#Inspirerend geluk 1: Passie

Sas van I live for my dreams is een nieuw project gestart. #Inspirerend geluk heet het nu en al een paar dagen heb ik de mail al staan die ik van haar kreeg met verschillende opdrachten. Zijzelf heeft vandaag op 12 september de kick off gegeven en alle informatie kun je ~hier~ lezen. Iedereen kan en mag meedoen en je zit niet vast aan een dag of een tijdstip, je mag er zolang over doen als je zelf wilt, plaatsen wanneer jij het wilt. Doe jij ook mee?

#Inspirerendgeluk part 1.

Wat is jou passie en waarom is dit het precies? Passie is een groot verlangen naar iets, of grote liefde voor iets.. Welke zijn dit voor jou?

Als je de titel van mijn blog leest, dan weet je al, of zou je kunnen vermoeden, dat ik een mens van vele passies ben. En dat vind je naar ik hoop ook weer terug op mijn blog. Wat opvalt is natuurlijk de fotografie, dat is zeker een passie. Het waarom, ja dat is lastig uit te leggen, al jong kreeg ik een camera in mijn handen gezet zo nu en dan van mijn ooms of mijn vader en met 11 jaar kreeg ik mijn eerste echte camera een Kodak 500 geloof ik, heel simpel maar ik maakte heel graag foto’s. Om die momenten vast te leggen die op dat moment zo onbelangrijk lijken en nu van grote waarde zijn.

Ik hoor mijn moeder nog zeggen: “Pas je op met jouw rolletje, het kost een boel om dat te laten ontwikkelen, waarom zet je DAT nu op de foto, zo zonde!”

Ik doe het dus nog, zo hier en daar foto’s maken die op dat moment zo onbelangrijk lijken maar nu jaren later, laten zien hoe de dingen waren. En ook al staat er niemand op, vele herinneringen kunnen triggeren.

Nu zijn de foto’s die ik ogenschijnlijk voor niets maakte toen, van grote waarde, en zo zijn er foto’s van bijv. een lege witte tafel, met een bloemenvaas gevuld met bloemen erin en een fruitschaal met niemand erop te vinden in één van de oude schoenendozen die onze familie sieren. En nu, is het een foto van tijdsbeeld begin jaren ’80 die herinneringen oproept, de kurken muur wat toen in was, in Amsterdam, witte tafel met zwarte poten en ja het doet iets. Ook al staat er geen mens op. En dat bleef ik doen zo nu en dan, alleen dan wel meer en vaker ook buiten. Oostenrijk, mijn eerste buitenlandse vakantie en ja ook dat album is priceless en heb ik foto’s gemaakt toen al, die niet helemaal volgens de regels waren.

Regels, deze doorbreken is ook een passie! Niet conform wat zou moeten een foto maken of een schilderij opzetten. Natuurlijk zijn er bepaalde regels wat je beter kunt volgen, maar ik zal altijd iets nieuws uitproberen en zien wat het wordt. “Er is altijd weer wit” gaat er dan door mij heen. Het ene werk lukt, het andere dus totaal niet, en dan soi, en ik zal weer opnieuw starten. Sommige doeken ben ik al 4x opnieuw gestart, je moet dus ook los kunnen laten, leren laten.

Schilderen, tekenen en bloemen plukken.

Is dan ook altijd een passie voor mij geweest, ook als kind al werd dit gestimuleerd en zo begon ik met potloden, mijn oma zei al snel, ‘ze heeft gevoel voor kleur!’ En zo kwamen ook de bossen bloemen binnen als ik deze wild ging plukken voor mijn oma op het dorp en ook daar kwam dat in terug. ‘Ze moet bloemist worden later!’ Zei ze dan, ze heeft er gevoel voor! Want ook hier kwam ik thuis met enorme boeketten, toen wilde bloemen nog een kans kregen om te groeien en lang te worden, had ik al jong geleerd om zo laag mogelijk te plukken van mijn oma en moeder, maar deed ik er ook al grassoorten bij die hoog stonden en mooie aren hadden of pluimen. En waren we in Ermelo, deed ik er al takken bij die ik vond op de grond om zo met mooie grillige boeketten thuis te komen, welke dan ook altijd op pot of zelfs vaas werden neergezet. Margrieten werden dan weer op borrelglaasjes gezet bijv. Maar altijd stonden ze er.

