Maandagbabbel #2 : Hoe hou je zilvervisjes weg?

Het is alweer MAANdag, mijn favo dag van de week. Vandaag wil ik een belofte inlossen die ik al vorig jaar zomer geloof ik zo hier en daar op blogs heb achtergelaten. Zilvervisjes, het was Sas, van I live for my Dreams die hier een keer over schreef en ik schreef terug, ik zal er binnenkort over vertellen hoe je ze weg kunt houden. As if… Β (Sorry Sas) πŸ˜‰

Maar, dit probleem kennen velen wel, zilvervisjes, vooral als je landelijk woont? Ik heb geen idee hoor, die dingen komen vaak uit het riool of zo, dus ze zitten overal. En ze zien er al vies uit gewoon, nu hou ik van zilver, maar dit visje mag van mij weg blijven.

Zilvervisjes, kun je die bestrijden?

JA, niet voor 100% misschien, maar mij lukt het al 22 jaar aardig en zo ook bij mijn familie. Wat ons geheim is? Schoonmaakazijn. Een fles kost bij de AH 0,34 cent en heb ik in de zomertijd altijd standaard 4 flessen van staan, zodat ik lekker kan gieten.

Schoonmaakazijn:

Neem gewoon de fles en laat een flinke scheut lopen in al je riolen, dus putjes van je keuken en badkamer en ook het toilet! het toilet is misschien wel het meest belangrijke, gewoon een scheut in de pot, in het water en laten staan! Zo ook in het fonteintje van je toilet, gewoon gieten en laten staan! Niet meer doorspoelen! Eventueel, als je gaat dweilen, ook in je water doen waar je je vloer mee dweilen gaat.

schoonmaakazijn1

Wat doet het dan?

Het zuur, daar kan zo’n zilvervisje niet tegen, en blijft dan weg. Echt heus waar, zo kun je dus ook een sopje maken met schoonmaakazijn en je keukenkastjes daar mee schoonmaken. Zelf giet ik zo vanuit de fles, maar ik heb ook een oude spuitfles van keukenreiniger, Muscle, die, en daar giet ik ook half om half schoonmaakazijn in en vul de andere helft voorzichtig met water, even schudden en zo kan ik ook de vuilnisbak en kattenbak tussendoor sprayen. het houdt namelijk ook vliegen weg en muggen en vele andere kleine vliegende dingen.

Ga je een paar dagen weg?

Doe dan ook vooral wat ik al beschreef, zorg dat alles schoon is, en als laatste, echt als iedereen klaar is, neem dan de fles weer en giet het in ALLE putjes van riolen, zorg dat de zwanenhals goed vol staat gewoon, gewoon zo LATEN, de kranen dicht laten, en vergeet je douche putje niet. Β πŸ˜‰ Geloof mij, eventuele geuren zijn weg en blijven weg, en zo ook de zilvervisjes en ander ongedierte.

Ik zie een zilvervisje, terwijl…

je alles hebt gedaan wat ik hier vertelt heb. JA, dat kan, zoals in het begin aangegeven, je zult het meeste weghouden, maar zo nu en dan slipt er weleens eentje doorheen. HIER, in dit huis is het een teken dat ik weer even met de azijn rond moet in de putjes, ik gebruik niet alle kranen namelijk, en ergens vergaat de werking ook. Maar dit duurt weken als je een kraan niet gebruikt verder.

Ook mijn buurvrouw van 82 gebruikt elke dag schoonmaakazijn als spray met water, sopje met water en schoonmaakazijn en neemt daar haar keukenblad mee af, zo houdt ook zij ze weg.

Onze benedenbuurvrouw, die begon er een keer over, ze had zoveel last van zilvervisjes, de buuv van hiernaast en ik, keken elkaar aan, huh? Hoe dan… Goed, zij is Surinaamse, een schat van een vrouw, maar kende dit gegeven dus niet, dus wij, hebben haar deze tips gegeven, ik heb het laten zien ook, de fles, welke ze moest hebben, DE GROENE mensen, echt de pure schoonmaakazijn, ja dat stinkt, je kunt ervan gaan hoesten, maar wil je ze weg hebben of …. ga je voor de lekkere geuren, welken ook weer ongedierte aantrekken, schiet mij maar absoluut lek waarom ze weer schoonmaakazijn met geuren hebben gemaakt, echt hoor, laat staan die troep! Na enkele weken al, zagen we haar weer en vroegen hoe het nu ging. Ze is het gaan doen en alle zilvervisjes zijn zo goed als weg, en ze dankte ons absoluut nog eens drie keer om onze tips. Volgens haar, echt Hollands… Haar eigen woorden.

