Almere: Havenfestival 2015

Gisteren en eergisteren plaatste ik een stukje verleden en tussendoor wat toekomst, laat ik nu eens in het nu blijven vandaag. Vandaag besloot ik op de valreep om maar eens een stukje te gaan fietsen, ik had echt behoefte aan frisse lucht en even mijzelf vrij te voelen. Ik ging naar Almere Haven om daar het Havenfestival van 2015 te bezoeken. Al jarenlang ga ik elk jaar als ik kan wel even daarheen, meestal op de zaterdag. Dan is er de kunstmarkt in elk geval maar die heb ik nu wel gezien. Dezelfde mensen over het algemeen, en men doet een pot moeilijk als je een mooie foto wilt maken. Te bang dat je iets jat of zo. Ik snap het niet, wil je nu dat mensen je kunst zien en dan kopen eventueel? Of… Nou ja, never mind πŸ˜‰

“Alles is al een keer gemaakt.” Zei Meisje Vis ooit tegen mij, die mij ooit een middagje landschap heeft laten zien, met name hoe een horizon te maken op je doek, dat was ooit een mysterie voor mij namelijk. Goed, die kunstmarkt heb ik wel gezien en dus besloot ik om eens op zondag te gaan. Want dan staat de antiekmarkt er. Op de zaterdag dan weer niet, elk jaar hetzelfde programma eigenlijk, weinig verandering in te vinden. Ergens ook wel weer lekker, je hebt een soort van zekerheid.

Goed, de antiekmarkt, omdat ik besloten had om via de dijk te gaan klimmen kwam ik dus ook vast te zitten, want het hoofdpodium voor de muziek wordt dan gewoon over de weg heen gezet en sluit de havenkom voor verkeer af, fiets of meer wielen, je komt er niet doorheen, nee ook niet met de fiets aan de hand πŸ˜‰

Nu wist ik niet, dat ik hiermee ook direct op de antiekmarkt zou belanden, immers voorheen was dat anders opgesteld wel, maar nu dus precies waar ik aan kwam en ja, ik besloot dan ook om daar te beginnen. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Ineens zag ik broches liggen, en mijn moeder was pas geleden nog hier bij mij geweest en gaf aan. ‘Ik zoek een broche, voor mijn vest om deze bij elkaar te houden.’ haha, ja keuze genoeg waar we in de gewone winkel niet konden slagen, het is geen mode nu. Alleen wist ik veel, nou ja het lag onder glas in een kist dus je kon het al horen komen. Tweehonderdvijftig Euro Mw. kost deze…. Uhm ja, als ik ruzie wil krijgen met mijn moeder, moet ik vooral die zilveren broche kopen met een edelsteen erin, zo bleek, niet dus. Maar ze hadden nog een andere tafel verderop en daar lag ook eventueel tweedehands en meerdere broches met prijzen onder de 10 euro, helemaal goed! En dus vond ik daar een broche, een vrij zware en een lichtgewichtje, het werd het licht gewichtje, de goedkoopste ook van de twee.

“Tweevijftig is deze mw.’ Kijk… nu kunnen we praten en kiezen. Na enige tijd met nog wat andere dames gekletst te hebben terwijl ik het gewicht aan het afwegen was, werd er al gezegd, als het voor gebreid is zelfgemaakt, moet je die lichte nemen! Ja, dat was mijn mening ook al, die andere was echt zwaar ook al zou dat nog meer passend zijn geweest. Ik reken af, de dame van de kraam pakte het in een bijzonder zakje ook en zegt nog, ‘Je krijgt er nog wat bij, een kadootje van ons voor niets, ik zie dat ze een zakje erin stopt, gewoon cadeau papier ook en maakt hem dicht. Ik stop het in mijn tas en pas thuis maak ik het open.

Sterker nog, ik was het ook eigenlijk alweer vergeten. Ik pak het uit, mijn moeder blij en daarna pak ik het extraatje uit, geen idee wat erin zit, en dat blijkt een ketting te zijn van een veter met zilverkleurige hangers eraan en precies mijn smaak. Ik zie dat het nog aan het kaartje vast zit zelfs, echt nieuw! En het merk Bonita zegt mij niets, maar het is wel de naam van mijn tante die te jong is overleden in 2005. Ik draai het kaartje om en lees: 17,95 Euro. Really?

