Denken, durven, doen: Kwetsbaar

Wat ik nu ga vertellen is ontzettend persoonlijk en daarmee geef ik mijzelf helemaal bloot aan jullie. Ik wil namelijk iets vragen wat verder gaat dan gewoon advies of tips, maar mocht jij deze hebben, dan lees ik ze graag.

Na al enige weken nagedacht te hebben en ook bekeken te hebben, heb ik het net gedaan, is dit nu lef? Ik weet het niet, moeilijk vind ik het wel. Ik heb net een crowdfunding gestart om persoonlijke redenen. Ik ga er uiteindelijk zelf niets van zien. Het is voor iemand anders, van wie ik ooit een persoonlijke ‘kleine’ lening heb gekregen. Zomaar, ze deed het vanuit haar hart en groot vertrouwen in mij. Ik wilde het niet, maar het liep anders, ik zei uiteindelijk ja, omdat zij vooral zag, dat het wel goed zou komen en met mijn werken haar snel terug zou kunnen betalen. Zo zou mijn stresslevel omlaag gaan en had zij haar goede daad gedaan en ik kon rustig verder met mijn werk/hobby. Een expositie, of meerderen zijn er ook geweest, maar de crisis zette door en ja, ik heb heel vaak gehoord, ‘ik heb interesse, ik neem contact met je op!’ Om vervolgens niets meer te horen.

Olie-soft pastel: Dreaming

Olie-soft pastel: Dreaming

Elk doek, was de afspraak, die ik zou verkopen zou ik haar als eerste terug betalen. Jullie raden het al, dit is er dus nooit van gekomen. Zelfs nu, heb ik nog een aantal mensen aangeschreven welke hun oog op 1 of meerdere doeken hadden laten vallen, en zo hield ik al ruim een jaar 3 doeken achter de hand. Nu ik hen vroeg om eventueel alvast een aanbetaling te doen of helemaal te voldoen, kreeg ik te horen, ‘verkoop ze maar!’

En zo, blijft de schuld die ik aan haar heb staan open staan omdat elk doek telkens weer terug komt. Zelfs de opdracht van vorig jaar, is nooit meer naar geïnformeerd of naar gevraagd of opgehaald. Dit betreft een schets van een budha, welke mij ook twee weken heeft gekost om op orde te krijgen naar de smaak van de opdrachtgever.

Ik onderneem niet, het is een hobby, ik vraag dan ook weinig voor mijn werken eigenlijk, in feite alleen materiaalkosten en wat uren wat ik eraan besteed heb. Als ik om mij heen kijk bij andere expo’s waar werken hangen gelijkend op de mijne, met dezelfde kwaliteit, dan schrik ik weleens wat men ervoor durft te vragen, dat doe ik dus niet!

Maar nu, heb ik dus een crowdfunding opgezet om deze enige en laatste schuld te kunnen voldoen aan haar. Ja, ik heb al wat betalingen gedaan, maar dat lukt mij nu ook niet meer omdat ik oa. mijn vrijwilligerswerk heb, waarin een vast bedrag per maand telkens mijn OV op moet om daar te komen. Dit komt dan wel weer terug, maar ja, dat is een lus geworden, ik krijg het terug, het wordt direct weer op mijn OV gezet. De huurverhoging is er natuurlijk weer sinds juli en in januari wordt dit pas weer opnieuw bekeken.

Daarom wil ik jullie vragen, het hoeft niet, en ja, je mag mijn atelier komen bezoeken en iets aanschaffen natuurlijk, dat zou ik nog liever zien en hebben, dan dat jullie zomaar zouden schenken. Ik verwacht hier dan ook niet veel van, maar alle kleine beetjes helpen. Mocht er meer geld binnenkomen dan nodig is, dan zal ook dat bedrag haar kant op gaan. Mijn vriendin in België is ziek namelijk, ze is amper meer online, ik spreek haar amper, maar nog altijd, vertrouwt ze op mij; ‘Ik reken op jou!’ Zei ze van de week nog.

En dat weegt zwaar, want ik wil dat zij op mij kan rekenen, liefst nog met rente, maar dat vraagt ze niet eens! Slechts dat, wat ik ooit geleend heb van haar, zodat zij haar medische kosten kan blijven betalen. Als jullie mee willen doen?

Klik dan hier, <—– hier vind je het hele verhaal, hoe het zo gekomen is. En daar kun je eventueel ook doneren.

