Billy Elliott he Musical

Dankzij de AH musical zegels enige maanden terug heb ik mijn vriendin gevraagd of zij met mij mee wilde. Weten jullie nog over het nadeel van single zijn? Het is het tweede kaartje wat ‘gratis’ is op de reserveringskosten na. En dus vroeg ik haar, ik was in de veronderstelling dat wij nog nooit samen echt uit waren geweest, maar dat is ook een foutje. Het is alleen alweer zo lang terug, dat wij samen naar de Melkweg togen om daar de Duitse Sasha zagen optreden. Wie zeg je nu?

Kennen jullie deze nog?  😉 Ja die dus!

Carré

Nu was het tijd voor mij om mijn eerste musical ever te gaan bezoeken, een echte, en daarmee bedoel ik, niet de sluitmusical van tegenwoordig in groep 8 of de zesde klas waar ik zelf ooit in stond, nee een echte in een theater. Nu ben ik wel opgegroeid in Carré en gekscherend zeggen ‘wij’ vriendin en ik, dat iedereen daar moet starten eigenlijk. Maar goed, misschien zijn wij te verwend omdat ze natuurlijk allebei zo goed als in Amsterdam zijn opgegroeid en ja, dan is Carré een soort van must, al kom je er met school ooit een keertje. Ik ken weinig echte Amsterdammers die er nog nooit zijn geweest.

Theater van de Lach

Dat is het eerste wat ik mij kan herinneren. Al krijg ik wel verhalen te horen dat ik er al eerder zat, in Carré dan, bij verschillende winter circussen welke ook meestal in Carré te vinden zijn. En ooit bij Paul van Vliet, de verjaardag van mijn oma en met de hele familie zat ik daar. Toen was ik pas een jaar of 7, niet veel ouder. Om een jaar later met mijn ouders dus bij John Lanting te zitten en zijn Theater van de Lach waar je daarna zat te wachten tot het op tv werd uitgezonden. Een kus van een Rus was de eerste en een jaar later zag ik live in Carré Een scheve schaats. Vaag weet ik het nog en het was ontzettend leuk en gaaf, zelfs al was ik pas 8 en 9 jaar zo’n beetje.

Het Theater in Scheveningen

Ik had slechts een plattegrond gezien van het theater in Scheveningen, het AFAS, maar ik was er nog nooit geweest. Ik kende het alleen van tv van premières of stukjes die ze lieten zien daarover. Het lijkt zo groot dan. In werkelijkheid toen ik de zaal in kwam en het podium zag, zag ik meteen dat het podium een stuk kleiner is dan in Carré, het is anders maar zeker smaller. En echt chapeau dat ze op zo’n klein stukje podium zo’n productie kunnen neerzetten met zoveel mensen op het toneel. Het is nog niet zoveel jaar terug dat ik voor het laatst in Carré was, maar dan voor de groep Venice die daar toen nog elk jaar speelde. Pas nadat de crisis echt groot werd, zijn ze daarmee gestopt helaas…

Billy Elliot de film

Nu kende ik de film al, deze vond ik per ongeluk eens een keertje nog voordat het woord musical ervoor stond zelfs. Dat is best een tijd geleden, het lag als een klassieker op een stapel bij de Media Markt voor minder dan 5 euro. En voor zo’n prijs durf ik het wel aan om een onbekende film of verhaal mee te nemen en te gaan zien. Ik was verliefd, direct en meteen, de film versie dan, zo mooi! Helaas heb ik de dvd uitgeleend ooit in een gezin met kinderen oud genoeg om deze te zien. Ik bood het zelf aan, en wanneer leer ik het nu eens? Jullie raden het al, deze is nooit meer terug gekomen en contact met deze mensen heb ik ook niet meer. Helaas maar waar!