De ketting merk: Bonita

De ketting merk: Bonita

Ik dank de vrouw in mijn hoofd, ik kan het niet meer in het echt doen en ik dank het Universum, en voel mij oprecht gezegend met alles wat er de laatste tijd aan mij gegeven wordt, ZOMAAR! Ik kan er nog steeds niet over uit eigenlijk en ben er oprecht stil van…

Goed, de foto’s die ik gemaakt heb, ergens ben ik ook weer gestopt, omdat ik zoveel prachtige kettingen met edelstenen of prachtige gravures tegen kwam, niemand die moeilijk deed, maar echt…. Zo prachtig mooi en veel staan gapen daar, dat ik vergat dat ik een camera om mijn nek had πŸ˜‰

Ergens was ik weer op weg naar mijn fiets, rond 17.00 uur, winkels gingen ook dicht, ben niet ver gekomen en toen kwam ik langs het podium en yeah! Wat een heerlijke band was dit, nu heeft zij wel een paar vertelt hoe zij heten, ik hoorde Sharpen of zo, maar ik kan ze dus niet vinden, er stond veel wind ook vooral helaas, ik kan hen nog nergens terug vinden op internet wie zij zijn. Het nummer wat zij hier ten gehore brachten, blijkt ook een cover te zijn, maar die Sax, oef! heerlijk die solo’s die hij deed…. oh yeah! Ik bleef dus nog even hangen, en ook bij het mannenkoor nog 2 nummers toen kreeg ik het toch koud en moest nog een stukje fietsen met wind tegen πŸ˜‰

Hoe was jouw zondag?Β 

33 thoughts on “Almere: Havenfestival 2015

  1. Het ziet er leuk uit allemaal aan de foto’s te zien.
    Wat een aardige verrassing dat je die hanger als extra cadeautje hebt gekregen van die dame.
    Ik heb een heel raar weekend gehad en weinig toegang tot mijn pc gehad. Jongste zijn laptop is in reparatie dus die had mijn pc in gebruik voor studiedoeleinden. Vandaag veel eten gekookt voor hem om mee te nemen en bergen was gedaan πŸ˜‰ Hij is nu weer in Zwolle op zijn kamer want morgen werkt hij weer in Hilversum op zijn stage.

    Liked by 1 persoon

  2. Wow lieve Morgaine, wat een belevenis… en wat een mooie serie foto’s maakte je er van bovendien zodat we virtueel even mee met jou mogen snuisteren in al dat moois dat daar te vinden en te beleven viel!
    En ik hoop dat er in je nieuwe week ook veel te beleven valt, geniet er van…

    Liked by 1 persoon

  3. Mogguh Suuz, Nou ja, er zijn veel te veel ‘kunstenaars’ die moeilijk doen als je een foto wilt maken en waarom? Ik vraag het me ook af. Er zijn er een paar die het wel goed vinden en dat zijn in mijn ogen de echte.
    Je was dus eigenlijk goed verwent met die ketting. Bof je wel dat het je smaak is want voor het zelfde had je er niets aan gevonden πŸ˜€
    Ook het water bij jullie is de moeite natuurlijk, maar dat jullie krokodillen hadden wist ik niet πŸ˜†

    Liked by 1 persoon

    • hahahaha ja die krokodil was voor mij ook een verrassing, gelukkig bleef hij vrij stil zitten daar πŸ˜‰ Op de antiekmarkt dus πŸ˜€ En wat die kunstenaars betreft, nu al meerdere keren dus een snauw gekregen etc… en ja, dan ga ik op een afstand staan, en neem alsnog die foto, lol… het wordt telkens erger, het ligt nog in mijn concepten, maar had het zelfs van de zomer met mijn moeder op de zomermarkt en die kan daar ook slecht tegen, hahahaha

      Liked by 1 persoon

  4. Leuk om jouw foto’s te zien! Wij waren zondag ook in Almere Haven voor een high tea met de familie, heb helaas daarna geen tijd meer gehad even de brocante markt over te lopen. Wat lief trouwens zo’n extra cadeau, wat ook nog eens iets moois is en geen weggeef prul.

    Liked by 1 persoon

    • De prul kocht ik dus eigenlijk voor 2,50 hahahaha Zo dacht ik niet trouwens, was wel nieuwsgierig maar het was best druk op dat smalle stukje bij het water en ik heb geloof ik met mijn rugtas die ik dan vergeet, is handtas vorm hoor, niet erg groot, maar toch, een bult op je rug, bijna iemand het water in geduwd omdat ik ruimte wilde maken voor iemand anders, hahaha Leuk die High Tea ook. Zat je bij de banketbakker? πŸ˜‰ Tegenover het kruidvat? Daar heb ik nog naar het mannenkoor staan luisteren, lol.

      Like

    • hahaha, ja zo nu en dan doen ze hun best, maar vergis je niet hoor, het blijft klein meestal, vooral als het hier in de stad wordt gehouden, Haven is nu eenmaal meer dorps en sneller vol, gek is ook best wel, dat de meeste Havenaren niet zo snel naar de stad zullen komen bijv, echt echt heel dorps. En wij, diegenen die vanuit Haven uitgevlogen zijn naar Buiten of Stad, ja ook wij blijven zo nu en dan terug komen. πŸ˜‰

      Liked by 1 persoon

  5. Wat een heerlijk verslag weer… zomaar overal tussendoor struinen, Jammer van de foto’s, nee vaak willen kunstenaars niet dat je hun kunst fotografeert. Nou ja, zo erg is het niet. Dan had je weer minder tijd gehad voor je andere bezoekjes daar! Mooie foto’s!!! En die krokodil??? Waar komt die nou vandaan? Haha..
    Een lekker muziekie hoor! XXX

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

