Recept Tomaten groente soep met of zonder ballen

 

Ik heb van de week de ingeving gekregen om tijdelijk eens te proberen om met zeven thema’s te werken. Zeven dagen, zeven verschillende onderwerpen om zo eens aan mijn beloften te voldoen die ik zo hier en daar heb rond geslingerd. Vandaag?

Recepten die ik met regelmaat maak, omdat het gezond is, lekker en je er lang mee kunt doen? Ik wel natuurlijk omdat ik voor mijzelf kook en het meeste van wat ik maak doe ik zeker 3 dagen mee eventueel, zelfs als lunch, vooral soepen. Maar ook andere gerechten, of je kunt ze heel goed invriezen voor later in porties. Sommige gerechten zijn zelfs beter als je ze een dag van tevoren maakt om het dan een nacht te laten staan zodat smaken kunnen doortrekken.

Tomaten groente soep maak ik vrij vaak omdat ik dan veel groenten kan gebruiken en zo aan mijn verse waar kom en toch maar 1x hoef te koken, het is ook snel en relatief goedkoop. Dit kan namelijk met verse gehaktballen of zonder, dan is het direct vegetarisch (en eventueel goedkoper).  Dit recept van vandaag is zo’n recept waar ik al vaker van heb geroepen op andere blogs, ik zal hem eens neerzetten, het is namelijk ook nog eens heel snel gemaakt.

tomatensoep1

Benodigdheden voor een soeppan van 6 liter inhoud:

2 a 3 zakken boerensoepgroenten (als je liever fijn hebt, kan dat ook natuurlijk)

Rundvlees bouillon blokjes van Knor (zoveel als je liters aan water gebruikt)

3 pakjes tomatenpuree met blokjes naar keuze, ik pak vaak met de oregano

Piment

OPTIE:

250 gram of 500 gram gehakt (is maar net hoeveel ballen je wilt)

Mits in de aanbieding, 3 verse paprika’s

Verse tomaten

Verse knoflook

Stukje gember

Gehaktkruiden naar smaak of zin

Sambal Manis

Bereiding:

Mik de soepgroenten in de pan. Doe dan de tomatenblokjes erbij, de eventuele verse paprika’s en tomaten. Knoflook persen, stukje gember en de piment. Vul de pan aan met water en let even op hoeveel water er nog bij kan. Dit is je meetmaat voor de bouillon blokjes per liter 2 blokjes. Zet de pan op het vuur en laat het aan de kook komen.

In de tussen tijd bereid je eventueel het gehakt met jouw gekozen kruiden, je kunt natuurlijk ook alles zelf kruiden naar smaak. Draai er ballen van zo groot als je zelf wilt, laat dit even staan tot de soep aan de kook is.

Als de soep goed kookt dan voorzichtig de gehaktballen toevoegen en het vuur lager zetten. Nu de boel laten koken tot de gehaktballen weer naar boven komen en blijven drijven. Dat is je sein dat je soep goed is! Dan zijn de ballen gaar en de rest is ook gaar.

Eet je vegetarisch dan kun je deze stap overslaan en laat de soep dan nog zeker een 15 minuten tot 20 minuten doorkoken.

Pak een kom en schep op, doe er in je kom eventueel nog wat sambal manis bij.

Eet Smakelijk!

Zo simpel en dit kan met een half uur op tafel staan.

Waarom gember in de soep? Omdat gember anti sceptisch is, het gaat oa ontstekingen tegen en in de soep zorgt het ervoor dat het langer vers blijft, ook als je het dus een aantal dagen laat staan, wel in de koelkast. Ik heb het ooit uitgetest en zelfs na 2 weken een restje in de koelkast had ik nog nul schimmel erop staan.  😉 Ik heb dan ook standaard altijd een stuk verse gember in huis, en doe dit in alle soepen en zelfs in mijn thee gewoon vers.

Sambal Manis: Is ook erg gezond, mensen weten het vaak niet, maar pepers, de spaanse, de basis hiervoor, zit vol met vitamine C. Als je verkouden bent of voelt dat het niet lekker zit in je hoofd, dan gaat het van binnenuit werken en maakt het alles los.

