Big Magic | Elizabeth Gilbert

Op dit moment is het boek Big Magic van Elizabeth Gilbert ontzettend ‘hot’. En ik heb het aangeschaft, ja elke maand kan ik keuzes maken en ik koos ervoor om het te wagen en daarmee ook te dealen met mijn Bruna en op de bon alvast de notitie voor het boekenweek geschenk verzekerd te hebben, waarmee ik komende zondag naar Den Helder zal vertrekken voor de gratis treinendag.

bigmagic11

afbeelding bol.com

Het boek | Waar gaat het over

De kunst van creatief leven, staat er al op de kaft, welke best mooi is qua kleur overigens, lekker in het oog springend, fel van kleurenopmaak, en natuurlijk: Auteur van Eten, bidden en beminnen, ja dat boek staat hier ook in de kast, was erg leuk, maar wist je ook dat er een vervolg op is gekomen? Dat boek heet Toewijding en dat boek vind ik nog veel leuker omdat er heel veel geschiedenis in staat over hoe liefde en huwelijken over de hele wereld anders ingesteld zijn, van uithuwelijken tot de westerse liefde, wij die het zo nodig zelf moeten vinden. Dwaal ik af? Nee.

Creatief leven dus, en de kunst ervan. Ik verwachtte er heel wat van en sloeg het open en tot mijn grote verbazing haalt ze maar twee creatieve zaken naar boven. Schrijven en Kunst maken als in schilderen en tekenen. Het hele boek gaat daarover en ook nog.

Alle, echt alle vormen van creatief leven, haalt ze uit verhalen van anderen, ook van zichzelf, maar er staat niets nieuws in voor mij. Slechts 1 lijst, waar ik even van moest glimlachen, allemaal regels bij elkaar gezet die ik ooit ook heb gedacht en ja het klopt wel wat ze schrijft, echt wel. Maar zo’n boek kan echt iedereen schrijven die een beetje boel creatief is, kortom, als je mij vraagt, zal ik het kopen? Nee, doe maar niet, leen het maar in de bieb mettertijd.

Voor wie is dit boek bedoeld dan?

Op pagina 19 schrijft ze al:

“Als je al over moed beschikt om met de kostbaarheden die binnen in jou verborgen liggen naar buiten te treden, geweldig. Je doet waarschijnlijk al allemaal heel interessante dingen met je leven, en je hebt dit boek helemaal niet nodig. Ga zo door….”

Uh… shit? Ben ik nu arrogant?

Gezien ze het eigenlijk alleen maar over zichzelf heeft, haar vrienden of zelfs die ene vreemde waar ze de naam niet meer van weet allemaal schrijvers, poëten en schilders zijn, die overigens bijna allemaal niet van hun kunst rond kunnen komen, dus dienen ze gewoon te werken net als elk ander, goh dat is nieuw! 😉

Bedenk ik mij dat dit boek niet volledig is en zelfs misleidend als je het mij vraagt. Zo schreef Roos Denkt laatst ook over creativiteit, dat ze niet wist wat ze moest gaan doen, zij dacht ook direct in de trant van schilderen, tekenen, schrijven etc.

Wat is creativiteit eigenlijk?

Creativiteit zit in alles wat we doen, elke dag opnieuw in alles wat wij doen. Dit zeg ik, staat niet in het boek namelijk. Nul zelfs. Creativiteit is omgaan met vraagstukken die je krijgt en deze eventueel op te lossen, of dat nu met je huishouden is, je werk of je tuin opnieuw inrichten, het is creatief bezig zijn. Soms is het niet meer dan een oplossing zoeken in plaats van schilderen en schrijven, kunszinnig bezig zijn. Kunstzinnig bezig zijn is weer een totaal ander level als je het mij vraagt. Dan ben je werkelijk bezig met maken, iets wat anderen kunnen zien of slechts voor jezelf, maakt niet uit. Maar als jouw baas jouw vraagt of je nog even dit wilt doen, naast de stapel die je al hebt liggen, dan ben je al direct creatief bezig, namelijk het oplossen hoe je dit voor elkaar gaat krijgen.

En zo werkt het ook met omgaan met geld als je weinig hebt, of zelfs als je veel hebt, denk aan een creatieve boekhouding, nee die vind je hier niet hoor, maar dat zie ik ook voor mij. Echt, daar moet je volgens mij heel creatief voor zijn! 😉

En kennen jullie Els? Van Nobody Else? Hoe creatief is dat! En zo zijn er nog veel meer dingen te verzinnen, zoals bijv. dat ik nu ook kan haken, dat is ontzettend creatief en ook nog eens meditatief! Dat zijn twee vliegen in 1 klap. En ik kan het negen van de tien keer daarna ook nog eens dragen of gebruiken zelfs! Ik kan een schilderij maken en ophangen maar wat doet dat dan voor mij, eigenlijk ontzettend weinig dus. Ik kan zonder, en dat is wat Big Magic ook vertelt, dat dan weer wel!

Als je kunst uit de wereld weg zou halen en ook boeken, dan missen we eigenlijk niets, ik ga nu wel even uit van romans, zij ook namelijk, boeken die ons laten reizen naar fantasy werelden of zelfs een persoonlijk verhaal, maar verhalen, als je het niet zou weten, of niet zou bestaan, mis je eigenlijk weinig. We kunnen zonder.

Erg lullig misschien, maar echt, je kunt ook zonder dit boek, het hangt aan elkaar van verhalen van anderen, van haarzelf en wijsheden erin die al eeuwenoud zijn en ik nog aan zou kunnen vullen. Oh ja, de lijst die dan wel kan helpen? Die staat op pagina 20… okey, die ga ik misschien nog eens met de hand overschrijven al is het om mijzelf weer aan te zetten om verder te gaan weer eens met schilderen, al is mijn reden anders, redenen die ik ook niet terug vindt in dat boek.

