Het Beginbos/Oerbos Almere

Aansluitend aan het Kromslootpark ligt het Beginbos. Het is aangeplant in 1974, nog voordat Almere op de tekentafel ontstond. De langgerekte bosstrook begrenst Almere-Haven in het noord-westen. In 1976 werden in de beschutting van dit bos de eerste huizen gebouwd. Het was het eerste stadsbos. Nu is het Beginbos een gemengd loofbos, waar de esdoorn, de iep, de beuk en de populier goed gedijen. U ziet hier verder wilde kersenbomen, waarvan geplukt mag worden. De nachtegaal en de wielewaal voelen zich goed thuis in het Beginbos.

Een klein stukje van het Beginbos wordt het Vroege Vogelbos genoemd. Hier was jarenlang het Eksternest gevestigd en veel radiouitzendingen van Vroege Vogels vonden hier op zondagochtend plaats.

De Gemeente Almere beheert het bos.

Bron:Β ~klik~

Ik ben net de A6 onderdoor, hier begint vanuit Almere Stad het Beginbos, ik woonde aan de andere kant, dit was ooit het einde.

Ik ben net de A6 onderdoor, hier begint vanuit Almere Stad het Beginbos, ik woonde aan de andere kant, dit was ooit het einde.

En dit is waar ik was afgelopen zaterdag. Zomaar, ik besloot even door te fietsen naar het oudste stukje bos van Almere om daar mijn boom op te zoeken en gewoon eens te zien of er nu al meer paddenstoelen, zwammen, bovisten en boleten of wat dan ook te vinden waren. Het viel nog altijd tegen, zoals jullie kunnen lezen is het aangeplant in 1974 en nog altijd is de natuur niet optimaal als je het mij vraagt.

Deze goudberken staan nog tussen de riempjes, de riempjes zijn wel los, maar hangen er nog. Vlak langs de A6 al zie je dat net niet.  Ik ben erheen gegaan, en ook hier tussen alle bomen in, brandnetels en nog eens netels.

Deze goudberken staan nog tussen de riempjes, de riempjes zijn wel los, maar hangen er nog. Vlak langs de A6 al zie je dat net niet.

Ik kreeg een paar keer de tip om vooral rond berken te gaan kijken naar de rood/witte paddenstoelen. Uhm ja, dat weet ik al vanaf de lagere school zelf, ik heb daar namelijk biologielessen gehad en dus juist dit soort dingen. Sterker nog, wij liepen vanaf de eerste klas, nu groep 3 tegenwoordig, volgens mij liepen we als kleuters al in bossen te struinen met school, maar ik weet nog, dat wij een aantal jaren al heel jong met de hele klas met de boswachter mee mochten en gingen. (Ik denk in het Amsterdamse bos, maar dat weet ik niet zeker). En daar zagen wij voor het eerst die rood met witte stippen paddestoel plus alle bijkomende kennis waar je deze kunt vinden. Daarbij, Almere staat vol met allerlei soorten berken en ik heb er nog niet één gespot, langs bijna elk fietspad staan wel lanen met berken hier, maar ja dat wordt gemaaid en dat is volgens mij het probleem, ze krijgen de kans niet.

Ik ben in het bos

Ik ben in het bos

Het valt mij ook op namelijk, dat velen dit niet eens weten, dat elke boom, gras/weiland, naald, loof of dode hout soorten. Elk heeft zijn stam of grond of wortel heeft om een soort op te laten groeien. Hier kun je hele leuke gidsjes voor kopen om altijd bij je te hebben onderweg, ik heb er al jarenlang eentje ooit gekocht in Naturalis. Mijn probleem? Dat vele soorten zo op elkaar lijken dat ik blijf twijfelen of ik de juiste erbij heb gevonden. πŸ˜‰

Dode stam, en dit zie je dus het meeste, wat hier groeit. Staan niet eens in het boekje.

Dode stam, en dit zie je dus het meeste, wat hier groeit. Staan niet eens in het boekje.

