Wat ik doe als ik ‘ziek’ ben

Het woordje ziek staat tussen aanhalingstekens, dit doe ik niet voor niets, want ik vind het woordje ziek zijn nogal groot. Ik ben verkouden namelijk, de griep? Nou, dat is mij pas 1x in mijn leven overkomen en dat was erg. Ik noem het eerder en liever een last die nodig is om bacteriën af te voeren, wetend dat ik daarna weer helemaal schoon ben van binnen.

Verkouden en keelpijn

Ik heb gewoon een zware verkoudheid te pakken, mensen verwarren dit graag met de griep hebben. Die blijft meestal uit bij mij, sterker nog, mijn temperatuur zal niet veel hoger zijn, ook al heb ik wel rode konen. Je kunt dus zeker wel zien dat ik ziek ben, voor hen die mij kennen dan, waterige oogjes, jeukende ogen, af en toe een kaakverrekking, keel, loopneus, en hoesten blijft tot heden uit? Ik heb geluk? Of gaat dat nog komen. Ik weet het niet, want ik heb nu vrijwel direct maatregelen kunnen nemen gisteren, dat is niet altijd mogelijk namelijk.  Verder heb ik een droge mond en droge lippen, wat anderen niet eens hoeft op te vallen.

Wat eet en drink ik als ik ‘ziek’ ben:

  1. Water (dit voert heel snel alles af, dus meer drinken dan normaal)
  2. Koffie (tot het niet meer smaakt, dat is mijn teken dat ik toch eventueel meer achteruit ga)
  3. Thee met kruiden, gember, kamille, thijm, liefst allemaal vers of echt de gedroogde kamille in bloemetjes vorm. Geen zakjes (of om aan te vullen een zakje erin)
  4. Honing
  5. Kippensoep!!!!! Met gember (anti sceptisch), ui, prei, lomboks/spaanse peper, wortel, kip natuurlijk. Hier trek ik een bouillon van en die drink ik dan ook en eet ik, vaak blijft de kip zelfs staan tot het laatst als ik dan trek krijg… pak ik er een kippedijtje uit.
  6. Fruit, als het mogelijk is, dan haal ik fruit, liefst mandarijnen en mineola’s, omdat ik die normaal kan pellen. Het moet makkelijk zijn.
  7. Vitamine C, oplostabletten, deze neem ik extra, wat teveel is, pies je wel weer uit zegt men.
  8. Bier, ja bier, ijs en ijskoud, ik drink niet, maar ik heb altijd een blikje bier koud liggen, dit verkoelt en verdoofd, alcohol ontsmet de keel, iets waar veel mensen niet bij stil staan. Waarom denk je dat er alcohol i een grog gaat 😉
  9. Waterijsjes, als de keel echt heel erg wordt, meestal haal ik dan raketten, en dan de echte van Ola, die zijn minder zoet, om de keel te verkoelen. Je kunt ook gewoon een ijsklontje zuigen.

 

Dit is het wel zo’n beetje, zuivelproducten mijd ik zoveel mogelijk, want hier kun je weer slijm mee aanmaken in je longen, en gezien ik een COPD verleden heb, ben ik daar voorzichtig mee.

Als ik dit allemaal eet en drink, ben ik toch wel iets misselijk, dus meer is het echt niet. Verder slik ik mijn magnesium zoals elke dag, en dit keer heb ik ook weer de kalium erbij voor mijn spieren. En dit keer slik ik ook gewoon medicijnen om dan te slapen.

