10 Tips om zelf kattenspeelgoed te maken

Het is bijna Werelddierendag, om er dan op een dag achter te komen dat alleen Nederland dit kent. Right? Nou goed het is dus zondag 4 oktober bijna en dierendag. Nu vind ik dit net als vele andere ‘dagen’ zo’n grote onzin omdat als je dieren hebt, het elke dag dierendag behoort te zijn. Daarom geef ik een aantal tips om je dier te verwennen, niet alleen vandaag maar gewoon elke dag.

Picasso languit op het balkon

Picasso languit op het balkon

Ik ga uit van Picasso maar eigenlijk was dat bij alle katten die ik heb gekend binnen de familie wel zo. Ik mis: Gijssie, Binkie, Banjer, Boeffie, Beertje, Teigetje, Muppet, Felix,  en Guus.

Ondertussen zijn er nieuwe aanwinsten natuurlijk sommige al enige jaren anderen pas sinds dit jaar: Luna en zoon Picasso bij mij, Misty & Muis, Daisy & Coco, welkom in de familie jullie laatste vier.

Zelf speelgoed maken voor je kat(ten)

Tip 1: Pak wat aluminium folie en maak een prop, meestal niet al te groot, hoe kleiner hoe leuker ze het vinden.

Tip 2: Geef ze eens een rietje op de vloer, gewoon een schone nieuwe, je zult versteld staan hoezeer ze hier gek op zijn en het hele huis ermee door kunnen gaan en kauwen kan ook.

Tip 3:  Neem eens een wasknijper en schuif deze over de vloer, wedden dat ze nieuwsgierig zijn en erachter aan gaan?

Tip 4: Dat restje bolletje wol, klinkt cliché en niet elke kat zal dit doen maar laat het ook losjes, zodat de draad lekker door de ruimte gaat. Of als je zelf naait, heb je misschien een klosje met nog wat draad eraan, ook een ultiem speelgoedje.

Tip 5: Ik heb ooit op het Havenfestival een meter geknoopt sisal touw gekocht, deze kan ik zelf slepen en dat vind ie geweldig! Picasso dan. Als je dus zelf scheepsknopen kunt knopen kun je het zelf maken ook.

Tip 6:  Kassa bonnen, vaak neem ik deze niet mee omdat ik eigenlijk altijd direct mee kan kijken of het goed gaat omdat ik in de winkel al uitreken wat ik ongeveer kwijt moet zijn, klopt dit bedrag niet, dan zal ik dat ook direct zeggen. Soms neem ik de bon wel mee, waarom? Omdat Picasso niets leuker vind als ik mijn portemonnee open maak en daar een bonnetje uit haal om deze tot prop te maken en dan over de grond ermee, garantie paar dagen speelplezier tot je weer gaat vegen of stofzuigen.

Tip 7: Een closet rol leeg, ook hiermee kan hij zich een hele tijd vermaken al moet ik wel zeggen dat hij de grote lege rollen van het keukenpapier nog fijner vind, deze kan hij namelijk helemaal tussen voorpoten vast houden om dan met de achterpoten wild tekeer te gaan, het is gewoon funny!

Tip 8: Het is herfst als je een kastanjeboom in de buurt hebt, neem wat kastanjes mee, ook dit is ultiem spelen voor Picasso, zowel met bolster, ja met prikding er nog omheen als kaal, tegen de lente vind je ze wel ergens terug gekrompen en wel en in de tussentijd heeft ie zo nu en dan weer even plezier ermee.

Tip 9: Als je kinderen hebt, heb je vast wel knikkers in huis, hahaha nou echt… Ik moet soms mijn oordoppen in zo hard knalt hij ze tegen de plinten aan of de muur zelfs.

Tip 10:  neem een kleine petfles, kan ook met een closetrol trouwens, zorg dat de fles goed droog is van binnen, maak er gaten in zo groot dat er een snoepje doorheen kan vallen zo nu en dan en vul deze met wat kattensnoepjes. Zorg dat de fles of de closetrol aan de buitenkant afgesloten zijn en laat ze ruiken. Uren plezier kun jij ervan hebben om te kijken hoe zij proberen die snoepjes eruit te krijgen. (natuurlijk kun je van die ballen kopen bij een dierenwinkel of zelfs bij euro winkels, maar dit is gratis op de snoepjes na die je toch al in huis hebt, tape en een priem of schaar, mesje heb je vast wel in huis)

Zoals gezegd, meneer in mijn retro rieten stoel, ja retro, hier zat ik al in toen ik nog maar een tiener was ;-) Eighties dus! haha

Zoals gezegd, meneer in mijn retro rieten stoel, ja retro, hier zat ik al in toen ik nog maar een tiener was 😉 Eighties dus! haha

Vier jij dierendag? Koop je iets speciaals voor je dier omdat? Zo ja, niet erg hoor, ook ik heb mij er weleens schuldig aan gemaakt omdat, maar wel met een grote glimlach. 

