Zwemmen in Almere versus Zandvoort

Almere kent op dit moment zo’n 192.000 inwoners en dit aantal groeit nog altijd gestaag. Op dit aantal inwoners kent Almere slechts 3 zwembaden, elk stadsdeel heeft er eentje. Almere Haven, Almere Stad en Almere Buiten, dat zijn de stadskernen en telkens weer ‘nieuw’ binnen het concept Heel Almere.

Op dit moment, willen ze het zwembad in Almere Haven sluiten, dit is een 25 meter bad met een instructiebad, meer is het niet. Waarom ze dit willen sluiten, mag joost weten behalve dat ik constant lees, dat ‘wij’ de jongeren van toen daar niet meer wonen maar ‘onze’ ouders eventueel wel, het vergrijst dus in Almere Haven. Als je het mij vraagt valt dat wel mee, want er zijn er ook een hoop van toen, die er nog altijd wonen en nu met jonge kinderen daar nog altijd zitten. Het is te gek voor woorden, maar alles draait om geld, vooral hier in Almere. Het KΓ n in Almere, is dan ook lachwekkend concept wat ze heel goed bedacht hebben. Want de echte Almeerders die ooit in Haven begonnen zijn, lachen zich vaak suf of vechten zich suf om gedaan te krijgen wat ooit de plannen waren.

Het zwembad hier, waar ik toevallig 10 minuten fietsen vandaan woon, is ook maar een 25 meter bad, omdat het in de stad ligt, slecht bereikbaar met OV overigens, men gaat er maar vanuit dat je een auto hebt… of een fiets… kent ook nog een instructiebad en men heeft er een extra bad ingelegd al enige jaren terug welke geschikt is voor warm water therapie, waar je dus ook vrij kunt zwemmen, maar dan ook iedereen gewoon dat bad in kan springen, gek genoeg, doen de jongeren dat dan ook graag. Het zou fijn zijn, als er bepaalde uren zijn waarin iemand als ikzelf daar gewoon rustig kan dobberen of zwemmen, zoals bedoeld met warm water therapie.

OkΓ©, Almere Buiten heeft het mooiste en leukste zwembad, dat is aan tropisch paradijs, groot zou je denken, ja right, dit is Almere remember? Hahahaha op een dag of dagen als deze, kun je niet eens het water in, maar moet je over de hoofden lopen, je kunt via de hoofden die er nu wel inzitten zo naar de overkant lopen vaak. Β πŸ˜‰ (korrel zout natuurlijk, maar je zit elkaar wel degelijk in de weg vaak). Dit bad heeft daarnaast ook een instructie bad en nog een 25 meter bad waar ook warm water therapie wordt gegeven, op dagen als deze, gaat dit bad ook warm open, heerlijk, maar opnieuw… wegens gebrek aan ruimte, vind je hier ook de jongeren die graag als bommetje erin duiken.

Al sinds ik hier woon, had elk zwembad een buitenterrein groot genoeg liggen om een buitenbad erbij te bouwen, dit was ook al vanaf het begin de bedoeling, maar is er echt nooit van gekomen en mensen zijn nu aan het strijden, we willen een buitenbad!

Wat zegt de gemeente? “Jullie hebben vele zwemstranden en strandjes waar men kan zwemmen op of in open water.”

Ja, fijn, dat klinkt goed allemaal, ware het niet, dat naarmate de inwoners groeien hier, de blauwalg, waterplanten en ander vreemdsoortige dingen zich ook direct af gaan spelen hier. Honden die mee worden genomen en je vind de drollen aan de rand van het water of in het zand. (dit mag niet, maar doen we toch! de hond mee nemen! die heeft het ook warm, right!)

Laat staan, dat ik elk jaar naarmate ik zelf ouder werd en de stad groter, elk jaar meer dode vissen tel langs de waterlijnen, ja alsof dat uitnodigt om het water in te stappen, not!

Zo was het niet, in het begin, het surfstrandje van haven en zwemstrandje waren the place to be voor ons, is het niet Natasja? πŸ˜‰ maar nu, voor geen goud dat ik erin stap! Hooguit voeten maar ik voel de jeuk psychisch al opkomen als ik de eerste enorme waterplanten al rond mijn voeten zie drijven en verderop die dooie vis tegen de kant geduwd zie worden.

Velen binnen Almere snappen het niet, en de Almeerders met een auto stappen dan ook in om vervolgens naar de prachtige buiten/bosbaden van de Veluwe of het Gooi (Huizen en Putten) te vertrekken of beter nog? Richting een strand. Voor die Almeerders zoals ik, die meer stad gekluisterd zijn blijft het behelpen.

