Het Woonlastenfonds & Langdurigheidstoeslag

Afgelopen vrijdag kwam het binnen, zelf was ik het alweer vergeten dat ik vorig jaar voor het eerst achter het potje Woonlastenfonds kwam. Ik wist het bestaan er niet vanaf en heb er eigenlijk al jarenlang recht op. Natuurlijk waren de regels veranderd en op het formulier stond zelfs dat ik voor de 3 voorgaande jaren ook nog aan zou kunnen vragen maar die regel was nu NET veranderd vorig jaar. Toch heb ik dat ingevuld maar het is doorgekrast door de gemeente zelf.

Dit woonlastenfonds kun je ook aanvragen als je gewoon werkt en loon uit werk krijgt en toch minder dan een bepaald bedrag per jaar verdiend of je huur zo hoog is dat. De regels die je nu aanklikt zijn voor de Gemeente Almere bedoeld en als jij elders woont, dan zal je even via google ‘woonlastenfonds (jouw gemeente)’ in moeten toetsen om te toetsten voor jou of jullie of je er misschien ook recht op hebt. Als het toegewezen wordt komt volgend jaar de nieuwe aanvraag vanzelf weer na een jaar op de deurmat vallen, zoals nu ook bij mij.

Lees hier meer over het Woonlastenfonds (elke gemeente hanteert een andere leeftijd zag ik al per ongeluk, hier is het bij 23, ik zag ook voor Bussum dus al met 21 jaar.)

Vandaag

Ging ik dus aan de slag, mijn mappen in en opzoeken wat zij wilden hebben en toen kwam ik de toezegging tegen die ik ook pas vorig jaar vond, deze is iets meer lastig, ook als je loon uit werk ontvangt maar je zit al 5 jaar te laag, de normen staan bij jouw gemeente vermeld net als boven. Wat je nu ziet is voor de Gemeente Almere bedoeld dus opnieuw,

google: “Individuele inkomenstoeslag (jouw gemeente)” intikken. Hiervoor moet dat echt al vijf jaar lang zo zijn en vervolgens als het een keer is toegekend dan komt het jaar erop vanzelf de volgende aanvraag binnen.

Lees hier meer over de Individuele inkomenstoeslag. <—– klik

Voorheen heette dit de langdurigheidstoeslag en is dit jaar van naam veranderd, kan het nog sneller allemaal? En zo bleek, terwijl ik die zag, vorig jaar in sept. aangevraagd en ook vrijwel heel snel ontvangen, dat ik dit jaar die papieren niet binnen heb gekregen. En dus ging ik maar eens even bellen. Een heel leuk gesprek die langer duurde dan nodig was met enorme lachbuien gevoerd en dat ik even naar de balie moest komen de gastvrouwen konden mij verder helpen ik hoefde niet naar de balie. Right? Nou ja, het was zo rustig vanmiddag nadat ik alle papieren ook bij elkaar had voor de woonlastenfonds en kwam met mijn dikke envelop aan, deze duurt namelijk 3 maanden voor ze toekennen of afwijzen.

I don’t mind, dus haalde hij alles uit elkaar, ik hoef nu alleen de definitieve berekening van 2013 toe te voegen van de huurtoeslag en dat zat erbij. Hij zag het en wees het direct af, ‘het moet er zo uitzien!’ Uh… die heb ik niet zo gekregen, wat je nu in je handen hebt, hier is het origineel, is hoe ik het gekregen heb.

Niet goed Mw. U moet… en echt hij zegt nog: ‘Ik wil U niet van het kassie naar de muur sturen hoor! Maar U moet de belastingdienst bellen en dan alsnog aanvragen, het moeter ZO uitzien!’ Oké oké… Ik gaf hem mijn grootste glimlach, nam de papieren in, en nu nog de kwestie, ‘ik wil dan ook nog graag de formulieren hebben voor die langdurigheidstoeslag die nu anders heet? Ik heb vanmorgen gebeld en jij zou deze aan mij moeten kunnen geven.’ Hij modderde nog door over de woonlastenfonds, ik snapte hem niet meer vervolgens zijn excuses, want dit was pas zijn tweede dag…

Och arme, echt, wat kun je dan medelijden met iemand hebben. Hij moest even nadenken dus over die langdurigheidstoeslag hoe dat nu dan heet, natuurlijk had ik dat niet opgeschreven, ik was dat vergeten en wist iets met inkomens…. uhhhhh hahaha We maakten er samen een fijn potje van

Hij had het door en liep even weg en kwam met die papieren aanzeilen, yessss Thank you! En hij wilde nog wat tips mee geven, maar ik gaf hem wat lucht door hem te vertellen dat ik de rest nu wel wist en dat ik dat op orde ga maken. En ik wenste hem heel veel sterkte vooral, hij kon nog een glimlach laten zien.