ONZE dank is bij voorbaat al ontzettend groot. Wil je meer weten van mij persoonlijk? Dan mag je mij mailen met alle vragen van dien, of wie weet oplossingen op een andere manier.

morgaine.m[@]G mail. com

32 thoughts on “Denken, durven, doen: Kwetsbaar

  1. Ik hoef het je niet na te vragen. Ik ken je al wat jaren en ik geloof je. Maar ik denk er nog even over na, want ik zit hier nog met een schadepost van enkele honderden euro’s wat niet vergoedt wordt door de verzekering. Ik beloof niets, maar je weet maar nooit.

    Love As always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Och lieverd, zorg eerst voor jezelf en je eigen gezin! Ik verlang ook echt niet, als mensen zelf al lastig zitten, dat zij zo even wat zullen storten, totaal niet! Ik hoop dat jij het snel rond krijgt daar ❤

      Like

  2. Oh jemig, ik weet nog dat die wet er toen kwam. Ik zei tegen de beveiliging die ochtend, zorg maar dat je in de buurt blijft, want dit wordt hommelus vandaag. De deur ging open en daar stond de eerste woedende en tierende klant al voor mijn neus. En terecht! Ik was het zo oneens met die wet en daar zat ik dan als bijstandsconsulent mijn klant te vertellen dat zijn zoon beter het huis uit zou kunnen gaan. Dat was een dag die ik nooit zou vergeten. Het was ook de dag dat ik wist dat het voor mij praktisch onmogelijk zou zijn om dit werk te blijven doen. Na ik geloof een maand of anderhalf werd die wet teruggedraaid en weer ongedaan gemaakt, maar ondertussen waren er al tig kinderen het huis uit en waren de kosten al gemaakt. Ik had een maand lang de ene scheldpartij en agressieaanval na de andere moeten opvangen. Toen wist ik dat ik in een heel moeilijk pakket zat. Ik werkte voor de gemeente, maar voelde me solidair met de klant. Ik werd letterlijk doormidden gespleten. Jouw verhaal is dan ook zo herkenbaar voor mij. Eigenlijk vind ik dat de overheid dit soort kosten moet vergoeden omdat zij die idiote wet destijds ingevoerd hebben. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, hè? Dapper dat je dit op deze manier doet. Ik weet dat hoe zwaar het is om in de bijstand te zitten en ik weet ook hoe zwaar het is om een lening bij iemand te hebben die je niet kan terugbetalen. Dubbele last op je schouders. Ik hoop dat je in ieder geval een gedeelte bij elkaar zult krijgen. Succes.

    Liked by 1 persoon

    • Dank je wel Marion, voor JOUW verhaal, ik heb er nooit moeilijk over gedaan, vond het alleen oneerlijk voor mijn kind, zoals je weet, zij kreeg dan natuurlijk de studiefianciëring, en ik kreeg ineens ruim 300 euro minder maar nog wel met kind in huis… je kind is ineens je partner, nou goed, hier kunnen mensen dan ook aan aflezen en weten dat het gewoon echt gebeurd is. Alle kleine beetjes helpen en met dat crowdfunding kan ik er ook niet aankomen tot de 100 dagen voorbij zijn, en dan wordt er nog 6% van afgetrokken omdat ik die pagina heb aangemaakt, pas dan komt het mijn kant op en kan ik het aan haar geven. Er moet gewoon vooral voor haar nu een oplossing komen en waar ik kan, blijf ik ook overmaken, al is het een euro.

      Like

  3. Dat is moed om zo open en eerlijk te zijn het wereld wijde web op, want eerlijk is eerlijk, iedereen kan dit lezen.
    Zoals je weet zit ik met mijn pols, en moet eerst mijn eigen risico en eigen bijdragen zelf ophoesten wat ik in delen doe. Niet om er makkelijk vanaf te komen bij je, maar zo zit de vork in de steel. Ik hoop wel dat je veel ophaalt.

    Liked by 1 persoon

  4. Goh lieve Morgaine, met mijn pensioentje kan ik nu eenmaal geen cent missen, jammer genoeg ben ik niet zo rijk als Mecenas, de weldoener van de kunstenaars… Maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat er toch enkele volgers van jou zijn die aan je oproep kunnen beantwoorden…

    Liked by 1 persoon

  5. Heb je ergens je doeken te koop staan, op een website of ergens anders online. Volgens mij zijn er best wel mensen die willen kopen, maar niet weten hoe. Adverteren met doeken op marktplaats kan uiteraard ook. of aanbieden aan de schilderijenshop. Het zijn maar een paar ideeën maar wellicht helpt het je.

