Voltaire: leren loslaten

Druk, druk, druk, ja zo is het echt even voor mij, al heb ik vandaag het meeste wat ik moest doen, dit keer met recht echt een moeten, al gedaan. maar nu ben ik het even zat. Zo’n ultiem momentje waarin je voor je uit zit te staren, eigenlijk door kan gaan met nu het avondeten bijv. (mocht je nog op zoek zijn naar fijne recepten, klik hier).

Wat ik allemaal aan het doen ben? Nou ja, verjaardag, de kerstfair voor mijn ‘werk’ waar jij ook van harte welkom bent als je in de buurt bent of het ervoor over hebt om erheen te komen. Iedereen is welkom op 9 dec. Mijn gedachten krijgen iets meer rust nu. Doch, staat er nog veel meer op stapel de komende weken. Pas tegen kerst zal er iets van rust komen? of na de kerst, elk jaar weer hetzelfde liedje eigenlijk. Kortom, ben het wel gewend, maar soms? Nah ja, het hoort erbij!

Ik ben dus nog even druk, druk, druk, en daar hoort ook even bij, het loslaten, in dit geval bedoel ik even de laptop en direct lezen van jullie blogs, maar zoals de meesten wel weten, kom ik alsnog voorbij, al is het soms een paar dagen later πŸ˜‰ Mocht ik nu anderhalve week nergens meer hebben gereageerd? Dan mogen jullie je zorgen gaan maken, hahaha Goed, loslaten…

attachment_60036103

LEREN LOSLATEN

Op een dag leer je het subtiele verschil kennen tussen een hand vasthouden en een ziel ketenen.

Dan leer je dat liefde niet betekent: leunen,

en dat gezelschap niet betekent: veiligheid.

Je ontdekt dat een kus geen contract is en een cadeau geen belofte.

Je begint je nederlagen te accepteren met je hoofd omhoog en je ogen open.

Je leert vertrouwen op vandaag omdat morgen te onzeker is voor plannen.

Na een poos leer je dat zelfs zonneschijn je verbrandt als je er te veel van krijgt.

Dan wordt het tijd je eigen tijd te beplanten en dan zorg je voor je eigen ziel

en wacht je niet langer op een wonder van buitenaf.

En dan weet je echt, dat je het echt kunt volhouden en dat je echt sterk bent en dat je echt waarde hebt.

En je leert en leert.

Bij ieder afscheid leer je.

Voltaire (1694-1778 filosoof)

Ben jij goed in loslaten?Β 

38 thoughts on “Voltaire: leren loslaten

  1. Wauw mooi stuk van Voltaire zeg, zo waar… Ik word steeds beter in loslaten maar heb er in bepaalde situaties veel moeite mee. Is best moeilijk ook πŸ™‚ Denk dat het een proces is van een behoorlijk tijdje πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben super goed in loslaten. Soms denk ik wel eens te goed. Maar goed, het is hoe ik ben πŸ™‚
    Ik ben niet in de buurt de 9de. Anders was ik wel even langsgekomen natuurlijk.
    Druk zijn is fijn. Dan heb je tenminste echt het gevoel dat je leeft πŸ˜€ Nou ja, dat vind ik dan πŸ™‚
    Ik hou er van om bezig te zijn.

    grts

    Liked by 1 persoon

    • Over het algemeen vind ik druk zijn ook fijn, maar nu een hoop geregel met deadlines en ik heb toch wel mijn rust momentjes nodig waarin ik ook druk kan zijn, maar dat puur voor mijzelf, leer ik nu ook weer hoor, hahaha

      Like

    • Druk voor mij is, dat er veel in korte tijd moet omdat er data achter zitten die vast staan, dus je moet de dingen voor die tijd klaar of gedaan hebben. En als dat meerdere data in zeer korte tijd zijn, dan noem ik dat druk. πŸ˜›

      Liked by 1 persoon

      • Zelf ben ik zeer allergisch voor het woordje moeten. Ik wilde bijna mijn vriendin slaan toen zij het waagde te zeggen: ‘Je moet je niets aantrekken van mensen die zeggen dat je van alles moet.’

        Liked by 1 persoon

  3. Pff, loslaten, nee, niet mijn dingen helaas. Ik zou daar echt beter in moeten worden. Ik heb het nu ook echt heel druk, ik wil veel voor mijn blog, mijn werk, ik wil het huis netjes als bezoek komt, ik wil, ik wil en ik moet ;-). Toch geniet ik wel nog heel veel hoor :-).

    Liked by 1 persoon

  4. Mooi stuk, zowel van jou en als tegenhanger (of moet ik zeggen ondersteuning) de tekst van Voltaire. En nee, ik ben niet goed in loslaten, of moet ik zeggen , wΓ‘s er niet goed in? Nu mijn kinderen groter zijn merk ik dat je op een gegeven moment wel mΓ³et loslaten. Je kunt niet altijd hun handje blijven vasthouden. Dan merk je dat loslaten soms ook oplucht. En zo heeft alles meerdere kanten denk ik…

    Liked by 1 persoon

  5. Loslaten… Ik ben goed in vasthouden, denken over wat was en wat zal zijn, hoe het had kunnen zijn. Maar, loslaten? Nee, dat is lastig. Ik wil dingen graag goed doen en blijf er vaak te lang over nadenken, terwijl loslaten veel beter zou zijn in sommige gevallen. Onzekerheid misschien?

    Liked by 1 persoon

  6. Wat een mooie tekst over dat loslaten! Heel treffend! Ik ben niet altijd goed in loslaten, wat betreft bijvoorbeeld gedachten tijdens stress, mensen loslaten als ze echt veel voor me betekenen. Ben ook geen superheld tijdens veranderingen. Maar het is ook wel per situatie verschillend.
    Wel vind ik artikelen, liedjes etc. over loslaten ALTIJD interessant, dan denk ik: ik wil het nu ook leren. Dus nouja, echt goed ben ik er niet in!

    Liked by 1 persoon

  7. Ach zoals je weet ben ik ook altijd druk… maar niet zo druk dat ik het niet meer trek.
    Ik doseer goed hoor, je weet wel, die rode kruizen? Vandaag ook zo’n dag. Heerlijk niks hoeven, nou ja wil nog even strijken, dus dat ga ik zo doen, een uurtje of zo. De spreuk is mooi, hij staat op mijn blog, iets anders geformuleerd. En zo is het. Loslaten is niet makkelijk, maar ik word er wel makkelijker in.
    Hoewel, ik lees veel blogs, heel erg leuk, maar het zijn er teveel. Maar welke wil ik loslaten? Daar ben ik echt nog niet uit. Het gevolg is dat ik nu van plan ben maar af en toe eens langs te gaan en niet elke dag te reageren. Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel ;-). XXX

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

