Arm in Nederland? Eigen schuld!

Nesrin vroeg aan mij in de reacties van mijn vorige blog, of ik deze serie die maar 5 afleveringen betreft heb gezien. JA NATUURLIJK!

Het mag misschien lijken of ik oppervlakkig ben qua maatschap, maar dit zijn juist de series of programma’s die ik graag kijk. Op de eerste plaats omdat ik zelf in armoede leef, in dit geval, en ik graag wil zien of de realiteit werkelijk wordt getoond. En hoe de kandidaten er tegen aan kijken en hoe zij zullen reageren. En ja, grrrrrrrr alweer grrrrrrrrr.

Twee mannen vooral, Erik en Tim, ik bedoel werkelijk waar? Ze gaan het meemaken, voelen, en dan toch vast houden aan hun eerste gedachte die zij hebben vanaf dag 1, maar afhaken op het laatst omdat zij het huis waar ze met zijn allen in vertoeven kwijt zijn en één nacht op straat moeten slapen. Dat is een GRENS wordt er dan gezegd. Echt, die mannen hebben zoals Marije al vaker zegt een plaat voor de kop, niet van hout, maar van dik plaatstaal! En zo blijft het helaas ook, zij vinden dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt, alsof een scheiding altijd jouw schuld is, als 1 partij weg wil, kun je die echt niet tegenhouden. Bijvoorbeeld.

Maar ook, hoe het gaat als je dus eerlijk bent en dingen stop wilt zetten het zij bij het UWV of de belastingdienst, dat dit vaak niet direct gebeurt en dingen langs elkaar heen gaan lopen, ja ook ik heb dat aan de lijve ondervonden. Tot nu toe, heb ik dat altijd op kunnen lossen, GELUKKIG MAAR! Want het is waar, als je eenmaal in de neerwaartse spiraal terecht komt, dan ga je vaak alleen maar dieper en dieper en niemand die je helpt of kan helpen. Ja, adviezen geven zijn mensen dan ontzettend goed in, waar je overigens niets aan hebt hoor.

In dit geval, kun je je moeilijk inleven, maar als het je dan gebeurt, dan moet er toch ergens een klik komen? En zo zie je een boer in Twente in de laatste aflevering met kinderen die een oog probleem krijgt, en niets meer kan zien bijna, en zijn werk niet meer kan doen op de boerderij waar hij zijn leven lang heeft gewerkt. Dankzij de regelingen krijgt hij nul uitkering, en 6 jaar lang hebben ze weinig inkomsten, zijn vrouw werkt wel, maar goed, de schulden zijn al opgebouwd en dat gaat snel.

Vervolgens komen er nog doodleuk dwangsommen op die het verdubbelen, binnen een minuut zelfs! Stel je hebt 200 euro schuld, je wilt betalen maar nul inkomen omdat het nog in aanvraag is, alles loopt door, een regeling treffen gaat niet, want je hebt niets! Je wil dus wel, maar het kan niet, ik bedoel.. en dan? Leen het dan, wordt er aangeraden, ja echt, dan is mijn tegenvraag, bij wie dan?

Bij familie of vrienden, right? Alsof dat iets oplost, niet dus. Je schuift het alleen maar op. Of, ja heus, die heb ik ook weleens te horen gekregen van een instantie nota bene, ‘probeer te lenen bij een bank.’ hahahahaha Of, ga naar budget beheer, waar men ook weer eerst van alles wil onderzoeken en echt hoor, daar krijg je te horen, het duurt 3 maanden voor wij de aanvraag goed of afkeuren, ondertussen liggen de incasso’s al op je mat.

Nou goed, heb jij dit gezien? Dan lees ik graag jouw reactie, of neem het tot je, ik ben niet uit op een discussie of zit te wachten op adviezen, elke realiteit is weer anders namelijk, en als jij deze afleveringen gaat kijken, dan weet je dat ook. De dame die van 70 euro met 2 kinderen moet rondkomen, heeft zelfs twee HBO opleidingen op haar Cv staan, solliciteert zich suf, ziet er goed uit, hier is dat ook vaak zo trouwens, ik zie er op en top uit als ik wil, dus nee je ziet het niet!