Billy Elliott he Musical

Ja, dat is natuurlijk een compleet ander verhaal, dat weet je van tevoren. Gezien ik nog nooit eerder een stuk van een film of boek op welke wijze dan ook op het toneel gezien heb, was ik vooral nieuwsgierig hoe men de film heeft omgezet naar het podium met dit keer ook nog liedjes erin en dans. Nou, gewoon geweldig! Al vond ik er zelf wel één minpuntje inzitten, juist in deze tijd eigenlijk cruciaal dat dit eigenlijk wel erin had moeten zitten denk ik dan. En dat is het einde. De musical stopt wanneer Billy aangenomen is aan de academie en dat is het dan… In de film zie je nog een volwassen Billy die na jaren studeren ondertussen volwassen is geworden en bij het Royal Ballet van Engeland danst als een grote naam, de stervende zwaan doet en zijn beste vriend Michael met zijn partner ook in de zaal zit. Dat komt in de musical niet zo goed uit de verf helaas.

Dit is het einde van de film dus…

Maar wat prachtig, de dansen, de songs, het neemt je gewoon helemaal mee, kippenvel gewoonweg en ik heb op en top genoten. Verbaasd heb ik gezeten ook, hoe mooi ze het verhaal op het podium wisten te vlechten met elkaar zoals in de film natuurlijk een stuk makkelijker is achteraf het monteren. Het was het zeker waard, om hiervoor de storm te trotseren en iets te laat binnen te komen omdat je vast stond en met omgewaaide bomen had te maken, een complete achtbaan over te moeten hier en daar en vervolgens een andere garage moeten zoeken, nou ja zoeken, we waren er al langs gereden en daarna leunend tegen de wind in, in het Circustheater te komen.

Uit de musical is dit overigens mijn favo scene, kippenvel! Stel je voor dat je met je snuf bijna op het podium zit als hij vliegt.

Voor wie ook maar een klein stukje van beide bovenstaande clips gekeken en geluisterd heeft vooral, snapt wel, dat wat in de film het einde is, het droom stukje is in de musical, dus op een hele andere manier komt het er wel uit.

Omboeken

Het was vanavond (maandagavond), dat ik een klein stukje Boulevard nog op had staan en ik Albert Verlinde hoorde zeggen… ‘het stond heel groot op onze site, billy Elliot maar ook Moeder ik wil bij de Revue, dat code rood, wij kunnen dat regelen, dat men de kaarten om kon zetten naar een andere datum!’

Yeah right! De zaal zat bom barstensvol, slechts het balkon was nog open wat vertelt dat niemand dit dus heeft geweten. Want heel eerlijk, als ik dit had geweten dat ik ze om had kunnen boeken ivm de storm? Dan had ik dat gedaan! En mijn vriendin zou hetzelfde gezegd hebben, gezien zij moest rijden, en dat is niet niets natuurlijk, eerst vanuit Amstelveen naar Almere, dan naar Scheveningen en hop terug naar Amersfoort en zij nog door hop terug naar Amstelveen. En er kwamen veel mensen nog achter ons binnen druppelen met hetzelfde verhaal, men had er al rekening mee gehouden, maar niemand die zei… kom we boeken om!

Ondanks de storm, hebben wij vreselijk genoten, voor mijn vriendin was het niet de eerste keer, zij heeft lange tijd als vrijwilligster backstage bij vele producties gewerkt ook ooit, en ja ze heeft er al heel wat gezien, ook vanuit de coulissen.

Er waren wat mensen nieuwsgierig die graag wilden weten wat ik ervan vond, ben jij dan bij Billy Elliot geweest? En zo ja, wat vond jij ervan 😉

45 thoughts on “Billy Elliott he Musical

  1. Ik ben gek op musicals en vind ze echt fantastisch om te zien! Hoe die mensen kunnen acteren, zingen én dansen, dat is echt ongelooflijk. Billy Elliot ken ik eigenlijk niet, maar deze komt sowieso op mijn lijstje!

