Houtknotszwam , (Dodemanshand), (Dodemansvingers)

Beschrijving: Vruchtlichaam knotsvormig, 3-8 x 1-3 cm. Bovenste deel wrattig, bruinzwart tot zwart. Steel ruw of fijn geplooid, zwart. Vlees radiair vezelig, taai, wit met zwarte rand.

Voorkomen: In bundels op dode stronken en stobben van loofbomen.

Status: Algemeen

Ik had geen idee wat ik op de foto had gezet. Ik had dit nog nooit eerder in mijn leven gezien nog. Natuurlijk moest ik daar meer van weten en lang leve dat je vele vrienden kunt hebben die overal en nergens werken. En zo heb ik dus een vriend welke ik via fotolog.net ooit heb ontmoet, meerdere malen zelfs. We zijn zelfs 2 jaar terug nog samen naar het Teylers Museum geweest, samen een dagje weg.

Hij werkt in Naturalis, al jarenlang! Dit wil niet zeggen dat hij alles weet van paddenstoelen of zwammen maar zijn collega’s van die afdelingen eventueel wel en ik heb het hem gevraagd voor ik verkeerde info zou gaan geven. Gezien ik bij googelen geen idee had waar ik mee te maken had, had ik slechts ‘zwarte paddenstoelen’ ingetikt en kwam uit op een zeer zeldzaam iets. De zwarte Knotszwam namelijk. Dat leek mij een beetje sterk, hij zou het voor mij navragen en dat heeft hij gedaan, zo ontzettend lief! Foto’s naar hem verzonden en per mail door naar collega en binnen no time kreeg ik antwoord. Dank je wel goede vriend die bij Naturalis werkt 😀

Houtknotszwam

Houtknotszwam

Houtknotszwam

Houtknotszwam

Houtknotszwam

Houtknotszwam

Vandaag weer gewerkt en ik had er voor het eerst niet zo heel veel zin in. Daardoor laat ik mij vooral niet leiden en zie het juist als een must om er even uit te gaan. De zin lag dan ook niet omdat ik moest werken, eerder omdat ik dankzij gebrek aan zon wat last kreeg zo ondertussen van mijn lichaam, schouders, nek, polsen, handen licht jeukend al dagenlang en gisteren een band onder mijn knie die niet zo lekker ging. Ik ging en had fun!

Omdat er velen niet waren was het wat losjes vandaag, zoals altijd was ik op tijd, lees, voor tijd dat ik start aanwezig, vlak na de pauze en een aantal van mijn groep zaten bij mijn collega in de groep. Mijn directe collega is op vakantie deze week en dus de flex medewerkster die ik ook al ken zat daar met slechts 2 cliënten. Ik ging op zoek naar de rest in de andere groep. Onverwacht begon deze collega, ook een geweldige collega overigens met totaal andere cliënten in de groep, die meer kunnen en doen. Het middagprogramma, en ze hield de paar cliënten die uit mijn groep komen bij zich en zo ook mij! Hoe gaaf! Dat ik een middagje mocht observeren en kijken hoe zij haar donderdagmiddag draait van dicht bij, je loopt weleens langs, je komt weleens spieken maar vaak is de deur ook dicht en zie je alleen, je gaat niet staan staren door de ramen heen als ze druk bezig zijn. Maar nu, werd ik onderdeel van. En dit was leuk, anders, totaal anders!

Respect hoor voor deze collega die 4 dagen per week op deze groep zit, zij heeft een conditie van hier tot Tokyo kan ik jullie vertellen, creatief, ja ook, wist ik al, maar toch. Het beleven en meemaken is weer anders dan het horen en van een afstandje zien zo nu en dan. We hebben gezongen, gedanst, plezier gemaakt, pauze gehouden en gewoon fun gehad, zij dankte mij voor de hulp, maar echt, dat gevoel had ik niet echt, dat ik iets gedaan had vandaag, hahaha Ik heb haar bedankt dat ik zo eens een middagje mee heb mogen draaien bij haar en haar cliënten die ik natuurlijk wel al ken, maar anders, zomertijd en warmte is anders dan een gewone dag in de week.

