Goedkoop boodschappen doen? Kijk omhoog

Het is al enige tijd geleden dat volgens mij Vlijtig Liesje van Huisvlijt maar ook Godelieve van Liever Voordelig vooral de tips hebben gegeven om goed te kijken in de schappen en dat het meest goedkope spul onderin ligt of staat. Ja nou ja, het zal Almere wel zijn, waar men ons op onze psychologie test of zo.

Kijk maar mee.Zoals jullie zien, staan de A merken rustig op de grond, als je die wilt hebben moet je bukken. Nu kun je denken, maar dat is handig toch dat de eventuele basis of goedkoper hoger staat? Ja, als je volwassen bent wel. Maar als je kinderen hebt ~kuche~ pakken ouders inderdaad ‘hoog’ de goedkopere merken saaie witte zakjes natuurlijk met wat rood (basic merk van AH) en het kind staat allang met de dure vrolijke zak Haribo in zijn handen of andere merken, haha SLIM!

Napoleon & Haribo onderop

Napoleon & Haribo onderop

Tony's ligt nog wel hoog, maar ook dit naar mijn idee nog altijd A merken

Tony’s ligt nog wel hoog, maar ook dit zijn naar mijn idee nog altijd A merken

Let dus goed op mensen!

Unox, onderop

Unox, onderop

Die BBQ sauzen zijn maar liefst 2,29 per flesje

Die BBQ sauzen zijn maar liefst 2,29 per flesje

Remia & Calvé onderop!

Remia & Calvé onderop!

Zelfs DE en de andere dure merken onderop mensen!

Zelfs DE en de andere dure merken onderop mensen!

Pickwick thee, kijk omlaag Sammie!

Pickwick thee, kijk omlaag Sammie!

Kijk mama letters en cijfers van Honig!

Kijk mama letters en cijfers van Honig!

Bij deze dus, het verschilt en blijf opletten! Vooral als je nog in de peuters zit of jonge kinderen 😉

TIP, ik lees ook zo hier en daar dat mensen nog steeds verse koelproducten automatisch naar achteren duiken om zo het meest verse aan groenten of melk te pakken. Ook dit, PAS OP, want ook deze psychologie is allang bekend en ook DIT voeren ze hier al jarenlang uit, ik moet er vaak ok lachen zelfs. Hier spiegelen ze tegenwoordig contra als dat al nodig is… Kortom het minst verse product wat snel op moet staat achterin en voorin staat het meest verse. Check dit eens voor jezelf, het wil niet zeggen dat dit overal gebeurt maar hou het een tijdje in de gaten voor jezelf, want je wilt immers altijd het meest verse mee naar huis nemen.

En bij jullie? Is het daar ook al omgekeerd allemaal? Of is het nog het oude principe zoals het was, goedkoop beneden, duur boven.

68 thoughts on “Goedkoop boodschappen doen? Kijk omhoog

  1. Same here! Misschien doen ze dit bij alle steden die met een A beginnen *lachkick*.
    En die verdomde “producten voor kinderen” opzouten met je kabouter pasta 😉

    Liked by 2 people

  2. Bedankt voor dit inkijkje in de supermarkt bij jou. Dit is een zo ander beeld dan dat waar wij aan gewend zijn hier. Heel apart om te zien zo.
    Mijn ene zoon herkent het wel van de AH uit Groningen waar hij een poosje gewoond heeft ivm zijn studie zegt hij net.

    Liked by 1 persoon

  3. Als je een beetje de berichten hebt gevolgd zul je zien dat de huismerken aan het oprukken zijn en dat de supermarkten hun eigen producten op ooghoogte gaan brengen. Daar verdienen ze het meeste aan dus dat gaat voor. De verse producten moet ik wel op letten want ik kan niet iedere dag naar de super. Dus graaien naar de beste datum zit er gewoon in. Daar ben ik eens op aangesproken, maar na enige uitleg kon men wel begrijpen dat als je op zaterdag je boodschappen doet voor de komende dinsdag dat dat een must is.