Ik heb voor het woonlastenfonds t/m 31 dec. om in te dienen, punt is alleen, + 3 maanden… Kun je eigenlijk ook nog over nadenken eerlijk gezegd, wanneer wil je het hebben als het toegekend wordt.  😉

thankfull

Goed, als ik de komende dagen even stil ben, dan hang ik aan de telefoon in het web van de belastingdienst ~proest~ ik kijk er nu al naar uit! Meestal heb ik daar ook de meest leuke gesprekken namelijk, want ja, die mensen kunnen er ook niets aan doen en ergens kan ik ineens vragen, ben je happy daar? hahahaha Maar eerst ga ik nog een keer mijn eigen stapel door, en wie weet is het even afgedwaald en zit het er wel tussen. Anyway, ik kan nu ook direct die andere inkomenstoeslag invullen en papieren opzoeken en copy’s maken, en ik zal ze dan gezamenlijk indienen weer gewoon bij de balie, ik ben erachter dat men het dan bij de balie al controleert, het wachten waard als het wel wat drukker is, omdat als je het opstuurt anders nog langer bezig bent met elkaar. (Het stadhuis is hier verbouwd en alles is daarmee ook qua service veranderd)(Ten goede dus).

hier kan ik wel om lachen.

hier kan ik wel om lachen.

Morgen komt ook mijn dochter morgen na haar werk even langs, dus ook tijd voor wat ontspanning en gezelligheid. Zo ook woensdag en donderdag ben ik weer even onderweg en vrijdag komen mijn ouders terug, zondag een family gathering in Ermelo met elkaar, voor de gezellig. Onverwachts van eigenlijk weinig naar alles vooral papierwerk dus en als ik daarmee aan de slag ga, dan hou ik mij  ook absoluut geconcentreerd, te zorgen dat alles klopt!

En dan is er nog betaald werk, ik begon erover met de telefoniste vanmorgen van de gemeente en zij vertelde mij iets totaal nieuws! Onze gemeente kent Team Zorg, dit team is er voor mensen zoals ik, die chronisch ziek zijn of hoe dan ook ziek zijn en toch graag willen werken. Dan kan ik daar een gesprek aanvragen en met medische papieren of mijn verhaal daar misschien vast betaald werk al dan niet met behoud van uitkering vinden. Ik ben hier nu mij op aan het instellen, want ik wil heel graag, maar de impact is erg groot, ik ga dan een enorme comfortzone verlaten, ook al werk ik al een jaar 2 uurtjes in de week, dit is toch even andere koek. En dat was meer dan oké! Ik kan elk moment contact opnemen als ik er klaar voor ben zei ze.

Zo had ik ook nog een heel leuk gesprek met de gastvrouw die zelf dus ook een uitkering ontvangt, nu werkt daar als gastvrouw met behoud van uitkering. Nu is dat vooral staand werk en dat is voor mij te lang en teveel, mag ik ook niet, maar het is leuk om te horen en we hebben samen ook weer even goed gelachen omdat het rustig was kon dat ook. Zo leuk! Zij blij, dat zei ze ook, ik blij. 😀

NEE ik heb geen DIGI-D, is onnodig, alles kan nog gewoon ouderwets en dat prefereer ik ook, ik heb namelijk geen scanner, printer en wat voor rattaplan ook, dus …. voordat jullie allemaal met dat advies of die tip komen. (waarvan ik denk dat sommigen hier overheen lezen en denken dat je niet meer zonder zou kunnen).