Morgen (vrijdag), start mijn schoenenproces weer, ben ik in het revalidatiecentrum De Trappenberg bij mijn arts en de schoenmaker, en wordt als het goed is het proces gestart om nieuwe schoenen te maken en te ontwerpen, wat natuurlijk ook weer meerdere afspraken kost, wachten en ga zo maar door. Daarna even naar het stadhuis, alle juiste papieren zijn binnen, maar ik ga toch maar direct naar de balie waar ze het tegenwoordig direct al nakijken of het goed is, zo niet, krijg je het mee terug met voorbeeld wat er nog bij moet. Zover denk ik nu dat alles klopt.

Mijn pantoffels beginnen te ontbinden, is dat mogelijk? Ja, de naden, stiksel laten los en 1 pantoffel valt eerder en meer van mijn voet af dan, dus ook even op jacht naar pantoffels die ik pas, tot nu toe heb ik altijd spaanse sloffen gehad, maar eigenlijk wil ik wat hogere dit keer, warmer ook, het blijkt nodig. Wish me luck! 😉

(oh ja, om vele vragen te voorkomen, de reden dat ik orthopedische schoenen draag, is omdat ik een kleine voet heb, breed vooral en hoge wreef, ik pas al heel lang niet meer in het gewone schoenenaanbod die men in de winkels verkoopt, vandaar. Dit is al vanaf mijn geboorte een crime geweest voor mijn moeder ook toen ik nog peuter en kind was, kortom een soort van lijn der verwachting op den duur.)

Draag jij pantoffels thuis? Zo niet, hoe hou jij jouw voeten warm.

55 thoughts on “Houtknotszwam , (Dodemanshand), (Dodemansvingers)

  1. Goh zeg wat een vondst heb je weer gedaan! We zouden nu natuurlijk met zijn allen kunnen gaan protesteren tegen die ene zwarte zwam tussen al die witte paddestoelen. Maar laten we die onzin vooral lekker achterwege laten 😉
    Mijn voeten zijn vaak koud. Heb van die dikke sokken, maar wil eigenlijk pantoffels. Komt er maar niet van om ze te kopen. Graag zou ik ook gewoon eens goede schoenen willen waarin ik eens geen last heb van mijn voeten. Ik heb altijd het idee dat die mensen die schoenen ontwerpen de taak krijgen om de schoenen zo oncomfortabel mogelijk te maken. Echt daar zou eens verandering in moeten komen 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Er blijken er dus meer te zijn, van die zwarte zwammen, hahahaha En hop, pantoffels shoppen jij 😉 dikke sokken werken bij mij dus niet genoeg, de vloer is hier echt koud, nu ook weer, ben warm, behalve mijn voeten, vroeger was dat wel anders… En de ontwerpers van schoenen, ja dat lijkt wel zo, zeker zodra ze hoger worden ook, hahaha naaldhakken dus 😛

      Liked by 1 persoon

    • ja die heb ik ook, maar een houten vloer, je snapt wel, als ik even op balkon ben geweest dat ik dan telkens voetstappen zie op mijn vloer, en ik vind ze wat grof voor in huis, ik struikel er soms zelfs over, hahaha

      Like

  2. Ik kende deze dodemansvinger ook niet, dus je hebt me plezier gedaan met de foto’s en interessante informatie lieve Morgaine!
    Succes met de revalidatie, ik wist ondertussen al wat aan je voeten scheelt en ik hoop dat je met aangepast schoeisel iets beter door het leven kan gaan…
    Om op je vraag te antwoorden: zelf draag ik geen pantoffels, maat van die antislip sokken en ik ben daar uiterst tevreden over. Dat zou je misschien ook eens moeten proberen

    Liked by 1 persoon

    • Ja, ik weet wat je bedoeld, had ik voor mijnd ochter al, maar hier zie ik ze niet zo 1,2,3 voor volwassenen 😉 Of ze zijn heel kort als een klein slofje en dat zit ook niet lekker, heb een paar liggen… ik glij daar alsnog op uit over andere sokken heen, alleen die aan, dan zijn ze weer te dun ook ogen ze dik…

      Like

    • Ik struikel over mijn crocs, ik vind ze onhandig voor in mijn maar kleine huisje 😉 En daarbij, ik draag ze oook buiten, juist om vuilnis weg te brengen dus schoon zijn ze niet en laten voetstappen achter op mijn laminaat, dus voor mij geen crocs in huis als pantoffels. hahaha

      Like

  3. Ik heb echt superwarme sloffen. Gekocht voor € 2,- bij de Scapino toen die over de kop ging. Die dingen zijn zo lekker warm! En hoog. Jammer dat ze ze niet meer hebben. Zijn echt fijn. Die knotshoutzwambamding is een bijzonder paddenstoeletje. Alsof ‘ie in de fik heeft gestaan ja.

