Creatief: Haken : Beltaine deken

Ik heb van de week de ingeving gekregen om tijdelijk eens te proberen om met zeven thema’s te werken. Zeven dagen, zeven verschillende onderwerpen om zo eens aan mijn beloften te voldoen die ik zo hier en daar heb rond geslingerd. Vandaag? Creatieve uitingen van nu en in het verleden. In het weekend wil ik het graag luchtig houden.

CAL 2016 Lossen & Vasten

Crochet A Long staan de letters CAL voor, en er zijn er velen, mijn moeder was lid geworden van deze groep, de link is overigens een aparte website met meerdere patronen te vinden. Per ongeluk had ze mij ook toegevoegd, van het najaar al en ik had nog zoiets, uh? Waarom dan? Nou ja, dat was per ongeluk gegaan ergens, ze wist het niet eens dat ze het had gedaan, hahaha ja dat kan gebeuren. Ik bleef hangen en het was best stil, maar wel werd er aangekondigd dat ik jan. een nieuwe CAL zou starten van 13 weken lang, startend op 8 jan. en op 1 april zou week 13 los komen, gisteren dus.

Op tweede kerstdag, toch wel getriggerd door mijn eigen dochter die wat aan het klungelen was met restjes wilde ik het nog één kans geven, haken. Vroeger wilde ik namelijk ook altijd gaten haken, vierkantjes haken, net als mijn oma’s en mijn moeder, uren kon ik er naar kijken, proberen mocht ook natuurlijk, graag zelfs! Maar het lukte nooit en rondjes met gaten haken, lukte nog het beste eigenlijk, al werd dat ook een zooitje.

Tweede kerstdag bij mijn ouders had ik wat katoen bij mij en de haaknaalden van mijn oma, en daar ging ik, de lossenlijn is niet zo heel moeilijk, maar dan dat ‘hoekje om gaan’, dat was altijd mijn probleem. En nu, leek het te lukken, nog niet recht genoeg maar voor eindelijk een eerste keer, yeah! En dus pakte ik youtube erbij en ging gewoon filmpjes kijken en ging proeflapjes haken, al snel…

~KLIK~ haakte ik voor op dat moment nog onderweg zijnde achternichtje een sprei en een cape, en de cape met muts was al een punt waar ik zelf ging improviseren. Mijn moeder trots, altijd fijn 😉

En later dan de rest of de meesten begon ik ook aan de deken van de CAL, Ecru en oud roze had ik gekozen, in twee kleuren, toen ik bezig was pakte ik toch het wit er nog bij wat ik nog had liggen, en ineens moest ik ook gaan rijgen, een lossenketting erdoorheen, toen zag ik het… Ik had en heb de kleuren van Beltaine te pakken, dus reeg ik rood en groen door de deken heen. Hier ben ik nog niet tevreden over zoals het nu is, maar dat kan ik nog veranderen. 😉 En van achterlopen was ik ineens bij met de rest en zat ik ook te wachten op de vrijdag, op naar het volgende stuk patroon. En nu, kwam gisteren week 13 los, heb ik hem op mijn eigen manier afgemaakt omdat ik de laatste toeren van de rand te gewoontjes vond, mijn deken, dus ik kan zelf bepalen. Het resultaat?

Eerste keer mensen! 😀 (klik op 1 foto om in slideshow te zien)

Voor hen die op zoek zijn naar meer info hoe, wat en waar, haaksters die op bezoek komen.

De rand is een schelpenrand van 5 stokjes, op elk derde stokje heb ik de Picot steek gezet, en dat is het!

CAL-20165

De rand close up, de rand is in twee weken opgedeeld, week 12 heb ik wel gevolgd, alleen week 13 niet.

Klik op een foto om deze details groter en in slideshow te zien.

De steken die telkens terugkwamen in deze deken?

Rupssteek, Reliëfsteek, Stokjes in alle variaties, grannystripes, grote kruizen, Piekblokjes(vleugeltjes), Filethaken, Judassteek, Ster steek en vasten.

Gebruikt: Royal van de Zeeman: Oud roze, Ecru en Wit. Ik zit op ongeveer 25 tot 27 bollen, ben ergens omdat ik toch het wit ben gaan gebruiken de tel kwijt geraakt. Wel weet ik dat ik in totaal 19 bollen oud roze heb gebruikt, 5 of 6 Ecru in totaal nu, en wit…. 3? In elk geval 2. En dit is zo goed als helemaal OP!

Voor wie denkt, wil je voor mij haken? Ja, dat wil ik best wel, bedenk alleen dat deze deken nu al op een 30 Euro zit met de Royal, het is maar net welke wol je wilt gebruiken of hebben, het origineel is namelijk in Stylecraft gehaakt en een samen gesteld pakket bestaat maar uit 16 bollen, en dit kost je 45 Euro. (en dan is het nog niet gehaakt of opgestuurd). En die prijs blijft hetzelfde als je andere kleuren zelf samen stelt of slechts 1 kleur gebruikt.

29 thoughts on “Creatief: Haken : Beltaine deken

  1. Zo leuk dat haken en breien weer helemaal in is!
    Ik heb een paar jaar geleden nog eens een poging gedaan om een jasje voor mijn hondje te breien, totaal mislukt heb ik het maar weer uitgehaald. Geen zin meer in ook, teveel andere dingen die ik leuk vind om te doen. Vroeger heb ik ook wel gebreid maar vooral gehaakt.. Van raamhangers tot babysokjes, gordijntjes tot truitjes. Ik vind het heel leuk om je werk te zien en wens je veel succes met alles wat je nog in de toekomst gaat doen 🙂
    XXX

    Liked by 1 persoon

  2. Wow, is nog echt groot geworden ook! Vind de rand erg leuk. 🙂 Maaruh, misschien zijn al die steken wel wat lastig voor mij om mee te beginnen, hahaha. Ik kan vingerhaken, that’s someting. 😀
    X

    Liked by 1 persoon

  3. Wauw! Indrukwekkend! Ik heb vroeger wel gebreid, maar nooit gehaakt. Ik wil me binnenkort eens gaan wagen aan gehaakte boodschappennetjes (zodat ik appels, tomaten, etc zonder verpakking kan kopen) en dat vind ik al ingewikkeld genoeg! 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Echt zo mooi! Knap ook dat je zo een grote deken zomaar voor elkaar krijgt, maar volgens mij ben jij inmiddels best bedreven in het haken. Je kan onderhand workshops gaan geven ofzo. Of een haakclubje opzetten 😀 Ik kan er geen steek van, maar misschien ooit wil ik het wel gaan doen. Ik heb wel mooie gehaakte (denk ik) kleedjes en sjaals en ponchos in huis. Geniet ik altijd erg van.

    Like

    • Ja Saar, dat is mijn kant, die luie kant 😉 hhahaha ik heb hier de tijd voor. Maar jij, maakt ook mooie dingen mee. Ben overigens wel aan een andere deken begonnen voor mijn dochter, voor haar verjaardag nu 😉

      Liked by 1 persoon

    • Ik haal hem net van buiten, heb hem even fris gewassen en nog wat foto’s in volle zon gemaakt, later vast en zeker op Fb te vinden 😉 Dank je wel, en voor mijn bed is ie net te klein, maar op het logeerbed pas ie makkelijk 😀 Ik leg hem op de bank voor nu nog, voor mijn benen en Picasso en gewoon om onder te liggen, hahaha

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