Verder zie je ook vooral aan de brandnetels hier, die soms tot half hoog van de bomen staan, dat je niet echt goed kunt zoeken hier, want die rand met brandnetels die net zo groot zijn als jij bijna, daar ga ik echt niet doorheen! En het zijn die brandnetels die mij vooral irriteren.

Het groen tussen de stammen en daarvoor zijn dus pure brandnetels.

Het groen tussen de stammen en daarvoor zijn dus pure brandnetels.

Brandnetels, brandnetels en nog eens brandnetels gewoon langs het pad waar je langs moet, fijn! not ;-)

Brandnetels, brandnetels en nog eens brandnetels gewoon langs het pad waar je langs moet, fijn! not πŸ˜‰

Goed de foto’s van afgelopen zaterdag, gisteren zagen jullie er alvast eentje die ik nog met mijn telefoon heb gemaakt, maar de rest met camera en ja ik ben heus wel wat tegengekomen aan stoelen, zwammen vooral, bankjes ook, maar die zie ik dus al ruim 30 jaar. Sterker nog, ooit heb ik samen met een vriendin zelfs al koraaltjes gezien, die gele, en die zijn nu nergens te vinden! Ze blijven hakken en op hun manier een natuurlijk bos aan te leggen, stammen worden gewoon neergelegd om zo de sporen een kans te geven. En aan een dode stam kan ik niet zien welke boom dat ooit geweest is, zeker niet als deze ondertussen ook met mos is bekleed en dan ook nog op moersasvormige grond ligt nog steeds. 1974 eh….. dat dit aangeplant is wat jullie nu gaan zien.

Dood hout, ook deze vind ik niet in het boekje en hier zakte ik weer eens weg, moerassig dus.

Dood hout, ook deze vind ik niet in het boekje en hier zakte ik weer eens weg, moerassig dus.

Ik noem het ook het Oerbos, zoals nog wel meer Almeerders dat doen, maar het is officieel het Beginbos, daar lag ook de Beginweg, en ja daar heb ik dus maar 5 minuten verderop vanaf gewoond, wij woonden in Almere Haven aan de rand van dit bos. Op De Wierden. Nu staat het meer bekend als het Vroege Vogelbos, ja ze zijn ook heel goed in namen veranderen hier πŸ˜‰

En de rest, klik op een foto om de slideshow te zien wat ik nog meer vond. En dit is het dan ook echt!

En de boom, waar ik heerlijk heb gezeten met mijn rug tegen de zwam, mijn kont tussen de wortels, benen voor mij uit, en de zon kwam achter het bladerdek vandaan en ik heb hier echt bijna zitten slapen. Zowaar was het nog rustig en bleef het rustig.

oerbos24

Vandaag heb ik mijn fysiotherapie gehad, mijn krachttraining gedaan en mijn ruggewervel is terug gezet die al een tijdje ernaast stond, begon er al zo aan te wennen dat het gevoelloos werd en dat bleek ook wel, Pas bij de derde keer na massage, weefsel en spieren losmaken, wilde deze weer op zijn plek terug schieten, zo ook schoot er nog iets in mijn schouder terug bij mijn rug even uitrekken wat hij altijd even doet, ook op vrijdag, morgen ben ik dus bont en blauw en vandaag veel gedoezeld, echt geslapen heb ik dan weer niet ook wilde ik dat wel. Vervolgens was de zaal erg vol, en vroeg mijn fysiotherapeut aan mij.. Suus? Ga jij nog een stukje BUITEN fietsen NU? En even wandelen in Pampushout ofzo? Uhhhh Ik keek hem glazig aan om vervolgens te glimlachen, ja D. ga ik doen, had ik al in mijn planning, ik heb mijn camera bij mij en hop daar ging ik. Stuk gefietst en in Pampushout de wandeling gemaakt die ik al jaren niet meer gemaakt had, die foto’s komen later.