37 thoughts on “Het Woonlastenfonds & Langdurigheidstoeslag

    • Oh jawel, het ouderwetse systeem zorgt alleen voor wat vertraging 😉 En die Digi-D ooit als ik eraan denk ga ik hem weleens aanvragen, maar zover lukt alles nog zonder 😉 Ik hou niet zo van veranderingen, hahaha En zo niet, dan is het ook oké, ik wil alleen dat waar ik recht op heb, als blijkt dat het niet zo is, dan is het ook goed, no sweat, hier wilde ik alleen ook anderen erop wijzen dat dit bestaat ook als je werkt dus… 😉 Maar ja, je kent me toch? Dan vertel ik ook maar meteen mijn persoonlijke verhaal van vandaag, hahaha

      Like

  1. Soms zie je het bos niet meer door de bomen, regeltjes veranderen en als je belt met de BD, zegt de een dit en de ander weer dat.
    Maar als je de zaken toch moet regelen, kun je er flink druk mee zijn.
    Gelukkig morgen afleiding en gezelligheid, is ook niet onbelangrijk.
    Als je werk kunt doen wat je aan kunt is het ook een positieve invulling van je tijd.
    Je bent druk deze week, maar ik zie je vast nog wel op mijn log verschijnen en anders een fijne week. Hans

    Liked by 1 persoon

    • whahahaha Digi-D is een dus een inlog code waarmee heel veel zou moeten om belangrijke zaken als uitkeringen, belastingen maar ook weet ik veel mee te regelen zorgverzekeringen gemeentezaken echt alles! Dat is waar Nederland naar toe wil maar is ook nog zwaar fraude gevoelig… zit heel vaak in consumenten programma’s hoe anderen met jouw geld ervan door gaan dan…

      Like

  2. Met het regelen van administratie en de papierwinkel zoals ik het weleens noem ben je vaak uren bezig. Ik zag vanavond wel op twitter dat je me die linkjes had gestuurd maar ik begreep het even niet. Nu snap ik dat je daar vandaag druk mee was.

    Om de belastingaangifte te doen moet ik wel DigiD gebruiken, maar dat is maar één keer per jaar. Zoals ik begrepen heb heb je het ook al nodig voor de zorgverzekering.

    Ik ben in een dag of wat helemaal bedolven onder de e-mails en ik heb geen idee hoe ik daar doorheen kom. Als ik er een paar beantwoord komen er ondertussen nog meer binnen.

    Liked by 1 persoon

    • Dat loopt bij mij gewoon dit zijn externe toeslagen die je bij jouw gemeente aan kunt vragen, wil niet zeggen dat jullie er recht op hebben, maar wie weet ook wel… Niet geschoten is altijd mis 😀

      Like

  3. In mijn vorige rol van voorzitter voor de cliëntenraad werk en inkomen, heb ik er hier voor gezorgd dat de grens van 110 naar 120% van het sociaal minimum kwam voor deze langdurigheidstoeslag, en dat het meer in de lokale sufffertjes werd uitgelicht omdat uit onderzoek bleek veel mensen geen aanspraak maakte op…
    En ik ben van mening dat iedereen die er recht op heeft dat recht ook gewoon moet pakken, want anderen pakken ook gewoon de HRA en ander voordelen.

    Werken met behoud van uitkering is een mooie uitkomst voor chronisch zieken. Ik zou het als ik jou was zeker gaan proberen, Je kan het vast opbouwen, en je gaat je er zo lekker bij voelen.
    grts

    Liked by 1 persoon

    • Oh wat goed John, zo is het ook maar net, de rijken pakken ook hun dingen dus waarom ik of anderen die er recht op hebben niet, wat ik dus eigenlijk raar vind, is dat de HRA uitgebreid in het nieuws is met regelmaat, pak het, maar dit soort dingen blijven dus stil, met andere woorden de gemeente wijst je er niet op dat dit bestaat ook al sta je daar met vragen etc…. En werken met behoud van uitkering is niet alleen voor chronischh zieken, deze dame was gewoon 100% gezond, hahaha Maar het is een optie, ik heb daar al zo vaak gevraagd, hebben jullie nog werk zelf… maar goed, er zijn er ook tig uitgebonjourd in 2011 toen Rutte kwam en mijn oude consulente die ik al jaren had is met een zware burn out weggegaan, heb haar ook nooit meer terug gezien, met haar kon ik alles, samen kwamen we altijd ver, of dat nu via gemeente was of andere zaken, andere wegen, zij dacht echt mee, daarna heb ik dat gevoel niet meer gehad en ben ermee gestopt daar en ben het zelf gaan doen een paar jaar nu dus al… Dit is duidelijk aan het veranderen en ik ga het zeker doen, maar ik heb even tijd nodig, nu eerst dit even rondmaken, ga ik nu doen! Vanmiddag komt dochter lunchen na haar werk en deze week even afmaken, ik moet wel in balans blijven ook 😉

