Lichtmis

Vanuit hier wil ik iedereen of je het nu wel niet viert, welk geloof je ook hebt of juist niet, hele fijne dagen toewensen.

Hier, heb ik altijd lichtmis gevierd. Dat is mij altijd vertelt. We vieren dat het licht terug komt, want ook al is het nog steeds vroeg donker, al een paar dagen is het elke dag weer langer licht dan de dag voorheen, de kortste dag is geweest. Β πŸ˜‰

Het kerstverhaal werd bij ons op de openbare school weleens verteld, in de kleuterklas de Dick Bruna versie overigens, en was een sprookje voor ons, zoiets. Gewoon een mooi kerstverhaal, niets meer, niets minder. Vragen stelden we ook niet, het was gewoon ‘een’ verhaal. Om dan juist verder te gaan met de lichtjes, kortste dag en op naar het licht!

Het feest der heidenen, de kerstballen van glas en zilver met name, waren er om geesten te verjagen, maar ook dit was niet meer dan een verhaal, een sprookje. Noem het maar algemene kennis.

happy

Eerste kerstdag ben ik gewoon thuis en samen met Picasso, tweede zal ik vertoeven bij mijn ouders en dan begint voor mij een rustige week. Ook met oud en nieuw zal ik thuis zijn, net als de rest van mijn familie, nu wij weer allemaal voorzien zijn van katten? Blijven wij graag bij hen πŸ˜‰

Geniet, wat jullie ook gaan doen!

37 thoughts on “Lichtmis

    • het werd bij ons ook wel kerst genoemd hoor, maar wij vierden de terug keer van het licht, dus lichtmis πŸ˜‰ hahaha ik dus ook niet verder ook al jong geleerd, een ieder heeft zijn of haar geloof of waarheid. πŸ˜€

      Like

  1. Dankjewel lieverd! Kerst is een tijd van genieten en samenzijn en dat doen we dan ook volop! Ik wens ook jou heerlijke dagen toe! Met oud en nieuw zal ik ook thuis zijn, alleen. Ik denk zelfs dat ik gewoon maar ga slapen… vind oud en nieuw niet zo bijzonder en in Colombia is dat echt een moment voor familie en vuurwerk is er niet. Dus ach… nu genieten, straks slapen πŸ˜› xxx

    Liked by 1 persoon

  2. Ola Suuz,
    Tja, van mij weet jet het al; dus. Toch, er zijn genoeg ,mensen die er belachelijk op reageren als ze horen dat je geen kerst viert. En dan een partner hebben die het wel viert, en hoe zou ik daar nu mee omgaan….
    Mensen doen soms zo dom naar anderen toe, terwijl hun kerst juist om…. ja om gelijkwaardigheid gaat. Anyway, ik hoop dat jij het fijn hebt vandaag, en morgen weer bij je ouders.
    grts

    Liked by 1 persoon

  3. Lichtmis, een prachtige zogenaamd heidens feest waarop de terugkeer van het licht gevierd wordt… dat doen wij ook lieve Morgaine want Lefla en ik zijn beiden atheΓ―st in hart en nieren. Maar zeg nu zelf, elke gelegenheid is een feest waard, ook al geloof je er niet in… toch?
    Bedankt voor je inhaalmanoeuvre op mijn blog, meid toch je hebt eer beslist je werk van gemaakt!

    Liked by 1 persoon

  4. Wij zijn heel katholiek opgevoed op school. Dus kerstmis was voor ons echt een hoogtepunt van het jaar! Ik hoop dat je van de kerstdagen genoten hebt πŸ™‚ Ik in elk geval wel! Geniet ook van oud en nieuw samen met Picasso! Dikke knuffel!

    Liked by 1 persoon

    • Ik heb heerlijk genoten en vergis je niet, kerst was bij ons op school ook een hoogtepunt vroeger, alleen anders, zonder het kerstverhaal bij wijze van, maar de viering, terug keer van het licht. πŸ˜‰

      Like

Geef een reactie