Lijkt dit je wat? Ga je het een keer maken? Mijn dochter is hier gek op, ze vraagt er soms zelfs om 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

38 thoughts on “Recept Tomaten groente soep met of zonder ballen

    • Je bent van harte welkom, ik heb dit inderdaad ook vaker voor visite gemaakt, ook een keer als lunch met vrienden eromheen, waren we met zijn negenen of zo, omdat het en goedkoop is, gevuld en gewoon lekker 😉

      Liked by 1 persoon

    • Dit is een overmate gevulde soep, vooral de ballen, zie de foto, ik maak ze best groot voor een soep en dat is waarom mijn dochter het zo lekker vindt, plus het is een vitamine kick zeg ik altijd door al die groenten 😉 En toch licht verteerbaar eventueel, helemaal zonder ballen 😀

      Like

    • Vaker doen dan, het is ook zo heerlijk tussendoor, dit kan gerust, lunch, of later op de avond als je ineens nog wat trek krijgt 😉 dat doe ik dan ook echt hoor, hahaha en ik doe met zo’n pan soep gewoon een dag of 5….

      Liked by 1 persoon

    • Hahaha, als je zo gek bent op ballen dan zit je hier goed, ik gebruik standaard 500 gram gehakt, rund of half om half, net wat in de aanbieding is of goedkoper 😉 Dit is ooit ontstaan zo, omdat mijn dochter niet zo goed groenten wilde eten, en als mama ga je dan zoeken naar iets hoe ze het dan wel binnen krijgt en nog lekker vind ook, dit was 1 van die recepten, hahaha

      Like

  1. Wat heerlijk lijkt me dat! Ik heb echt te lang al geen soep meer gemaakt. In Nederland maakte ik bijna elk weekend tomaten-paprika soep. Deed er iets van 5 tomaten en 1 paprika pp in. Knoflook en ui. Koken en pureren maar! Hmmm 😁

    Liked by 1 persoon

    • Hahaha ja kan ook… en ik knal er dan gewoon zoveel paprika’s in als ik fijn vind, je kunt met deze basis zovele kanten op, een aardappel erin en je hebt hem gebonden, maar ik eet hem dan het liefst zo… ongepureerd, ik zie graag mijn groenten, hahaha En ui, als ik nog 1 of 2 over heb en ze moeten op, inderdaad, vergeet ik nog, snij ik dat er ook nog doorheen, soms nog extra selderie, voor vocht afvoer… oregano vers of uit pot….

      Liked by 1 persoon

    • Doen 😉 Kun je ook bij bijv. stoofpotten doen met vlees… als je het dan wat langer laat staan, wordt het en lekkerder, en het blijft echt langer goed gewoon al in de koelkast 😀

      Like

  2. Zeven dagen, zeven verschillende onderwerpen, dat is nog eens variatie.
    Als het net zo smakelijk als je soepje is, vast er wat te smullen. Hans

    ot, was toch bewerkelijk als moeder voor de wegwerpluier. 😉

    Liked by 1 persoon

    • Als het even kan, JA, dan haal ik steevast een pond gehakt 😉 op die 6 liter pan, lol… soms ook minder hoor, en soms ook niet, is maar net waar ik zin in heb en of ik te lui ben om te draaien 😉

      Like

  3. Ik heb hier nu echt zin in. Tomatensoep met ballen maak ik dus nooit en ik vind het zo lekker. Klinkt goed en het ziet er lekker uit. Ik kijk uit naar jouw recepten!

    Liked by 1 persoon

  4. Ziet er superlekker uit! Vraag me wel af, wat is piment? Nog nooit van gehoord…
    Ik schuif in ieder geval mee aan als je nog eens een ballenloze versie maakt 😉 (en dan met groenten ipv runderbouillon)
    Grtjs

    Liked by 1 persoon

  5. toen ik de ingrediëntenlijst las, dacht ik ook al “gember”??? Maar je uitleg lijkt me logisch. Of vrouwlief haar recept zal aanpassen is een ander paar mouwen. In elk geval is dit een favoriet gerechtje van me!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

