De trapezius spier + herfstfoto’s

Zonnestralen

Zonnestralen

Vandaag werd ik wakker met een schele hoofdpijn. Dit betekent voor mij dat het alleen achter mijn beide ogen zit. Licht is dus eigenlijk funest en ook inspanning, bij lezen vooral zorgt voor meer hoofdpijn. Maar ook bewegen doet zeer. Ik belde mijn werk en overlegde even. Mijn collega zei mij, bel straks om half 1 ongeveer nog even om te zien hoe het gaat. Het kan zakken natuurlijk. Ik nam daarna wat in, en wel ibuprufen 600, ja dat is mijn vaste recept al jarenlang als… En het zakte iets, maar het bleef zeuren. Daarbij voelde ik nu exact ook waar het vandaan kwam.

De trapeze spier noemt mijn fysio therapeut het ook wel, beter bekend als de Monnikskapsspier. Het waarom is dan altijd een raadsel, ik ga na of ik hele zware dingen heb getild, gedaan. Niet echt dit keer, behalve mijn borst en arm training bij fysiotherapie zelf en wat huishouding, als altijd. Het was ook lang geleden deze hoofdpijn. Ik besloot om eerlijk te zijn, schijnbaar heb ik deze rust even nodig. Morgen kan ik het sport uurtje binnenlopen (vrijdag) om even te kijken voor het weekend of hij nog iets kan doen, anders moet ik echt wachten tot dinsdag, dan kan hij het diep en goed aanpakken met massage.

Fysiotherapie afgelopen week

Dinsdag was ik er weer en ik had last van mijn linkerkant, een band zoals ik dat dan noem, van pijn die los kwam als ik juist ging ontspannen. En deze band eindigde aan de voorkant onder mijn borst, juist direct in de hartstreek. Omdat het pas gebeurd tijdens ontspanning weet je dat ja hart verder okΓ© is, dat het echt de spiermassa is die eromheen ligt. Het zat diep zei hij en daarom moet ik komende dinsdag alweer terug komen, maar nu komt deze spier erbij. Nee, het is soms geen feestje en ik heb denk ik, de laatste tijd iets teveel hooi op mijn vork genomen. Tijd om weer te gaan balansen in de dingen die ik doe en mensen die ik met liefde ontvang, waarin ik ook veel ontspanning vindt, trots omdat ik vaker zelf ook de deur uit stap, al is het om een stukje te fietsen op de mooie zonnige dagen. Het is schijnbaar toch nog teveel.

Rust

Het ging zo goed zou je kunnen zeggen. Een valkuil ook, omdat je jezelf telkens verder laat gaan en vieren, om dan dus zo te eindigen. Tijd voor rust en nee, ik hoef niet direct minder te doen, maar wel anders misschien. Nog meer rustig aan, genieten van de momenten. Het is qua natuur ook de tijd om je terug te trekken, dat is wat ik dan ook wil proberen te doen. Of het gaat lukken? WE zullen zien, gezien er ook drukke tijden qua familie aangelegenheden aan komen, de verjaardagen tijd begint voor mij op 6 nov. en dan stop ik ergens in februari pas, en ja, daar zit ik zelf ook tussen. πŸ˜‰

Goudberk

Goudberk

Rode lamp

Alle foto’s zijn nog van afgelopen dinsdagochtend na fysio. Ik geniet ervan en baalde vandaag echt wel, dat de zon staat en ik dus na het douchen mij realiseerde dat ik nog een rode lamp heb staan. Deze zette ik op mijn nachtkastje, precies de juiste hoogte voor mijn trapeze spier en ging liggen op mijn zij. Ik weet niet hoelang deze heeft gestraald, in elk geval duurde het even, ja ik had mijn afstand genomen van de lamp, dat moet je ook weer opbouwen namelijk. Maar ik voelde de hoofdpijn nu pas afnemen. Het was al ruim 3 uur nadat ik de pijnstiller in had genomen. Dat zegt genoeg. Ik ben nog rustig en warm blijven liggen in bed, geslapen? nee, gewoon even ogen dicht en even niets.

