90 jaar

Vandaag 24 november 2015, zou mijn Indische oma exact 90 jaar geworden zijn. Helaas verliet zij onze Aarde in sept. 2004, dat is alweer 11 jaar zonder mijn Indische oma.

Nu vertel ik best wel vaak over mijn Indische oma, maar haar laten zien heb ik hier nog niet eerder. Of echt over haar vertelt behalve de keuken, koken. Ik weet dan eerlijk gezegd ook niet zoveel, ja er zijn verhalen, roots. Maar die zijn erg persoonlijk en zo heeft ze mij ooit ook de stamboom gegeven van haar lijn. Wat mist is de lijn van mijn opa. Hij overleed al in IndonesiΓ« toen mijn vader nog maar een kind was, jonger dan 10 jaar. Ik heb mijn opa Sutherland nooit gekend. Slechts 1 foto heb ik van hem. Met mijn oom en mijn vader erbij en dat is het.

Natuurlijk vroeg ik haar om te vertellen over opa, maar dat deed ze niet graag, het waarom is een beetje een raadsel, en het is nu net, de naam die ik draag, zijn naam. Net zoals zij, gek genoeg tot de dood heeft gedaan. Oma Sutherland.

En nee, we lijken niet op elkaar πŸ˜‰

oma2

Oma-ik

Op mijn 18de verjaardag, toen kreeg ik het zilveren bedelarmbandje welke ik nog altijd heb.

oma-ik4

Ik heb in de Flair gestaan ooit.. dit is van die fotoshoot in Brussel volgens mij.

oma-ik1

Ongeveer dezelfde blikken maar al hele oude foto’s πŸ˜‰

oma-ik5

Ik ben dus als blondine op de wereld gekomen, haha hier ben ik ongeveer 2,5 jaar oud.

 

Lijk jij op of je moeder of je vader? Of ben jij van de melkboer denk je πŸ˜‰

54 thoughts on “90 jaar

  1. Ja echt geweldige foto’s meid! Je oma was een onwijs mooie vrouw, heb je maar mooi geΓ«rfd πŸ˜€ En ik had geen idee dat je in de Flair had gestaan, nu wil ik natuurlijk ook weten waarom dat was hihi πŸ˜€ Ik denk ook nog vaak aan mijn overleden opa’s trouwens. Jeetje wat vond ik dat erg zeg, toen die overleden. Zal ik nooit vergeten. Bij mij en mijn ouders is het een beetje vaag, altijd zei iedereen meteen: oh wat lijk je op je moeder! Maar inmiddels vinden meer mensen me op mijn vader lijken, maar ook nog steeds zijn er velen die mij op mijn moeder vinden lijken. Ik weet het dus niet zo… als ik foto’s zie dat zie ik van beiden veel dingen, dus ik ben echt een mengelmoesje. Heeft mijn broertje ook trouwens. Mijn vriend lijkt trouwens ook niet sprekend op zijn vader (of zijn moeder). Als we ooit kindjes krijgen hoop ik op een caramelkleurtje met mooit bruin haar en of zwarte ogen zoals die van mijn vriend of mijn ogen en een wat donkerdere huid. Niet dat we daar ook maar iets over te zeggen hebben trouwens. Geen idee waarom ik dit zeg ook, ben zo lekker aan het typen, met Coldplay in mijn oor. Nog even een uurtje werken trouwens haha x

    Liked by 1 persoon

    • Dit noem jij werken, even wegdromen in de toekomst, hahahaha overigens, is er ook het verhaal dat mijn moeder ook hoopte dat ik in elk geval de donkere ogen van mijn vader zou hebben als indo, maar nee, grijs/groen, de kleur van mijn moeder, hahaha Maakt wel dat ik dus nu tot 1 van de zeven schoonheden behoor donker haar, lichte ogen πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

      • Hahaha ik werd geboren met pikzwart haar. Mijn moeder heeft al vaak verteld dat haar collega’s in het ziekenhuis zeiden dat ik net een buitenlander leek haha oeps. Gelukkig is dat zwarte vervangen door blond. Nu was mijn moeder ook ooit blond en werd daarna donkerder, dus ben benieuwd of ikzelf ook nog tot die 7 schoonheden ga behoren πŸ˜‰

        Liked by 1 persoon

        • hahaha oh dat is dus ook mogelijk πŸ˜‰ Dochter hier is met bruin haar geboren of donker en dat is ook even blond geweest, maar zij is ook naar donkerblond gegaan en niet zo donker πŸ˜‰ Haar vader is een echte rooie trouwens, lol.

          Liked by 1 persoon

  2. Goh lieve Morgaine, bedankt dat je me een kijkje gunt in je verleden, waarbij we ook iets meer van je lieve grootouders te weten komen. Bovendien gaan de mooie, nostalgische foto’s er bij mij ook goed in, ik blader graag doorheen een familiealbum, dus je hebt er me plezier mee gedaan!

    Liked by 1 persoon

  3. Ik lijk erg veel op mijn moeder. Zeker ook qua karakter. Maar je ziet ook dat ik een zoon van mijn vader ben. Dat had wat mij betreft niet per se gehoeven, maar het is nu eenmaal zo.
    Mijn moeder is al 37 jaar niet onder ons, maar ze is nog elke dag in mijn leven πŸ™‚
    grts

    Liked by 1 persoon

  4. Enorm op mijn vader en dan ook erg in lichaamstaal. Qua uiterlijk een paar kenmerken van mijn moeder en vooral stem zoals mijn moeder en sprekend maar dan ook echt sprekend op mijn zus. Dus nee niet van de melkboer. Ik heb al eens gehad dat iemand mij belde en zei zo wat lijk jij op je vader zeg, voor hij had gezegd dat hij je vader was wist ik het al. Dus dat zegt genoeg.