Ik zou zeggen, oordeel niet, luister naar de mensen. En kijk het zelf:

KliK—–> Arm in Nederland? Eigen schuld!

En voor Nesrin, ja je hebt gelijk, ik deel de visie van Marije. En wat een bikkel is Zita van 21 toch niet? Chapeau meid! Ook ik heb 3 jaar in de schuldsanering gezeten samen met mijn dochter, waar wij, ooit op 30 euro per week zaten ongeveer tot helemaal 0 in de week. En toen kwam de voedselbank om de hoek kijken, en ook die procedure duurt al te lang.

De reden dat ik gisteren het recept voor kerrie macaroni heb neer gezet, was dus ook omdat ik dit programma al volgde, maar ik wilde eerste alle 5 afleveringen zien voor ik erover zou gaan schrijven, ik was zo benieuwd hoe Erik en Tim zouden gaan op den duur? Ik kan alleen maar zeggen, jongens jullie hebben mij niet teleurgesteld in wie en wat jullie zijn, en hebben volgehouden om dus de boel niet af te maken! Jullie grens is duidelijk, kiezen voor jezelf!

50 thoughts on “Arm in Nederland? Eigen schuld!

  1. Ik heb er een klein stukje van gezien… Maar omdat ik zulke programma’s, die voor mij op hetzelfde niveau staan als “Big Brother”, eigenlijk niet verantwoord vind, heb ik weggezapt! Ik weet maar al te goed door mijn werkervaring dat het zeer snel financieel fout kan lopen. In veel gevallen door externe omstandigheden…
    Ik kan dus echt begrijpen dat mensen niet zitten te wachten op dit soort programma’s!
    Liefs

    Liked by 1 persoon

    • En dat is dus, als je het niet kent, of zoals tim en Erik handelen en hun mening niet bijstellen, je kop in het zand steken. Het is een maatschappelijk probleem aan het worden. Dat mensen er dan niet op zitten te wachten, is dus zoals Marije zegt, echt je kop in het zand steken. Ik zeg niet voor jou, je kent het. Van anderen, het gaat gewoon super snel. En vanuit mijn visie wilde ik juist zien of het klopt. Ik vind het dus goed dat het er is.

      Liked by 1 persoon

  2. Ik ken het programma niet. Waar wordt het uitgezonden? Misschien kan ik het terugkijken. Dit zijn best lastige kwesties en volgens mij wordt er veel geoordeeld en veroordeeld. Gelukkig heb je nog enigszins Hulp van de overheid en instanties in Nederland. Ook al kan ik me zo indenken dat dat niet veel zoden aan de dijk zet. Hier bijna niet. De inkomensverschillen zijn zodanig groot dat de ongelijkheid ook in stand wordt gehouden. Zelfs met een fulltime baan met een minimuminkomen leef je hier in armoede. Echt vreselijk om te zien.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb de serie gekeken en ik ben het met een aantal dingen eens. Ik geloof niet in >5 jaar lang in de bijstand zitten. Ziekte is wat anders. Bijstand is niet werken en vaak zie je dat het na zo’n tijd is ‘verleert’ om te werken. Die mensen hebben een goede coach nodig die ze reintegreert in de werkende samenleving. En dan niet een dagje op training, nee een coachingstraject. Het is gewoonte geworden, ze hebben geen vacature verplichting meer dus blijven ze in die bijstand zitten. Ik vind bijstand een nood voorziening, waar die voor een aantal mensen gewoon is geworden en dat is scheef. Het is fijn dat het er is, maar wel als nood. En ja, er zijn genoeg mensen wiens eigen schuld het is. Maar je kan ze niet over één kam scheren en dat gebeurd te snel. Dit programma laat wel een inzicht zien. Een huis vol met zooi, dubbel in de bijstand. Maar daar tegenover ook iemand die zich echt probeert te redden met een moestuin en alles. Dán doe je er wat aan, dan probeer je je best te doen. Maar dit gebeurd heel vaak niet en dan is de ‘nood’ van de voorziening weg.
    Dat die twee mannen dan niet op straat gaan slapen laat hun grenzen zien, betekend niet dat ze er niet over mogen oordelen vind ik. Ook zij mogen grenzen hebben.