ziek.jpg

Slaap

Slaap geneest, nu kun je wel medicijnen laten, want men zegt, je moet het uitzieken en medicijnen onderdrukken het allemaal, kan best zijn, maar ik wil slapen, van constant wakker blijven omdat je niet kunt slapen genees ik ook niet. Dus neem ik rustig mijn diazepam en ibuprufen, zodat mijn lichaam juist WEL kan herstellen, volgens mij is het een fabel van onderdrukken, punt is wel, dat je gewoon thuis moet blijven, en het niet moet innemen omdat je dan toch nog even door kunt werken, want dan onderdruk je het inderdaad en werk je het juist extra in de hand, laat staan dat je je collega’s ook bloot stelt aan deze virussen en bacteriën, kortom, stop gewoon met werken en blijf thuis, zelfs als je denkt, het komt op, maar ik kan nog wel! NEE, thuis blijven! En uitzieken!

ziek1

ja dat was vroeger, nu kan ik haar juist laten komen om eventueel wat voor mij te doen…

Frisse neus

Vroeger toen ik klein was, dacht men nog dat je juist binnen moest blijven, en vooral de deuren en ramen dicht moest houden, gelukkig is het anders. Ik heb dit feitje nooit begrepen trouwens, al was ik amper ziek als kind, maar ik wil juist een frisse neus halen, alleen dan wel waar zo min mogelijk mensen zijn, ja die natuur dus, en dat is dan ook wat ik eventueel even opzoek, hoeveel pijn mijn spieren ook doen, mijn hoofd verlangt juist naar frisse lucht, en ik slaap dan ook liever met mijn raam open nu, en heb mijn balkon deur telkens even open en ga buiten staan als dat kan. Dat frist op en doet juist goed! Probeer de supermarkt dus te vermijden of andere winkels…. Al is dat voor mij best lastig omdat ik alleen woon natuurlijk, haha

ziek2

Huishouden

Het mag misschien stom klinken, maar juist nu, nu ik niet lekker ben, wil ik alles schoon hebben en houden, zo was ik direct alle kleding die misschien nog ergens ligt en ik al gedragen heb maar nog niet zolang, de bacteriën moeten eruit, zo verschoon ik mijn bed ook sneller, de eerste twee dagen meestal niet, maar de derde dag, morgen weer dus, zal ik schoon en fris beddengoed op bed neer leggen, want ja, in je oude bacteriën en zweet blijven liggen helpt ook weinig, zo steek je jezelf eventueel weer aan. En als het droog is, tussendoor even je bedden goed luchten uit het raam of gewoon in de tuin als je die hebt.

Zo kan het ook zijn, dat ik zelfs mijn gordijnen weer eens de wasmachine in gooi, want een frisse geur als je ze weer ophangt doet ook sneller beter worden.  Keuken en toilet hou ik elke dag bij, maar nu met nog meer aandacht misschien, en vaker tussendoor, en ook de badkamer natuurlijk!

Douchen en kleding

Doe ik mits nodig, zodra ik een zweet bui heb gehad, zijn alle bacteriën eruit gekomen, dit blijft wel kleven op je lichaam en dus stap ik sneller even onder de douche, warm,  en ik gebruik dan een anti bacteriële zeep, van Unicura, blok, handzeep zelfs… gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Dit maakt fris en mijn psyche denkt dat ik alle vuiligheid dan extra goed weg was.

Als ik niet lekker ben, draag ik het liefst mijn lange jurken, deze zitten los om je lichaam en dat voelt gewoon lekker, verder dikke sokken en een vest of trui, mocht er nu toch iemand aanbellen, zie ik er wel als een million dollar baby uit, hahaha nee valt ook weer mee, dat vind ik gewoon prettig.  Broeken, zelfs een legging of een jogging broek, daar krijg ik last van op den duur, dat is teveel kleding om mij heen, te strak, ook al is dat niet zo, een jurk lost dit probleem op. (ben je man? Try it, hahahaha)

Op dit moment ben ik alweer onder de douche geweest en draag ik een schone jurk, sjaaltje om mijn nek en keel en mijn haren lekker in een staart. Ik ga zo op de bank, nog wat haken en de tv aan, zodra ik voel dat ik moe wordt, zal ik weer mijn bed in duiken. Tussendoor zal ik 10x langzamer dan anders straks de was ophangen en in de droger doen, zorgen dat mijn aanrecht weer aan kant is, en dit keer, moet ik ook nog de kattenbak doen en de vuilnisbak, maar dat pas straks, en ook deze krijgen extra aandacht natuurlijk, met schoonmaakazijn, ook dit doodt bacteriën.