69 thoughts on “10 Tips om zelf kattenspeelgoed te maken

  1. Ilse Winter uit Brno in Tsjechië schreef in mei 1927 een brief aan Margaret Ford in Londen, waarin ze voorstelde om één dag per jaar speciaal aan de dieren te denken. Ford was voorzitster van de wereldvereniging van de dierenbescherming. Zij vond het een prachtig idee en de beide dames kwamen overeen dat de feestdag, waarop de Katholieke Kerk Franciscus steeds herdenkt, een goede datum voor zo’n dierendag zou zijn[bron?]. Tijdens een internationaal congres van verenigingen voor de bescherming van dieren in 1929 in Wenen werd 4 oktober uitgeroepen tot Werelddierendag. (bron wikipedia) Lijkt met toch dat het niet in Nederland wordt gevierd… En zelf speelgoed maken, daar verdien ik natuurlijk niets aan.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • hahahaha als ik aan Amerikanen vraag of zij dierendag kennen, what? lol… Vandaar hoor, niemand die ik ooit kende in Amerika, Australië had men er ook nooit van gehoord, dus misschien is het alleen hier over gebleven? Onze Belgische dames kunnen misschien meer vertellen.

      En ja, hahaha ik moest ook lachen en zat al op je te wachten qua verkoop van speeltjes, heb je goed omgezet dit weekend voor morgen? 😀 Ben ik toch ook wel benieuwd naar 😀

      Like

    • Leuk, probeer maar uit, maar meestal is dit wel goed, en zoals dat rietje, zo nu en dan kom je die verstoft tegen gewoon weg doen, even niet, en dan ineens weer… hahaha De propjes maken, test de grootte uit, en vind uit welke grootte jouw katten fijn vinden, de mijne, hoe kleiner hoe beter, lol.

      Like

  2. Iedere dag is al dierendag voor onze Arwen. Natuurlijk heeft ze wel eens wat extra gekregen maar ja, vaak was dat een nieuw speeltje ter vervanging van een gesloopte… Nu wordt dit Arwen haar derde beestjesdag pas, maar met de vorige hond deden we het ook zo. Hopelijk mooi weer, krijgt ze een lekkere wandeling cadeau 😀

    Liked by 1 persoon

      • Ja en een hond met een bolletje touw of kassabon… Hihi werkt ook niet echt. Flossen eet Arwen op en dan poept ze weer regenboog kleurtjes, dus die kunnen we haar sowieso niet meer geven… Maar een lekkere Kong gevuld met pindakaas… Vrienden voor het leven! Of in ieder geval zo lang de pindakaas strekt hihi. 😊

        Liked by 1 persoon

          • De liefdes van een Labrador: eten, spelen, zwemmen, wandelen en dat blijven herhalen. Benodigdheden zijn lekkere verantwoorde snacks, een bal of ander apporteer speeltje (geen stokken!), water en mooi weer hihi. Thuis is ze bijna de rust zelve, dus dan heeft ze genoeg aan haar maaltijden, water en een lekkere lig plek 😁 Makkelijk toch?

            Liked by 2 people

            • Dat was bij Lycos als Golden Retriever weer anders, die haatte water en zwemmen, water alleen om te drinken, liefst uit de kraan. Hij was heel voorzichtig met al zijn speeltjes, en had zelfs knuffels, de knuffels kregen een naam en als mijn pa zei, pak die of die, dan haalde hij die ook echt op. Het was echt apart onze Lycos de lease hond, hahaha Aandacht en liefde is alles wat ze nodig hebben 😀

