Tips & Trucs: AH moestuintjes

Ik heb van de week de ingeving gekregen om tijdelijk eens te proberen om met zeven thema’s te werken. Zeven dagen, zeven verschillende onderwerpen om zo eens aan mijn beloften te voldoen die ik zo hier en daar heb rond geslingerd. Vandaag?

Maandag wasdag, de bedoeling is om op de maandag tips en trucs te geven voor van alles en nog wat. Nu wilde ik beginnen met Baking soda en schoonmaakazijn, maar gisteren (zondag), kwam er iets anders op mijn weg waarvan ik vind dat ik dat vandaag als eerste ‘moet’ vertellen. Want de moestuintjes van de AH zijn er nu, velen hebben ze al geplant anderen misschien nog niet. En deze tip is zo simpel welke ik niet eens zelf verzonnen heb, maar een collega op mijn werk heeft dat gedaan. Waarom heb ik daar met al mijn ‘ervaring’ van vroeger zelf niet aan gedacht! Ik zie het zelfs nog voor mij op zolder of ergens in huis, de mini kasjes om te ontkiemen, op die wijze hoef je niet 2x per dag te kijken of je potjes nog wel goed zijn.

In de laatste week van de moestuintjes uitgave kreeg ik pas mijn moestuintjes echt binnen, in het begin had ik er maar 3 en ik had niet verwacht dat ik dit jaar zoveel zou kunnen scoren. Het loont, TIP, om echt in één supermarkt constant en vaak te komen, zodat men je kent, want ik zei niets, behalve dat ik de actie dit keer wat kort vond duren dit keer en zo niet mee kon doen dit jaar. Eén van de team leidsters opperde een idee, dit kan echt alleen omdat je een goede vaste klant bent. Zij gaf mij groen licht om alle bonnen onder de 15 euro te bewaren in de tijd dat de moestuintjes uit werden gegeven, om dan op het eind bij haar te komen en dan samen alle bonnen bij elkaar op te tellen, en voor elke 15 euro uit gegeven over meerdere bonnen verspreid, zou ik alsnog een moestuintje ontvangen, and so we did. Lief niet?

Op mijn werk had mijn collega een plastic bak staan, en daarin zaten de moestuintjes die zij al hadden gespaard en straks ook echt de tuin in gaan, plastic bak met deksel, een mini kas! Daarom ging ik vrijdag mede even naar de stad, ik wilde even rond neuzen, en ja hoor bij de Action sloeg ik mijn slag, daar vond ik een bak diep en groot genoeg voor slechts 2,79 euro met losse deksel, met kliksysteem was iets duurder, een paar dubbeltjes maar, toch. Besparen is besparen.

Plus, als ze om gepot moeten worden, heb ik denk ik ruimte genoeg voor het meeste, denk radijs, wortel, spinazie, de sperzieboon, en nog wat keuzes die ik al gemaakt heb, straks in die bak verder kweken, hiervoor moet ik natuurlijk wel ergens even grond halen nog dan, maar dat komt wel goed! Misschien een tweede bak aanschaffen om daarin de andere helft als de komkommer en aubergine in te bergen, dan is het ook diep genoeg en groot genoeg om echt te kunnen gedijen en dat kan ik ook makkelijk binnen houden allemaal als ik wil.

Misschien is dit ook een tip voor jou, ook al heb je ze al op potje staan, om gewoon grote bakken aan te schaffen bij de Action dus bijv. Zorg wel dat ze echt diep genoeg zijn, en eventueel doorzichtig, wel zo leuk om te kunnen zien. 😉

Klik op een foto om in slideshow en groter te zien.

moestuin1

Natuurlijk moest Picasso zich ermee bemoeien.

