Recept: Pindasoep (zowel met kip als VEGA versie)

Elke zaterdag geef ik een recept af welke ik met grote regelmaat maak. Omdat ze makkelijk zijn, het voor mij vaak meerdere dagen betreft en dus lekker makkelijk. Nu ben ik single, dus dat is makkelijk, de meeste recepten kun je ook makkelijk invriezen of zijn een dag eerder gemaakt de volgende dag lekkerder. Zo ook dit recept, de pindasoep.

Dit recept heb ik ooit voor het eerst bij iemand anders thuis geproefd, nu had ik er wel vaker van gehoord, maar ook ik ben best wel Hollands diep van binnen en โ€˜wat de boer niet kent, maakt ie niet zelf.โ€™ Oh wacht, het is eigenlijk anders ๐Ÿ˜‰ Nou goed, ik zal niet zo snel iets opzoeken en maken omdat ik al barst van oude vertrouwde recepten waar ik anderen mee verras. Maar uitproberen bij anderen vind ik erg fijn en zo kan er ineens een nieuwe favoriet ontstaan. Zo ook deze, en ik heb hem direct ook aangepast, meer pittig. Dit is een kwestie van uitvinden en uitproberen, maar ook gewoon googelen. Omdat dit recept niet van huis uit komt doe ik dat ook elke keer, op zoek naar variaties en wat zijn er veel!ย  ~klik voor 243 verschillende recepten~

Toch heb ik een basis waar ik altijd mee start en dat kan zowel met kip zijn als even geen zin hebben in de lange versie, dus zonder kip. Vorige week maakte ik hem zonder kip. Jullie snappen toch wel, als je het vega wil maken, dat je dan de kip weg moet laten en even uit moet proberen welk bouillonblokje dan goed past? Ik gebruik namelijk wel altijd kippenbouillon als basis. Daarnaast is het vooral ook op gevoel koken, de ene keer heb ik er meer uien in dan de andere keer.

pindasoep1

Ingrediรซnten pindasoep

Recept Pindasoep voor 2,5 liter:

Wat je nodig hebt:

500 gram kipfilet

6 grote uien

Een flink stuk gember ( zoโ€™n 2 cm)

Een pot Calvรฉ pindakaas (jouw favo pindakaas dus)

6 eetlepels Ketjap manis

Sambal manis (of oelek)

Suiker

Kippenbouillonblokjes (zoveel als je aan liters maakt met water)

4 a 5 Knoflook (of meer, of minder, op gevoel dus)

Optie: verse spaanse pepers

Piment

Eem beetje olie, sesam, walnoot of zonnebloem

 

Vers:

prei fijn gesneden in ringen,

taugรฉ (welke je op het laatst ook mee kunt koken, ik doe het er altijd of meestal vers op en alleen bij opwarmen er eventueel even bij, de kook erover, maar het moet knapperig blijven het liefst).

Bereiding:

Snij de kipfilet in blokjes of reepjes wat je fijn vindt.

Maak de uien schoon, de gember en hak in hele fijne stukjes, zo fijn als je kunt. De knoflook persen. Doe wat olie in de soeppan (ik bak het altijd even apart in een koekenpan), bak hierin de uien, gember en de knoflook, heb je spaanse pepers? Deze kunnen ook even mee.

Hierover doe ik altijd een schepje of 5 suiker, het suikerschepje, is iets groter dan een theelepel. Daardoor worden de uien mooi bruin maar ook worden deze zo al wat zoet van smaak. Bak tot de ui mooi bruin is en het liefst nog glazig.

Vul nu de pan aan met 2,5 liter water en mik de kipfilet er met liefde in. Voeg de ketjap toe, de piment en een eetlepel sambal, als je dat wilt, dit hoeft niet! Voeg de bouillonblokjes toe en laat dit aan de kook komen. Het ziet er niet uit ๐Ÿ˜‰

Als de soep kookt, is de kipfilet ook zo goed als gaar, zo niet, nog even door laten koken, dan pak je de pindakaas, voegt deze toe.

LET OP!: Vanuit ervaring ben ik wijs geworden, zodra je de pindakaas hebt toegevoegd en het kookt te lang? Dan zal je pan overlopen net als melk, omhoog kruipen, blijf er dus bij! Of check vaak genoeg tussendoor. Het is mij al twee keer overkomen, ik blijf er dus liever bij, maar ik kook met stadsverwarming, plaat dus, elektra, terug draaien is dus lastig, het blijft dan lang na koken.

Nu de pindakaas goed doorroeren, het zal niet vanzelf smelten namelijk, dus echt goed roeren en in laten dikken. Even proeven of je het zoet genoeg vindt, anders nog wat suiker toevoegen naar smaak. Dit doe ik standaard al, nog een paar eetlepels, meestal 4 eetlepels.

Als het weer even aan de kook is geweest, de kipfilet gaar is, komt de opmaak.

Opmaak:

Doe de soep in de kom, doe er wat verse prei in en wat taugรฉ, zoveel als je lekker vindt, bij mij gaat er veel in. En dan nog een theelepel sambal erop en eten maar. ย (dit hoeft niet, als ik het vaak als lunch eet, doe ik er alleen de sambal in).

pindasoep2

pindasoep

Eet smakelijk.

(is iets vet en ook schuin gedrukt? Dan zit er een link onder)

 

37 thoughts on “Recept: Pindasoep (zowel met kip als VEGA versie)

  1. Dat ziet er heel smakelijk uit! Zelf heb ik geen verstand van koken, maar wel van lekker eten en als ik al die ingrediรซnten zo op een rijtje zie dan geloof ik best dat het er goed in gaat!
    Fijn weekend lieve Morgaine, geniet van de soep en van het leven!

    Liked by 1 persoon

    • Ik dus ook niet, oh wacht, dat was misschien nog wel en grappige anekdote geweest, hahaha ik eet dus ook nooit pindakaas, heb dat nooit op voorraad, tenzij het winter is en ze zijn in de aanbieding, maar dan speciaal voor de soep, lol…

      Liked by 1 persoon

  2. Dit lijkt me op รฉรฉn of andere manier zo vies en toch ben ik ook wel weer benieuwd. Wellicht vraag ik mijn vriend dit eens te maken, zal me niks verbazen dat hij het lekker gaat vinden. Dan kan ik proeven ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

  3. Deze sla ik over hoor Suus! Ik vind pindasaus echt heel vies, en pindasoep klinkt niet veel beter, haha. ๐Ÿ˜› Ik associeer satรฉsaus en bruine derrie altijd met,uhh, andere bruine derrie, hehehe… XD

    Liked by 2 people

  4. Ik kan me niet herinneren dat ik dit al eens geproefd heb. Wellicht toch eens proberen. Wellicht heb je nog ergens een mooi gerecht voor bamisoep. We hebben een mooi recept daarvoor gehad, maar ik ben het kwijt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