Goudberk

Goudberk

Op dit moment

Het is bijna 21.00 uur donderdagavond, het is een paar uur goed gegaan, ik heb zelfs even een boodschapje gedaan, pompoen-bloemkoolsoep probeersel stond op het programma, maar daar had ik geen zin meer in en dus haalde ik een simpele four cheezes pizza met verse puntpaprika en thuis had ik nog jalapenos staan. Deze op de pizza gelegd (zie zijbalk voor de instagram foto), en hop zo de oven in, dat deed even goed. Ik voel echter mijn spier weer trekken, ik wil dus, rond 23.00 uur proberen op bed te gaan liggen en de lamp staat er nog, dus ja, de lamp er weer even op en slapen maar. Morgen kan ik pas rond 16.30 uur naar fysio, als ik nog wat besluit te lopen, anders rond 17.00 uur, dan is mijn fysiotherapeut in de zaal en kan hij ons behandelen tijdens het sport uurtje. (en soms mogen we niet trainen dus, dan krijgen we even een opfris behandeling en hop weer naar huis, hahaha) Ik merk het wel.

Goudberk de stam

Goudberk de stam

Acceptatie

Het verbaasd mij zelfs hoe ik zelf hiermee om ben gegaan vandaag, rustig en kalm, waar ik in het verleden helemaal over de rooie had kunnen gaan op zo’n dag. Vandaag heb ik slechts mijn hart gevolgd, zelfs mijn werk, ja ik vond het jammer, maar het is niet anders. Accepteren, zo belangrijk, volgende week, nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Jullie hebben al gemerkt dat ik heel rustig aan doe, ook met het lezen van jullie blogs, dat blijf ik even doen, om even die pas op de plaats te maken.

Luister jij naar je lichaam als je iets voelt? Of ga je gewoon door.

56 thoughts on “De trapezius spier + herfstfoto’s

    • Maar wat is dan noodzakelijk en wat niet, vandaag op een hele rustige manier wel mijn huishouding gedaan, ook om te voelen wat de hoofdpijn zou gaan doen, en de irritatie weg te halen bij het zien van πŸ˜‰

      Like

  1. Je voelt het zelf natuurlijk het beste. Ik heb ook pas even een stapje terug gedaan, voelde dat ik een beetje teveel had gedaan en dat moest even veranderen. Dus ja, als ik het voel, luister ik echt wel.
    Mooie foto’s! Enne… beterschap ermee en rustig aan dan maar!
    Dikke smuffel!

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een prachtige foto’s weer! Ik hoop dat je snel weer opknapt en de dingen kunt doen die je graag zou willen doen.
    Ik ben zelf nogal geneigd slecht naar mijn lichaam te luisteren. Waardoor “problemen” soms groter worden dan nodig zou zijn geweest.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik geef toe dat ‘k eigenlijk niet naar m’n lichaam luister. Komt ook wel een beetje door de druk die ‘k vroeger had. ‘k Moest & zou naar school gaan van m’n ouders als ‘k me weer eens slecht voelde. Dan moesten ze niet met mij naar de dokter & bellen naar school om mij ziek te melden. ‘k Ben dus heel vaak met hoofdpijn & buikpijn naar school gegaan. Nu zoveel jaar later doe ‘k dat nog steeds omdat ‘k tegen mezelf zeg dat ‘k dat wel aan kan, terwijl ‘k de meeste keren van de tijd eigenlijk gewoon rust nodig heb (zonder dat ‘k dat goed besef). ‘k Heb ook een stresserende job, dus nog meer reden om ’t rustig aan te doen, zou je denken. Toch denk ‘k dat ’t door vroeger is, dat ‘k me nu zo sterk kan houden als ‘k mij niet goed voel & gwn doorga. Op ’t werk heb ‘k trouwens geen tijd om te denken dat ‘k mij niet goed voel, daar kom ‘k toe & begin ‘k onmiddellijk te werken, tot de klok tikt dat ‘k naar huis mag.
    Maar elk persoon is daar anders in natuurlijk πŸ˜‰ Beterschap zou ‘k zo zeggen & luister naar je lichaam πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  4. Ik luister nu wel naar mijn lichaam ja, maar daar was wel 2 x een forse Hernia voor nodig, en nog luisterde ik er niet naar. Nu steeds meer, ik moet wel, een ander doet het niet voor meπŸ˜‰ en je hebt gelijk je lichaam geeft het niet voor niets aan. Beterschap 😘😘😘

    Liked by 1 persoon

  5. Ai lieve Morgaine, je ligt wel degelijk en echt in de lappenmand door die hoofdpijn die me eerder echte migraine lijk te zijn… het enige wat helpt is inderdaad heel veel rusten in een donkere omgeving, je ogen niet te veel inspannen en jammer genoeg, wachten tot het voorbij zal zijn. Courage meid, doe het beslist kalm aan zodat je er weldra weer zal staan!