Ja het is kouder buiten, maar DAT is nu juist zo gezond nu, dat werkt tien keer beter, aldus mijn fysiotherapeut om daarin te bewegen dan binnen in een zaaltje of thuis. Als het droog is, trek er dus op uit! Daar ben ik overduidelijk ook al mee bezig.

63 thoughts on “Het Beginbos/Oerbos Almere

  1. Dat kan die fysio van jou wel zeggen.. Het is goed buiten, maar voor mij is dat gewoon nog 30 graden te koud. Dat snapt hij toch ook wel he. Ik was vandaag ook nog in het bos… Ook niet meer het bos van wat het vroeger was. Gelukkig, daar waar ik vandaag was, daar komt bijna niemand. En helemaal niet vandaag.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 2 people

    • En zelfs vandaag, die foto’s komen later was ik niet alleen, ben ik nooit hier, maar overgrote delen wel, voor de verandering, maar ik vond al 2 fietsen waar ik mijn fiets neerzette, die mensen kwamen ook alweer met hond aan, om vervolgens de hondenuilaatservice tegen te komen, 3 dames met 6 honden… pfffffff hahaha en 1 van die honden had ook nog even verderop een verse drol midden op het looppad gelegd, welkom in Almere!

      Like

  2. Wat een leuk blogje dit! Zoals je weet hou ik hier wel van. En leuk om je eigen stadje terug te zien. Of nou, de natuur dan. Ik heb de paddestoelen even opgezocht en die eerste op het dood hout en die je het meeste ziet is de gewone zwavelkop. Die grotere paddestoelen op die dode stronk hout op de foto daaronder is het elfenbankje.

    Liked by 1 persoon

  3. Ah ik kan opeens wel weer reageren, het lukte niet… Wat een leuk blogje dit! Zoals je weet hou ik hier wel van. En leuk om je eigen stadje terug te zien. Of nou, de natuur dan. Ik heb de paddestoelen even opgezocht en die eerste op het dood hout en die je het meeste ziet is de gewone zwavelkop. Die grotere paddestoelen op die dode stronk hout op de foto daaronder is het elfenbankje.

    Liked by 1 persoon

  4. Nog een keer proberen te reageren…… Wat een leuk blogje dit! Zoals je weet hou ik hier wel van. En leuk om je eigen stadje terug te zien. Of nou, de natuur dan. Ik heb de paddestoelen even opgezocht en die eerste op het dood hout en die je het meeste ziet is de gewone zwavelkop. Die grotere paddestoelen op die dode stronk hout op de foto daaronder is het elfenbankje.

    Liked by 1 persoon

    • Whahahahahaha lieverd….. deze reacties stonden dus om de één of andere reden, schiet mij maar lek, in de spammap, heb je eruit gehaald, maar geef het even aan als je jezelf weer niet ziet, ik had hetzelfde met Hans laatst van Logbankje, ik heb je gewoon als normaal aangevinkt nu, was je al en waarom wordpress askimet dit nu weer als spam ziet? test dan weer niet, en dit dan weer wel? Geen idee, dank je wel, dat zwavelkopje dacht ik ook al, maar punt is… die zou op levend hout moeten groeien en dit zijn allemaal stukken stam die er liggen πŸ˜‰ Pampushout van vandaag ga ik ook alvast bewerken zo πŸ˜‰

      Like

  5. Ik ben nog niet zover dat ik al mijn paddenstoel foto’s bij elkaar heb, Dat wordt wat voor als ik met pensioen ben… Ik heb daar gewoon te weinig tijd voor. Wel ben ik al jaren in het bezit van een paddenstoelengids.

    Liked by 1 persoon

  6. Nou ik probeer wederom te reageren want het lukte om de een of andere reden niet…Probeer het eens via een andere browser.. Wat een leuk blogje dit! Zoals je weet hou ik hier wel van. En leuk om je eigen stadje terug te zien. Of nou, de natuur dan. Ik heb de paddestoelen even opgezocht en die eerste op het dood hout en die je het meeste ziet is de gewone zwavelkop. Die grotere paddestoelen op die dode stronk hout op de foto daaronder is het elfenbankje.

