Hoe laat je een kaars langer branden?

Is het mogelijk? Om een kaars langer te laten branden dan de uren die het op de verpakking aangeeft? Het is iets, waar ik zelf nooit bij stil heb gestaan laat staan dat ik naar zo’n tip of truc heb gezocht. Eerder en meer hoe ik mijn branders of onderstellen windlichten schoon kan houden of de resten er makkelijk uit kan wippen.

( Vet de onderzetter van de kaars in met wat zonnebloemolie of een andere olie, zo ook met glazen windlichten, vet het glas onderaan in met wat olie en voilΓ , bij schoonmaken wip je het er zo uit. Even afwassen en opnieuw licht invetten, een druppel is genoeg, aanbrengen met wat keukenpapier of een doekje)

Kaarsen met zout bewerkt, gistermiddag. Instagram

Kaarsen met zout bewerkt, gistermiddag. Instagram

Vrijdagavond besloot ik om wat programma’s te gaan kijken die ik had opgenomen. Ik ben een fan van de serie Death in Paradise. Een Engelse politieserie met heel veel humor. Het speelt zich af op het tropische eiland Saint Martinique. De ‘chief’ is een Engelsman die naar het eiland is gehaald om zijn team te leiden, het lijkt een lulletje rozenwater, klunzig en ga zo maar door. Toch weet hij telkens weer, natuurlijk een moord op te lossen. Dan legt hij op het einde exact uit aan de hele groep tegelijk wie het gedaan heeft, hoe en zelfs het waarom.Β  (Ik kijk deze serie overigens op BBC First nu, ik ben al verder dan de KRO)

Nu ging het om een bride to be die met haar vriendinnen naar dit eiland was afgereisd voor haar bruiloft. De bruid werd vermoord, natuurlijk. Ze lag in een badkuip met allemaal bloemblaadjes. Op de rand stond een kaars en de inspecteur zag vrijwel direct kristallen op de badrand in de buurt van de kaars liggen. Wat het was, moest onderzocht worden. Het bleek gewoon zout te zijn. De kaars toen zij in de ochtend binnen kwamen, was net uit. Men gaat uit van de branduren van deze kaars en dus werd zo het tijdstip van de dood bepaald. Ze kwamen er niet uit. Totdat de inspecteur op het laatste moment de misleiding zag. Ik keek, luisterde en zag.

Nu is dit een serie dus hoeveel is er van waar. Toch ga ik er altijd vanuit in zoiets dat het weleens waar kan zijn. Het zout, was de misleiding. De kaars was bewerkt met zout, in de brandende kaars had zij die de bruid vermoord had, zout gestrooid. De reden? Dan blijven de kaarsen langer branden, dubbel zo lang werd er zelfs gezegd en dus bleek de Bruid veel eerder vermoord te zijn dan de kaars aangaf. Namelijk 8 uur eerder dan gedacht.

Op ongeveer 48 minuten zie je de uitleg van de kaars, dit is de hele aflevering waar ik het over heb.

En dan, komt dat vuurtje in mij op, het wakkert aan. Een kaarst, zout en dat is het! Mijn kaarsen die nu maar 4,5 uur zouden branden, meestal maar 4 uur zelfs, ja soms time ik het, of voel ik het gewoon. Kaarsen geven nog altijd warmte af. Ongelovig pakte ik een paar waxinelichtjes om deze aan te steken en daarna strooide ik er zout op. Het zal wel dacht ik. Ik werd echter eerder moe en viel bijna in slaap. Het timen ging dus niet helemaal goed. Ik liet ze wel branden, ze staan veilig, maar ik lag in bed, dus geen idee hoelang ze nog gebrand hebben.