Toen ik ongeveer 8 jaar oud was, kreeg ik mijn eerste olieverf set. Het was mijn opa die mij leerde hoe ik terpentine moest gebruiken, van Ravensburger was dat, schilderen op nummer, een pot met oude lappen werden uit de schuur gehaald, een krant op tafel en luciferhoutjes om de olieverf te kunnen mengen. Als men mij iets leerde en mijn passie kwam naar voren, dan ook meteen goed! Mocht ik nu niet echt interesse tonen in iets, dan werd daar ook niet zo moeilijk over gedaan, maar het werd altijd aangewakkerd, de aandacht, de liefde die van mijn familie uit kwam met name alleen al. Ja, dat wakkert aan. Mijn eerste ‘doek’ was een vaas met klaprozen, daarna ging mijn oma het ook doen en zo vulden we later ook de voorbeelden in van elkaar als het origineel klaar was, hergebruik, haha

Deze is te koop, er was een koper, maar deze heeft afgezien, na bijna 2 jaar vast houden en wachten is het wel genoeg, bij interesse kun je mij contacten.

Deze is te koop, er was een koper, maar deze heeft afgezien, na bijna 2 jaar vast houden en wachten is het wel genoeg, bij interesse kun je mij contacten.

Mail mij bij interesse.

School

Ik had een grote passie voor naar school gaan. Ja echt, op peuterzaal denk ik al, ik ben enig kind en wellicht heeft dat er ook mee te maken. Ik was een binnen kind en hield van lezen en school. Ik hield van doen, nog wel, maar anders. 😉 Ik was altijd blij als het weekend of een vakantie weer over was, beetje dubbel, want ik was ook vaak bij mijn opa en oma en dat vond ik ook heerlijk, maar thuis zijn, gewoon thuis, op mijn eigen kamer, vond ik dan weer minder, dan voelde ik mij meer alleen en las veel. Het was ook thuis leuk hoor, maar ja, je ouders werken ook, hebben een huishouden te doen en dus is dat anders. Dat was bij opa en oma ook wel, maar daar had ik een tuin, een groter huis tot mijn beschikking met allerlei hoekjes en kamertjes, kortom, eerder en meer schat zoeken, dat idee.

Zowel de lagere school als uiteindelijk het voortgezet onderwijs vond ik heel erg leuk. Op de wiskunde en rekenlessen na. Ik heb altijd leuke leraren gehad, misschien 2 leraren die iets minder waren. De rest kon er aardig mee door of was ik zelfs op mijn manier close mee. Ik had ook altijd leuke mensen in mijn klas, voor zover ik het mij kan herinneren en later, kreeg ik maatje 38, ik werd 14 en kwam het stappen naar voren. Ja ook stiekum! School viel een beetje weg op een paar vakken na, de talen met name en typen bleef, de rest, ik was wel in de buurt, maar niet vaak aanwezig in de lessen, oeps! Ja, ik heb mijn diploma van toen wel gehaald om dan te eindigen vlak na mijn diploma uitreiking.

“Nou lekker dan, heb ik 2 jaar geschiedenis over de koude oorlog moeten leren en studeren, de muur en zo, Stalin, Musolini en nog eentje, nu ligt die muur plat en klopt mijn ‘geschiedenis’ al niet meer terwijl ik net examen heb gedaan!’

En ik liep weg en weet nog weinig van die val van de muur, het interesseerde mij voor geen meter in die tijd. (ik had een hekel aan geschiedenis omdat ik andere dingen wilde weten, en niet over de oorlog, er was meer geschiedenis dan alleen die WWII).

Lezen

Al jong leerde ik lezen, ik was iets sneller dan de rest, ietsje maar hoor, met 5 jaar las ik al een eerste boek met uitspraken waar mijn familie smakelijk om heeft moeten lachen. Ik kan de woorden wel herhalen op schrift, maar dan lees jij ze direct goed, en hoor je niet hoe ik het uitsprak. Onbegrijpend heeft mijn moeder gekeken, om dan in lachen uit te barsten, het ging om woorden waar de letter c in voorkwamen en ik ze als een s uitspraak. Probeer maar:

Rasefiets en treinsoupe, lees het letterlijk! en spreek het uit, zien of jij het snapt.  😉

Na boom – roos – vis – vuur was het hek van de dam. Ik begon te lezen en was niet meer te stoppen, ik kreeg dan eens per jaar een boek in de kinderboekenweek, gelukkig hadden mijn opa en oma een aardige bibliotheek, kreeg ik al snel toegang tot een bibliotheek zonder pas, ja heel bijzonder, in het buurthuis Borgheem waar mijn moeder peuterleidster werd. Wat toen nog vrijwilligerswerk was overigens… ze is er dan ook mee gestopt na jaren van ervaring omdat zij ineens te horen kreeg; ‘hier is nu een opleiding voor en die moet je gaan volgen anders mag je dit werk niet meer doen!’ Uhm? Ja, dan moet je niet bij mijn moeder wezen na tig jaren peuterleidster te zijn geweest en zij koos een andere richting. Zij ging ook weer naar de Moedermavo welke ontstond in de jaren ’80 en wij deden tegelijk examen ook. Ja leuk 😉 haha

