Haken: Babycape + Sprei

Ik wilde eigenlijk wachten tot ik het haar echt zou geven als het klaar is. Een babycape met capuchon, is wat ik gemaakt heb in de kleuren die mijn nicht eigenlijk wilde hebben. Het punt was, dat dit een andere knot wol was van de Zeeman en dan Soft, kleinere knotten, roze en grijs.

Een sprei voor in het ledikant was de bedoeling, en ja als je dan op krijgt Royal van de Zeeman, grotere knotten, dikkere wol, is het lastig inschatten hoeveel je dan van het andere merk knot nodig hebt. Toch waagde ik de sprong en nam op de bonnefooi het roze met grijs mee om later te zien. Het is handig dat zolang de wikkel eromheen zit, je het altijd terug kunt brengen namelijk. Ik begon met de sprei, in wit met een zeegroen randje.

De sprei, moet ik nog afhechten, en op naar de babycape, welke kleiner is natuurlijk, maar dan bedenken, een capuchon, en een driehoek haken, hoe doe je dat! Dit stond niet in het patroon wat ik op youtube had gevonden. Mijn moeder zou eventueel komen uitleggen en laten zien. Hier is door omstandigheden even geen tijd voor op korte termijn. Soms ben ik ongeduldig, niet helemaal, ik besloot om zelf uit te proberen om dan ineens met het plan te komen om gewoon nog een vierkantje te haken, deze in een driehoek om te slaan en dan zien hoe ik dit vast ging zetten. Mijn moeder wist van niets, ik deed het gewoon!

Nu, heb ik in hetzelfde patroon de capuchon weten te haken en ook nog eens weten vast te zetten al hakend en ik moet zeggen, uniek en ik heb mijn eigen patroon ontwikkelt binnen een ander patroon.

haken-babydeken5

Handig zo’n model die kledingmaat 74 heeft πŸ˜‰ Ja dat is mijn eigen babypop die ik kreeg toen ik 11 jaar werd.

Voor de babycape had ik 6 bollen Super Soft van de Zeeman, ik heb nog een hele bol over a 0,89 cent per bol. Twee licht grijze bollen van Super Soft ook 0.89 cent van de Zeeman. Hier redde ik het net niet met 1 bol voor de rand.

De deken/cape: Ik heb een ketting van 150 (+3) lossen gehaakt, om dan verder te gaan zoals het filmpje vertelt. Je krijgt zo exact 50 blokjes naast elkaar. Verder het hele filmpje gevolgd om dan te bedenken dat ik een capuchon erop wilde maken. De rand moet even wachten dan.

Capuchon: Hier heb ik de ketting van lossen uitgemeten, ik kwam uit op 48 lossen, (+3) en ben weer gaan haken volgens instructie (die je dan wel kent ondertussen) door gegaan. Na 3 toeren even gemeten op de cape zelf. Ik kreeg 16 blokjes naast elkaar, en heb uiteindelijk ook exact 16 toeren met blokjes gehaakt, je haakt het dubbele natuurlijk omdat je 1 toer telkens alleen de lossen haakt. Het bleek exact uit te komen.

Ik vouwde het vierkantje dubbel en bedacht mijzelf dat het leuk zou zijn om deze niet exact op elkaar te plaatsen, maar iets langer te houden, waardoor je start met een randje, een enkele rand met stokjes in het grijs te doen. Daarna vast gezet op de cape precies uitgemeten, handig die blokjes πŸ˜‰ En de rand rond de hele cape gehaakt. Een dubbele rand is dit geworden, en zo zet je tijdens het haken van de rand, de capuchon als vanzelf vast.

Mijn moeder best verbaasd dat ik zelf met deze oplossing kwam, al wil ik wel in de toekomst ook driehoekjes leren haken, ik ben dan ook vooral aan het oefenen met meerderen nu, straks ook minderen maar eens uitproberen.

babycape-foon4

Mijn nicht heeft het al gezien p FB, en ze is er nu al blij mee, ik ga zo het sprei, is het de sprei? Gosh, ben ik even blond nu πŸ˜‰ Afhechten en beiden even fris wassen, zodat zij het direct kan gebruiken als het zover is.

Voor de sprei, heb ik de Royal gebruikt, wit met zeegroen, 0,99 cent per bol. Uiteindelijk op een formaat van 75×100 cm, heb ik 4 knotten vol gebruikt, ik had er 5, en 1 bol zeegroen. Waar ik ook nog van overhield.

53 thoughts on “Haken: Babycape + Sprei

    • Dank je wel, het is dan ook handarbeid, en als je al wel lang borduurt en breit, dan als je dit eenmaal snapt, gaat dat ook meestal meteen vrij netjes… nou goed, paar proeflappen ertegenaan en dan verder zien, dit ging dus inderdaad vrijwel direct goed. πŸ˜€

      Liked by 1 persoon

  1. Wat leuk! Ik vind het erg mooi geworden, voor iemand die pas het haken heeft ontdekt maak je al hele mooie dingen πŸ™‚
    Ik kan me voorstellen dat je er ook veel plezier in hebt om dit soort dingen te maken! Leuk dat je nicht er zo blij mee is, iets voor iemand maken geeft altijd zoveel voldoening.

    Liked by 1 persoon

    • Zeer zeker heel veel plezier en liefde, nu even rust, einde van de week zie ik verder, misschien een mantel voor mijzelf, of een cape, victoriaans, heb al een voorbeeld, geen patroon, maar die kan ik toch niet lezen, hahaha

      Like

  2. He je weer mooi gedaan Suuz. Tja, ik heb ooit een trui gebreid en dat is prima. Meer hoeft er niet bij.
    De tegenpartij haakte hier een paar jaar geleden voor iedereen mutsen en beanies en zo. Die is er echt erg behendig in.
    Ik kan me voorstellen dat je nicht er blij mee is. Het ziet er gewoon leuk uit.
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Poederroze noemen ze het ook wel, echt babyroze is dit, hahaha maar heel erg mooi ja πŸ˜€ Het is kleur, maar dat hoeft niet zichtbaar te zijn, denk aan als het donkerder is, dan is ie ook net wit.

      Like

  3. Wauw jeetje joh wat serieus ontzettend mooi en knap dat je dat zo hebt gemaakt! Echt zΓ³ mooi! Zelf die oplossing bedenken voor de capuchon ook. .. Echt geweldig meid! Jij kunt heel trots zijn en je nicht heel blij! Prachtige foto’s ook! X

    Liked by 1 persoon

    • Wie weet ga ik erop los haken en dan verkopen, hahaha πŸ˜‰ De verzoekjes beginnen binnen te komen, maar ja… uiteindelijk zijn ook de zachte prijsjes, erg hoog natuurlijk. Dank je wel, en ja nu ben ik heel blij met dit model, is namelijk echt op de groei ook nog, hahaha

      Liked by 1 persoon

    • Als je al kunt haken, dan moet dat kunnen, ik ga zo even verse wol halen, en ik wil graag een mantel/cape haken in Victoriaanse stijl, dus half op de rug, voor op de fiets in de zomer als het wat warm is om te beschermen of andersom, als het ineens toch afkoelt omdat je langer op de fiets zit dan gedacht, hahaha Ik ga straks de reuzenkruis proberen, die ziet er makkelijk uit, ik zeg ziet… lol, nog nooit gedaan, maar die is ook lekker snel aan de tutorial te zien (zegt ze ook, ze heeft hier maar 2 bollen voor gebruikt, soft baby van zeeman): https://www.youtube.com/watch?v=gN7yBcOSx4Q

      Like

Geef een reactie

