In het keurslijf | Mixed Media

Soms komt er een idee aanwaaien puur vanuit emotie, en dan ga je echt vanuit je hart werken, in dit geval irritatie en zelfs boosheid. Iedereen weet dat het beter is om dit los te laten maar soms, kun je iets niet loslaten omdat het jezelf, de toekomst en alle andere mensen die je dierbaar zijn om je heen treft of kan gaan treffen. Zelfs zij die nu 100% gezond zijn.

In dit geval las ik het huis aan huis blad elke week wel, we kregen er twee in de bus, nu nog, maar toen, las ik niet anders dan de zorg, mensen die hun werk kwijt begonnen te raken, de crisis zou weer voorbij zijn, langzame groei, maar de krantjes en het nieuws vertelden andere verhalen. Ik kon er niets mee, maar het laaide op, hier zat ik, werkloos, ondertussen met fibrolmyalgie en ik mocht niet meer zwemmen (warm water therapie op medische basis met medici aan de kant). Ik had huishoudelijke hulp gehad, maar moest alsnog naast eigen riscio elke maand zo’n 15 euro pm aan eigen bijdrage betalen, dat kon ik niet meer ophoesten en ondertussen ging het dieper en dieper en ik dacht allang niet meer aan mijzelf, maar ook aan de rest van het land.

Ik vroeg mijn ouders, mijn oom, mijn nicht, om kranten te bewaren een project was in mijn hoofd ontstaan, 1 doek, zwierf door mijn hoofd, dat het er nog stond waar ik niets meer mee kon zoals het nu was, of toch? Het idee zat er, bleef er maar ik moest geduld hebben, want krantjes sparen die dan ook nog vanuit het hele land moeten komen bij mij in the end, dat duurt even. Vroeger zou dat sneller zijn gegaan voor het internet πŸ˜‰

Een aantal stapels had ik op den duur en mijn plan deelde ik ook met mijn fysiotherapeut als ik daar toch was en hij verzon nog een paar titels, In het keurslijf was een doek waar ik een korset op wilde schilderen, fijn en geraffineerd, stofuitdrukking noem je dat dan. En daar was ik nog niet goed genoeg voor op het moment dat ik er ooit mee begon, lang geleden.

“Er is altijd weer wit”

En het doek bleef staan en staan, ik pakte het op en zag: “In het keurslijf”, een Mixed Media noem je het dan, dankzij vriendin en ook autodidact kunstenares wist ik dat je ook met behangerslijm kon gaan werken met de acryl, en dat is wat ik begon te doen. Uit vele stapels, knippen, lezen, nog bozer worden, maar het direct kunnen uiten, dit is een vijfluik geworden in verschillende formaten, in feite is het perfect om te exposeren in open ruimten, ik heb dat ook geprobeerd, maar er zit ‘TEveel’ naakt in vindt men… om in openbare ruimten op te hangen.

We wonen in Nederland, musea vol met naakten, maar dat is anders natuurlijk. Ik ga verder mijn mond houden, kijk zelf maar. Het heeft mij zeker geholpen om de humor van alles in te zien en het nieuws te laten gaan, van toen, maar ook van nu. Het ultieme loslaten.

In het keurslijf: klik om groter en de details beter te zien

 

Doek 2 werd: Uitgekleed:

Uitgekleed 2

keurslijf9

Boven mijn pet:

keurslijf5

Terwijl ik met 1 van de doeken bezig was, had ik de radio aanstaan en kwam er een Nederlands liedje voorbij wat ik zeker ken, en ik moest zo hard lachen! Dat ik een heel klein doekje pakte tussendoor om dat dus vast te leggen als ultieme sarcasme en als einde van deze frustratie vijfluik.

Regenboog

keurs1

Op dit moment, als mensen binnen komen in mijn Atelier, dan vinden ze een heleboel werken mooi, ook minder mooi, smaken verschillen, en het één is ouder dan het ander, bij de één had ik al les gehad bij de ander niet, en nee, het is niet persΓ© waar ik al wel les heb gehad dat men dat dan aanwijst als fantastisch, maar dan zien ze deze vijf werken en schieten in de lach…

Ik weet niet meer exact in welke zomer ik dit gemaakt hebt, maar denk terug richting 2013/2014 de zomer daarvan, dit is wel mijn laatste grote project zo’n beetje geweest wat ik gemaakt heb. Daarna ben ik wat kleiner gaan werken tot niet.

 

41 thoughts on “In het keurslijf | Mixed Media

    • Oh met de inspiratie zit het wel goed hoor het is eerder en meer de ruimte, hahaha je gaat telkens groter denken en ik ben zo arrogant, een atelier elders dan zou ik exploderen! πŸ˜‰ Het is zoals ik bij Big Magic al schreef, nu de troep of orde in de woonkamer… en dit werk, lol ik heb zo gelachen, ik moest vaak de deur dicht doen zelfs, omdat je het uit gaat zoeken, de perfecte combi’s, ligt alles los op de grond, dan komt er een windje naar binnen zeilen ene bries, lol πŸ˜‰ Laat staan een jonge kater toen ook nog, van net een jaar. πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

    • In elk geval beter dan drugs als inspiratie bron of andere zaken, hahaha ja dit vergeten een hoop mensen… het is een zeer primitieve uiting van creativiteit, dit is ook hoe we onze kinderen die nog niet kunnen spreken ontcijferen toch? πŸ˜‰

      Like

  1. Mooi weer zeg! Ik ken dit eigenlijk helemaal niet moet ik bekennen. Ik zou het ook niet in mijn huis hangen, maar vind het wel leuk om naar te kijken! Lijkt me een mooie manier voor jou om je weer op een andere manier te uiten!

    Liked by 1 persoon

  2. Dat heb je mooi gedaan een creatieve uiting van wat in je opkomt en omgaat.
    Vind het heel goed gevonden van je. Hans

    ot, Naar de uitvoering van The Passion ga ik niet, is me veel te druk, twee zoons gaan er wel heen.
    Ik kijk wel mee op tv.

    Liked by 1 persoon

  3. WOW, hier valt mijn mond bij open Morgaine, wat een schitterend idee om met zo iets kunstwerken te maken. Hier maak je bovendien een statement mee, je zet de mensen aan het nadenken met die mooie werken Γ©n laat ze er van genieten!

    Liked by 1 persoon

  4. 2 logs op een dag? Ik moet gister wat gemist hebben of deze stond er laat. Met hoge uitzondering ook deze gelezen. Tis dat jij het bent πŸ˜›
    Wederom bekende werkjes voor mij. vond ze toen al leuk, en nu nog.
    Grtz

    Like

Geef een reactie