    Like

  4. Als je tegenwoordig een supermarkt beheerd en zo veel mogelijk wilt verkopen moet je bijna gedragswetenschappen gestudeerd hebben om dit voor elkaar te krijgen 😉 Zou voor de koper ook wel handig zijn, die studie 🙂 Zelf ben ik niet gevoelig voor dit soort dingen. Ik kan gerust een halfuur langer over mijn boodschappen doen om het beste voor de goedkoopste prijs te vinden. Al moet ik daarvoor op een ladder staan of op de grond gaan liggen. Met van alles proberen ze de koper te beïnvloeden tegenwoordig. Echt handig stuk meid! Je kunt zo supermarktspion worden 😛 x

    Liked by 1 persoon

    • hahaha ja maar daar worden ook gedragswetenschappers op gezet tegenwoordig, ik trap er ook niet in hoor, toen ze dit net hadden veranderd heb ik mij suf lopen zoeken inderdaad ook naar mijn merken en spullen. Ennuh, geheimpje, ik heb zelf in supermarkten gewerkt ooit 😉

      Liked by 1 persoon

  5. Goh Morgaine, dit is inderdaad allemaal uitgebreid getest… Ik heb daar eens een reportage over gezien, hoe men in proefopstellingen het gedrag van de klant kan bepalen en jij hebt in dit weer knappe log de vinger op de wonde gelegd! De strategie is duidelijk, maar niet velen doorgronden de er achter liggende bedoeling: laten kopen wat men je laten kopen wil!
    Fijne nieuwe week hé, haal het onderste uit de kan en niet van het schap hihi.

    Liked by 1 persoon

  6. Ze doen het niet alleen voor de kinderen maar ook om jou hun eigen merk te laten pakken! De supermarkten verdienen veel meer geld aan de producten van hun private label dan aan A-merken! Dus die op ooghoogte zetten zorgt voor meer winst bij de supermarkt zelf!

    Liked by 1 persoon

  7. Het kan ook gewoon zijn dat de vakkenvullers nieuw zijn, of er geen snars om geven. Het beste is nog altijd om je eigen ogen en oordeel te gebruiken. Ik weet dat het niet altijd makkelijk is, en dat je soms snel door de winkel wil, maar ik neem de tijd om prijzen te vergelijke, én inhoud, of ingredienten. Koop ik een product wat ik nog niet eerder heb geprobeerd, dan ben ik heel kritisch op prijs/gewicht/ingredienten.

    Simpel eigenlijk. Maar als je wilt besparen en de beste koop wil doen, dan kost dat tijd. De grutter wil nog steeds gewoon zo veel mogelijk aan de klant verdienen, en zo is het.

    Liked by 1 persoon

    • het gaat niet om mij, het gaat om andere bloggers wat in de eerste zin al staat dat zij er nog vanuit gaan dat goedkoop altijd laag staat… en als je kinderen hebt werkt het anders. 😉 ik heb meestal alle tijd, haha neem de tijd, ik vind het leuk. 😀

      Like

  8. Hier de lange datum gewoon achterin. En dat met die merken geen idee. Ik koop het merk dat mij het beste bevalt, en dat kan bij product X een amerk zijn en bij prodcut Z een basic merk. Dus aan mij niet besteed en ik heb net als jij ook in de supermarkt gewerkt en kijk verder dan mijn neus lang is.

    Liked by 1 persoon

    • Hier dito 😉 Doen anderen ook trouwens dat is het ook niet, maar het ging erom dat alles wat goedkoop is onderin staat, hier dus niet, en zoals meerderen aangeven, bij hen ook niet. Dus wanneer wel en niet? That’s the question, zover grotere steden pakken het anders aan, hier zijn ook regelmatig verbouwingen geweest bijv. En als DAT gebeurt, moet je oppassen, haha En weer even opnieuw zoeken.

      Like

  9. Wij kopen ook best veel huismerken maar van sommige artikelen wil ik toch wel het duurdere merk zoals met chocolade bijvoorbeeld 🙂 En laatst had ik het goedkoopste plee papier.. nooit meer! Wat een meuk is dat 😉

    Liked by 1 persoon

  10. hier idd ook, zo vaak dat ik naar meerdere winkels moet om mijn boodschappenlijstje af te werken en soms die prijzen? Wauw.. denk ik dan dat mensen dat er echt voor betalen.
    Maar goed, wel grappig om te zien trouwens, heb er nooit bij stil gestaan want zoek altijd op eigen merk van de winkel. A merk doet me niet zoveel.. Eigen merk is vaak toch precies hetzelfde 😉

    Liked by 1 persoon

    • Grappig dat je wel zoekt maar het niet opvalt of dat nu op ooghoogte, laag of hoog staat 😀 En die prijzen inderdaad, maar kijk eens naar het luxe brood alleen al en zet het om in guldens… tussen de 7 of 8 GULDEN betalen we nu voor een brood…

      Like

  11. Opvallend! Nooit op gelet eigenlijk. Dacht ook altijd dat de A merken op ooghoogte staan en je voor de goedkopere merken moet bukken… En wat je zegt zeg over dat de verste producten tegenwoordig soms ook wel juist vooraan staan! Ga er zeker eens op letten.