En ja, ik blijf vrolijk, dat was vroeger wel anders hoor, maar dat is ook mijn psyche, zie het leuke ervan in? Wat is er dan zo leuk aan, nou ja, bijvoorbeeld, dat je even los bent van alles, en iedereen ineens snapt dat je op de bank hangt, tv kijkt, niets doet, overdag slaapt, en de opmerkingen blijven uit, sterker nog, juist nu, geeft iedereen die adviezen, ga lekker hangen en je bed in, met een goed boek of Netflix…. (in tegenstelling als je gewoon een dag vrij bent en gezond bent het mooi weer is en jij vertelt dat je binnen hebt gezeten met tv de hele dag, dan verklaart men je voor gek, lol)

ziek3.jpg

Heb jij nog tips? Of vertel maar hoe jouw dagen eruit zien en wat je eet en drinkt als je ziek bent, wie weet haal ik er nog nieuwe tips uit voor mijzelf!

 

 

 

 

 

 

 

58 thoughts on “Wat ik doe als ik ‘ziek’ ben

  1. Ja griep is niet verkoudheid inderdaad. Als ik griep heb blijf ik thuis. Als ik verkouden ben doe ik bijna alles gewoon. Alleen voel ik me minder goed. In Nederland ging ik ook wel naar buiten dan, hier blijf ik liever binnen. Die uitlaatgassen maken mijn keel er niet beter op namelijk. Even frisse lucht halen zit er niet meer in helaas. Hoop dat je er snel weer vanaf bent! Xx

    Liked by 1 persoon

  2. Beterschap! Als ik ‘ziek’ ben dan schakel ik terug en doe het rustig aan en slaap meer. Met twee jonge kinderen kan ik niet op bed liggen boven en ook niet op de bank trouwens 🙂 mijn zoon komt dan springend op me af 😉

    Hoop dat je snel weer de oude bent!

    Liked by 1 persoon

    • Whahaha ja herkenbaar toen dochter hier ook nog jonger was, dan kun je gewoon niet ziek zijn want… dus ik snap je helemaal, mijne stapt nu net de deur uit omdat ze nu de leeftijd heeft om mama juist bij te staan, ze heeft even mijn ‘vergeten’ boodschapjes gedaan, waspoeder en bleek. En dat hoop ik ook!

      Like

  3. Haha ik deel je sentiment: een verkoudheid is nog niet ziek zijn. Ik zit momenteel overigens wel thuis omdat ik ‘ziekig’ ben. Niet doodziek, maar hoofdpijn. snotterig, keelpijn, lichte koorts.. dat soort grappen. Een virus. al zal ik het niet snel griep noemen.

    Zelf doe ik het dus rustig aan, maar ik ben nog wel een beetje aan het werk (ik vind het moeilijk om de boel de boel te laten). Thee drinken (maar wel goed af laten koelen. want te heet drinken kan de keel extra beschadigen… en vooral rustig aan doen.

    Liked by 1 persoon

    • Way to go dat je thuis zit, en als jij vanuit huis toch wat kunt werken, is daar niets mis mee! Ik had ooit bonje telkens omdat ex dus ging werken terwijl hij zeer hoge koorts had etc, echt niet kon eigenlijk, laat staan wat je je collega’s aan doet daarmee 😉

      Like

  4. Super om het zo te bekijken en te benaderen inderdaad. Mensen verwarren verkoudheid al snel met griep inderdaad. Als ik mij niet lekker voel heb ik ook juist heel erg behoefte aan frisse lucht. Als ik echt niet van bed wil/kan komen, dan moeten de ramen maar gewoon lekker open!

