Recept: Kerrie macaroni / Armoede gerecht

Vaak kom ik recepten tegen onderweg op sommige blogs, het ene recept beter dan het andere. En waarom dan? Omdat als je in armoede leeft, niet alles haalbaar is. Een gerecht kan nog zo lekker lijken en het eerste wat ik doe is kijken wat erin gaat, om dan al te zien of het haalbaar is of niet. Niet iedereen heeft een inkomen waarmee je zomaar even veel groenten of noten of dure olieën kunt gebruiken, en dus klik ik weg en reageer niet eens. Het is zo eenzijdig om dan te zeggen, ik kan dit niet eens betalen, i wish! Iets wat dan wel in mij op kan komen.

Velen zeggen te beseffen dat ze zich voor kunnen stellen hoe dat is, geen geld te hebben of weinig, en hoe dan te moeten overleven. Eigenlijk is dat nooit zo als je het echt nog nooit aan den lijve hebt ondervonden, heb je dat wel? Dan weet je het pas echt.

Daarom wil ik eens wat recepten geven die vaak goedkoop zijn naar seizoen, en vooral in de wintertijd, als je kinderen hebt dan moet het natuurlijk ook nog even barsten van de vitaminen en bouwstoffen als het even kan, maar dit wordt een lastige zaak vaak. Je wil wel, maar je schrikt gewoon van de prijzen, zelfs van groenten, en alleen groenten zijn dan ook niet genoeg, vaak wil je het ook nog lekker maken.

Dit gerecht, weet ik niet beter of het werd gemaakt door mijn oma en mijn moeder thuis ook weleens. Toen ik wat ouder werd, liet mijn moeder weleens blijken dat dit onstaan was uit armoede uit andere tijden. Misschien ken je het, misschien niet, als kind vond ik het altijd heerlijk in elk geval en ik had totaal geen besef van armoede, het is gewoon lekker als je het allemaal lust natuurlijk. Ik ben geen fan van Smac, wat er wel in gaat, ik eet het dan ook alleen als ik dit gerecht ga maken, het is altijd handig om een paar blikjes op voorraad te hebben, en ja, ik weet van de E nummers etc, maar als je echt bijna niets hebt, kun je je daar niet eens druk over maken.

Verder zit het dankzij de uien vol met vitamine C, en ja ook koolhydraten, want het is macaroni, nu zou ik kunnen zeggen, neem volkoren macaroni, maar smaken verschillen en ik ga voor de ouderwetse elleboogjes.

Het recept: kerrie macaroni

Ingrediënten

Macaroni

Een blikje Smac (van Unox)

2 grote of 4 kleine uien (ik doe meestal meer, uien zijn een bron van vitamine C)

Boter of olie

Bouillonblokje rundvlees

Maggi

Kerriepoeder

Optie 1: Ketchup

Optie 2: Een zakje Hollandse geraspte kaas

Bereiding:

Snij de uien in halve ringen of blokjes, wat jij prettig vind. Snij de smac in plakken zo dik of dun als jij prettig vind en dan in blokjes.

Kook de macaroni zoals op het pak of de zak staat aangegeven. Spoel af en zet weg tot je het door de rest kunt roeren.

Bak de uien met wat olie of boter in een wok of een grote koekenpan. Verkruimel het bouillonblokje over de uien heen en bak mee. Naar smaak, doe er zoveel kerriepoeder bij als jij lekker vind. Ik doe meestal 2 eetlepels met gemak, soms nog meer, ik proef altijd even later.  Doe de smac erbij en laat dit even goed mee bakken of warmen.

Voeg de macaroni toe en bak mee, goed omscheppen zodat alle kerrie er goed doorheen zit, nu proef ik even, of het goed op smaak is qua kerrie vooral. Zo niet, dan doe ik er rustig nog een halve eetlepel kerrie bij, goed doorscheppen en proef weer, tot ik het gevonden heb.

Als dit goed warm is en op smaak, schep op.

Op je bord, kun je er nog maggi overheen doen, maar hoeft niet. Mijn opa deed dat altijd wel, ik vroeger ook, het hoorde erbij, nu als ik er zin in heb. De ketchup hoort er voor mij bij! Hahaha, maar smaken verschillen natuurlijk.

Vroeger kenden we het concept nog niet om kaas over je pasta te strooien, echter kan dit ook heel goed met dit gerecht, maar het is net zo lekker zonder, dat is hoe ik het ken, zonder kaas.

Tip: Maak een hele grote pan, en vries in, als je een vriezer hebt, dit gerecht, is lekkerder de volgende dag, want dan trekt de kerrie er goed in. Pasta invriezen vind ik meestal niet zo lekker, maar dit is DE uitzondering.

Of: maak lekker veel en doe er meerdere dagen mee, als je wat rijker bent, kun je er natuurlijk een verse salade bij voegen, maar hey, armoede is armoede, dus dit is de absolute basis. Het is ook lekker opgebakken als lunch bijvoorbeeld.