    Liked by 1 persoon

    • Zoek de film maar eens op als je kunt, echt prachtig.. in de setting van begin jaren ’80 en dat is in de musical ook zo, moet ook wel, want het gaat dus eerder en meer om de stakingen en sluitingen van de mijnen van toen…

      Like

  2. Ik heb een aantal musicals gezien, maar Billy Elliott zat daar niet tussen. Toen ze bezig waren met de audities kregen we het gevoel dat het een kinder musical was.
    In Carré hebben we de voorstelling War Horse gezien. Bij de kassa vroeger ze of we 65+ waren. En vervolgens zei ze dat we korting zouden krijgen als we ja zouden antwoorden. Voor korting wil ik wel eventjes 65+er zijn 😀

    Liked by 1 persoon

    • Uh nou nee hoor… je kent de film duidelijk dus ook niet, het gaat ook over de stakingen in west Engeland toen de Mijnen moesten of gingen sluiten.. armoede, en de stakingen van toen dankzij Margaret Thatcher wat dus OOK in de muscial naar voren komt en HOE, daar draait het dus juist om!

      Liked by 1 persoon

  3. Zoveel mooie dingen in de wereld (nog) om te zien! En ja, ook zoveel voorbeelden van mensen die negatieve energie kunnen omzetten in iets dat bijzonder positief is. Prachtig!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik was bijna klaar met je log te lezen word ik gebeld en ben ik bijna alles weer kwijt. Ik ben niet echt een fan van musicals in een theater. De muziek uit veel musicals kan ik echter wel waarderen maar alleen als ik in een speciale bui ben.
    Jullie hadden geluk dat je toch nog aanwezig konden zijn ondanks de storm. Al die geblokkeerde wegen en zo.
    Leuk verslag! denk ik 😆

    Liked by 1 persoon

    • Hahahaha, ja het lijkt mij dat je Hair wel kunt waarderen,z o heet die muscial toch van toen? 😉 Toch leuk dat je even reageert, maakt me niet uit, en zo was jij aan de foon, en lag ik bij mijn fysio therapeut, ontzettend fijn 😀 Hij was 3 weken op vakantie

      Liked by 1 persoon

  5. Wij houden niet van musicals en hebben voor Soldaat Van Oranje een uitzondering gemaakt… Dat was een prima beslissing, want we waren sprakeloos 🙂 Ik moet toegeven dat je me nieuwsgierig gemaakt hebt naar Billy Elliott… Vond de film ook zooooo mooi..

    Liked by 1 persoon

    • Het is absoluut bijzonder, als je de film al kent, hoe ze dus de stakingen vervlochten hebben met de droom van Billy en zijn kunnen, de moeite waard! Dus maak nog een uitzondering zou ik zeggen. 😉 soldaat van Oranje schijnt ook een soort van must te zijn hoorde ik van mijn vriendin, zij is er geweest namelijk, en echt super zegt zij ook.. maar die prijzen, zijn nog altijd hoog en blijven stil staat nu…

      Like

  6. Gaaf dat je het zo naar je zin hebt gehad. Ik ken de film niet en ben nog nooit naar een musical geweest (sad but true) het staat zeker op mijn lijstje want wil het wel een keer zien.

    Liked by 1 persoon

    • Dat had ik dus ook ooit een keer, en dat kan ik van mijn bucketlist nu afstrepen, of er nog meer gaan volgen? Dat weet ik ook niet, hahaha Maar eentje is gezien en beleefd en ja doen!

      Like

    • Jenn, ik kreeg de tip, dit afgelopen weekend zou eigenlijk het laatste weekend zijn dat ze zouden staan, dit is natuurlijk nu door gezet en mijn vriendin is ontzettend gehaaid, er komt een periode aan dat je dan wel iets hoger zit, meer naar achteren, maar dat je dan voor zelfs 15 euro Billy Elliot kunt zien in Scheveningen. ❤

      Like

  7. Hihihi, zo typisch dat je dingen vergeet terug te vragen als je iets uitleent. Ik heb dat ook altijd, dus tegenwoordig schrijf ik alles op wat ik uitleen (om dan vervolgens dat lijstje kwijt te raken). 😛 Wat gaaf dat jullie naar de musical van Billy Elliot zijn geweest. Wel jammer inderdaad dat jullie niet wisten dat het omgeboekt had kunnen worden, want dat rijden door de storm is ook niet zo prettig. Ik heb de musical niet gezien, de film wel en die vond ik heel bijzonder.