    Liked by 1 persoon

    • hahahaha dan is het toch goed, en wat die melkboer betreft, qua stem, leek ik altijd weer op mijn Hollandse oma, als ik daar de telefoon oppakte als ik er was, begonnen mijn oud tantes altijd direct hele verhalen op te hangen tegen mij tot ik er tussen kwam om dan te zeggen… ‘oma is in de keuken.’ En dan werd er gezegd, oh Morgaine! Wat lijkt je stem op die van oma! hahaha

      Liked by 1 persoon

  5. Ja je lijkt echt op je oma!

    Ik ben twee druppels mijn vader, en heb ook trekken van mijn oma. Maar aan de andere kant heb ik dan de meer verborgen trekjes van mijn moeder… Ach een leuke mix denk ik zo πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

    • Er is uiterlijk en innerlijk en innerlijk ben ik meer opgevoed door mijn Hollandse kant denk ik dan, toch blijkt dat een aantal dingen die ik niet kon plaatsen, van mijn vader af komen, zoals mijn voorliefde voor varen en water… weet ik pas sinds kort πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  6. Oh Morgaine had jij een Indische oma? Zo leuk!! Ik had een Indische opa. Ik kan zijn kookkunsten nog zo goed voor de geest halen. Altijd gezellig. Dat heb ik er we aan overgehouden gastvrijheid en lekker samen eten. Ik lijk overigens niet zo op hem. Mijn moeder daarentegen, daar ben ik een kopie van. X

    Liked by 1 persoon

  7. Haha…. ik moest zo lachen om je vraag, want ik denk niet alleen dat ik van de melkboer ben, ik weet het wel zeker!
    Ik heb het me altijd afgevraagd: Hoe komt dat ik helemaal niet op mijn vader lijk? Nou, dÑÑrom dus!
    Die foto waarmee je ooit in de Flair hebt gestaan, is echt prachtig.

    Liked by 1 persoon

  8. Wat een mooi artikel.
    Gek eigenlijk he, dan wordt je blond geboren terwijl je nu donker bent. Ik heb het tegenovergestelde, haha (ik verf het nu wel donker dus ik speel wel een beetje vals..)

    Ik denk eerlijk gezegd dat ik van de melkboer ben..
    Ik lijk totaal niet op mijn ouders!

    Liked by 1 persoon

    • hahaha wie weet wat voor family secrets er zijn. Zelf lijk ik dus niet op mijn moeder, maar niemand kent mijn vader hier in Almere, hij is in amsterdam gebleven en dus is het bij ons ook het grapje, dat ik af en toe denk… ik ben verwisseld, maar als ik mijn vader zie en hier dus mijn oma, dan zit het wel goed. πŸ˜‰

      Like

  9. Indische oma’s zijn geweldig. Jouw oma lijkt zelfs een beetje op mijn eigen Indonische oma. Allebei mijn ouders zijn overigens Indonesisch. Ik ben erg trots op mijn roots en heb het lang mogen doen met mijn opa’s en oma’s. Dus heb toch wat geschiedenis mee mogen krijgen. Inmiddels leeft alleen mijn opa nog. Over de 90 is hij en hij heeft 9 achterkleinkinderen. Ik hoop dat hij nog lang in ons midden mag blijven.

    Liked by 1 persoon

  10. Vorige week ging ik een lift in waarin al iemand stond en hij drukte op 2 verschillende etages waaronder die waar mijn moeder woont, ik vroeg hem hoe hij wist waar ik eruit moest en antwoord was natuurlijk dat ik sprekend mijn moeder ben, oma trouwens ook. Karakter is veel meer mijn vader.
    Mijn zus is sprekend de zus van onze vader met karakter van onze moeder en mijn zus en dochter weer erg op elkaar.

    Liked by 1 persoon

    • Oh die fotoschoot, die was erg! Koud daar, ben er ziek van thuis gekomen zelfs, keelpijn en verkoudheid zo tochtig en koud en daar zaten wij dan in luxe dunne nachtjaponnen, hahahaha en ook hier, de fotograaf heeft heel veel foto’s moeten nemen vooraf voordat ik er echt goed op stond, ik kreeg de meeste dia’s in kleur opgestuurd achteraf, heb een envelop vol nog liggen, en ene collage staan ergens van wat ik af heb laten drukken toen. DE foto die in de Flair is beland zelf, die heb ik niet eens! hahaha

      Liked by 1 persoon

  11. Mooie fotos! En WAUW wat lijk jij op je oma! Ik ben een perfecte mix tussen mijn vader en moeder.. op baby foto’s ben ik echter exact mijn vader.. toen mijn vader 50 werd had hij op de uitnodiging een foto van zichzelf gezet toen hij 5 was.. toen had hij lang haar en leken we als 2 druppels water.. nu ik ouder word begin ik eigenlijk ook steeds meer op mijn moeder te lijken.. vooral bepaalde blikken zeggen mensen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