    Liked by 1 persoon

  6. Om met je vraag te beginnen: ja, ik luister zoveel mogelijk naar mijn lichaam. Ik heb in de afgelopen 13 jaar zoveel over mijn eigen lichaam geleerd dat ik niet anders kan en niet anders wil. Ik zal voor een ander -behalve voor mijn kinderen- nooit iets doen als mijn lichaam kut zou zijn. Daarom snoei ik nu ook hier ff geen bomen en zo. Vanwege mijn pols. Een verkeerde beweging is zo gemaakt en dan…
    Doe rustig aan en kom maar lekker bij.
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Twee wervels waren van hun plek af, en precies tussen die spier in heel hoog in de nek dus… oorzaak gevonden denk ik πŸ˜‰ Dinsdag verdere behandeling, hij moet het echt van korte procedures hebben dan tijdens sport uurtje, haha Ik ben blij dat ik gegaan ben in elk geval. Morgen moet ik fietsen van hem πŸ˜‰

      Like

  7. Vele jaren geleden heb ik daar ook last van gehad, van een pijnlijke monnikskapspier, een pijn die maar bleef aanhouden en inderdaad voelde alsof ik veel te lang een veel te zware tas aan die schouder had gedragen. Was gewoon stress en spanning. Die spier voelde ook keihard aan, zat helemaal op slot.
    In mijn herinnering heeft dit maandenlang geduurd en meer dan dat het vanzelf weer is overgegaan, herinner ik me daar niet van.
    Ik wens je veel sterkte Morgaine! Doe lekker rustig aan, dit weekend.

    Liked by 1 persoon

  8. Beterschap meisje ❀ Rust maar goed uit. Zelf probeer ik zo lang mogelijk zo dingen te doen en productief te blijven. Zo zat ik de afgelopen dagen thuis na een ingreepje bij mijn teennagel (AUW!!) waar ik al een hele poos mee rondliep, en toen besloot ik maar wat aan mijn FB en blog te werken… Dus zelfs dan neem ik nog geen echt rust… Leermomentje!

    Liked by 1 persoon

  9. Ik was altijd het type van gewoon doorgaan, schouders er onder en doorstomen. Ik heb hier echter van geleerd (binnenkort schrijf ik hier een blogje over) want op een gegeven moment ben je gewoon op en dan had je beter eerder je rust kunnen pakken.

    Doe dus lekker rustig aan en ik hoop dat het snel wegtrekt!

    Liked by 1 persoon

  10. Acceptatie is erg belangrijk inderdaad, rust ook… Naar m’n eigen lichaam luisteren, oh dit vind ik zo moeilijk en ik ben vaak te ver gegaan. Nu probeer ik er naar te luisteren maar het frustreert me. De ene dag kan ik er wat beter mee om gaan dan de andere, maar ik blijf het moeilijk vinden. Ik kan niet zo goed stil zitten!

    Liked by 1 persoon

    • Op welke momenten kun je dat wel? Als je bijv. series en films gaat kijken? Plan op zo’n dag dan lekker veel series of films in, zo ben ik ook begonnen… Ik noem het nu ‘crashdagen’ die ik eventueel zelf inplan, en die plan ik dus te weinig in zo blijkt πŸ˜‰

      Like

  11. Vervelend voor je zeg! Wel heel goed dat je zo naar je lichaam luistert. Ik ben daar niet zo goed in. Op zich wel met slaap en rust, maar voor pijntjes ga ik niet snel naar de dokter. Gelukkig kan mijn eigen dokter ook al veel oplossen of adviezen geven haha. Ik houd namelijk helemaal niet van de dokter of fysio. Ben echt onwijs bang voor naalden en alles en ben altijd als de dood dat ik dan een operatie moet ofzo πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  12. Haha de trapezius spier, ook nog nooit van gehoord. Moet ik mijn man toch maar eens vragen. (= fysio)
    Balen dat je zoveel pijn ervan hebt. Een pizza kan soms ook lekker zijn.
    Ikzelf ben altijd een beetje eigenwijs en moet me er meestal door andere op laten wijzen dat ik pas op de plaats moet maken. Liefs

    Liked by 1 persoon

  13. Acceptatie is niet makkelijk, maar het geeft wel enorm veel rustig. Het zorgt dat je makkelijker je grenzen kan bepalen en dat heeft mij enorm geholpen om vaker naar mijn lichaam te luisteren en dus voor mezelf te kiezen. Dan nog is het vaak aftasten, voelen, proberen. Soms gaat het goed. Soms ga je op je bek. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen. Bomen! Zo mooi. Ik hou echt van bomen.

