De Schoenmaker

Na De postbode (nee, nooit meer wat gehoord of gezien!) en De Fietsenmaker, gooi ik er nu ook De Schoenmaker even in. Een aardige verzameling zo ondertussen denk ik. Vandaag had ik mijn vervolg en tussendoor afspraak met mijn schoenmaker, de passchoen was klaar en deze mocht ik dus even testen, lopen, voelen of de zool goed zit, of het nergens knelt en ga zo maar door.

Om half 10 moest ik er zijn. Ik was er veel te vroeg en zag de zon opkomen, dat is dan weer een voordeel in deze tijd van het jaar, dat je de zon rond 9 uur nog op kunt zien komen en wat mooier dan boven water ook nog. Een stil plein voor je omdat de winkels achter je gewoon nog dicht zijn. Kortom rust in de anders best wel drukke en meestal lawaaierige stad. Wat een genot was dat!

esplanade1

Ik kon op twee plekken aan dit plein even mijn rust momentje nemen en op mijn gemak wat foto’s maken. Voor ik naar binnen ging.

Ik ben er eigenlijk al, dus hop fiets in het rek en naar binnen. Het duurde nog even, kwart voor 10 kwam hij mij pas halen. Yeah right, maar de humor was al hoog. Er zat nog een dame in de kamer die ik niet kende, zij ging zich er niet mee bemoeien maar we raakten wel in gesprek, ja als je er toch bent, gezellig! Hahaha, zonder zich ermee te kunnen bemoeien werd zij wel nieuwsgierig naar de schoen die gemaakt wordt voor mij. Mijn schoenmaker ging dus ook met haar in gesprek, hoe hij dat gaat doen, hoe het eruit gaat zien, stiksels en steken, leesten en zolen. De passchoenen zaten al heerlijk en het lullige is misschien? Als de schoen echt over de leest heen gaat (dat is een soort aambeeld eigenlijk), dan gaat deze passchoen hop zo de vuilnisbak in. Gek toch? Dat krijg je dus als je een persoonlijke vaste leest hebt en elke keer dat je weer mag laten maken, een nieuw ontwerp krijgt.

Na de afronding, dit duurde niet zo heel lang, kreeg ik de datum mee en dat is meteen de datum dat de schoenen echt klaar zijn en ik ze mee kan nemen naar huis… Dat is pas op 29 januari 2016. Dan heb ik alle verjaardagen alweer gehad zelfs, hahaha Nou ja, ik weet het van tevoren, het duurt altijd best wel even lang allemaal, maar als je ze eenmaal hebt? Dus nog even geduld uitoefenen voor mijzelf, ik ben zelf zo benieuwd namelijk!

Nou goed, we doen het maar even met de foto’s van vanmorgen vroeg tussen 9 en half 10 gemaakt.

Nog eentje om het af te leren, natuurlijk is het meestal een lucky shot als je een landende vogel treft 😉

steiger8

Ik wens iedereen een zeer fijn weekend toe!

43 thoughts on “De Schoenmaker

  1. Wat een onwijs mooie foto’s zeg! Echt om van te genieten! Wat woon je toch op een prachtig stukje land 🙂 Fijn dat je schoenen nu goed zitten! Ben benieuwd hoe ze uiteindelijk worden! Zondag jarig toch? Groot feest? Ik weet nog niet precies wat ik ga doen dit weekend. Zou graag in de avond een tour door de stad maken om alle lichtjes te bekijken, echt spectaculair hier… Fijne verjaardag alvast!

    Liked by 1 persoon

  2. Je hebt zo wel een aardige verzameling handwerklieden om je heen.
    Als de stad ontwaakt is het genieten.
    Je hebt mooie foto’s geplaatst, je schoenen zijn ook erg mooi geworden.
    Daar kun je wel mee stappen als ze klaar zijn. Hans

    Liked by 1 persoon

  3. Wauw! Wat een mooie foto’s heb je gemaakt. En zeker bijzonder dat je een ‘landende’ vogel treft.

    Erg mooi dat je een laarsje speciaal op maat laat maken. Die zullen zeker weten lekker zitten. Ik geef altijd veel geld aan schoenen uit. Een tik die aan vroeger heb overgehouden, want ik heb maat 43. Voor vrouwen waren er jaren geleden helemaal geen leuke schoenen in die maat of je moest op zijn minst 150 gulden neertellen. Nou moet ik zeggen dat je dan wel lang met die schoenen doet. Nu zijn mijn voeten verwend en als ik een goedkopere schoen aanheb, voel ik dat meteen. Ze zitten vaak niet stevig en lekker. Heb ook vaak mannenschoenen gedragen. Gelukkig is er het merk Wolky. Die hele leuke vrouwenschoenen tot maat 43 heeft. En de prijs die valt redelijk mee.

    Liked by 1 persoon

    • Mijn reden is puur medisch, het kan ook zo, maar dan ben je een kapitaal kwijt 😉 Ik snap jouw probleem ook, en dat had ik vroeger ook al, voor ik medisch in dit traject terecht kwam. Je doet er inderdaad jaren mee 😀

      Like

      • Orthopedische Schoenen alsmede Orthopedische Steunzolen worden speciaal voor en op je voeten aangemeten. Hiervoor worden afdrukken van je voeten gemaakt om precies het model, de vorm en stand te hebben waarna ze schoenen en zolen gaan maken.

        Morgaine, jij al lang steunzolen? Ik heb ze zelf ook al vanaf mijn prille kindertijd vanwege behoorlijke knik-platvoeten.

        Groetjes, Annemieke

        Liked by 1 persoon

      • Morgaine, Maar heb je dan als voorloper van de Orthopedische Schoenen niet al een tijdje losse steunzolen gehad? Kreeg zelf altijd van zulke 3/4 steunzool dingen (onder de tenen vrij), welke altijd door de Orthopedisch-Instrumentenmaker in de gipskamer van het ziekenhuis werden op- en aangemeten. Werden er gipsafdrukjes van de voeten gemaakt en kreeg je van zulke stalen/metalen/RVS steunzolen met z’n knikleertje (later waren ze er ook van rood plastic). Hoe ging dat dan bij jou en welke had jij? Groetjes, Annemieke.

        Liked by 1 persoon

    • Morgaine, Balen zeg dat je geen normale schoenen vanuit de winkel meer aan kon. Kwam dat door het uitbundig lopen op pumps en high heels dat de voeten geheel waren in-, door- en uitgezakt? Hoe werden de steunzolen bij jou aangemeten en wat voor soort heb jij, die lange of die korte dingen?

      Like

Geef een reactie

