Pitbulls & Zwanen

Op de brug in Stedenwijk kwam ik aanfietsen. Toen ik bijna boven was, zag ik al een meisje kijken en ik hoorde; “Dat heeft ze nog nooit gedaan!” En de man was aardig wit weggetrokken. Hij had twee pitbulls bij zich, eentje nog jong en aangelijnd, de ander duidelijk al ouder en zonder lijn. Er was nog iemand bij welke begon over een zwaan; “Misschien moeten we de dierenambulance bellen!” En ja, dan heb je mijn aandacht, what happend!

bloemen10

Ik stapte af en sprak eerst met het meisje, zij had het zien gebeuren, de pitbull had de zwaan bij de hals gepakt zoiets maar ze lag in het water nu, met partner en 3 jongen om haar heen. Ze duwde haar kop telkens onder water en kwam weer omhoog en dit bleef zo doorgaan. Ik hield het een beetje in de gaten allemaal, want de mannen waren zo met elkaar bezig terwijl de honden er eigenlijk heel rustig bij lagen. Ik begon over de dierenambulance bij mij in de straat, ik zag al dat het naar mijn idee met de zwaan wel meeviel maar je weet het nooit. De zwaan die gepakt was, was namelijk vrij rustig en deed wat zij moest doen. Als het al het vrouwtje was, ze was kleiner dan de andere zwaan dus denk ik het wel.

bloemen1

De mannen overlegden nog even en de man van de hond, de eigenaar besloot toch te bellen. Ik had al gevraagd op welke straat we nu eigenlijk exact stonden. De Meppelsingel, oh ja dacht ik, daar. De man had duidelijk iemand te pakken en begon uit te leggen, ik kon het allemaal horen, een goed hart in elk geval. Ineens zie ik hoe de man zich keert en ik kijk ook even om, ik zie nog een man aan komen lopen met nog een pitbull. Ja echt. De man wil de witte pitbull die de oorzaak van de zwaan was aanhalen en de man met de mobiel begon te schreeuwen.

HOU HAAR BIJ JE, KOM NIET IN HAAR BUURT! Blijf bij haar weg!

bloemen2

In een fractie van een seconde gebeurde het, de man die aan was komen lopen zat ertussen, pitbull tegen pitbull ik zag sleutels en een mobiel vliegen en hop tegen mij; “Hou jij haar even bij je!!!”

Geloof het of niet, daar stond ik dus met een jonge zwarte pitbull tussen mijn benen geklemd, ik hield haar net, want ja mijn stabiliteit is niet meer zoals het ooit was en een pitbull heeft kracht, zoveel kracht. Maar ik hield stand, het is ongelooflijk waartoe je in staat bent in een moment van ‘moeten’. De twee andere mannen deden er alles aan om de twee vechtenden uit elkaar te krijgen, dit ging nog vrij snel. Het meisje op skates was afgedropen, het is ook eng als twee honden op elkaar ingaan, zeker als het bulls zijn. Welke bull dan ook.

bloemen3

Ik zag hoe hij zijn eigen pitbull aan de achterpoten wegsleepte en haar direct 90 graden om haar as heen draaide en het was stil. De man die aan was komen lopen was nu ook erg wit in het gezicht. Hij zette zijn pitbull vast aan de brug op veilige afstand. De mannen gingen even tegen elkaar tekeer. Ik stond daar maar, tot ze mij weer in de gaten kregen en de zwarte pitbull weer terug ging. Ik stond met vraagtekens natuurlijk.

bloemen4

Het bleken broers van elkaar te zijn en ergo, de 3 pitbulls kennen elkaar dan ook! Ze komen bij elkaar over de vloer en ga zo maar door, maar er is 1x ooit iets gebeurd tussen die twee en de witte die nu ook de zwaan had proberen te pakken, is dat gewoon nooit vergeten. De ene keer gaat het wel goed, de andere keer dus niet. Apart zijn ze zo lief als ik weet niet wat. De witte pitbull kwam dan ook bij mij en lag op mijn voeten. Dat geloof je toch niet? Ze moest af van haar baas, maar ze luisterde niet en als vanzelf nam ik het over, ik liet haar liggen, knipte in mijn vingers en was streng, bam… ze lag en ze bleef liggen, ondertussen onderzocht ik haar. Zij was wel geraakt maar slechts een schram op de neus.