Daarom prefereer ik, mits ik kan, de zoute zilte zee, zout ontsmet, zelfs als iets dood is… Zoet water gaat rotten, en dat stinkt. Ik hoop, met vele Almeerders mee, one way or another dat ze nu eens gaan denken aan inwoners aantallen ipv aan geld besparen om vervolgens voor miljoenen groen licht te geven aan de Floriade van 2022, want dat is er net door gedrukt las ik vanmorgen in onze eigen Almeerse krantjes.

32 thoughts on “Zwemmen in Almere versus Zandvoort

    • Hahaha, ja het kan altijd met minder, maar op hoeveel inwoners πŸ˜‰ Zelfs het dorp waar mijn moeder is geboren, had geen binnenbad, maar wel een buitenbad… is nu ook dicht.

      Like

  1. Dat had ik dus niet verwacht: dat grote Almere met alleen maar 3 baden… Trouwens supermooie fotoΒ΄s! Ikzelf houd helemaal niet van zwemmen, vind het altijd te koud en al die beestjes en zand en andere troep… brrr πŸ˜‰ Ik houd wel van het strand, maar alleen om lekker te lopen en te zitten en kijken naar die prachtige zee en alles, met een boekje ofzo… πŸ˜€

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vind de zee ook het lekkerst maar dat is voor ons wat ver rijden. De rivier de waal heeft voldoende strandjes in Nijmegen dus daar is het goed te doen. Nijmegen heeft ook zwembaden maar ik ben er nog nooit geweest πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  3. Voor mij… hoort zwemwater minimaal 25 graden te zijn en als het natuurlijk is.. ook nog zout. Anders blijf ik er gewoon uit. Brrrr, ik moet er niet aan denken anders. (Zo zout als de dode zee hoeft niet, maar mag natuurlijk wel. maar dat zwemt moeilijk. )

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  4. Ja wat een mooie tijd was dat he? Meer dan de helft minder inwoners. Een schoon surfstrandje zelfs het gewone strandje was goed te doen, bij mooi weer kon je ons er dan ook dagelijks vinden, in schril contrast met nu. Ik durf niet meer. En idd met die honden, grachten genoeg in Almere laat ze daar lekker zwemmen. Een buitenzwembad hell yeah!! In elke Almere een!!

    Liked by 1 persoon

    • Hier dus dito… ik durf ook niet meer… Zelfs de Noorderplassen toen dat er net was, zwom ik veel en graag, toen had ik net verkering met Eddy, in de zomervakanties als bij hen logeerde, maar nu? Heb er foto’s van, hoe drollen daar gewoon rond slingeren.

      Liked by 1 persoon

  5. Wat een prachtige foto’s Moest meteen aan ons weekje Texel denken.. Zucht, Hier in Braboland geen zee, wel veel zwembaden. Eerst ging ik nooit nu wel met mijn zoontje, dat is een echte waterrat.
    Jammer dat ze er 1 willen sluiten, je zou toch juist wat meer moeten investeren in recreatie dacht ik zo,

    Liked by 1 persoon

    • Ik was jou al kwijt! hahaha Welkom terug, en ja… vooral nu ik over de floriade lees, mag 17 mln, maar er is al sprake van 25 mln, en een zwembad in haven is te duur om op te knappen… echt…

      Like

  6. Wat een knappe montage van die serie al even knappe foto’s die je daar aan zee nam Morgaine! Je hebt gelijk dit zilte nat te prefereren boven een doods zwembad, hier wordt er tenminste geleefd hΓ©… en jammer genoeg ook gestorven. Maar dit is nu eenmaal het lot van alles wat Moeder Natuur maakt.

    Liked by 1 persoon

  7. Tja, het draait echt overal om geld. Hier in de buurt nog mar 1 buitenbad, maar wij hebben wel de zee een paar stappen buiten de deur. πŸ˜€
    Maar het sluiten van al die baden is rampzalig. Maar wat doe je er aan? Actie inderdaad πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

    • Er liggen nu plannen op het open Weerwater een heel nieuw systeem te maken van een drijvend schoon zwembad van het natuurlijke water en bla…. Dit trekt mij nog altijd niet aan, maar goed… als er maar iets komt. πŸ˜‰

      Like

  8. Ben helemaal niet zo’n zwemmer, dus het maakt mij niet uit. Op GC zwom ik wel elke winter, van begin oktober tot half december, elke dag! Maar daarna werd het te koud en oppakken in het voorjaar was een crime. Dus 2,5 maand per jaar zwemmen = 75 dagen, als ik dat uitsmeer over 12 maanden zijn dat er toch 6,5 dag per maand.. Knap toch? πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