    Liked by 1 persoon

    • Mijn link naar mijn Atelier Sutherland staat al vanaf dag 1 in de linklijst, is meerdere malen hier genoemd en staat ook op de Over Mij pagina 😉 Dus het lijkt mij wel dat het te vinden is. Op Marktplaats aanbieden mag ik weer niet, ik zit in de bijstand Sjoerd, en er zijn dus al mensen geweest, die hun bruidsjurk verkochten om aan andere schulden te voldoen en ze werden vervolgd door de gemeente en oveheid… vandaar dat ik mijn prijzen ook op materiaalkosten houdt, ik ben geen onderneemster, daar heb ik niet de middelen voor in het groot, om er een bedrijf van te maken. Inschrijven bij KvK is op dit moment nog niet mogelijk zelfs. Dan heb ik investeerders nodig en daarnaast, iemand in de buurt die auto kan rijden met genoeg laadruimte om echt in het groot aan expo’s te denken, die twee exposities zijn toen wel opgezet, maar in de buurt, en 1 ervan kon ik lopen zelfs. Maar een volgende expo is in behandeling, ik wacht op mail, en die zal dan in eigen gezondheidscentrum geschieden met een paar doeken. Mijn doeken zijn veelal klassieke naakten, welke niet in openbare ruimtes gehangen zullen worden, want.. we hebben culturen lopen die dat niet willen zien, dat is echt ooit zo tegen mij vertelt en alleen mijn landschap werd neer gezet… de rest bleef achter liggen en staan.

      Like

  6. Hallo lieverd,

    wat knap van je dat je je verhaal hier hebt verteld en dat je hulp vraagt. Ik heb een kleine bijdrage gedaan, het is helaas niet veel, maar alle beetjes kunnen je hopelijk helpen.
    Hopelijk krijg je een boelveel kleine beetjes om zo toch je geleende deel eindelijk terug te kunnen betalen. Heel veel succes, het is je zeker gegund!!!

    Liefs LW xx

    Liked by 1 persoon

        • Het staat erbij 😉 Ik weet verder niet hoe men daar werkt, dat gaat allemaal automatisch… ik kan er ook echt niet bij, pas na 100 dagen krijg ik weer bericht en hoe verder, na verrekening van btw en die 6%, ben ook heel benieuwd, na 100 euro aan donaties kom ik zichtbaar in hun overzicht, tot die tijd ook niet, moet ik het echt zelf promoten.

          Liked by 1 persoon

            • Het is ook andersom trouwens, ik ga er straks nog wel even wat over schrijven als een update, nu heb ik iedereen overvallen, als ik binnen die 100 dagen het bedrag al bij elkaar heb, krijg ik het ook nog niet, lol, dan kan er nog altijd gedoneerd worden en blijft dan ook staan, echt pas over 100 dagen weet ik hoe dit af zal lopen, en natuurlijk hou ik jullie op de hoogte met updates. 😉 Wat je nog zou kunnen doen, als je twitter hebt of FB, is die pagina delen voor mij, je weet het nooit! Dank je wel voor het duimen, voor mij weet ik, dat er in elk geval een enorme last van mijn schouders zal vallen en dat is altijd goed voor de gezondheid natuurlijk.

              Liked by 1 persoon

  7. Ik vind het knap en heel dapper dat je dit deelt en er zo open over bent. Ik hoop dat het andere mensen die in een moeilijke situatie zitten laat zien dat je juist dapper moet zijn en je niet moet terug trekken.

    Ik hoop dat je snel de centen binnen krijgt en jouw werk eindelijk als warme broodjes over de toonbank gaan.

    Liked by 1 persoon

    • Dat hoop ik ook Nesrin, dank je wel, liever nog zou ik elk persoon die een donatie doet, een leuke schets willen geven of een werkje. En waar ik dat kan, zal ik dat ook doen. 😀 Omgekeerde wereld, haha

      Like

  8. Pingback: Share Some Happiness: Oktober 2015 | Mijn Kladblog

  9. Dit is op Als je begrijpt wat ik bedoel… herblogden reageerde:
    Lieve lezers en lezeressen,

    ik heb mijn kleine steentje al bijgedragen. Maar ik kan nog eens helpen door dit bericht te delen. Dus bij deze. Alle beetjes hulp kunnen helpen! Kan je geen donatie maken, maar heb je zelf een blog, zeg het dan voort. Ik ben niet iemand die snel aan donaties en zo meedoet. Maar deze draag ik zeker een warm hart toe. Alvast mijn dank, ook namens Morgaine. Heel veel liefs, LW

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