    Liked by 2 people

    • Hahaha ik zei al, ik ga niet in discussie, er is teveel wat ze niet hebben laten zien, en ja ik ben het wel met je eens, dat die mensen die gewoon amper ruimte hebben om zelf in te leven, wel iets kunnen doen. Doe ik ook overigens, en mijn huis is netjes. Maar goed, wat je zegt over langer dan >5 jaar in de bijstand en dat… lol… echt hoor, er waren meer mensen die het niet konden geloven, dat je wilt, dat je zelf belt om een traject of zo, en dat je dan gewoon nul op respons krijgt. Dat gebeurt ook, en is per gemeente wellicht verschillend. Hier is dat orde van de dag, zoek het zelf maar uit. En ja, ooit had ik hier iemand zitten die zelfs voor mij heeft gebeld omdat ze het niet kon geloven. Om het gesprek op speaker voort te zetten, ik deed alles goed, ik vroeg om de juiste dingen en er werd gezegd: ‘wat let u om zelf op zoek te gaan.’ Uhhhh niets? Maar dat werkt dus niet, mijn cv vertelt dat ik moeder ben geweest, nu chronisch pijnpatiënt bent, dan nog banen genoeg waar ik in zou kunnen gedijen, en ik vraag slechts om coaching. Te zien wat mogelijk is! En laatste werk 1992, waar sociale zaken overigens zelf aan mee heeft gewerkt in het verleden, dat ik ‘rust’ kreeg van hen, en telkens uitstel kreeg ivm kind die mij thuis nodig had, ja dat was waar. Maar ik wilde echt. Dus heb ik altijd, en nu nog, mijn ogen open gehouden en heb vele malen gewoon op de bonnefooi zelfs open sollicitaties geschreven, maar ja mijn cv he?

      Like

      • Ja, precies, Daarom zeg ik: een goed coachingstraject. Ik denk dat het UWV heel veel laat liggen. De mensen worden op één hoop gegooid en dat heet bijstand. Daarin heb je enerzijds mensen die niet willen en anderzijds mensen die wel willen. En die laatste groep, die krijgt soms niet genoeg ondersteuning. Want nu zit je met de gebakken peren: te lang in de bijstand, giga gat op je cv. Dat had vele malen eerder aangepakt moeten worden en dat is door instanties niet gebeurd. Maar eerlijk is eerlijk, je bent één van de weinigen die nog welwillend zijn na >5 jaar. Jouw situatie is een redelijk unieke situatie in NL. Echt veel mensen, ja ik zie het hier om mij heen en hoor het genoeg, hebben geen zin meer om te werken. Blijven in de uitkering zitten, is makkelijker en duizend andere argumenten. Dus er is amper sprake van discussie?! We zijn het volgens mij met elkaar eens 🙂

        Liked by 1 persoon

        • Ik wil zo graag omdat ik sociale contacten mis, ik wil erop uit, ik wil nieuwe mensen leren kennen, het gaat mij nog niet eens om het verdienen, maar mij nuttig voelen, en gelukkig? Heb ik nu die 2 uurtjes al gevonden en ben al aan het zoeken hoe ik daar iets van kan maken misschien. het is ervaring opdoen nu ook, en vooral, het contact met mensen! Ik hou van de stilte, maar ik hou ook van mensen, en als ik dat kan combineren met zelf verdienen maar vooral nuttig zijn? Ja, dan graag, al is dit werk voor full time te zwaar, maar nog 2 uurtjes erbij zou kunnen. Weten ze ook, ik sta op de lijst van, we kunnen bellen als… 😉

          Like

  4. Dit was jaren geleden niet voor te stellen armoede in Nederland. Hoewel ik soms wel denk bij bepaalde keuzes die gemaakt worden, dat had ik niet gedaan, of dat had ik de deur uitgegooid, het is kiezen in het leven het is niet en en maar of of, geld voor alles… Ik mag niet klagen, het gaat nu weer goed maar ook ik heb even gedacht oké en nu, maar juist dan moet je scherp blijven. Armoe in Nederland dat had je vroeger niet kunnen denken.