    Liked by 1 persoon

    • Whahaha ik zat mij al te bedenken, Scapino, waar zit die hier ook alweer, oh wacht.. die is er niet meer 😉 Ik kom er wel, Primark maar eens zien eerst en daarna al die andere schoenenwinkels of goedkopere.. bristol hebben we ook nog, geloof ik 😉 En dat is wat ik ook dacht, zo intens zwart!

      Like

  4. Die zwam is echt smerig hahaha, wel leuk om te weten :-). Wel vervelend dat je geen gewone schoenen past :-(. Hopelijk kunnen ze je aan een fijn aangepast paar helpen :-). Succes met pantoffels zoeken. Ik hou van pantoffels :-).

    Liked by 1 persoon

  5. Om met je vraag te beginnen: Ja, ik loop op pantoffels binnen. Ik vind het heerlijk om wat aan mijn voeten te hebben. En omdat ik ook vaak sok-loos loop vanwege lekker warme voeten, heb ik graag pantoffels bij de hand.
    Iedereen heeft wel eens wat minder of geen zin in z’n (vrijwilligers)werk. Dat hoort er bij. Je kunt je niet altijd het zelfde voelen. We zijn ook maar gewoon mensen.
    Handig als je toevallig net iemand kent die de paddenstoel kan opzoeken/navragen om zo tot de naam te komen 😀 Nu weet ik dat als ik zoiets heb ik ze naar jou kan mailen, en jij mailt ze weer door.
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Whahaha ja hoor John, wat betreft de paddenstoelen, al was het de eerste keer dat ik het zelf heb gevraag of hij… mij kon helpen 😉 Het was echt niet het werk, eerder mijn lichaam, maar gek genoeg, blijkt, dat ik alles eruit gezongen en gedanst heb met de groep samen, mijn been voelde beter in elk geval 😉

      Liked by 1 persoon

  6. Apart zo zwart!
    Pantoffels, jup die draag ik thuis, het liefst zou ik alleen sokken dragen maar dat gaat helaas niet. Punk veranderd altijd de vloer in een zwembad als ze drinkt en steeds natte sokken hebben is niet ideaal.

    Liked by 1 persoon

  7. Wat supergaaf van die kijkstage gisteren! Hopelijk heb je er wat ideetjes aan overgehouden! En vandaag naar de schoenmaker! Ik zeg een groot feest! 😉 Anyway, ik heb speciale leren sloffen uit Glastonbury meegenomen in 2012. Inmiddels zijn ze jammer genoeg net als die van jou in enige staat van ontbinding…. Reden voor een tripje naar de UK? 😀

    Liked by 1 persoon

  8. Wat aparte zwam. Wrattig, lekker woord 😉

    In huis draag ik slippers en als het koud is dan sloffen. Het ziet er meestal niet uit maar goed who cares right. Mijn man heeft vorig jaar Ugg sloffen gekregen en die zitten lekker, heb ze afgepakt 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Paddenstoelen blijven verbazen.
    Maar goed dat je een kennis met kennis hebt.
    De zwarte Knotszwam heb ik nog nooit gezien, wel een mooie.
    Het grauwe weer is niet prettig voor lichaam en geest.
    De Trappenberg ken ik wel, heb in huizen gewoond en wel met buren en moeder er geweest.
    Eigenschoenen is zo fijn, sloffen is ook maar behelpen, hoop dat het is goed gegaan vandaag. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show,
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    Liked by 1 persoon

    • hahaha morgenochtend weer lekker luisteren Hans, ik denk dat weekend echt mijn luisterdag is voor jouw uitzending. Ik zit en loop in de Trappenberg hier in Almere, ze hebben een prachtig stuk pand gekregen nu het ziekenhuis is verbouwd hier, eindelijk!

      Like

Geef een reactie