      Liked by 1 persoon

  4. Oke, ik wist niet wat een DigiD was, maar ben helemaal bijgelezen. Wat ik niet snap is dat jullie in NL daar zoveel problemen mee hebben terwijl in BE daar het al jaren de normaalste zaak van de wereld is om alles digitaal en in 1 grote database te doen. Ik bedoel als “Domme” Belgen dit kunnen, waarom nederland dan niet? Begrijp ik al jaren niet hoor 😉
    Anyway, succes met de papieren! 😀

    Liked by 1 persoon

  5. Je hebt gelijk Morgaine, in je antwoord bij mij: dit is inderdaad pure Nederlandse info. Maar jouw blog overslaan? Vanzelevenniet hihi. Je weet dat ik hier graag voorbij kom want jij schrijft zo leuk en weet het allemaal knap te verwoorden!
    Succes meid, ik hoop dat het je niet alleen allemaal lukt maar dat je een puik resultaat krijgt!

    Liked by 1 persoon

    • hahaha Gerda, telefoontje net gevoerd, wat ik nodig heb is onderweg, tussen nu en 10 werkdagen dus… heb ik weer even adempauze, nu deel 2 invullen die andere, is ook zo klaar eigenlijk en even nagevraagd wat ik nu echt weg mag doen, ik heb papieren die terug lopen tot 2005, hahaha Goh U heeft een goede boekouding daar volgens mij 😉 De uitkomst, altijd fijn natuurlijk als het toegekend wordt.Daar gaan we voor! 😀

      Like

  6. Ohhhh wat een toestanden zeg! Ik krijg alleen al de kriebels als ik aan de belastingdienst denk. Je wil niet weten hoe vaak ik daar naartoe heb gebeld voor de emigratie en niemand precies wist hoe het zat. Inmiddels komt de post niet aan in Bogotá dus krijg nooit meer wat hahahaha. Moet ik eigenlijk toch maar weer eens bellen of ik nog wat moet betalen (of terugkrijg!) 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Knap dat DigiD voor jou niet op een of andere manier verplicht word! Bij mij moest ik voor mijn studie verplicht een DigiD aanmaken omdat ik anders geen stufi kon aanvragen.. en toen mijn ouders een keer mijn schoolgeld wilde betalen moesten ze ook ondertekenen met DigiD en dat kon toen echt niet meer anders.. zucht.

    De belastingdienst wat een feest altijd.. ik kreeg eerder 110 euro terug.. een maand later moet ik voor mijn zorgtoeslag over 2014 nog weer 70 bijbetalen.. verreken dat dan meteen denk ik dan ?! Nu moet ik weer gaan overmaken en nouja het is natuurlijk niet zo ingewikkeld ofzo maar ik snap niet dat ze dat niet tegen elkaar weg kunnen strepen.. vorderingen combineren kunnen ze namelijk wél altijd heel goed…

    Liked by 1 persoon

    • LOL Danielle, lees die dingen eens goed, ‘als er nog ergens een schuld open staat, zullen wij dat verrekenen met….’ en vervolgens.. hahahaha 😉 Dit moet je accepteren, en weet je hoe ik dat doe? Ja, ik wil wel digi-D aanvragen maar ik heb geen internet.. en geloof me, ook daar zijn er nog heel veel van! Dat is de truc, dan moeten ze wel. X

      Like

    • Gewoon zeggen dat je geen internet hebt… zijn er meer hoor wat denk je van al die oudjes anders 😉 Staat ook op de belastingpapieren vermeld trouwens, heeft u geen internet? Bel dan en dan het nummer er meteen bij… 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