    Liked by 1 persoon

  5. Gisteren heb ik aflevering 1 gezien. Ik wist dus nog niet dat jut & jul eruit zouden stappen. Jammer dat ze dat doen. Daar ligt de grens? Alleen als je de keus hebt om die grens te stellen. Er zijn mensen die die keus niet hebben. Erik vertikt het om in te zien dat de armoede in Nederland niet dezelfde armoede is als in ontwikkelingslanden. Daar worden kinderen namelijk niet door scholen verplicht om hun huiswerk op de computer te maken. Daar worden kinderen niet gepest omdat ze geen smartphone hebben. “Elke burger wordt geacht de wet te kennen” Waar leren wij die wetten? Niet alleen op school, maar tv-programma’s, internet en de krant. Al die dingen kosten geld. Geld wat je niet hebt als je in armoede leeft. Armoede is mijns inziens niet niet genoeg te eten hebben, maar niet voldoende middelen hebben om fatsoenlijk deel te kunnen nemen aan deze maatschappij. Dát is armoede en dat moet iemand onze hard werkende Erik eens even heel snel gaan uitleggen.

    Liked by 2 people

    • hahahaha ja, heel mooi gezegd Marion! En wat je zegt, ik solliciteer ook niet, omdat zoals jij zult weten, ik het eventueel wel vergoed krijg, reiskosten etc, maar dan moet ik eerst vooruit schieten om dan in te dienen met de kans dat het afgekeurd wordt… terwijl het mij geen flikker uit zou maken of ik eventueel ook in Amsterdam of elders zou gaan werken. Graag zelfs! En ook een reden dat ik niet date, want dat kost ook geld… in eerste instantie 😉

      Like

  6. Ook ik heb het hele programma gevolgd en alle vier de afleveringen gezien!
    Ik vraag me af of het beoogde doel van het programma wel is gehaald, namelijk meer begrip en bekendheid aan dit probleem te geven. Dat de twee heren enerzijds stellig aan hun mening en vooroordelen vasthouden maar er wel uitstappen op het moment dat ze het niet meer trokken, voorspelt niet veel goeds!

    Liked by 1 persoon

    • Nope, ook gezien wat hun werk is, maar echt, jij schreef er al over, zijn vader had 40 jaar gewerkt om… en nu dan? Typisch een rijkeluiskindje als je al in die sector werkt en al die kansen hebt gehad. En nee, dit is ook niet helemaal goed, om het maar zo kort te doen en zo weinig te laten zien, maar ja…. mensen steken toch hun kop in het zand vaak. Uitzonderingen daar gelaten. ❤

      Like

  7. Oh die 2 kerels, ja wij vonden ze ook echt walgelijk omdat ze er toen puntje bij paaltje kwam vandoor gingen. Vooral die met dat brilletje heeft me de hele serie geïrriteerd, wat een naar mannetje. Marije vond ik soms ook irritant en nogal een grote bek hebben. Toen ze kon werken en afval moest prikken liet ze het ook maar afweten. Schreeuwen en niks doen kan ik niet zo goed tegen dus dat vond ik van haar ook irritant. Verder had ze vaak wel gelijk maar kon ze het ook wel anders brengen. De dame van 21, daar heb ik de hele serie met plezier naar gekeken, respect voor haar. Het gezin wat trouwens voorbij kwam met die vrouw die naar de wijnhandel ging zogenaamd voor haar bloed en haar man die met zijn niet bestaande sixpack wilde laten zien dat hij werkte kon ik ook geen medeleven voor hebben, die 2 waren niet van plan om ooit te gaan werken en hielden het handje op. Daar kan ik geen respect voor hebben.

