Recept: Orak – Arik (fijngesneden kool met gehakt)

Wat zeg je? Wat voor recept? Orak – Arik? Wat is da?

Ja, dit is nu een Indisch groenten gerecht wat veel mensen niet kennen omdat je het ook niet kunt bestellen bij de Chinees of de Indo. Het is een absoluut favoriet recept voor zowel zomerse als juist in de winterse dagen, snappen jullie mijn belofte? Kom ik ermee aanzeiken in de lente.

Het zit bomvol vitaminen en mineralen, kool sowieso, dat weet iedereen toch wel? Hoop ik? Dus is het juist geschikt als je kinderen hebt die lastig eten, zelf maak het altijd met spitskool, ik heb een aantal keren chinese kolen gehaald, maar telkens zaten die vol met bruine plekken tot diep van binnen, dat laat ik dus maar tegenwoordig. Je kunt dit ook zo heet maken als je wilt, wij zetten de sambal manis met name ook nog erbij op tafel, al is het om de rijst extra ‘up te spicen’.

Kun je dit ook zonder gehakt eten? Dat weet ik niet, ik ben een flex eter en dit maak ik altijd, maar dan ook altijd in elk geval met spek, het gehakt eigenlijk ook, dus compleet zoals het er staat.

Eén nadeel, dit moet je maken en direct opdienen, invriezen? Kan wel, de smaak is dan ook nog goed, lekkerder zelfs, maar het ziet er niet meer uit, hahaha

Wat wel kan: Tot voor de spitskool het boeltje wokken in grote hoeveelheid gemaakt, dus voor 3 porties tot 4 porties bijv. Dan af laten koelen en in bakjes invriezen, dan hoef je alleen de kool en het ei nog maar vers te halen, te snijden en kun je het afmaken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Orak – Arik

 

Recept: Orak – Arik (fijngesneden kool met gehakt)

Benodigdheden:

500 gram groene – chinese of spitskool

100 gram prei

2 gesnipperde lomboks (spaanse pepers) zonder pit

100 gram gehakt

100 gram ontbijtspek of bacon

2 eieren

2 eetlepels olie (sesam of zonnebloem)

3 eetlepels gesnipperde uien

2 gesnipperde teentjes knoflook

nootmuskaat

zwarte peper

zout

Bereiding:

Snijd de kool uiterst fijn. Braad het gehakt en de ontbijtspek of bacon los in de olie. voeg er de uien, knoflook, zout, peper, spaanse peper (lombok) en prei aan toe. Iets meer peper dan je normaal zou doen.

Fruit het als het gehakt gaar is, de fijngesneden kool even mee. Ze moet knappend blijven.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spitskool heel fijn gesneden

Klop de eieren los met peper, zout en nootmuskaat. Meng ze door de bradende massa en blijf roeren tot het ei gestold is.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het ei los geklopt, nu nog de kruiden erbij

Serveren met witte rijst en een gesmoorde kip, of babi ketjap, of, of, of….

Variatie, ipv gehakt en ontbijtspek, neem 100 gram garnaaltjes die heel fijn gehakt zijn.

Eet Smakelijk!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Als het klaar is in de wok

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Orak – Arik hoe het eruit ziet op je bord, en alleen dat, meestal maak ik er niet eens rijst meer bij, hoe meer groenten, hoe beter 😉

 

37 thoughts on “Recept: Orak – Arik (fijngesneden kool met gehakt)

    • Graag gedaan, gewoon in de supermarkt nu, vroeger moesten wij nog weleens naar de Toko, gisteren nog over gehad in het Indische restaurant waar ik geweest ben met mijn vriendin, en gevraagd. Dit is een eerste generatie recept en het moet echt direct opgediend worden, in een goed Indisch kookboek staat dit ook wel, vooral in die van Bep Vuijk.

      Liked by 1 persoon

  1. Jij bent ook van alle markten thuis hé lieve Morgaine, dus ook in de keuken weet jij je mannetje of beter gezegd, je vrouwtje hihi te staan! Het ziet er heel lekker uit dus ik ga mijn kokkie hier eens naar toe sturen…
    Fijne zondag meid…

    Liked by 1 persoon

    • Nou nee dat is het toch echt niet, hij vergeet het vlees, en lombok en, en, en, ik ga het recept van mijn oma niet verpesten 😉 Maar voor wie vegetarisch wil, kan dit recept gebruiken wat hier staat en dan het vlees weglaten. 😉

      Liked by 1 persoon

  2. Oh ja ook al zo vaak gemaakt. Ik roerde er soms nog een eitje door als het wat te vochtig was. Er ligt nog witte kool gesneden in de vriezer kan dat morgen mooi worden opgemaakt. En gehakt ligt standaard in de vriezer zowel rund als h-o-h.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb nog eens een Indische vriendin gehad, dus ja, dit gerecht ken ik wel. En wel meer gerechten. 🙂
    Invriezen doen we hier meestal alleen vlees en vis en groenten. Hele gerechten zelden eigenlijk. Alles gata meestal op omdat we genoeg klaarmaken of er opeens eters zijn.

    Als ik in de zomer in de buurt ben kom ik zeker even op je balkon zitten.
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Whahahahaha is goed John 😉 En ja als je een Indische vriendin hebt gehad, is dit een must, omdat wij maar met twee waren en ik nu alleen ben, doe ik wel wat langer met een spitskool, dus maak ik meer basis en soms vries ik in, als mijn dochter komt of zo… 😀

      Liked by 1 persoon

  4. En ik maar denken dat ik hierop al had gereageerd… :O Ben meestal niet zo weg van groentebijgerechten, maar dit klinkt nog wel lekker. Aan de andere kant, ook kool is niet echt mijn favoriet, haha… 😛

    Liked by 1 persoon

    • Wat staat eronder Patricia? hahaha ik ben nog aan het zoeken 😉 Ergens… 13 jaar, elk jaar 12 mappen, en in sommige mappen wel weer 30 mappen te vinden als ik elke dag heb gefotografeerd… 😉

      Like

Geef een reactie