Ruimte en puinhoop namelijk, gezien ik geen aparte geschikte ruimte heb om te schilderen, moet ik elke dag kiezen tussen een nette woonkamer waar ik met gemak mensen kan ontvangen (sociale kant), of een grote puinhoop van hier naar de keuken…. En dat laatste is nu net waar ik zelf even niet tegen kan, opgeruimd huis is ene opgeruimde geest en dus blijft mijn ezel staan op dit moment, al te lang misschien, echter, komt dat ook wel weer een keer, ik heb nog zoveel andere creatieve dingen liggen nu, en als ik in the end, mijn creativiteit kan gebruiken, kan dragen zelfs.. ja… dan is de keuze toch niet zo heel moeilijk 😀

Ik heb een dummy boek, waarin ik zelf vooral op het gebied van creativiteit enige dingen heb verzameld, niet alleen teksten maar ook ideeën dus, voorop heb ik geschreven:

Alles is al een keer gemaakt!

En alleen deze regel, zou al moeten kunnen maken dat een ieder gewoon zijn ding doet, ongeacht of het al bestaat, dat maakt niet uit, je doet het voor jezelf! Maar, als jij, persé als beroep schrijver wilt worden of kunstenaar en niets anders, ja dan… kan het leven weleens heel erg frustrerend uit gaan pakken. Je hoeft alleen maar naar de geschiedenis van de grote namen te kijken om dit al te weten, daar heb je dit boek echt niet voor nodig.

Nog 1 ding

Verder vertelt ze nog wel, dat vele mensen die wij uit de geschiedenis kennen maar ook de onbekenden van nu, vaak een dramatisch leven leven, omdat zij denken dat dit moet! Dat je in een diepe depressie moet zitten of andere dingen als drugs, zie de muziekwereld, nodig hebt om verder te komen, uhm. Foutje bedankt?

Dit hoeft dus echt niet, sterker nog, ik kan persoonlijk alleen maken en creeëren als ik mijzelf 100% goed voel, energie voel, en één van de muzen aan mijn zijde heb. Mijn beste schilderijen zijn op hoog zomerse dagen gemaakt met lekkere muziek op en veel dansen tussendoor. Dan kan ik hele dagen bezig zijn zelfs, maar 1 grijze dag ertussen? Dan hang ik het alweer aan de wilgen, sommige werken, zijn binnen 8 uur, een werk dag ontstaan en niks meer aan doen, sommige werken staan nog, kan ik niets meer mee nu.

“Er is altijd weer wit!”

Is dan de gouden regel. En dit geldt voor bijna alles wat ik op kunstzinnig gebied maak of doe, en het haken? Dat is voor de grijze dagen met de tv of radio aan en lekker met dekentje op de bank hangen, en toch creatief bezig zijn, een groot verschil niet? 😉

En dit, is waar het hele boek over gaat… en dan vul ik het nog aan voor jullie.

En dan zie ik dit bij bol.com, oh ja, had ik ook kunnen zeggen, totaal geen diepgang! Totaal niet een grote hulp zoals bijv. wel The Magic kan zijn, en hoe! Die is nog goedkoper ook 😉 Dit boek, The Magic, vond ik in de bieb, ik las het, verlengde het en kocht het alsnog, en ik gebruik het nog praktisch elke dag.

bigmagic1

 

 

 

 

 

 

 

 

36 thoughts on “Big Magic | Elizabeth Gilbert

  1. Dit boek ken ik nog niet, wel het boek “Eten, Bidden, Beminnen” en zo te lezen is het een totaal ander boek! Ik heb het in elk geval opgeschreven….maar óf ik het ga lezen? Ik weet het nog niet….. Fijne dag verder!

    Liked by 1 persoon

    • Hoeft niet hoor, dit is een soort van hulp boek, zo is het bedoeld… Eten, bidden en beminnen is een roman, dan raad ik wel het boek Toewijding aan, dat is het vervolg op eten, bidden en beminnen 😉

      Like

  2. ‘Creatief’ is ook een erg veelomvattend begrip natuurlijk. Oplossingsgericht denken is inderdaad ook creativiteit, maar ik (en anderen) ben toch snel geneigd om van het handwerken en de echt fysiek zichtbare vormen van creativiteit uit te gaan.
    ” Alles is al een keer gemaakt” klopt ook helemaal, en dan toch wil iedereen weer uniek zijn, haha. Sterker nog, ze vragen op de uni ook om authentiek materiaal. Yeah right, kan er wel een eigen tintje aan geven, maar het origineel ligt toch bij… 😛

    Liked by 1 persoon

  3. Ik wou net gaan zeggen dat dit boek mij wel interessant leek, tot ik jouw mening erover las: geen diepgang, voorspelbaar en niet erg behulpzaam.
    Ik heb nogal moeite met lezen, dus die moeite ga ik er dan maar niet voor doen…

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ken het boek niet, maar dat is dus ook niet zo erg als ik het zo lees haha 😉 Ik weet niet of ik echt creatief ben, ik vind zelf van niet. Niet zoals jij bijvoorbeeld. Ik ben soms wel creatief, met mijn blog enzo, en soms met cadeautjes, maar meestal niet hahaha

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind haar eigenlijk niet eens zo een goede schrijfster als ik heel eerlijk moet zijn. Eten, bidden en beminnen vond ik wel oké, maar niet meer dan dat, ik heb de hype nooit zo begrepen. Natuurlijk wil zij verder breien op haar succes en dus heeft ze dit boek geschreven (en het vervolg op EBEB), maar zo te horen is het dus drie keer niks 😉 Ik zal het in ieder geval niet kopen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

