De Dadeltaart van Nesrin

Nesrin gaf ons enige tijd geleden al eens een recept voor een dadeltaart, simpel, bakken in de koelkast en ik dacht, oh dat kan ik ook. Gezien ik best wel goed ben in koken, dat is wat ‘men’ zegt, en niet eens ikzelf, ik bedoel, ik kook zoals het mij geleerd is, van huis uit of vanuit een kookboek, maak het mij eigen zelfs als ik daar zin in heb of meer potentie zie in een recept en ga ervoor. Soms mislukken dingen ook echt wel, het is een soort van logisch nadenken.

Werken vanaf een recept, dat is simpel, toch? Uhm ja, moet je wel je leesbril opzetten voordat je iets gaat maken, serieus!!! Als je niet meer zo goed de dingen kunt lezen op een verpakking, zet thuis alsnog je leesbril OP!

Het is de maand augustus en ik heb net de Turkse supermarkt hier in het grote centrum ontdekt, ze zitten er eigenlijk net buiten, tegenover de kerk maar okΓ©, ik wist dat ze er zaten maar was nooit eerder afgestapt om eens echt te gaan kijken. Nu dus wel en hey! Dadels, 3 schalen van 500 gram per schaal voor slechts 2,99???? Per stuk, 1,25, wat kan mij gebeuren, het is gewoon heerlijk om zo weg te snoepen, ja er zit suiker in, maar dan wel natuurlijk en heel veel vezels. Op internet lees ik zelfs dat dadels bij uitstek de vrucht is om te eten als je ziek bent geweest om goed aan te sterken. Al zocht ik op khalium gehalte, maar alle nieuwe info is meegenomen en ja er zit dus ook vrij veel khalium in. En ik snoepte zo 3 schalen in een week weg, niet op 1 dag, maar ahum πŸ˜‰ EΓ©n schaal besloot ik de dadeltaart van te maken overigens en zo geschiedde. Ik wilde het eerst proberen en koos de meest goedkope biscuit rol uit van 200 gram, dacht ik. Het was een dubbelrol zelfs en er stond 225 gram op, goed, de dadels zijn 500 gram dus komt goed uit. Iets meer boter smelten en dan moest het goed komen. Right?

Ik ging aan de slag en sneed 500 gram dadels klein en verkruimelde in een grote schaal tijdens tv kijken de twee rollen biscuit fijn. Ik vond het uiteindelijk wel wat veel biscuit, maar dat mocht de pret niet drukken. Toch? Jullie voelen hem al aankomen?

Ik smolt de boter, deed de dadels erbij en ja de pan was toch al te klein, daar ging nooit al die kruim bij passen, grotere pan en biscuit erbij, chips… dit kan nooit goed zijn! Te weinig boter en dus ging het hele pak erin en hop zo in de taartring, die was groot genoeg maar hij werd wel hoog? Uhm… het zal wel goed zijn, het moest nu de koelkast in. Het was ondertussen al laat op de avond en ja, de volgende dag zou ik pas weten hoe het eruit zou komen.

Goed???? Het was ook mijn werkdag, een donderdag en de eerste punt die ik in de ochtend voor bij de koffie en meteen ook maar als ontbijt afsneed, was goed, bleef compact, no sweat! Maar het was wel veel, errug veel zo in mijn eentje en er stond ook niets of niemand op het programma om mij te helpen dit op te krijgen. Goed, ik besloot het mee te nemen naar mijn werk voor bij de thee en koffie.

Daar ging het mis! Ik sneed, nee heb ik geen foto’s van, dom, dom, dom πŸ˜‰ maar wat heb ik gelachen samen met de flex medewerkster die mij hielp om voor alle groepen schotels te maken. Dat eerste stuk bleek ook meteen het beste stuk geweest te zijn. Ik zette het mes erin om verder te delen en voila… het viel als een kaartenhuis in elkaar, niets anders dan kruimels met dadels ertussen.

Iedereen heeft wel gesmuld, sommigen hebben zelfs een tweede schotel met dadel/koekkruim gegeten en waren niet te stoppen, hahaha

Een week later, maakte ik een nieuwe, met dezelfde biscuit, maar dit keer maar 1 rol, want 1 rol was al 225 gram, 2 rollen bleek dus… is samen 550 gram en dan op 500 gram dadels? En een heel pakje roomboter ga je niet redden!