Ik mocht dan ook strips lezen, elk jaar aan het begin van onze zomervakantie, kreeg ik een stapel nieuwe Suske en Wiske’s van mijn ouders, zeker een stuk of 5, waar ik elk jaar weer blij mee was.

boeken7

Goed dat lezen, het was lastig om mij stil te houden met telkens weer nieuw leesvoer tot ik dus op de MAVO kwam en ineens verplicht boeken moest gaan lezen. Ik lag voor op de rest qua leeftijd in boeken, alles wat ik op kreeg had ik allang gelezen op de lagere school en ja dat werd een probleem. Van een passie hebben naar de passie vermoorden zou je kunnen zeggen en eigenlijk is dat nog zo. Ik lees graag, maar lang niet alles wat los en vast zit. Ik ben gisteren nog de bieb ingelopen even, ben met nul boeken naar buiten gekomen. De boeken die ik zou willen lezen eventueel, staan daar nog niet. het boekje waar ik naar op zoek was, was er niet, en is waarschijnlijk afgeschreven zei men nog. Ik weet de titel ook niet meer exact uit mijn hoofd.

Water

Ik noem het maar even water, omdat de passie verder strekt dan alleen zwemmen, wel is het zo dat ik heel graag mijn schoenen en sokken uit zou willen trekken om dan in water te gaan staan, vooal als het stroomt, zee, rivier, waar het helder is. Hier dan weer niet zozeer waar ik tussenin woon. Daar kijk ik eerder en meer naar, ja ja, dat zou schoon moeten zijn, schijnbaar toch wel, omdat er toch wel vissen in leven.

Langs de kustlijn lopen van water, ik vind het vreselijk eigenlijk, als ik bijv. zoals in Spanje, langs de kustlijn loop en er niet naar toe kan, omdat het erg laag ligt, je enge trappen naar beneden moet nemen om op dat prachtige strandje te komen. Ga zo maar door. De volgende foto’s kunnen schokkend zijn, lol

Zwembaden, oh jaaaaaaaaaa het bosbad in Ermelo ooit, daar heb ik ook wel enige uurtjes gespendeerd, het was feest voor mij als ik mijn opa en oma vroeg of ik mocht zwemmen op Zwanenburg, ik was de hemel te rijk als mijn opa dan zei, kom op! Ik breng je even! Met de auto! En hij dan ook nog 5 gulden in mijn handen duwde zodat ik een patatje kon en mocht halen of een ijsje, uren vertoefde ik daar dan als het mooi weer was. Open zwembad namelijk, buitenbad, dat was het enige wat er was. Ja, ik heb er gelukkig nog foto’s van, dit zwembad is helaas net als de meeste buitenbaden gesloten nu, maar ook mijn dochter heeft er nog gezwommen. Ook ging ik met liefde alleen, gezien ik dan met niets of niemand rekening hoefde te houden, haha ik lag toch alleen maar in het water, tot ik honger kreeg en dat patatje of ijsje ging halen, wat ik over had mocht ik altijd houden. Mijn opa was wel streng en als hij zei, om half 5 sta ik hier op je te wachten, dan het liefst had hij dat ik er al klaar stond als hij mij weer op kwam halen. Natuurlijk heeft hij meerdere malen weleens wat moeten wachten omdat ik de klok niet zo goed kon zien in dat zwembad, lol…

Gelukkig zat ik al jong op gewoon diplomazwemmen en dat 2x per week, nog een kleine periode 3x geloof ik, maar echt heel kort, omdat ik wilde wedstrijdzwemmen, na 1 echte wedstrijd vond ik daar weinig aan, dus stopte ik daarmee. We verhuisden naar Almere, hier mocht ik ook weer op zwemmen, maar tot mijn afschuw, bleek het maar een 25 meter bad te zijn, ontzettend klein in mijn ogen want ja, ik was het sloterparkbad (bij de Dolfijn), gewend met een 50 meter bad, instructiebad ontzettend groot en het buitenbad waar ik ook enige uurtjes heb liggen samen met mijn vriendin die ik al 40 jaar ken. We zwommen dan samen, allebei op de woensdag les zwemmen. Was het een mooie zomerdag, dan ging ik vanuit school direct naar haar huis toe, zij woonde er dichterbij, met onze zelf gemaakte echte badjassen die mijn moeder voor ons had gemaakt, allebei hetzelfde, kleur zelfs, ze waren blauw, zo mooi! Dank je wel mam, voor het maken van die twee badjassen, want ik was diegene die zag wat voor rotzooi dat maakte die badstof als je moest knippen, al die lusjes in het tapijt, haha.