    Liked by 1 persoon

    • Dat ben ik 100% met je eens, Marije had het ook anders kunnen brengen, maar ze had wel op vele vlakken gelijk, wat logisch is, onderneemster geweest om dan die schuldsanering in te gaan, en die Erik, maar ook Tim, toen Tim honger had, en niet meer kon denken, hahaha toen moest ik stiekem even lachen 😉 Maar die Erik? Pfffffffff echt hoor… nou goed, mijn tv leeft nog omdat ik geen bijl in huis heb 😉 En dat echtpaar, dus ook helemaal met je eens! Dat was niet representatief, eerder omgekeerd, daar zat ik mij ook aan te ergeren. X

      Like

    • Ja dat is het in een notendop, dat heb ik aan den lijve mee gemaakt ook, met de belastingdienst, iets wat doorliep maar gestopt moest worden, uiteindelijk moet je terug betalen, ja logisch? Maar daar zit je dan vaak langer aan vast, ook al heb je het zelf vertelt dat iets niet klopt en dat je er geen recht meer op hebt zelfs! In mijn geval is dat best nog snel en goed gegaan toen, het ging om de kinderbijdrage, terwijl mijn dochter al 18 was, ik had het eerst zelf ook niet door overigens… ben ik ook eerlijk in. Tot ik ergens een linkje kreeg bij mijzelf, nog niet eens vanuit de belastingdienst, maar puur zelf uitgevonden, waarom krijg ik dit eigenlijk, WAT is het eigenlijk. Blijkt dat als je eenmaal iets hebt lopen, dat zij er niet meer op letten, dat moet je zelf doen dus… en dan stop zetten.

      Like

  8. Ik heb de serie ook gezien en ik heb er een dubbel gevoel bij. Ik ben het niet eens met de heren.. maar ook niet eens met Marij. Zij komt op mij ook heel negatief over en geeft “het systeem” van alles de schuld, en heeft voornamelijk een grote mond. Echt constructieve oplossingen heeft zij ook niet, logisch want die zijn er ook niet zo 1,2,3.. Maar om dan maar zo te “schoppen tegen de maatschappij” dat heeft niet mijn voorkeur. Ik vond haar ook heel negatief, en ondanks dat jij misschien haar visie deelt deel jij (volgensmij) niet haar instelling.

    Hoewel ik mij in haar emotie wel weer kan vinden, want het kan inderdaad snel gaan en je moet je niet zo vast houden aan de regeltjes zoals die Erik. Daar kon ik mij ook ontzettend aan ergeren.

    Ik zit dus ergens in het midden en vond het echt een interessant programma om te bekijken. Ik heb zelf met veel mensen gewerkt die in de schulden zaten en ik vind dan ook wel dat ze niet alles hebben laten zien. Maar in 5 afleveringen word dat natuurlijk ook heel moeilijk.

    Liked by 1 persoon

    • Ja dat is mijn punt, ik schop dan ook niet, ik blijf zoeken naar de mogelijkheden, maar dat wordt soms wel heel moeilijk en lastig om zo positief te blijven, in al die wirwar van regels die ook telkens veranderen. En je hebt zo gelijk, dat ze lang niet alles hebben laten zien, dat kan ook inderdaad niet in slechts 5 afleveringen. En wat ook nog zo is, die laatste nacht buiten slapen, zij wisten dat ze na die nacht gewoon naar huis konden gaan, en dat is natuurlijk ook erg makkelijk 😉

      Liked by 1 persoon

    • Dat laatste, kan in no time, slechts een scheiding of je werk kwijt raken, is daarvoor nodig… en alleenstaand zijn vaak ook nog… En dat had ook weer niet gehoeven, alles in 1x kijken, hahaha maar ik snap je wel, als je dan begint aan zoiets, wil je het ook afzien, dat had ik dus met Making a murderer ook… 😉