    Like

  7. Je bent weer lekker actief bezig geweest! Prachtige plaatjes weer! Ik weet helemaal niets over bomen en planten en weet ik wat. Maar vind het altijd wel heel mooi. Een boekje mee zou kunnen helpen, maar ik ken mezelf inmiddels een beetje: ik ga niet het deduld hebben om elke keer te kijken wat iets is. Dus knap dat je dat allemaal weet en wΓ©l het boekje gebruikt! Ik hoor mijn moeder ondertussen ook maar over die kou en meer pijn enzo. Zo raar als je daar niet in zit. Waar ik bijzonder blij mee ben trouwens hahaha πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

    • ja het is of was vanmiddag eenmaal weer thuis kouder dan toen ik nog buiten was, dan ben je ook in beweging en ik heb net de verwarming ook maar even aangezet, het is echt ineens heel koud, helder ook, we hebben al vries gehad, goed voor de boerenkool maar voor onze spieren niet nee… zelfs in de slaapkamer heb ik nu even de verwarming even aan. Eerste keer dit najaar πŸ˜‰ En van die bomen, ik heb heel veel geluk gehad gewoonweg, niet alleen op school, maar die lessen gingen thuis door, wij zijn allemaal best wel natuur freaks πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  8. Mooie foto’s van de herfst.
    We wonen in een prachtig land. Heerlijk toch dat wij alle seizoenen kunnen ervaren en voelen?
    Ik hou er van. Herfst met zijn kleuren…
    Lekker door een berg bladeren ravotten… Koud maar zonnetje erbij.
    Kortom genieten.

    En fijn dat de wervel weer op zn plek zit…

    Liked by 1 persoon

        • Nee, dat dan niet, maar zo gaat het wel voelen ja, hahaha jij bent een echte πŸ˜‰ LOL. Hij vroeg mij aan te wijzen, ja duh… precies onder bh bandje ongeveer, kon reiken tot net erboven met andere arm… pfffffffff hij voelt, auw.. ja daar… ik zet mij schrap, haal adem… nee zegt ie, eerst losmaken… ahum.. pas op het einde dus dat terug zetten. Maar goed, bijna een week, dat is lang, ik had vrijdag even moeten gaan naar sport uurtje, al had ie dit niet zomaar recht kunnen trekken maar wel mijn armen en nek bijv. πŸ˜‰ Het staat weer goed! daarom ben ik ook best moe nog steeds. πŸ˜€

          Liked by 1 persoon

    • hahahaha precies! πŸ˜€ Ik stond vandaag dus ook weer even te kijken in Pampushout was er zeker 6 jaar niet geweest waar ik vroeger met de hond altijd kwam en ook aardig uitgedund, ziet er al iets anders uit in het begin maar verderop alweer?????? juist netels en netels en nog meer netels… sjucht… πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  9. Wauw wat een mooie foto’s allemaal! Ik vind het bos zo ontzettend fijn, tijdens de herfst vind ik het bos het mooist. Helaas heb ik hier in de buurt niet echt een bos (wel een pas aangelegd “bos” wat dus nog niet echt een bos is en een uit de kluiten gewassen park waarvoor we best veel entree moeten betalen). Begin van oktober was ik in Drenthe en daar is het zo prachtig! Ik heb daar ontzettend genoten van het bos.

    Liked by 1 persoon

  10. Goh Morgaine, jij kan niet alleen boeiend schrijven maar knap fotograferen ook, wat een schitterend log is dit!
    Maar o zo jammer dat jij zo veel afziet, dan verdien jij niet! En toch… jij gaat gestaag door hΓ©, en daar bewonder ik je voor!
    Hopelijk lukt het je al die miserie te overwinnen, weet dat ik daarvoor duim!