              Liked by 1 persoon

  3. Ik kan hier dus eigenlijk helemaal niet over meekletsen want ik heb geen huisdieren. Maar ik doe het lekker toch 😉 Is het echt alleen in NL dierendag?? Hier niet iig want ik heb niets speciaals gezien in de winkels ofzo. Meestal zijn dingen hier nogal uitbundig (ja er hangt hier serieus al kerstverlichting), dus dat was nu dan ook vast wel zo geweest. Ik houd wel erg van dieren en ben altijd voor heel veel diervriendelijkheid. Dus als ik wel dieren zou hebben zou ik ze ook verwennen 🙂 maar zoals je zegt niet alleen op 4 oktober! Ooit had ik trouwens een cavia, toen ik nog op de basisschool zat. Toen bleek dat mijn moeder daar allergisch voor was en toen moesten we dus de beslissing nemen of mijn moeder of de cavia eruit. Later kregen we een wandelende tak. Die kon ze gelukkig wel verdragen. Alleen ik vond m een beetje eng haha. Ik eet trouwens 365 dagen per jaar geen dieren, telt dat ook voor het dierendag idee? 😛 Jeetje zeg hoeveel iemand die geen huisdieren heeft kan lullen over dit onderwerp 😉

    Liked by 1 persoon

    • Whahahaha Sabine, hou op schei uit over cavia’s die heb ik dus ook gehad, thuis al, maar dan telkens één, later met samenwonen namen we er twee, ja man en vrouw en ongeholpen uhhhhh we hebben het geweten, hahaha die gaan nog sneller dan konijnen 😉 En je moeder, ik moet spontaan aan een reclame spot denken die hier nu draait zal even kijken of ik die op youtube kan vinden, ik denk dat jullie je moeder hebben gehouden in deze, hahaha In het engels heet het World Animal Day, het is dus echt wat Di Mario zegt, maar in mijn ervaring kent bijna niemand het elders op de wereld.. niet zoals wij het hier kennen nu en altijd al. X

      Liked by 1 persoon

  4. Ik heb geen huisdieren… Hoe wel… Mijn vent …. Haha zal eens een propje papier geven…. Kijken of hij zich vermaakt.

    Maar je heb gelijk. Duur hoeft het niet te zijn. Ze vermaken zich vaak met het leukste en simpelste… Net als kinderen.

    Liked by 1 persoon

    • hahahahaha ja je kunt het proberen en met kinderen is het dito inderdaad, ik was blij met de emmers met knijpers zei mijn moeder altijd, een pollepel en 1 pan uit de kast… zegt ze dan… Al die dure dingen zijn onnodig totdat ze de wereld in gaan… hahaha

      Liked by 1 persoon

  5. Meestal vinden katten zelf wel iets om mee te spelen, vooral die dingen waarmee ze dat niet mógen doen dragen hun voorkeur weg, zoals elektriciteitsdraden doorbijten of dingen vanop tafel op de grond keilen hihi.
    Maar heel misschien zullen de door jou zelfgemaakte speeltjes hen daar van afbrengen, wie weet? Het is in elk geval het proberen waard…

    Liked by 1 persoon

    • Hahaha ja dat dingen van de tafel afkeilen zeer zeker ook wel ja… lol maar dit zijn allemaal speeltjes die Picasso al heeft en hij gek op is die ook veilig zijn, er zijn er meer, maar die vind ik niet tof…. dus die haal ik weg juist, hahaha

      Like

  6. Laat die knikkers maar weg. Nachten lang hebben we niet geslapen omdat een van onze katten er mee speelde. Op de trap en dan naar onder laten rollen, knikker weer gaan halen en opnieuw. uren…. En daarna was de knikker nergens te vinden die verstopte de kat weer.

    Liked by 1 persoon

    • Whahahahahahaha ja…. dan liever niet, ik ga uit van hier en uhm… Gelijkvloers, maar ook hier ben ik al maanden wat favieren van Picasso kwijt, geeeeeeeeeeeen idee! En zo groot is dit huis niiet… lol

      Like

  7. Oei, aan die tips heb ik niks hè 🙂 Hier hebben de hond en kat het elke dag goed, en alle beesten die hier geleefd hebben hadden het goed.
    We doen niet aan dierendag want dieren kennen het verschil niet. De mens is het enige wezen die denkt verwent te moeten worden en teleurgesteld of blij wordt van verwennerij. Het is allemaal commerciële flutzooi om geld binnen te harken. Gewoon goed voor je dier zijn elke dag, en je beest is tevreden 🙂
    grts 😉