 

Ik mis de moestuin van mijn opa, en met hem mee te gaan, soms verveelde ik mij ook best wel hoor, maar er was toch altijd iets te doen, en nu ik ouder word, zie ik hoe mooi dat was, en hoe ik het beste van twee werelden heb mee gekregen. Die van stadsmeisje midden in Amsterdam, en bij mijn opa en oma op het dorp, ook dat besef ik nu pas, hoor ik nu pas ook. Van hen die hier zijn komen wonen en blij waren juist, omdat ze een tuin kregen, veel speelruimte, die had ik in Amsterdam niet, maar in de vakanties was ik vaak echt heel vaak bij mijn opa en oma, en ja…

Daar schreef ik al eens over, werd ik al naar buiten geschopt omdat het gezond was 😉 Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dit voor anderen heel anders was. Zelfs mijn andere oma, die in Geuzeveld woonde, had een kleine tuin, die direct aan het park grensde…. Ik ben een verwende halve boerin eigenlijk 😉 Die in hartje Amsterdam is geboren en opgegroeid, hoe mooi is dat. Ik koester, en ben dankbaar, dat zijn mijn glimlach momenten voor altijd in mijn hart gegrift.

*wat een raar woord eigenlijk ‘moestuin’, het is toch niet zo dat je alles tot moes maakt als het van de tuin afkomt…

Dat is wat mijn opa altijd zei overigens: ‘Ik ga even naar de tuin! Ga je mee?’ Soms vroeg ik, toen ik wat ouder was, wat ga je doen, als het leuk was, aardbeien plukken of de sperziebonen, ja dan wel… wat gesneden moest worden, als sla halen… dat was saai, hahaha Wortels trekken mocht ik ergens ook altijd even doen, zien of ze al goed waren, dan bij de waterput spoelen, toen kon dat nog, met gewoon regenwater, en hop eten maar met het loof er nog aan. Oh en met zaaien ging ik ook graag mee natuurlijk, geulen graven, aardappels poten, tomaten in de kas, doperwten strooien… alleen de blauwe korrels die altijd bij de wortels gingen mocht ik nooit doen, pas later wist ik waarom 😉

Ben jij ook aan het moestuinen? 

42 thoughts on “Tips & Trucs: AH moestuintjes

    • Ik heb vorig jaar kunnen oogsten al, maar bijv. de worteltjes op een kleine plantenpot hele kleine wortels dus, hahaha de veldsla, maar echt zo weinig… En ik het het één en ander door laten schieten om de bloemen te zien.. want die zie je bijna nooit, hahaha mijn radijs bijv… prachtig!

      Like

  1. Leuk! Wij kopen niet bij de ah, dus ook geen moestuinbakjes. Voorlopig is onze tuin er ook niet op voorzien. Maar wanneer die heraangelegd wordt, wil ik ook echt ergens een plekje voor groentjes, fruit en kruiden! 😊

    Liked by 1 persoon

  2. Aan de moestuintjes van AH doe ik niet mee, maar wel aan de moestuin hier. Nou je, moestuin.. Er staat echt altijd van alles, en nu zelfs uien. Zo blijf je een beetje bezig en experimenteren is ook wel eens leuk.
    Jij hebt super geluk dat er zo’n lieve bedrijfsleidster was die je wilde helpen.
    Veel plezier met je tuintjes 🙂
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Gaat lukkken John, ooit kan ik ook weer in het groot en oh ja de uien… hahaha die had mijn opa ook, maar de had een lap, jammer dat er geen foto’s van zijn eigenlijk, niet dat ik weet. 😉

      Like

  3. He.. dat is nog eens lief van de AH… Hier kregen Yaron en Shirel ieder een een moestuin terwijl ik nog niet eens genoeg had gespendeerd had voor 1. Die had het begrepen. De kinderen zijn je klanten voor de toekomst. Zij zijn dus wel aan het moestuinen. Bij ons op het dakterras ga ik over een klein maandje weer log. Bakken (specie) vol met aarde en dan stekjes met kruiden. Dat werkt hier toch het beste. Misschien een tomatenplantje erbij, niet dat ik er maar één tomaat rood aan zie worden, die belandt dan meestal in een buikje 😉 En dat is niet erg.. dat is goed.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  4. Oh neeeeeee, niks voor mij… Ik zou alles laten verpieteren..
    Ooit een moestuin gehad, zeker 35 jaar geleden, verschrikkelijk vond ik het.. Ik moest altijd mee als er geoogste moest worden en dan de boel wassen, snijden, blancheren en invriezen. Altijd op de onmogelijkste momenten als ik er helemaal geen zin in had.
    Ik ga wel naar de Lid.l… is de beste supermarkt voor groenten en fruit! 😉
    Jij veel succes met je moestuintjes 🙂
    X