    Liked by 1 persoon

    • Precies, nou ik heb net gegeten direct na fysio sport uurtje, blijkt naast de spier, dat er na dinsdag dus, weer twee wervels van hun plek af waren geschoten, sterker nog, de kans is heeeeeeeel groot, dat deze dus de hoofdpijn hebben veroorzaakt gisteren.. … Het deed in elk geval heel erg OUCH… maar voel mij nu al beter nu ik even thuis ben. En ik mag, liever nog moet, morgen fietsen, hahaha Ik weet dat jij van bomen houdt, dus geniet van de foto’s πŸ˜€ Wie weet wat ik morgen tegen ga komen en de kans voor krijg πŸ˜€

      Like

  14. Hoofdpijn is erg, maar schele hoofdpijn schakelt je uit.
    Was niet echt een fijne start van de dag.
    Het is wel vervelend als je niet lekker in je vel zit en dan ook nog familie drukte krijgt.
    hoop dat het vandaag beter ging, wel heel mooie foto’s. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina β€œBank’s Radio”

    Liked by 1 persoon

    • hahaha ja ik snap hem, wil jij nu een horrorverhaal lezen over iemand die hetzelfde had? ach het is niets… een jaar lang… vervolgens ben ik mijn opa dus kwijt geraakt aan een hersenbloeding, na operaties en weer bijkomen, en toen hersenvliesontsteking op laatste moment en nog een hersenstam infarct… dus pas op Nesrin! met het niet goed aanvoelen… πŸ˜‰

      Like

  15. Mooie foto’s en ook erg herkenbaar… Ik luister vaak wel naar mijn lichaam, maar soms ben ik oost-indisch doof en doe ik er niets mee. De laatste tijd veel ups en downs, ook geen inspiratie voor blogs en zo. Ik probeer ze te blijven lezen en liken en hoop spoedig weer wat te schrijven.
    Succes met rustig aan doen πŸ€

    Liked by 1 persoon

    • Jij ook en het komt vanzelf wel weer, ik wil wel, maar hart en lichaam zeggen even niet, hahaha Doe ik, en als ik wat doe, dan eerst nog buiten nu de zon er nog is, ook erg belangrijk! ❀

      Like

    • Nou, de Mazda Kreukelzone is net uit bed gekomen en het is gevoelig, hahaha Heb nog een voetkrampje gehad vannacht ik dacht dat het al ochtend was, bleek ik pas een uur op bed te liggen πŸ˜‰

      Like

  16. Wat vervelend dat het zo met je gaat. Wel goed dat je naar je lichaam luistert. Ik denk dat dat al enorm helpt. Ik wens je een heel fijn weekend. Hopelijk gaat het gauw veel beter, x

    En wat een mooie foto’s weer :-).

    Liked by 1 persoon

    • Hi hi, dank je wel mede fotografe πŸ˜‰ Ennuh, ja het gaat al beter, gisteren bij fysio sport uurtje geweest en er bleken twee wervels weer van hun plaats af te zijn, dit keer heel hoog, vandaar dus. Voel mij nog iets geradbraakt nu na slapen maar mijn lichaam is zich alweer in de plooi aan het trekken. Ik mag een stuk fietsen vandaag en de camera gaat mee, er is iets bijzonders open vandaag in Almere, en alleen dit weekend, dus ik ga proberen daar te komen πŸ˜‰ En wat? Dat zie je later, haha

      Like

  17. Ik luister zeker naar mijn lichaam. Toevallig ben ik nu aan het opbouwen naar 10 kilometer hardlopen. Maar ik heb nu pijn rondom mijn ribbenkast nadat ik daar een por in had gehad tijdens het uitgaan. Ik leg dan het sporten meteen stil om het te laten helen…

    Dat soort pijn is natuurlijk niets in vergelijking met die van jou… maar mijn ervaring is dat stug doorgaan en de pijn negeren, het slechtste is dat je kunt doen. Beterschap!

    Liked by 1 persoon

    • Ook heel goed van jou, je moet ze de kost geven die gewoon doorgaan met trainen want het voelt alweer beter ipv met voet of been omhoog of zo, hahaha Dank je wel, sinds vrijdag de wervels weer terug zijn, is de hoofdpijn weg. Na mijn fietstochtje van gisteren voel ik mij wel alsof ik mijn vroegere 3 tot 4 uur cardio fitness programma heb afgewerkt, hahaha

      Like

Geef een reactie