    Liked by 1 persoon

  8. Mijn Pixie en Noodle kennen tip 8, 9 en 10 nog niet, maar die zullen ze vast wel graag willen ontdekken nieuwsgierig als ze zijn. Ik vind het zo grappig dat katten het liefst met gratis spulletjes spelen (in de meeste gevallen). Pas kocht ik een krabpaaltje voor ze en ze waren vooral druk met de doos waar deze in kwam. Het zal ook eens niet. Wat een verzameling dozen hebben die van mij zeg. Ik hebt trouwens ook eens een filmpje op YouTube gezien waar een man een kattenspeeltje maakte van het haar van de kat zelf. Daar worden ze helemaal gek van. Gewoon de haren die je er uit kamt of aait in een soort dread rollen totdat je een flinke ‘haarbal’ hebt. Worden ze helemaal gek van. Ik heb het weleens geprobeerd, lachen hoor. Ik gooit die ‘haarbal’ dan wel aan het einde van de dag weg anders vind ik het vies. Mijn katjes zorgen heel goed voor dat stukje haar namelijk. Ze lopen er mee rond, wassen het, slapen ermee, gooien het in hun waterbakje. Ze zijn nog nooit zo druk bezig geweest met een speeltje als met die dreadlock van hun eigen haar.

    Liked by 2 people

    • hahahaha ja die ken ik ook wel, maar ik zeg erbij… de mijne likt te stevig of ik draai ze niet goed genoeg in elkaar, kan ook en dan heb ik weer zoiets.. het moet er weer uit, dus ik haal de haren weg 😉 Picasso wil zo ie zo niet gekamd worden, weg met dat ding, hahaha dan lig ik helemaal open…

      Like

  9. Ik heb geen huisdieren meer. Maar voor de konijnen deed ik wel altijd iets speciaals: ik ging takken snoeien, zocht noten of ging paardebloemen plukken! Om ze echt te laten spelen en zien genieten kon ik ze het meest plezier doen met een krant! Lekker scheuren! Maar ook closetrolletjes deden het geweldig!

    Liked by 1 persoon

  10. Haha, toen ik de titel las dacht ik al: kattenspeelgoed maken? Je gooit gewoon wat spullen op de grond en je beestje is gelukkiger dan ooit! Gelukkig heb jij dezelfde ontdekking gedaan 🙂 Ze kunnen zo uit hun bol gaan met een dopje of een bonnetje inderdaad.

    Liked by 1 persoon

    • Oh ja, ik weet niet beter of ik heb katten en soms ook honden om mij heen, maar voor katten is het zo makkelijk, als je een tuin hebt, haal eens een twijgje naar binnen, hahaha doe ik ook weleens, dat ik dunne takjes meeneem uit het park of zo… 😉

      Like

    • haha de mijne is gek op sisal touw en als ik die speeltjes zie, 100% balletjes een keer gevonden en nog heel veel korting ook, die heb ik toen voor hem gekocht, is ook zijn favoriet van gekochte, en het enige, maar ik ben ze kwijt, of hij heeft ze verstopt, lol…

      Liked by 1 persoon

  11. Hartstikke leuk om zelf speelgoed te maken. Onze katten vinden gewoon lege dozen al geweldig. Katten hebben niet veel nodig om intens gelukkig te zijn, heb je dat al gemerkt? 😉
    Voor de pup heb ik wel speelgoed gekocht, omdat dat goedkoper is dan hem spullen in huis te laten slopen. Want slopen: dat doet hij. Hij heeft een kauw-speeltje van touw, dat al half ontrafelt is; een rubberen Kong, een flos-trektouw, een schaapje met rammelende voetjes, een botje, en een mand. De mand is in beslag genomen door de rode kater. Ach.
    Maar speciaal voor dierendag? Nee. Elke dag is dierendag 🙂
    (en eigenlijk is de pup net zo blij met herfstblaadjes als met zijn speeltjes. Maar dat geeft dan weer zo’n rommel in huis. Praktisch blijven.)

    Liked by 1 persoon

    • hahaha ja precies, voor honden zelf iets maken is wat lastiger denk ik, behalve met stevig touw zelf gaan knopen, maar of dat echt goedkoper is? 😉 Mijn kat vind dozen niet zo leuk als voorgaande katten, ook weer typisch Picasso, hahaha dus dat is een minpuntje, want ze staan er wel hoor, maar hij gaat er niet in, vind er niets aan, lol.