Hier vind je nog 25 tips die je kunt doen met schoonmaakazijn al ~klik~

Velen weet ik en vergeet ik ook eigenlijk weer, omdat het voor mij zo gewoon is om te doen en te gebruiken. Ook bij Vara Kassa Groen kun je van Lana veel tips vinden, op youtube, even Lana Kassa Groen intikken en er komen tig filmpjes op πŸ˜‰

 

En deel twee, van Zand,Zeep en Soda

54 thoughts on “Maandagbabbel #2 : Hoe hou je zilvervisjes weg?

  1. Woon zeer landelijk maar heb er gelukkig (nog) geen last van. Maar anders wel een handige tip, al weet ik niet of het schadelijk is voor mijn septische put. (hebben hier geen rioleringen) dus dat zou ik moeten uitzoeken, maar denk het niet.

    Liked by 1 persoon

    • Oeh, dat weet ik ook niet Hillechien, ik ga uit van normale riolering, wellicht is DAT de reden dat jij er geen last van hebt, gezien ze graag via leidingen of kartonnen dozen binnen komen, alles wat vet gedrukt is, zit een linkje onder in dit stuk πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  2. Zelf heb ik daar tot nu toe geen last van gehad, ik woon dan ook landelijk. Maar moesten die beestjes onverhoeds toch opduiken, dan zal ik je wijze raad ter harte nemen. Dankjewel voor de tip hoor en maak er een fijne nieuwe wek van!

    Liked by 1 persoon

    • Ik weet ook niet of het echt landelijk is, het is een horen zeggen van vroeger… Als ik logisch denk, zitten ze waar leidingen zitten vooral en papier, dus juist in een stad? πŸ˜‰

      Like

    • hahaha ja zijn ze ook, en waarom eigenlijk, ze zien er gewoon brrrrrr uit alleen al, gelukkig, heb ik Picasso, als ik er al eentje zie, heel soms, roep ik hem, en ja Picasso wint altijd, daarna direct de azijn weer pakken en hoppa, weg zijn ze weer, hahahaha

      Like

    • hahahaha ja, maar het gekke is, als ik er al eentje zie lopen, zitten ze vaak op het toilet, en die deur is altijd dicht tenzij ik er zelf op zit, dus daar kan hij niet jagen, de rest van het huis is hier wel vrij, op een verdwaalde na in een keukenkastje, zo smerig.. als ze dood in een pan liggen, maar goed, als dat eens per 4 maanden gebeurt… , toilet is hier dan wel de plek.

      Like

  3. Hier staat ook altijd standaard een fles schoonmaakazijn in het keukenkastje (o.a. voor het konijnenhok; meer diervriendelijk), maar ik wist niet dat het ook helpt tegen zilvervisjes. Ik heb ze hier ook af en toe in het toilet, dus ga zeker je tips proberen! πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  4. Oh dit had ik echt moeten weten toen ik nog in Nederland woonde! Gek werd ik er van… zelfs in de keuken en snapte er niets van. Zo vies! Vreemd genoeg heb ik hier in BogotΓ‘ echt geen last van ongedierte. Geen spinnen, weinig vliegen en muggen en dus ook geen zilvervisjes. Heerlijk!!!

    Liked by 1 persoon

  5. Wij hadden ze op zolder…en daar ligt vloerbedekking..dus kan niks met schoonmaakazijn.
    Ik ben naar het kruidvat gegaan en heb een paar van die doosjes gehaald en die op zolder neergezet..en weg zijn ze

    Liked by 1 persoon

    • Alsjeblieft, hahaha sorry, dat het zolang heeft geduurd πŸ˜‰ Ik wist nooit waar het in te passen omdat ik telkens naar een dag of een gebeurtenis ging bloggen, dat is nu met deze thema’s wat makkelijker πŸ˜‰

      Like

  6. Wel last gehad toen we op de ark woonden, maar het zijn dan ook beestjes die dol zijn op vocht. Dus in vochtige huizen zullen ze floreren.
    Ik heb er in andere huizen nooit last van gehad. Toevallig heb ik er laatst een gezien in Jan zijn huis, vlakbij de badkamer op de muur.
    Als het echt een plaag is moet je er iets aan doen en ja schoonmaakazijn is al zo’n oud middel. Werkt heel veel problemen weg. X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