    Liked by 1 persoon

    • Nou vergeten niet, er zijn soms mensen die in je leven komen, de één kort de ander langer, en in dit geval op het randje, het waren niet eens mijn vriendin van maar vrienden van een toenmalige vriendin, ik weet precies bij wie het ligt 😉 Maar goed, kom hem wel weer eens tegen, de dvd 😀

      Like

  8. Ik ben in m’n leven 1 keer naar een musical geweest; ‘Joseph’ in het Beatrix Theater Utrecht. In Carré of het AFAS Circustheater ben ik nog nooit geweest.. moet zeggen dat dat ook best wel uit de buurt is bij ons.

    Die harde wind was vast geen pretje tijdens de autorit – raar dat mensen niks wisten van die regeling – Maar gelukkig hebben jij en je vriendin wel genoten van de musical en een gezellige avond gehad!

    x

    Liked by 1 persoon

    • Het stond heel groot op de site, alsof jij op de dag dat je geboekt hebt, in de ochtend nog even de site gaat checken ivm de storm, iedereen checked wel de andere sites, van verkeer waar de files staan… tenminste, lijkt me logisch toch?

      Liked by 1 persoon

      • Nee, de mensen houden nieuwssites in de gaten, maar niet de site van een theater. Hadden ze toch ook wel via een ander kanaal of social media kunnen doorgeven? Maar ach, het is allemaal goed gegaan en jullie hebben genoten. Da’s ’t belangrijkste 🙂

        Liked by 1 persoon

  9. Leuk joh dat je samen met een vriendin naar je allereerste musical bent geweest! Ik vind musicals over het algemeen erg leuk maar vaak ook best wel prijzig en voor ons ook vaak wel een stukje rijden zodat je eigenlijk al een hotelovernachting bij moet boeken waardoor het allemaal wel erg duur wordt. Billy Elliot lijkt me ook erg leuk, collega is laatst ook geweest en was ook al zo enthousiast erover…

    Liked by 1 persoon

    • En absoluut een kindermusical volgens jouw collega? of nie 😉 haha En ja, dat zal gerust, wat dat betreft zit ik net iets meer centraal… al moest vriendin dus wel eerst een stukje om, om mij te halen 😉

      Like

  10. Billy Elliot trok me niet echt aan eigenlijk.. maar ik heb wel al een aantal musicals gezien.
    De eerste was heel lang geleden, de eerste Miss Saigon, geweldig! De laatste heb ik ook gezien, heel andere cast, ook goed, maar ik vond de eerste beter.
    Ik houd ook niet van musicals met mensen verkleed als dieren, zoals Cats en die Disney Musical.
    Ik had graag nog naar Sister Act willen gaan, maar dom dom dom, ik was echt te laat…
    X

    Liked by 1 persoon

  11. If You Believe ❤ 1 van mijn favoriete nummers! Als kind eens ruzie gemaakt in de auto omdat ik per se het nummer wilde afluisteren (terwijl we naar de winkel moesten en nog paar minuten hadden) haha.

    Ik vond het een hele mooie musical 🙂 de mensen om mij heen lachten en klapten ook leuk mee! Goed verhaal, de kleine Billy speelde goed en het verhaal was natuurlijk ook interessant!

    Liked by 1 persoon

    • Hahaha grappig, waar jij zegt interessant, zeg ik.. ik ken Margaret Thatcher nog van tv… LOL… Dus heb haar actief mee gemaakt in het nieuws en alles wat ze wel of niet deed… Sasha… ja, mijn vriendin en ik waren al volwassen, mijn dochter was er ook al, maar toch, die eerste cd en dit nummer, blijft mooi, hahaha

      Like

  12. De muziek van het Zwanenmeer is ook echt prachtig! Wil graag nog een keer een uitvoering daarvan zien.
    Billy Elliot ken ik verder niet, zegt me ook gewoon niets. Slecht he? Misschien binnenkort eens kijken. 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