      Like

    • Ja met honden is dat weer anders, dat deed ik ook als Lycos hier was met dierendag, mijn ouders hebben namelijk de gewoonte om rond deze tijd op vakantie te zijn, net als nu trouwens, hahaha Maar ja Lycos is er niet meer, en Picasso? Het zal hem aan zijn reet roesten 😛

      Like

  12. Het is hier elke dag een beetje dierendag 🙂
    Voor mijn oudjes ga ik vandaag hun favoriete gerecht maken: pannenkoeken! Dat is gezond voor ze en ze genieten al van het zien dat ik het beslag begin te maken. Dan lopen ze allemaal kwispelend om me heen. Dat is voor hen net zo’n feest als de kerst voor ons.
    Spelen doen ze niet echt meer. Eentje heeft wel een knuffeltje, die heeft de plaats ingenomen van onze grote poedel sinds hij is overleden twee jaar terug. Hij was haar grote vriend en haar maatje. Elke avond zoeken we haar knuffel want zonder gaat ze echt niet slapen. Zo schattig.

    Wij hadden in het verleden ook katten erbij. Dat ging verrassend goed samen met de poedels.
    Ik herinner me nu opeens dat eentje het ooit voor elkaar heeft gekregen om een blue screen of death op mijn computer te toveren 😉
    Ik werd gebeld door een van de kinderen die op school een ongelukje had gehad. Ik ben zo het huis uitgelopen zonder mijn pc af te sluiten. Poes vond het toetsenbord blijkbaar een heerlijk plekje om op te liggen en had iets te veel toetsen tegelijk ingedrukt! We hebben er achteraf heel hard om gelachen. Zo’n diertje neem je niks kwalijk want die snapt het ook niet.

    Liked by 1 persoon

    • hahahaha nee precies, Picasso en mijn vorige kat Felix ook, met Felix heb ik echt hele zoektochten moeten doen nadat hij eventueel op de laptop had gestaan of toetsenbord, ook weer dingen van geleerd, lol Oh en ik heb ook pannenkoeken, alleen Picasso moet dat niet, hahaha

      Like

  13. Iedereen hier in huis allergisch voor poezen… Huilen, huilen en nog eens huilen 😦 dan maar een hond… En ik verzeker je, hier wil je hond zijn 🙂 wordt echt verwend, op dierendag een snoepje extra omdat ze ontstoken ogen heeft ❤

    Liked by 1 persoon

    • Je moet dan liefst die grote bonken nemen 😉 Hoe groter hoe beter hoe harder, hahaha En ja… Picasso heeft ook ooit verse vis gehad, koolvis, dus witvis… en hij vond het maar zo zo… lol… vond zijn blikje smakelijker 😀

      Like

  14. Wat een leuke tips! Zelf maken is natuurlijk veel leuker als kopen ;-). Picasso heeft maar geluk :-). Ik heb geen dieren om dierendag mee te vieren ;-). Zal bij het paardrijden een extra snoepje geven :-).

    Liked by 1 persoon

  15. Ik kon maken wat ik wilde…zowel de honden als die katten die deel uitgemaakt hebben van ons gezin , speelden hun eigen spel..
    Lizzy onze poes heeft een keer mn breitas onderhanden genomen …toen we thuiskwamen waren er een paar knotten wol over de bank, de bank..over de tafel, onder,over,langs de eetkamerstoelen en tot boven op de kast gedrapeerd…Gooohhhhhhhh wat een feest had ze gehad !!
    Of Yari en Malou onze honden …die hadden een keer mn verf en teken spullen te pakken gekregen …heeeeeeel apart als je thuis komt en honden vind die overdekt zijn met verf..alle kleuren van de regenboog …Goooooohhhhhhh wat een feest hadden ze gehad
    En wij….heel eerlijk….we lagen dubbel !!

    Liked by 1 persoon

    • Whahahaha ja dat laatste, zou ik ook gedaan hebben 😉 En mijn vorige kat ging ooit in het palet zitten die ik net had klaar gemaakt om te schilderen, precies met zijn kont en staart erop en 1 poot… die heb ik ook gewoon laten lopen, als het laminaat hieruit gaat, dan komt het tevoorschijn, op het oude zeil, als ik hier ooit weg ga, dan snij ik dat ook uit en lijst het in, hahaha

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

