Het surfstrandje van Haven

Ooit was dit the place to be, zoals ik gisteren al schreef. Ook vandaag de dag liggen en zwemmen er nog veel mensen, meer dan vroeger natuurlijk, maar ik en vele anderen, zoals ik gisteren ook van 2 andere Almeerders mocht lezen, zijn het met mij eens. Zij doen het niet! Zij stappen het water niet meer in, of hooguit voeten.

Zelf kwam ik officieel in mei 1983 in Almere Haven terecht, officieel, want wij pendelden al enige tijd heen en weer en ons huis moest nog gebouwd worden. De wachtlijst toen al, maar als er dan een wijk of deel van de wijk werd opgeleverd kon het ook ineens snel gaan, toen nog wel.

Vandaag wil ik jullie laten zien waar ik opgegroeid ben vanaf mijn 11de jaar tot ik de deur uit ging, wij woonden echt nog geen 10 minuten fietsen, of dat was het hooguit van het surfstrandje af.

Waarom heet dit nu het surfstrandje eigenlijk? In de jaren ’80 was windsurfen in, en vanaf deze plek kon elke windsurfer makkelijk het open water op. Het zwemstrandje wat ernaast ligt, daar kon dat niet, want er lag een eilandje in de weg, tegenwoordig verbonden met een brug overigens. Toen moesten we erheen zwemmen en deden we zelfs wedstrijdjes, wie er het eerst was, dat heb ik nooit gewonnen, ‘de jongens’ waren toch sneller. ๐Ÿ˜‰

Het surfstrandje kent dus direct het open water zoals jullie op de foto’s zullen zien. Dit is tot op de dag van vandaag ook de uitvalbasis van de Almeerse Reddingbrigade, mijn ex man zat daarbij, maar is ook gestopt in die tijd wegens werk en geen tijd voor de trainingen meer, ook al blijf je altijd aansprakelijk leerde ik van hem, zodra je ooit je papieren gehaald hebt. (Mocht er iemand te water zijn en hij ziet het, waar hij ook is, moet hij actie ondernemen, doet hij dat niet en men weet dat? krijgt hij een boete, is mij ooit vertelt hoor.)

Dit Surfstrandje is nog altijd elk jaar de uitval basis voor de Jaarlijkse Triathlon, wat een spektakel was dat in het begin, toen nog bijna niemand wist van het bestaan van een Triatlon, het was afzien, en voor ons jongeren was het vaak feesten, vooral de nacht ervoor, de start zien ’s morgens vroeg en dan naar huis om te slapen en pas in de late avond weer op de tribune zitten om de laatste Tri Atleten naar binnen te klappen en schreeuwen. THEOOOOOOOO, Theo, theoรณooooo, hoe zou het nu met hem zijn, hahaha Theo Kotchi staat vermeld als jubilaris ~KLIK~ heeft 12 keer mee gedaan en de laatste keer was in 1998 lees ik nu. Om in deze lijst te komen, moet je wel de finish gehaald hebben ๐Ÿ˜‰

 Triatlon in Almere: Theo Kochi (nr. 753) komt binnen in 13 uur, 57 minuten en 12 seconden., 27-8-1988, Artist:

Triatlon in Almere: Theo Kochi (nr. 753) komt binnen in 13 uur, 57 minuten en 12 seconden., 27-8-1988

En nu tijd voor mijn eigen slideshow, klik op een foto en zie de pijlen links en recht om elke foto op groter formaat te zien.

Almere heeft best wel meerdere soaps, van simpel tot ingewikkeld, is dat in jullie stad nu ook zo? En zo ja, wat is de soap die jij volgt van jouw stad. Hier hebben we net zelfs via de Rijdende Rechter de bomensoap aan de haal gehad, in mijn eigen wijk ook nog, hahaha, en nu is in mijn ogen de Floriade Soap gestart. ย ๐Ÿ˜‰

18 thoughts on “Het surfstrandje van Haven

  1. Ziet er heel mooi uit. Doet me denken aan het Surfeiland (wat geen eiland is, maar ook net zo een strandje waar veel gesurft wordt) in Aalsmeer. Dat was (en is) mijn favoriete plek, kijken naar de zeilboten (of zelf zeilen) en de watertoren die hoog overal bovenuit torent. Die foto van die bloem is trouwens ook supermooi! Zo te zien heb je wel plekjes in Almere waar je lekker kunt gaan ontspannen en genieten ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

  2. haha, heerlijk die lokale problemen! zelfs in zo’n klein gat als waar ik woon gebeuren er grootse dingen… de kerstboom op het dorpsplein die al voor de kerstdagen door rebelse pubers omgezaagd wordt bijvoorbeeld … de kwestie ‘griekenland’ is er soms niks bij

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

