Sail Amsterdam #3: Waar mijn hart sneller van gaat kloppen

Als eerste wil ik graag vertellen dat geen van de schepen die op Sail Amsterdam waren ooit oorlogsschepen of ook maar een zusterschip kent die in oorlogen heeft gevoerd. Het is een opmerking die ik las bij mijn vorige post over de Esmeralda. De Esmeralda is door Pinochet gebruikt als gevangenschip in zijn tijd waar martelingen en verkrachtingen op zijn uitgevoerd. Terwijl de Esmeralda gebouwd is als vrachtschip en zelfs om op kabeljauw te jagen, zo even uit mijn hoofd.

Alle andere schepen, zijn VOC of Compangnie schepen geweest, en ja in die tijd had je juist dan kanonnen nodig om de piraten van je af te houden. Sterker nog, er zijn nul replica’s op deze aardbol te vinden van welk oorlogsschip dan ook, dit kun je alleen weten als je er geweest bent en bij elk schip wat info hebt vergaard door te lezen of door te luisteren naar de mensen die op het schip voeren in het nu. De crew. Heel bijzonder, maar ook op tv tijdens het programma Sail Vandaag is het vertelt. De eerste replica’s van een aantal oorlosgschepen worden nu pas gebouwd en men hoopt dat deze af zullen zijn over 5 jaar en wellicht ook naar Sail Amsterdam 2020 kunnen komen. Bij deze 😉 De meeste jonge Tall Ships welke pas in de jaren ’80 of later zijn gebouwd, zijn puur voor zeilen gebouwd zoals de Young Endouver uit Australië om aan de wedstrijden mee te doen. Zij heeft maar liefst 6 maanden gezeild vanuit haar thuishaven Australië om hier op tijd aan te komen en zal nu ook weer zeker 6 maanden onderweg zijn terug naar Sydney.

En de andere schepen zijn trainee schepen om de mensen te leren zeilen en te werken aan boord met stukje vracht, ook dat hoort erbij.

Nu, waar mijn hart sneller van gaat kloppen, zie deze 3 prachtige foto’s maar, ik ben op de Götheborg, wat ik niet wist van dit Zweedse Compangie vrachtschip is 1. Dat Art Rooijakkers elke avond vanaf dit schip zijn uitzendingen maakte, dat zag ik dus pas zaterdag, erg leuk om te zien dat ik stond waar hij elke avond stond. 2. Dat dit schip dus voer op China, net als de VOC, vracht ging halen van porselein, kruiden en andere zaken, 30 maanden onderweg is geweest destijds en een paar honderd meter voor de haven alsnog zonk. Ze voeren op een rotsblok, alle crew van toen heeft het overleefd, maar de Götheborg zelf met vracht is 100% gezonken en nooit meer omhoog gehaald, men heeft gedoken om deze replica na te kunnen maken.

Tall Ship Götheborg

Tall Ship Götheborg

Tall Ship Götheborg

Tall Ship Götheborg

Tall Ship Götheborg

Tall Ship Götheborg

Helaas ben ik nog steeds niet zo heel lekker, ik doe het even rustig aan, en ik kom als ik mij beter voel vanzelf weer langs en voorbij, het wordt wat druk in mijn mailbox, maar jullie gaan mij zeker weer ergens zien, wanneer weet ik nog even niet.  😉

Advertenties

26 thoughts on “Sail Amsterdam #3: Waar mijn hart sneller van gaat kloppen

  1. Wat interessant! Ik kreeg van mijn moeder een filmpje gestuurd van het vertrekkende Colombiaanse schip met muziek en al. Ik hoorde haar nog net vragen of ze niet mee konden varen haha 😉 Ik hoop dat je snel weer beter bent! ❤

    Liked by 1 persoon

  2. Leuk om te lezen over die mooie schepen. Een jaar onderweg zijn om mee te kunnen doen aan Sail Amsterdam vind ik ook heel bijzonder.
    Wat lees ik nu? Wat naar voor je dat je je niet lekker voelt. Doe maar lekker rustig aan hoor! Je gezondheid gaat voor alles. Voor jou hoop ik dat het snel weer beter met je gaat 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Dan heb ik toch geluk dat ik in Amsterdam woon en er dus makkelijk ook een avondje bij kon zijn! En ja, prachtige tijden toen de schepen nog van hout waren en de mannen van staal. In plaats van omgekeerd. 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Dat zou leuk zijn hé, als alle replica’s van de VOC schepen mee zouden varen. Ik heb in ’99 de replica van Duyfken gezien in de haven van Fremantle, West Australië.
    Een paar jaar later is dit schip naar Nederland komen zeilen. Om precies te zijn naar de Zaanse Schans. Was zo bijzonder om daar datzelfde schip weer te bezoeken.
    In Fremantle heb ik trouwens ook de resten van de Batavia gezien.

    Liked by 1 persoon

  5. Wat zou het als zo’n schip daar wel voor gebruikt is? Daar kan een schip niets aan doen, en het er voor verbranden of slopen zou oliedom zijn. Oude schepen – zeker uit die tijd- zullen vast wel wat meegemaakt hebben.
    Je hebt iig prachtige foto’s weten te maken 🙂
    Hopelijk voel je je snel weer lekker en kun je volop langskomen. Hihi, ik zag je al. En je zat in de spam. lol. Akismet is ondoorgrondelijk.

    Liked by 1 persoon

  6. Ten eerste beterschap.
    Ten tweede mooie foto’s
    p.s. en ten derde, er waren wel (moderne) oorlogsschepen tijdens de Sail zoals de Zr.Ms. De Ruyter en een onderzeeër welke je ook tot de oorlogschepen mag rekenen. Maar mij maakt het verder niet uit. Zoals je zelf al schreef kan je een schip niet veroordelen voor het doel waarvoor hij gebruikt is of nog gebruikt wordt. Je vindt een schip mooi of niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s