      Like

  9. Ieder systeem heeft z’n gaten… Het probleem is dat de ‘verkeerden’ een voordeel halen uit die gaten en het de ‘goeden’ er onnodig heel erg moeilijk door wordt gemaakt.
    Echte armoede heb ik nooit gekend, voor mij is het dus moeilijk om daar iets over te zeggen. We zijn hier in dit land met z’n allen zo verwend geworden, dat we ons niet meer realiseren dat we het met minder ook nog steeds heel goed hebben. Precies wat Marion zegt, het lijkt me zo verdomd moeilijk als je je kinderen altijd van alles moet ontzeggen omdat dat financieel niet gaat, terwijl vriendjes alles wel kunnen… Dat moet pijn doen!

    Liked by 1 persoon

    • Vraag het maar aan mijn dochter… en als moeder, hoeveel pijn denk je dat dit doet, als de fiets stuk gaat, en het is haar vervoermiddel en je hebt het niet, en zij moet haar eigen gespaarde geld voor aanspreken omdat ze ermee naar school moet, want geld voor de bus is er ook niet. Je spaart zelf eten uit om haar maar te eten te geven en dan ook nog, liefst naar wat zij graag lust, rekening houdend met… nee, dat wil jij niet weten hoe dat IS. Daarom, hoop ik, dat jullie het zo goed blijven houden, nu en altijd, opdat jullie zelf maar ook jullie kindje straks alles kunnen geven wat jullie willen, dan maar een verwend nest 😉

      Like

  10. Ik heb een poging gedaan tot kijken. Die poging heb ik na 10 minuten stotteren en stilstaan maar gestaakt. Maar van wat ik heb gezien. De twee heren, dat had k wel verwacht. Zita, helaas niet alles gezien, maar van wat ik begrijp verdient ze een pluim. En ook ik wil heel graag weer aan de bak, maar als de sociale dienst zegt u mag (nog) niet werken, tja wie zegt dan dat ik mijn handje op houdt. We redden het en ik voel me rijk. Oke geen geld op mijn bankrekening, maar gelukkig wel elke dag eten en 2 schatten van kinderen, katten en een hele lieve vriend, maken dat meer dan goed 😉

    En Morgaine, dat van niet stappen en de sociale contacten missen. Ik weet hoe dat voelt, geen geld voor de ov en mensen komen ook nieten even op de koffie vanuit het westen of midden van het land. Want 1,5 tot 2 uur rijden met de auto vinden ze te ver. Maar wij mogen wel 100 euro dokken voor een retourtje met de trein en 3 uur zitten. Ik ben gekke henkie niet 😛 😉

    Liked by 1 persoon

    • Dat laatste is ook waar, maar daar heb ik weinig last van, ik merk, dat mensen het ervoor over hebben en er zijn al een aantal blogsters en bloggers plus aanhang geweest, en andersom, ga ik hun kant op, dan zijn ze bereid om mee te denken en het samen te doen, openheid is alles. 😉

      Like

  11. Ik heb aflevering 1 gezien. De rest staat op de planning. Wat ik altijd jammer vind is dat ‘mensen hebben zelf verkeerde keuzes gemaakt’ altijd wordt geïnterpreteerd alsof mensen dat bewust doen. Genoeg mensen maken verkeerde keuzes, ook mensen die uiteindelijk in een nare situatie komen zoals armoede. Ik geloof dat mensen altijd hun best doen om de juiste keuze te maken. Door omstandigheden is het soms achteraf gezien misschien niet een hele handige keuze geweest. Als je weinig middelen of opties hebt, tsja. Oftewel: verkeerde keuzes maken betekent niet per se dat het je eigen schuld is. Over dat stel trouwens: ik denk dat zij gewoon een laag IQ hebben en dat bedoel ik niet denigrerend, maar het is duidelijk dat zij het niet helemaal begrijpen. Ik vind eigenlijk ook dat dat soort mensen beschermd moeten worden tegen deze media. Ik ben benieuwd naar de overige afleveringen en vind het belangrijk om naar dit soort programma’s te kijken.