Dan aten we bij haar een boterham, onze spullen mee en dan in de middag lagen we in het buitenbad en dan gingen we rond 5 uur of half 6 naar binnen om dan gewoon door te lopen, onze tassen neer te zetten en al in badpak door te lopen naar binnen voor onze lessen. We zaten niet bij elkaar in de groep, zij is wel wedstrijd gaan zwemmen en heeft dat nog heel lang serieus gedaan. Zij had ook haar lichaam mee wat dit betreft, lang, dun, slank en dus rank om goed te kunnen duiken vanaf de startblokken en de snelheid, welke ik als tegenpool dus niet had. Klein, gezet en ja dus log en zwaar om deze sport serieus te doen.

Helaas kan ik niet meer een normaal zwembad zomaar instappen, mag ik niet meer normaal zwemmen, lees, de beenslagen doen, alleen op rug en dan flipperen om mijn knieën te sparen en als het even kan, in een warmwaterbad wat op een 32 graden celsius ligt. Als ik nu een normaal zwembad instap, kan dat wel, maar mijn spieren kunnen verharden waardoor verkrampingen makkelijker tot uiting kunnen komen, en ja, zinken naar de bodem is niet de bedoeling natuurlijk of in paniek raken omdat je niet meer kunt bewegen omdat je knie op slot geraakt. Daarom zal ik altijd op een diepte verblijven waar ik kan lopen, of ik draag een aquajog uitrustig om ik heb een drijver in mijn handen, tenzij ik op mijn rug lig, dan kan ik dat allemaal loslaten. En toch, veiligheid voor alles. En ondersteun ik vaak mijn nek in elk geval.

Een foto van mijn eigen voet, welke zich in het badje bevind van het Vondelpark, hier was ik echt jaren niet meer geweest, zoveel herinneringen, ja er kwamen heel veel emoties los toen. 2006

Een foto van mijn eigen voet, welke zich in het badje bevind van het Vondelpark, hier was ik echt jaren niet meer geweest, zoveel herinneringen, ja er kwamen heel veel emoties los toen. 2006

Anyway, als iets echt je passie draagt, dan kun je er uren over vertellen, met diegenen met wie je het samen gedaan hebt uren over na kletsen, herinneringen ophalen en ga zo maar door. Die mensen die dan ook werkelijk in mijn Atelier zijn geweest, zullen eerst iemand zien die hen welkom heet, normaal is, maar zodra ik los ga, uit ga leggen, vertellen over schilderen en tekenen, dat echt iedereen dit in zich heeft, al is het kleuren in een kleurboek, dus bezig zijn met kleur, ziet een verandering optreden en dan straalt er vuur uit mijn ogen. En dat zie ik ook bij anderen die over hun passie begint te vertellen. Die mensen, die werkelijk met passie kunnen vertellen, het uit gaan stralen zodra ze beginnen over hun ‘vak of hobby gebied’, die hebben mij dan ook, dan luister ik en denk wow! Ook al is het niets voor mij in the end. Ik vind het heerlijk om mensen om mij heen te hebben met een passie voor iets of meerdere zaken. Dan kan ik ook met gemak een vraag formulieren onderweg of later als men uit vertelt is. En geldt voor hier dus ook. (Althans, dat is wat men dan zegt achteraf, haha)

En schrijven is ook een passie, ook dat doe ik al sinds ik kan schrijven en mijn eerste potlood of pen in mijn handen kreeg.

Opstellen maken voor school, vond ik dan ook geweldig! Wat ik minder vond? Dat ik dan de restrictie kreeg van anderhalve bladzijde, dan begon ik net, haha  Werkstukken voor biologie, ook heerlijk en ik maakte zelfs werkstukken uit mijzelf, gewoon thuis, om deze dan op school te tonen, waren ze altijd weer blij mee.

Ik kan nog uren doortikken over andere passies, groot en klein, maar ik hou het even hierbij.

#Inspirerend geluk, wat zijn jouw passies, en ja je mag uitweiden, vertellen, laat het vuur er maar uitkomen in de reacties.