Heb je zelfs geen geld voor een blikje Smac? Ik heb dit ook weleens zonder de smac gemaakt, dan heb je direct een vega gerecht en toch je bouwstoffen die we echt wel nodig hebben en vitaminen! Van de ui.

Ik heb hier geen foto van, gezien het best lang geleden is dat ik dit gemaakt heb zelf, laatste keer was toen dochter nog thuis woonde, maar het spookt weer door mijn hoofd, wie weet, ga ik dit van de week wel maken zelf ook weer, om dan in te kunnen vriezen voor de dagen dat er weinig is en ik weer even moet overleven.

Binnenkort wat andere recepten, simpel, eenvoudig, en vooral ook in grote hoeveelheden te maken en zeer goed om in te vriezen.

En het is nog snel ook, eet smakelijk.

 

63 thoughts on “Recept: Kerrie macaroni / Armoede gerecht

    • Ja die ken ik, het grappige is, is dat ik zelfs een boekje heb gekregen, maar ook DAAR, staan vaak ingrediënten in, die je niet standaard in huis hebt, en als je dan nog maar 10 euro hebt… 😉

      Like

    • hahaha ja dat doe ik ook, dat kan ik slechts aanraden, je weet nooit waar iemand woont, en ik kan wel zeggen, ga naar de boer, moet het wel kunnen, of ga naar de markt… maar dat is niet altijd goedkoper, tenzij je in Amsterdam woont, of een goede Turk in de buurt hebt 😉 En in dit geval… is de prijs een beetje onnodig. haha

      Liked by 1 persoon

  1. Ik vind de prijs van groenten dan nog meevallen. Al eens een stukje vlees gekocht. Natuurlijk heb ik wel de mogelijkheid om noten enzo te kopen, dat doe ik dan ook graag, omdat ik regelmatig vegetarisch eet. Maar ik vind dat ons budget dat opgaat aan eten veel minder is dan toen we nog elke dag vlees aten.
    Duur is in mijn ogen wel een beetje relatief. En uien vind ik geen groenten, dat is om smaak te geven 😛

    Jawel, met een heleboel minder zou ik nog behoorlijk afzien geloof ik!

    Liked by 2 people

    • Uien is geen groenten misschien, dan een vrucht, het zit vol met vitamine C, iets wat men niet eens beseft of weet, hier zijn uien dus heel vaak een basis, vooral in de winter als ze goedkoper zijn. En met dure groenten, bedoel ik een aubergine of zo, of een courgette.. die hier vaak al meer dan een euro kosten PER STUK… En als jij maar 5 euro hebt en je moet daar 2 mensen van voeden… haha good luck! En vlees eet ik al bijna niet meer, dat is het eerste wat geschrapt wordt of om grote pannen mee te maken wat dan ook een smaakmaker is.

      Like

      • Lieverd, ik bedoel het niet slecht hoor. Het is mijn visie en ik eet vaak courgette en aubergine en tomaat in een gerecht. Want ik kan dat betalen. Maar ik vind het oneerlijk dat jij dus geen zo’n gerechten kan maken. Maar super dat je toch zo creatief kan zijn, meid!

        Liked by 1 persoon

        • Ah oké, en dat je het niet onaardig bedoelde dat wist ik wel, hahaha En ja, zo voelt het soms ook, ik ben gek op groenten namelijk, maar zal altijd of voor nu, op de seizoensgroenten moeten letten 😉

          Like

  2. Kerrie vind ik niet lekker maar re’s van familie wel dus ga het misschien wel eens proberen maar Wat is smac?? . En heb het nu goed maar heb ook met twee kinderen in de bijstand gezeten dus ja ken ook armoede

    Liked by 1 persoon

  3. Kerrie in combinatie met macaroni heb ik nog nooit gemaakt, wel met rijst 😉
    Uien zijn wel degelijk groente en heel gezond! Ze werden vroeger de kaviaar van de armen genoemd 🙂
    Eten van een heel klein budget is vaak een hele puzzel maar het maakt een mens creatief en vindingrijk!
    Veel recepten die nu heel beroemd zijn, zijn ooit uit armoede ontstaan.

    Liked by 1 persoon

  4. Klinkt lekker. Kom ik binnenkort wel uitproberen, haha. 0=) Trouwens, over uien… Ik gooi ook graag meer uien in een gerecht, maar zodra ik er een 3e (laat staan 4e) ui bij pak, krijg ik me toch een rare blikken van zusjes en Robert. Te veel ui zeggen ze dan. Tja, kan mij nooit genoeg ui (of knoflook) in zitten, haha. :p

    Liked by 1 persoon

    • Dit is zoals ik het ken, met gehakt heb ik ook weleens gedaan, maar persoonlijk vind ik dat niet zo lekker in deze combi dan, haha nogmaals, mijn oma maakte dit al voordat ik geboren was…. en zo vaak eet ik het dus niet.