Gewoon zout uit mijn keukenkastje dus

Gewoon zout uit mijn keukenkastje dus

Gisteren, zondag, was het toch grijs en donker, storm en regen hier, dus besloot ik rond 3 uur de proef op de som te nemen. Ik was aan kant en lekker tijd voor ontspanning. Opnieuw pakte ik 3 waxinelichtjes en de andere 5 deed ik niets mee, die liet ik gewoon. Vlak voor ik de kaarsjes aanstak met zout, deelde ik dit met Elise van Natuurlijke Spiritualiteit. Ik ging het uitproberen. Zij was benieuwd net zoals ik. Het eerste kaarsje brandde inderdaad langer, bijna anderhalf uur langer zelfs. Kaarsje 2 en 3 brandden nog zelfs. En ik bleef met grote regelmaat checken waar ik zag dat de andere 5 lichtjes inderdaad al gedoofd waren na die 4 uren brandtijd. Nu die twee nog.

Gewoon strooien over het waxinelichtje heen.

Gewoon strooien over het waxinelichtje heen.

Het tweede kaarsje heb ik niet zien doven, maar ergens rond 10 uur in de avond, vanaf 3 uur in de middag, heeft deze staan branden, serieus, en kaarsje 3 brandde nog steeds? Wow. Uiteindelijk liet ik Elise weten dat kaarsje nummer drie rond 11 uur uit was gegaan. Iets eerder misschien, maar om half 11 brandde deze nog zeker, toen heb ik nog op de klok gekeken. Kortom, het WERKT!

Strooi zout rond de pit, al dan niet brandend, eerste keer heb ik het gedaan terwijl ze al aan waren, gisteren heb ik ze eerst bestrooid en daarna pas aangestoken. Zo geniet je langer van je kaarsen, hoeveel langer kan ik je niet precies vertellen, gezien ze alle drie op een ander tijdstip zijn uitgegaan en ja ze stonden bij elkaar zoals jullie kunnen zien. het meest linker smalle glaasje heeft het langste gebrand. De grote wijde het kortste, midden voor dus tot 10 uur vanaf 3 uur in de middag.

Doe hier je voordeel mee zou ik zo zeggen en geniet langer van je kaarsen.

Hoe het eruit ziet als ze op zijn, het zout ligt gewoon onderop.

Hoe het eruit ziet als ze op zijn, het zout ligt gewoon onderop.

Overigens, is Elise even gaan googelen na mijn ervaring en zij vond nog iets anders. Druipende kaarsen kun je ook tegengaan, door ze dus in zout water te leggen en dan op te laten drogen, dan branden ze ook langer zo zegt men.

Zelf ben ik even gaan googelen, en ik vond dus eigenlijk ook de tip die ik nu heb beschreven. het is vaak waar, soms denk je ergens niet aan. Dan zoek je er ook niet naar. En wat een serie dan kan doen om je bewust te maken.

Via Oma Weet Raad < —— klik

Dompel de kaarsen onder in een bak met een handje vol zout.Β Daarna gewoon laten drogen. Niet afdrogen. Je zult zien, ze branden heel mooi, zonder te lekken.

Cristel – Tip #2201

Kaarsen aansteken in een stolp gaat makkelijk met een spaghetti-stokje, goedkoper dan speciale lange lucifers.

Anoniem – Tip #963

De tip van de spaghetti, heb ik nog niet uitgeprobeerd, ik moest er wel even om lachen, maar wie weet? Zelf heb ik namelijk wel altijd spaghetti in huis, maar lucifers weer niet. Aanstekers meestal weer wel πŸ˜‰

Haal jij ook weleens tips uit een tv serie of een film? Zo ja, deel ze gerust!

69 thoughts on “Hoe laat je een kaars langer branden?