55 thoughts on “#Inspirerend geluk 1: Passie

  1. Wat heb je een EERSTE mooie invulling gegeven aan dit project. (had ook niet anders van je verwacht haha) De passie spat al van dit blogje af als ik alles zo lees. Mooi dat je zoveel passies hebt waar je inspiratie uithaalt. De meeste zijn erg creatief en erg leuk om te zien. Schilderen heb ik ook járen gedaan en wil ik zeker weer oppakken. Nu niet echt plek voor in huis jammer genoeg 😉

    Jammer dat je de passie zwemmen niet meer zo kunt uitoefenen maar zo te lezen heb je genoeg mooie passies die je wél kunt doen. 1 passie hebben we zeker gemeen en dat is lezen<3

    Liked by 1 persoon

  2. Meid wat een log! Die passies herken ik heel goed! Ik heb er ook veel en vervelen doe ik me dus nooit.
    Ook ik was dol op school, was altijd blij als de vakantie voorbij was. Had trouwens hetzelfde met mijn werk, zolang ik er plezier in had dan. Op lezen ook, ik lees ook al vanaf mijn 4e (net als zoon en kleindochters trouwens), nooit meer gestopt.. haha. Water komt ook overeen, maar dan niet het zwemmen in… ik houd niet van zwemmen. Ben überhaupt niet zo dol op sporten. Ik zou best bij een rivier of aan zee willen wonen.. Uitzicht vanaf mijn balkon op Gran Canaria was zo mooi! Dat schilderen ja, dat zie ik bij mijn zusje, maar zoals je weet, nog steeds niet aan begonnen. Ooit misschien. Geniet lekker van alles… een nadeel hè van zoveel interesses, we komen altijd tijd tekort… XXX

    Liked by 1 persoon

    • hahaha nou nee, daar heb ik dan weer geen last van 😉 Ik doe eigenlijk niets om heel eerlijk te zijn, omdat ik teveel tijd om handen heb, morgen weer een dag, vandaag.. zal ik ook wel een keer over uitwijden 😉

      Like

  3. Leuk stuk! Goed om eens over na te denken wat mijn passies eigenlijk zijn. Want die vraag is helemaal niet zo makkelijk te beantwoorden. Ik wist trouwens helemaal niet van de bloemen! Leuk dat je dat doet. Ik houd zelf erg van bloemen. En die foto’s in het zwembad zijn niet zó schokkend hoor :p just leuk!

    Liked by 1 persoon

    • Ja, wat zijn jouw passies eigenlijk 😉 Ennuh, van die bloemen, dat kan wel kloppen, ik pluk ze eigenlijk nooit meer, iets met natuur, langer, beter? Alhoewel de maaimachine er ook sneller overheen gaat tegenwoordig, het komt niet meer de grond uit zoals vroeger, weelderig, tierig, tegen de tijd dat het de moeite waard is om zulke bossen te plukken of te snijden, is het alweer plat gemaaid, hier wel tenminste 😦 En hahaha 😉

      Liked by 1 persoon

  4. Ik ken je al een lange tijd Morgaine en weet dus das passie je midden naam is, dat blijkt uit al je vorige logjes waarin je met vuur over alle dingen spreekt die je nauw aan het hart liggen. En voor wie jouw mooie persoonlijkheid nog moet ontdekken is dit log beslist een must!

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi blog om te lezen Suuz. Tja passies. Water delen we. En tekenen. Ik heb er muziek bij. Het schrijven van de tekst. Het bedenken van de liedjes. Het luisteren naar muziek. Mijn kinderen. Mijn sport.
    Mijn omgeving. Ik ben echt helemaal gek op Zeeland.
    Politiek is een passie van me.
    Het uitdragen van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid, en solidariteit.
    Je ziet, ik heb er ook echt wel genoeg, en heb nog een heel leven voor me om er van alles mee te doen 😀
    h.a.n.d.

    Liked by 1 persoon

    • Hahaha, ik heb er dan ook maar 3 genoemd en dan alweer in combi, hier isook meer en later dacht ik nog, oh ja muziek, maar dan luisteren en niet zoals jij zelf kan schrijven en een instrument kunt bespelen. Politiek, hmmmm ja, maar niet actief, wat jij hiermee doet vind ik dat ook echt super, ik weet dat ik er niet zo goed tegen zou kunnen. Natuurlijk ook mijn dochter en sporten, ja dat uit ik in het zwemmen, maar nog zoveel meer gedaan. 😀

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