En nu de mensen, de broer die haar alleen maar gedag wilde zeggen, bloedde als een rund, die was dus heftig gebeten door de honden tijdens het gevecht en hen uit elkaar trekken. Broer tegen broer, gaat het wel bladiebla en nu had ik een volledig contact met hen.

bloemen5

Ondertussen keken we ook nog even naar de zwaan, want hier begon het verhaal eigenlijk mee. We zagen hoe de 5 zwanen samen al een heel stuk verder samen weg zwommen, de zwaan die geraakt was, bleef keurig rechtop, haar veren spierwit waar ze misschien geraakt was en ze zwom samen met haar gezin gewoon voorop weg van waar zij zat toen ik aan kwam… We bleven de zwanen nastaren, en zoals ik al vermoedde aan haargedrag, was zij gewoon even in shock geweest en zo zwommen zij gewoon door en de bocht om, zelfs op de fiets na nog een tien minuten gebleven te zijn tot alle mensen en betrokkenen weer wat kleur in hun gezicht hadden, waren de honden allang rustig…. En liep ik nog een stukje op met de baas van de veroorzaker, en van hem, heb ik maar liefst 4x een dikke knuffel gekregen en nog meegekregen… ; ’Als jij de zwanen nog ziet en het melden moet, ik woon daar op nummer 34!’

bloemen6

Ik heb de zwanen niet meer gezien.

Geloof me, dat ik wederom doodmoe thuis kwam en even bij moest komen van dit avontuur. Het is overduidelijk dieren rescue week voor mij. Nee, ik heb geen foto’s van de honden of de zwanen, was niet de tijd of de plaats nu, alle foto’s zijn van afgelopen zondag, gewoon uit mijn keukenraam tijdens de heftige regenbuien genomen.

bloemen9

Ik was voor meerdere dingen even naar de stad, waarover later meer, onder andere dus ook voor fotoshoots van het Centrum hier, dat is aardig gelukt en ik kan zelfs 1 shoot, van 1 winkel misschien wel combineren met een tag die ik nog heb staan, welke ik van Danielle heb gekregen.  😉 Een beauty tag.

~Heb jij dat nu ook weleens? zo’n week of periode dat één thema terug lijkt te komen? Wat normaal niet normaal is?

25 thoughts on “Pitbulls & Zwanen

    • Wie weet zoek ik hem nog wel een keertje op 😉 Dank je wel, voor mij een normale zaak, doe ik eigenlijk altijd, zelfs van grote afstand, kijken, observeren en wanneer nodig helpen ingrijpen… vooral bij dieren. ❤

      Like

  1. pffff .. wat een spannend verhaal, morgaine!
    knap van je om die pitbull de hele tijd bij je te houden! ja, als ’t van ‘moeten’ is, heb je een nooitgeziene kracht, eh! 😉

    ’t is te hopen dat de zwaan het verhaal ooit nog kan vertellen aan haar kleinkinderen! 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Vechtende honden, daar moet je niet tussen komen. Dat weet ik uit ervaring.
    Met de honden zelf gebeurt er meestal niet zo veel, die weten meestal wel wanneer ze stoppen moeten. Maar onze huid is toch iets dunner.
    Gelukkig is alles weer goed gekomen 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Ja, ik heb dat de laatste weken met mijn auto zoals je weet. Maar ik heb het stokje overgedragen aan een maat van me die gister thuis kwam met zijn auto door de pechdienst voor het huis afgeleverd. Dus bij mij zal het nu wel klaar zijn denk ik 😀

    Jij hebt weer heel wat meegemaakt in ieder geval, en logisch dat je dan moe thuis komt.

    Liked by 1 persoon

    • Ik ook niet, nu misschien wel, omdat ik weet hoe het moet, maar normaal, duik ik er ook niet op of in… maar dit moest, en ik stond aan de zijlijn met de derde, ik zat er dus niet in, maar stond ernaast.

      Like

  4. Wat een verhaal joh! Gelukkig is het allemaal met een sisser afgelopen.. dieren zijn mooi maar ze blijven (net als mensen..) een tikkeltje onvoorspelbaar..! Heftig ook dat er eigenlijk 2 aanvallen achter elkaar gebeurde.. je hebt het wel allemaal maar weer leuk/mooi opgeschreven! Ik hoop dat de zwaan inderdaad er goed vanaf is gekomen en dat je volgende week een wat gezelliger thema mag hebben 😉

    Liked by 1 persoon

    • We stonden op de brug, de zwaan was gewoon in het water onder ons 😉 En ja, een zwaan kan heel gevaarlijk zijn, maar als, dan, laten ze zich ook graag helpen, aan jouw oude kant van de flat hier, is er een aantal jaren terug eentje tegen een hoogspanningskabel aangevlogen, mama nog op het nest met eieren, dierenambulance heeft hem opgehaald, hij is een paar weken weg geweest, mama zwaan wilde niet meer van het nest afkomen, en de zwanendans zagen we toen papa weer thuis kwam, geheeld en wel! 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