    Liked by 1 persoon

  12. Dit vind ik echt een toffe log. Zelf mag ik mensen graag in de maling nemen (laat allemaal even iets van me heel). Ik bestudeer mensen en hun gedrag in mijn winkel en als iets zich begint te herhalen verander ik dit naar mijn voordeel. Dit werkt. Niet iedereen is zo doordacht als jij. De meeste klanten zijn gemaksklanten. Willen niet bukken, zijn te moe om te zoeken of boeit het geen moer. Ik ben dol op dit soort mensen, ze brengen mij al wat jaren winst. Of, misschien doet mijn oplettendheid dit wel 😛

    Liked by 1 persoon

  13. Bij ons in de appie (ja ook ik heb die in het verre Bels!) staat alles zoals het hoort, dure merken van boven, goedekopere lager. Toch heb ik ook al gemerkt dat de goedkoopste niet meer helemaal van onderen liggen, dus stapje terug en het hele rek bekijken hoort er hier ook bij 😀

    Liked by 1 persoon

  14. Ik heb zo mijn eigen merken voor alles en soms is dat het A-merk, soms een onbekend merk, ligt er gewoon net aan wat er of in de aanbieding is of wat we lekker vinden. Het valt me wel op dat de schappen steeds vaker leeg zijn, net alsof het niet meer zo wordt bijgevuld als vroeger, terwijl je juist nu zou verwachten dat het vaker zou worden aangevuld aangezien de winkels veel ruimer open zijn…

    Liked by 1 persoon

    • Oh maar dat heb ik ook hoor, als ik al een keertje hagelslag haal, dan ook alleen Venz bijv. hahaha En dat eet ik bijna niet dus moet kunnen 😉 Ik probeer eventueel wel uit en sommige dingen goedkoop zijn echt goed andere zaken kun je beter laten, rijst bijv…. lol… dan weer eigen merk is goed… in dit geval en ga zo maar door.

      Like

    • Dat is ook wat je moet doen, maar ik heb het al vaker gelezen dat mensen niet kijken en automatisch van achteruit pakken, hahaha en bij jullie dus ook nog ouderwets qua spullen in de schappen 😉

      Like

  15. AH is bij ons net verbouwd. Ik zal eens kijken hoe het daar nu geregeld is en waar de goedkope dingen liggen. Hoe dan ook koop ik toch zoveel mogelijk verse producten en steeds minder samengestelde. Dus het meeste gaat langs me heen. Maar inderdaad, die psychologie erachter. Goed opletten dus.
    Dank u mevrouw Le Fee (ja, ik herinner het me weer, tjonge… ben jij er zo lang uit geweest of heb IK niet goed opgelet?)

    Like

    • hahahaha hey Plato 😉 Ik ben weer terug, ik ben maar liefst 3 jaar ertussen uit geweest 😉 Dus lag niet aan jou, klopt helemaal, maar ben terug sinds 31 jan. dit jaar na 3 jaar blogpauze lol… ik ben ook erg benieuwd, ook hier veel vers maar je hebt toch zoals nu… ben ik soep aan het maken, de blokjes der bouilonnen etc…. 😉

      Liked by 1 persoon

  16. normaal zou je denken dat de duurdere merken binnen handbereik liggen, dus op ooghoogte.
    Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor grijpklare kinderhanden wel eens omgekeerd gaat in de supermarkt. Ik zal er eens aandacht aan schenken als ik ga shoppen… 😉

    Liked by 1 persoon

  17. Wat een grappige constatering. Heb geen idee hoe het in onze supermarkten zit. Ik bezoek standaard elke week de Lidl en Jumbo. Af en toe de AH. Ik zal het eens in de gaten houden hoe het er hier aan toe gaat. In ieder geval bedankt voor de tip!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