    Liked by 1 persoon

    • Hier dito, wat de ramen betreft, ivm de spieren doe ik wel een uurtje voor ik denk dat ik ga slapen even de verwarming laag aan, kou eruit, dan kruip ik in bed op temp. en wel de ramen open, hahaha HEERLIJK!

      Like

  5. Beterschap.
    Ik doe rustig aan als ik ziek ben. Luister naar mijn lichaam. Die geeft wel aan wat hij nodig heeft. Soms is dat tomatensoep (wel vers) andere keer is het kippensoep.
    Ik loop meestal wel een kleine ronde buiten.
    Huishouden komt weer als ik mij wat fitter voel.

    Liked by 1 persoon

    • Dat kan ook, ik ben normaal dus ook amper ziek, maar het was zelfs op het nieuws gisteren, Flevoland heeft het zwaar te verduren nu, meeste griep gevallen en wat opvalt, de sterke mensen gaan onderuit, die normaal erdoorheen rennen… daar val ik nu dus ook onder 😉

      Like

    • Schat, niet te snel! Meen ik, prima, maar wel verdeeld over de dag, doe ik ook, de wasmachine is aan en duurt zeker een uur, dus zit ik alweer, ophangen, duurt nu een half uur, lol, zo langzaam, droger aanzetten duurt 2 tellen…. en dan weer zitten, denk je dat het gevouwen is al? whahaha nope!

      Liked by 1 persoon

  6. Je vergeet het belangrijkste wat je doet ;-). gewoon door bloggen :-). Ik ben bijna nooit ziek, klopt het af… maar als ik ziek ben ga ik eerste gewoon werken, gaat het echt niet ga ik naar huis. Daarna ga ik vaak bank hangen en als het gaat tv kijken. Verder doe ik dan eigenlijk niet zoveel. Dus geen extra tips.

    Liked by 1 persoon

  7. Als ik een verstopte neus heb dan leg ik ’s nachts een halve ui op mijn nachtkastje zodat ik rustig kan doorademen. Hoe het werkt weet ik niet, ik weet alleen dát het werkt (maar je kamer stinkt daarna echt ongelooflijk naar ui, dus dat raam open is dan echt noodzakelijk hihi). Verder laat ik het gewoon gebeuren en soms ga ik zelfs gewoon werken (ja ik ben er zo een). Ik zou trouwens wel voorzichtig zijn met de ibuprofen, die tast je maagwand namelijk meer aan dan dat artsen je vertellen. Een vriendin die wat te gortig was geweest met de ibuprofen had een maagzweer gekregen ervan en de arts in het ziekenhuis vertelde haar dat dat kwam door de ibuprofen. Je mag het bijvoorbeeld nooit op de lege maag nemen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee 😉 Beterschap!

    Liked by 1 persoon

    • Oh Galina dat weet ik, ik slik al meer dan 15 jaar ibuprufen 600 namelijk, omdat ik fibromyalgie heb, en op het doosje staat dat ik elke dag 3 mag innemen, denk jij dat ik dat doe? 😉 Nee ik heb door de tijd heen, omdat het beter gaat al af kunnen bouwen en zelfs nu alleen als ik mijn spieren extreem voel, lees de over mij pagina maar eens, daar staat het al, dat ik leef met fibromyalgie, dus een verkoudheid heeft geeft mij net iets meer ellende op mijn spieren, fysieke zijn dan de rest, van de ui, daar zitten enzymen in, die los maken, net als uien pellen, die vers zijn, het tranen in je ogen overigen kun je ook sambal eten bij je voedsel, in je soep doen, dan werkt het hetzelfde, maar dan van binnen uit 😉 Ik ben een halve Indo, dus weet heel veel van kruiden en groenten etc die ik wel of niet moet gebruiken juist nu 😀 Erg handig, hhahaha