U bent gewaarschuwd, hou je aan het recept.Β <—– klik voor het recept.Β 

Poging twee is al beter gelukt, maar nog steeds, heb ik die 500 gram dadels erdoor gedaan, iets meer boter, nu was ie al beter, maar heb ik er ook nog honing overheen gegoten, wat natuurlijk lekker sticky is, maar voor mij? Nu wel veel te zoet. Ik denk dat ik deze taart maar eerst eens bij Nesrin zelf ga eten voor ik ooit weer een poging doe.Β  πŸ˜‰

Poging 2 dus... veel dunner al ;-)

Poging 2 dus… veel dunner al πŸ˜‰

Ben jij goed in koken? Of doe je maar wat πŸ˜‰

37 thoughts on “De Dadeltaart van Nesrin

  1. Oh my…. Wat een heerlijk stuk tekst en de dadeltaart ziet er zeker niet verkeerd uit!

    Ik heb heerlijk gelachen om jouw woorden.

    Mocht je ooit in Arnhem zijn of mocht ik dan eindelijk een keer richting Almere komen dan staat er sowieso een dadeltaart voor je klaar.

    Heel erg bedankt, heb weer genoten hier.

    Liked by 1 persoon

  2. Aaaah geweldig! Wel jammer dat de taart mislukte de eerste keer (hoewel die qua smaak volgens mij goed was). Ik kan best goed koken, maar doe nooit iets volgens recept, want ik doe eigenlijk alles op gevoel (van papa geleerd). Behalve als ik ga bakken, dan doe ik het precies volgens het recept, want anders gaat het mis. πŸ˜›

    Like

  3. Hoe je zo’n ding ook eet, met mes en vork of in jouw geval met een soeplepel hihi, het gaat er altijd goed in denk ik, en jouw collega’s zullen er wel van genoten hebben!
    Zelf ben ik niet de kok in huis, dat is mijn Lefla maar aan zo’n dadeltaart heeft hij zich tot nu toe nooit gewaagd. Ik zal hem dus eventjes bij jou voorbij laten komen…

    Liked by 1 persoon

  4. Dadels, ik ben er gek op, maar eet ze echt zeer gedisciplineerd πŸ˜€ Bij de Lidl hebben ze ze regelmatig ook niet al te duur, maar voor de prijs waar jij ze voor kocht, dat is een koopje.
    Als de koek lekker is is het niet erg als de taart uit elkaar valt toch πŸ˜€ Dan smaken de kruimels ook. πŸ˜†
    Honing is ook niet gevaarlijk zoet als je er mee uitkijkt, maar in combinatie met dadels kan het vast te zoet smaken. Zoete broodjes hΓ¨ πŸ˜†
    Ik denk dat je het perfecte recept voor de taart zelf wel ontdekt.

    Liked by 1 persoon

    • Ja, ik ben niet meer zo zoet als vroeger???? hahahahaha Ik zit dan eerder te denken om er ook noten doorheen te mengen πŸ˜‰ Er zijn meerdere recepten maar dit had maar 3 ingrediΓ«nten nodig, de honing was al om te zorgen dat ie beter bleef plakken. πŸ˜‰

      Like

  5. Hahaha handig die recepten ook πŸ˜‰ Ziet er wel heerlijk uit trouwens! Ik ben niet echt een keukenprinses. Kan wel taarten en brood bakken. Als ik tijd heb. En salades. En ik kan ook wel koken natuurlijk maar echt spectaculair kun je het niet noemen :p

    Liked by 1 persoon

    • Hier net zo min hoor, ik noem het ook niet spectaculair, maar ja, als iedereen zegt dat het altijd zo heerlijk is, behalve als het mis gaat met weer opwarmen en de nasi aanbrand, lol… gevalletje te weinig ruimte en teveel tegelijk op de plaat hebben staan πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  6. Ik zie het ook gewoon zo voor me he! Koken vind ik heel erg leuk om te doen, mag dan ook graag in het weekend nieuwe recepten uitproberen. Soms inderdaad precies volgens recept maar vaak ook een vleugje Wan er door heen, pakt meestal erg goed uit. Bakken daarentegen… tja, dat is dus niet bepaald mijn ding. Ik heb vriendlief in het begin van onze relatie, 13 jaar geleden, een appeltaart beloofd, nou, hij moet hem nog krijgen!

    Liked by 1 persoon

    • hahaha, bakken lukt mij meestal ook wel, een appeltaart is ook vrij lastig, hoe goed je ook bent, vocht, appels, bodem, zijn ook trucje voor, maar dan peilen of het echt helemaal goed droog is onderin, soms erg lastig πŸ˜‰

      Like

Geef een reactie