    Liked by 1 persoon

  11. In een paddenstoelengids staat niet alles omdat niet alles tot paddenstoel gerekend wordt. Soms zijn het ook grote schimmels die we tegenkomen, en ja, die staan er niet bij.
    Ik ben een beetje zoals Tessa, een paddenstoel is ene paddenstoel πŸ™‚ de rood met witte weet ik wel, daar wonen kabouters, en als je er van eet ga je hallucineren.
    Anyway, dat koude weer is gezond, maar komt wel erg vroeg. Het past niet echt in mijn ritme zeg maar πŸ˜› Maar ik kan er gelukkig goed tegen πŸ™‚
    Jou rug staat weer goed, dus je kan er ook weer tegenaan. Op jou niveau.
    Grts

    Liked by 1 persoon

    • hahaha ja mijn rug, ik moet zeggen, tot nu valt die mee, vorige keer was ik meer bont en blauw qua gevoel πŸ˜‰ En die koude, inderdaad, stroomt even iets sneller in dan vorig jaar, het is okΓ© het aanpassen gaat hier ook redelijk snel, is meer dat ik het zonde vind dat ik toch de verwarming al aan moest steken even πŸ˜‰ hahaha

      Like

    • LOL, je ziet nu waarom, in de herfst, in de zomer zijn ze gewoon groen, heel donker groen zelfs πŸ˜‰ De stam is witter ook, echt witte stammen en ze laten een schil los vaak al eerder, en daaronder zit dan ook een beetje goudachtig nieuwe stam onder, zoals een slang of ene hagedis kan vervellen doen deze bomen dat ook πŸ˜€

      Like

  12. Toevallig kreeg ik gisteren een belletje van de fysiotherapie dat mijn afspraak niet door ging, en daar baalde ik van! Ik ga zo snel achteruit nu met dit koude weer. Keer op keer vind ik het toch weer confronterend. Drie keer in de week moet ik nu een blokje om, om zo goed mogelijk te blijven, maar dat blokje lijkt eerder een hele marathon haha. Poeh, dat word nog een lastige periode! Fijn dat je naar het bos bent geweest, even uitwaaien, mooie foto’s om te zien!

    Liked by 1 persoon

    • Ik snap helemaal wat je bedoeld, zo kreeg ik gisteren te horen, Suus, volgende week herfstvakantie, dan ben ik er niet! En dat betekent dat ik wel sportuurtje kan doen, maar niet even mijn rug recht trekken mocht dat nodig zijn, hahaha vind ik ook al erg πŸ˜‰ Ik ga zo weer even fietsen maar wel mijn warme jas uit de kast trekken ook! Het gaat nu wel ineens heel snel!

      Like

  13. Wat een heerlijke foto’s weer! En wat is het mooi op dit moment in het bos, hΓ©?
    Vorige keer, toen ik op jouw blog reageerde, zei ik dat ik er meteen zin van kreeg om ook zo’n mooie boswandeling te gaan maken. Helaas woon ik niet zo dicht bij een bos, maar vanochtend heb ik heerlijk een wandelingetje gemaakt in het park. Echt genieten was dat!

    Liked by 1 persoon

  14. Is Almere al zou oud? πŸ˜‰ just kidding.

    Prachtige foto’s en ik vind oerbos ook heel avontuurlijk klinken. Ik mag blij zijn dat ik in een bosrijk gebied woon Γ©n ook nog een prachtig park op loopafstand heb.

    Liked by 1 persoon

  15. Wat een leuke informatie over het Beginbos en de bouw van Almere, was met niet bekend.
    Dus je hebt in het bos van Almere reen eigen boom staan, wat leuk.
    Heb je een gidsje, staan de paddenstoelen er niet in, daar ben je lekker mee.
    Mijn zoon ging mee met wandelen en had ook last van brandnetels aan zijn armen, dan moet je je oren vast houden en het werkte.
    Je hebt mooie foto’s gemaakt, schitterende herfst.
    Fysiotherapie en rug komen me ook erg bekend voor, sterkte. Hans

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