      Liked by 1 persoon

      • Nou, als ik vragen heb, dan weet ik bij wie ik me moet melden 😉 wel knap hoor, dat je dat hebt weten af te bouwen, lijkt me echt geen feest (ik wist inderdaad dat je fibromyalgie had, alleen niet dat je de pijnstilling op een laag pitje hebt gezet). Hou vol! xxx

        Liked by 1 persoon

        • Normaal gezien ben ik al verbeterd dat ik misschien eens per maand even wat nodig heb om goed even bij te slapen bijv. In de wintertijd wat vaker nodig dan als we een hete zomer hebben, als het buiten 30 graden is, of eigenlijk 25+ dan ga ik als een speer! Qua spieren, dan stap ik op de fiets, tenzij er veel wind staat, hahaha En ja, ik heb het dan ook warm, maar dan is de hitte mijn medicijn qua spieren, zoveel dingen waar we geen weet van hebben in ons lichaam eigenlijk…. 😉

          Liked by 1 persoon

  8. Ik blijf koffie drinken, maar ik moet zeggen dat ik zelden ziek ben. Pas was van bijwerkingen en dat vind ik dan weer niet onder de zelfde noemer vallen.
    De laatste keer dat ik griep had kan ik me niet meer herinneren. Verkouden zijn we allemaal wel eens. Maar ook daar kan verschil in zitten.
    Grts.

    Liked by 1 persoon

    • Ja, griep heb ik maar 1x echt in mijn leven gehad, vroeger toen mijn moeder nog echt griep kreeg, echte griep, werd ik meestal als dat kon, met school en zo, door mijn opa opgehaald zelfs, hahaha want ik bleef maar door rennen en snapte het dus niet 😉 Ik ben gewoon zwaar verkouden John, en omdat ik dus die fibro heb, voel ik mijn spieren wel wat zwaarder nu, dat maakt het meer lastig in het nu en dan lijkt het meer op griep, maar het is gewoon een zware verkoudheid…. ❤

      Like

  9. Ziek zijn, vat ik meestal op als een signaal dat ik mezelf voorbijgelopen ben. Dan moet ik even een stap op de plaats maken, lekker rustig aan doen, de boel de boel laten, mezelf wat aandacht geven en lief zijn voor mezelf.

    Like

  10. Wow, als ik ziek ben, ben ik een echte bankhanger. Gelukkig is Vriend er zo eentje die met veel liefde alles gaat halen wat hij denkt dat ik nodig heb, of wanneer ik iets vraag.. Huishouden en meer schieten er dan ook bij in. Als ik met koorts op de zetel lig bv, hang ik de ganse dag onder mijn deken – in mijn pyjama. Wanneer ik me ga kleden en het donsdeken op bed laat, is meestal het teken dat ik (zo goed als) genezen ben… 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Zit je nog steeds in de lappenmand? Het schijnt wel te heersen hè… Beterschap hoor!

    Als ik echt ziek ben, dan lig ik het liefst in pyjama onder een plaid op de bank. Veel slapen en tussendoor wat tv/films kijken of lezen. ’t Gekke is dat ik normaal een theeleut ben, maar als ik me echt niet lekker voel dan heb ik geen zin in thee. Drink meestal sap. Trek heb ik dan vaak ook niet, dus blijft het meestal bij een crackertje kaas, biscuitjes en een appeltje.

    Liked by 1 persoon

    • Ja zit ik nog in, maar het vormt zich anders dan anders, niet lekker zijn, in de avond of later op de dag echt rode konen, hoesten valt nog mee, maar zit er wel, net of het niet doorzet of net niet wil helen… en ja, ik haak nu ook met dekentje over mij heen, plus haakwerk dus ik zweet goed, drink thee en koffie nog steeds, en water…. ik ga zo weer verse kippensoep maken… en ik merk het wel… zorgen dat ik niemand aansteek of anderen mij is eigenlijk mijn prioriteit nu. ❤

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