    Liked by 1 persoon

      • Jaaa als kind kan ik het me voorstellen, je doet goed werk voor ze, vinden ze fijn en jij dus ook. Maar als je volwassen bent en dan aan de slag moet met die dingen op momenten, mooie zomeravond bijvoorbeeld, waarop je echt geen zin hebt is er niks aan. De voorraad in de vriezer vond ik later natuurlijk wel weer fijn!
        X

        Liked by 1 persoon

        • Volgens mij zat dat gewoon bij de huishoudelijke taken, ik weet ook nog wel als het zo uitkwam, dat we met zijn allen buiten de tuinbonen zaten te doppen bijv. Wat een fun, hahahaha De hele familie bezig 😀 Daar hadden we dan ook allemaal weer profijt van later als het ingevroren kon worden 😉

          Liked by 1 persoon

  5. Als we ooit een tuin krijgen ga ik zeker mijn eigen dingetjes daar laten groeien! Deze van de AH zijn ook wel heel schattig moet ik zeggen. Ooit had ik ook zoiets, basilicum geloof ik. Was heel lekker maar bleef niet zo lang in leven helaas.

    Liked by 1 persoon

  6. euh, nee. Zo’n groene vingers heb ik helemaal niet. Die AH groententuintjes heb ik al op meerdere blogs zien voorbij komen, maar ik begin er maar beter niet aan. Maar zoiets met alleen maar tuinkruiden zou ik wél zien zitten. Alleen moet ik er nog een gepast plekje voor vinden… 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Nee, ik sla het moestuinen over. Met een grote boog er omheen. Ik heb nu eenmaal geen groene vingers. En ik ga dat die arme plantjes dus maar niet aandoen! Maar ik vind het wel leuk om te zien hoeveel mensen nu aan een moestuintje beginnen door deze actie.

    Liked by 1 persoon

  8. Wat leuk dat je ook bent begonnen :-). Dat moet helemaal goed komen! Ik heb mijn plantjes al omgepot. Ik heb een bak met diverse soorten sla, een grote bak met kruiden, augurk, sperziebonen, tomaat en watermeloen. Vooral naar de laatste ben ik erg benieuwd!

    Liked by 1 persoon

  9. die moestuintjes van ah lijken mij ook wel leuk voor kinderen? ik weet niet of ze hier ook te krijgen zijn?

    jaaaaa, ik ben aan ’t moestuinen. elk jaar wordt onze moestuin groter en uitgebreider. mja, ’t is ook een plezier om je eigen bio-groenten te kweken én uit te delen! 😉

    Liked by 1 persoon

  10. Vroeger had ik een echt moestuin, met alles er op en er aan… maar ook het vele werk dat zo iets vraagt. Wees blij met die kleintjes van jou, die zijn heel wat makkelijker om te onderhouden lieve Morgaine. Succes hé!

    Liked by 1 persoon

  11. Ik ben dit weekend begonnen met een paar moestuintjes en ik zag vanmorgen bij de radijsjes al iets omhoog komen. Voor bijv. worteltjes, kun je ook een leeg (vla/melk)pak gebruiken, zo hebben ze voldoende ruimte om naar beneden te groeien 😉

    Liked by 1 persoon

    • Dat heb ik bijna nooit in huis, vla, of melk, hahahaha 😉 Ik snap je! Ik zet ze dit jaar gewoon in die bak, even een tweede erbij halen om te vullen en over te zetten, kon er maar één kwijt op de fiets toen ik deze ging halen 😀 Die is ook diep genoeg!

      X

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