      Like

  5. Hello! Ik ken Smac niet.Het gerecht klinkt goed. Groente en fruit zijn beide duur. Ik heb bijna het hele jaar door (nu ff niet) mijn fruitdealer aan de deur. Hij haalt het op direct van een boerderij en biedt het veel goedkoper aan de deur. Mega eieren met twee dooiers, de lekkerste aardbeien en frambozen (de laatste twee zijn altijd zo duur in de supermarkt).

    Mijn man en ik keken net ‘Arm in Nederland? Eigen schuld!’ en die Marij…Ik moest meteen aan jou denken. Ik ken jou natuurlijk niet goed en niet persoonlijk maar ik dacht volgens mij is My Morgaine 😉 net zo direct, recht voor z’n raap en een bikkel als deze vrouw. Mocht je dit gezien hebben dan ben ik heel benieuwd wat je ervan vindt en dan ook van mijn gedachte bij die Marij.

    Liked by 1 persoon

    • Je zit goed, ik kan die Erik en Tim wel killen! En die andere man kan ik ook even niet begrijpen, natuurlijk heb ik het gezien en ik ga er zeker over schrijven, dat het is geweest en dat je alles terug kunt zien, haha En ja, sommige dingen heb ik dus ook aan den lijve ondervonden ooit. En nou ja… hoe ik er ooit uit ga komen, i still don’t know. En dat is ook wat ik een beetje miste in het programma, vooral van die Tim en erik, die zo vast hebben gehouden aan hun idee, dat het niet hoeft wat zij dan zouden doen, en dan ook nog afhaken als ze daadwerkelijk ops traat moeten slapen, konden die mensen dat ook maar zeggen, toch? 😉

      Like

    • Nee hoor, tenminste, dan moet je wel het hart van de ui eruit halen, dan gas je niet, heb jij je nooit afgevraagd als je uien eet in een restaurant, waarom je dan nergens last van hebt? Precies! 😉

      Like

  6. Groenten en fruit zijn in Nederland echt heel duur. Hier is het stukken goedkoper en koop ik tassen vol voor nog geen 4 euro. Overigens kan het merendeel van de Colombianen dat ook al niet betalen. Hier eten ze heel veel bonen en linzen. Heel voedzaam, gezond en goedkoop. Ik weet niet hoeveel dat in nl kost. Net als rijst. Kost ook niets hier. Heb je daar wel eens naar gekeken?

    Like

  7. Goed idee dit. Wij hebben het financieel moeilijker gehad toen we van loon naar loon moesten leven, maar we hadden altijd vooruitzichten en meestal zat er nog genoeg in de koelkast/diepvries om de week mee uit te zitten. Ik kan het me wel inbeelden omdat het puzzelen was. Ik denk deze reeks wel mensen gaat aantrekken en inspireren. Vriend en ik hebben de luxe dat wij elke groente kunnen eten die we willen en wij eten ook vlees, voornamelijk gevogelte. We letten wel op met budgetten, dat is iets dat wa de afgelopen 5 jaar moesten doen en ons uiteindelijk gered heeft. Bedankt voor het recept. Ik moet wel even zoeken wat smac is. Lol

    Liked by 1 persoon

    • Smac is een soort boterhammenworst maar dan in een blikje, tijdens de reacties hier, herinnerde ik mij ineens dat mijn moeder dus bij de slager dan een dikke plak kon halen van boterhammenworst die dan door de macaroni ging 😉

      Liked by 1 persoon

  8. Ik weet niet hoe dat zit bij jouw dochter, maar toen mijn moeder écht geen geld had toen we klein waren aten we wel eens macaroni met ketchup. Mijn moeder voelt zich daar vreselijk schuldig over, maar dat is voor mij onbegrijpelijk want macaroni met ketchup is nog steeds mijn ‘guilty pleasure’ (en voor mijn zusje ook). Kwam ik ’s nachts terug van op stap gaan toen ik al wat ouder was, hopppaaaa ff een bordje macaroni met ketchup naar binnen werken voor het slapen gaan, zo veel lekkerder dan zo een broodje shoarma ofzo. Toegegeven, ik kook nu met wat duurdere ingrediënten, maar dat neemt niet weg dat ik dit soort recepten écht kan waarderen, gewoon lekker simpel. Weet je wat ook zo een heerlijk spotgoedkoop gerecht is? Uiensoep. Eten wij een keer per week en reken maar dat het smaakt 😉

    Liked by 1 persoon

    • Ja uiensoep is er ook zo eentje, hahaha maar die heb ik niet gemaakt, mijn dochter is een hele moeilijke eter geweest en ze at de macaroni wel, bij gebrek aan beter, maar lekker vind ze het niet…. maar ja je moet wat he. Voor mij net zo eigenlijk, mijn moeder maakt dit ook nog met grote regelmaat, heerlijk! als ze dan al mijn kant op komt, neemt ze zelfs een bakkie voor mij mee, hahaha dus hier dito, een guilty pleasure 😀

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