    • Ooit in de uitverkoop juist NA kerst en oud en nieuw bij de Blokker gekocht πŸ˜‰ Hier ben ik dan ook nog steeds blij mee, het zijn er 5 in totaal, er staan er nog twee in de kast, haha In de zomer zet ik ze meestal weg, wel in zicht, maar brand ik minder of wissel ze af πŸ˜€

      Like

  1. Dit is echt super handig. Wat zo’n serie al niet teweeg kan brengen πŸ˜€ Ik ga het snel ook even testen. Eens zien wat beter werkt: eerst het zout erop voordat ze branden of het zout door de was wanneer de kaars even heeft gebrand! D

    Liked by 1 persoon

    • Precies, laat het testen maar doorgaan, ik had ook al bedacht. zout ruikt ook niet, maar je kunt dus mengels met zout maken en kruiden dan ook? πŸ˜‰ dan heb je meteen een geurtje mee, en dan bedoel ik gedroogde kruiden uit het keukenkastje bijv…. Wat denk je daarvan, hahaha

      Liked by 1 persoon

    • Echt wel, ze branden hier nu ook alweer vanaf half 2 a 2 uur? Dus 6 uur zouden ze uit moeten gaan πŸ˜‰ Check, check, check. En apart dat jouw moeder dat al deed dus, hahaha ja nu weet je waarom πŸ˜€

      Like

    • Kro zend hem uit maar heel sporadisch, ben er dit jaar zomer? of vorig jaar zomer achter gekomen maar ze starten, 2 delen en dan weer niks.. pffffff dus als je BBC First hebt? Even opzoeken en opnemen die hap πŸ˜€ het is ondertiteld zelfs πŸ˜€

      Like

  2. Grappig dat je dat uitgeprobeerd hebt en het echt blijkt te werken Morgaine.
    Death in Paradise kijk ik ook altijd op BBC First, zo leuk vind in dat!
    Die aflevering heb ik dus ook gezien maar nooit bedacht om dat echt eens uit te proberen.

    btw, ik kom hier via Godelieve.
    Groetjes, Marga

    Liked by 1 persoon

  3. Dat van dat zout wist ik. Het is een eeuwen oude truck die men vroeger gebruikte. Inmiddels hebben mensen genoeg geld -de meeste dan toch- en doet het er niet meer toe hoe lang hun kaarsen branden.
    Ik kan me niet heugen dat ik eens een tip van tv heb uitgeprobeerd. Veel dingen heb ik meegekregen van ouders en tantes en zo. πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

    • Deze tip of truc heb ik werkelijk waar nooit mee gekregen, misschien ook omdat er niet zo vaak kaarsen werden gebrand, bij mijn opa en oma al niet, thuis iets meer bij mijn moeder, maar eigenlijk pas in de eighties dat dit op kwam. Als kind kreeg ik nog weleens een setje druipkaarsen en dan op een wijnfles, liefst een buikfles natuurlijk, maar dat was het. πŸ˜‰

      Like

  4. Bedankt voor de wel heel nuttige tips die jij hier rijkelijk rondstrooit Morgaine (net als het zout trouwens hihi). Met de donkere dagen in het vooruitzicht waarin we al eens meer een kaarsje laten branden en op die manier zuiniger met die dingen kunnen omgaan, zijn ze meer dan welgekomen!
    OT: goh meid, er is op zoveel blogjes natuur te zien, wat moet ik daar nog aan toevoegen?
    Been there, done that got the T-shirt *wink, big smile*

    Liked by 1 persoon

  5. OOOOH! Handige tip zeg. Ik hou enorm veel van kaarsjes. Elke avond als ik in mijn kamer ga laat ik een kaarsje branden, het laat me altijd dat tikkeltje beter voelen!

    Liked by 1 persoon

  6. Cool! πŸ˜€ Grappig dat bruggetje van de serie en de kaarsen. Ik snapte er al niks van. Ik dacht, huh serie? het ging toch over kaarsen? Maar nu snap ik ‘m! Grappig dat de serie die tip gaf! Ik wist het nog niet. Mijn kaarsjes branden ook hooguit 4 uur. Ik ga vanavond de proef op de som nemen! πŸ˜€ Maar dat het werkt dat weet ik nu! Eens kijken of mijn kaarsjes ook van zout houden!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

