sutherland

Het recept van deze week is pure erfgoed. Toen ik op mijzelf ging wonen wilde ik zelf nasi maken en natuurlijk zoals ik al vanaf geboorte gewend was van mijn oma het liefst. Mijn moeder maakte dit nooit eigenlijk. Nooit heb ik mij afgevraagd waarom eigenlijk niet. Het was gewoon iets wat ik vooral bij mijn oma at als ik er was, dus dat was okΓ©.

Eenmaal op mijzelf, wilde ik het ook weleens maken, recepten uitgeprobeerd voor zover mogelijk, vanuit het kookboek, met nasi kruiden kant en klaar, maar nooit, echt nooit lukte het mij om het exact zo te laten smaken zoals mijn oma dat maakte, ik snapte er niks van. Erom vragen dorst ik ook nog niet zo goed, dat voelde zo dom, had ik het maar wel eerder gedaan.

Pas na de geboorte van mijn dochter dorst ik er eens over te beginnen toen ze op bezoek was bij ons. En een paar dagen later kreeg ik een brief…. Van mijn oma… met het recept van haar hand, zoals ik het gewend was van vroeger bij haar thuis.

Nee, hier zijn geen foto’s van, omdat ik het echt weleens maak, maar dit nu na al die jaren zo gewoon is ook, dat ik er nooit aan gedacht heb om er een foto van te maken, ik bedoel het is een berg rijst met wat dingen erdoor… En dat is het! hahaha Maar geloof mij, doe het zo, zoals hier beschreven staat en je bestelt nooit meer nasi goreng bij de Chinees πŸ˜‰

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IngrediΓ«nten voor een bami ipv nasi, het enige wat ik terug vond, koken voor mijn ouders in 2013, omdat zij van vakantie terug kwamen die dag.

 

Nasi Goreng a la Oma Sutherland

27 – 6 – 1993, zondag

De rijst op de gewone wijze wassen en koken, zoveel als men nodig heeft voor het aantal personen.

Wat je nodig hebt:

1 a 2 teentjes knoflook

1 ui, fijngesneden, alleen als het erg warm is, liever niet

1 prei fijn gesneden

1 a 2 rode pepers, minimaal, vermeerderen als je het pittiger wilt hebben, bij gebrek aan vers, 1 a 2 theelepels sambal uit pot

1 theelepel trassi (dit kun je gewoon bij de supermarkt vinden of de toko natuurlijk)

1 theelepel sesamolie

250 gram doorregen varkenslappen of magere varkenslap, of restjes vlees of kip in blokjes of stukjes gesneden.

Bij speklappen het witte vet eraf snijden ook in blokjes

1 ons bacon of ontbijtspek

Zout naar smaak

Gebakken eieren of omelet naar aantal personen

Bereiding:

De blokjes reuzel (vet van de speklappen), in de wok uitbakken en de kaantjes erin laten. Doe er de sesamolie bij, (eventueel het vet afgieten als het erg veel is).

Hierin de knoflook, ui in fruiten, dan de rode pepers of sambal en trassi.

Vervolgens het vlees en de bacon mee fruiten. Als dit mengsel aan de droge kant is, de rijst in delen roerbakken. Zout toevoegen naar smaak.

Als laatste de fijn gesneden prei erdoor roerbakken.

Men kan de rijstschotel op of in een schaal doen en versieren met reepjes omelet, fijne snippers ham. Een spiegelei smaakt er best bij.

Komkommer in stukken gesneden of komkommer in zuur of augurk, zilveruitjes, kroepoek natuurlijk.

Of, gedroogde uitjes en Javaantje (frietjes), gebruik je fantasie!

Extra tip, maak dit zonder de rijst erdoorheen te doen, verdeel in porties en vries het in, in een zakje, maak dus meer, vermeerder het en heb altijd klaar liggen, hoe langer de kruiden doortrekken, hoe lekkerder de nasi is, liefst een dag van tevoren maken, de tweede dag is het altijd lekkerder.

Eet smakelijk.

PS, toen ik vroeg, en de bami dan? EXACT HETZELFDE, laat dan wel de TRASSI eruit, dit is de reden overigens, de trassi, waarom mijn moeder dit niet eet en nooit maakt, niet op deze manier in elk geval πŸ˜‰ Ze zal bij mij als ik het zelf gemaakt heb, dan ook geen nasi eten, wel bami, hahahaha

22 thoughts on “Recept:Nasi Goreng a la Oma Sutherland

  1. Waarom geen foto van het gerecht zelf? Ben heel benieuwd :-). En nasi moet je sowieso niet bij de Chinees halen toch? Het ziet er dan niet eens echt uit als nasi vind ik dan. Leuk dat je je recept deelt. Ik snap je moeder wel van die trassi hoor. Ik haal het ook niet in huis.

    Liked by 1 persoon

    • Omdat ik eigenlijk niet zo’n food fotograaf ben, hahaha als het klaar is ga ik eten, ik vergeet dat gewoon πŸ˜‰ Als ik het weer ga maken, dan maak ik er een foto van, denk ik, hahaha

      Like

  2. Ziet er goed uit! Kan ik ook wel weer eens maken, rijst met groente erdoor. Al is Jimmy dat niet zo gewend om te eten. Het klinkt heel suf, maar in Colombia mengen ze geen eten. Dus je krijgt groente apart van de rijst en ik ben dan de enige in dit land die alles door elkaar gaat zitten husselen hahaha De eerste keer keek men me echt heel raar aan en zei iemand, uhh Sabine: hier mengen we niet ons eten. LOL Ja toch blijven doen en nu is iedereen het gewend πŸ˜€

    Like

  3. Oeh, deze nasi wil ik wel proberen. πŸ˜› Heb lange tijd alles wat bami of nasi was echt vies gevonden. Mams gebruikte altijd van die vieze grove groentepakketten, en ik vond prei altijd vies. Ik heb geen moeite met groentes meer (wel met witlof, boerenkool, en andijvie), maar wil ze wel graag fijn hebben, haha.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