    Liked by 1 persoon

    • Mooi om te lezen Elaine, en dat is eigenlijk ook mijn idee, we moeten soms keuzes maken, maar je weet de uitkomst niet, je moet nog verder kijken, gaat ook komen, er gaat ook nog een villa wijk in voorkomen namelijk 😉 erg apart wel eigenlijk… Ik ben ooit gehuwd en koos voor jong kinderen proberen te maken en ontvangen, dat is mij gelukt, wist ik veel dat hij na 2 jaar op een ander verliefd zou worden… is maar een voorbeeld, een keuze, die een heleboel bepaald heeft voor wie ik ben, maar ook waar ik nog zit. Nou ja, zoiets, ook niet helemaal waar, maar goed, je snapt hem wel. 😉

      Like

    • Dat is dan ook het mede het doel van deze serie… Dat is mooi, en goed ook, voor jezelf, vandaar ook mijn bezorgdheid voor jou, vervroegd etc 😉 Ik wil graag dat alles goed blijft lopen voor iedereen die werk etc heeft ❤

      Liked by 1 persoon

  12. Dat soort programma’s kijk ik meestal niet omdat er toch vaak een verkeerd beeld wordt geschetst.Vaak doet met het voorkomen dat het je eigen schuld is, terwijl het vaak de omstandigheden en de instanties zijn die er voor zorgen dat je nog meer in de ellende terecht komt. Of ze laten juist mensen zien waarvan je je direct afvraagt of ze het allemaal wel snappen. Zelfde als met Dubbeltje op zijn kant…

    Liked by 1 persoon

    • In dit geval, was het 50/50 echte gevallen zoals het echt gaat… je weet zelf wel wat super super realistisch is voor het nu en wat een grensgeval is… 😉 En je ziet twee kanten van bijv. een gerechtsdeeurwaarderskantoor, waar men natuurlijk milde zaken behandeld, maar goed… X

      Like

  13. Helaas het programme niet gezien, maar ben wel benieuwd. Soms overkomen dingen je gewoon en kun je er niks aan doen. Dat is gewoon echt heel erg voor die personen die het mee moeten maken. Helaas zijn er altijd mensen die het voor andere mensen verpesten door juist sommige vooroordelen te bevestigingen :-(.

    Liked by 1 persoon

    • Ook mensen die het ontvangen en eigenlijk het niet nodig hebben, die zijn er ook echt wel, net als in de klas vroeger, 1 iemand flikt iets, wil niet bekennen, en je zit allemaal met je handen over elkaar totdat iemand opstaat en…. X

      Like

  14. Ik heb het programma niet gezien, maar heb wel wat ervaren hoor toen ik uitviel na mijn auto ongeluk en de verzekering ophield. Verder 4 jaar in de cliëntenraad werk en inkomen gezeten en daar was een groot onderdeel uitkeringen bij. En armoede en schulden.
    Ik weet hoe slecht men het kan hebben in dit land en dat er zoveel mensen zijn die denken dat mensen het zelf doen.
    grts

    Liked by 1 persoon

  15. Ik heb het programma gezien, Zita neem ik mn petje voor af.
    Sterke meid.
    Die twee binkies, want dat zijn het, die zou ik een schop onder de kont willen geven.
    Ze willen niet zien wat er aan de hand is.
    Die ene word al jankerig als ie even geen eten heeft, de sul !!
    Armoede in Nederland, ja het bestaat.
    Voedselbanken in Nederland…
    Ik vind het vreselijk !

    Liked by 1 persoon

  16. ik ken de serie (uiteraard) niet, maar kan er mij wel iets bij voorstellen.
    Niemand is er vrij van om in financiële problemen te geraken. Wijzelf geven soms wel wat teveel uit dan goed is voor onze beurs. Het is altijd opletten geblazen. Een onvoorziene kost kan je serieus in nesten werken

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

