Varen

Heel veel ervaringen met varen heb ik niet. Niet zoals je ziet op de wateren van Nederland dat men lekker langs vaart en alles vanaf het water kan bekijken.

Wel is mijn eerste herinnering dat ik ooit met peuterzaal op een hele grote schuit, was dat, samen met de groep vanuit Amsterdam naar Spaarndam ben gevaren, en toen was ik nog best klein, toch zie ik nog vaag onder dek bedden staan en boven dek hele mooie dingen. Het was ook geweldig voor mij, om naar een dorp te varen wat ik al kende. En weer terug, maar het is vaag en donker in mijn herinneringen, beneden deks was het donker.

Mijn tweede herinnering is lagere school zesde klas, afscheidskamp, we gingen kamperen langs de Loosdrechtse plassen of daar in de buurt, volgens mij lag het tentenkamp langs de Vecht maar we gingen varen in sloepen in groepjes van 4 op de plassen. Niets voor mij, zelfs roeien, geen leraar of volwassene aanwezig en ik zie nog hoe 1 van de jongens op de randjes ging staan. De rest begon te schommelen en ja, hij lag erin natuurlijk, zeiknat. En het was vroeg voorjaar en dus nog best koud.

Mijn derde herinnering is overlevingskamp in de Ardennen ergens, ook met school, maar dit keer de brugklas. Echt het is niet mijn ding. Hier gingen wij als groep/klas op de laatste dag vlak voor we naar huis gingen kanoën. We zaten er met zijn tweetjes in, met wie ik samen zat, weet ik al niet meer. Ook niet mijn ding om dat te doen, ik blijf spinnen met die riemen, toch haalden we de tocht en kwamen we aan, ondanks mijn regenpak, was ikzelf door en door en zeiknat en zo stapte ik dus ook de bus in, geen gelegenheid meer om mij om te kleden. Al mijn andere weinige kleding die ik bij mij had, was ook al smerig, vies en nat… Dus ja, in de bus en hopen dat ik snel thuis was waar ik door mijn moeder werd opgevangen en zij mij direct onder de douche stuurde. Volgens mij zag ze een geest binnen komen, normaal gezien, zou ik namelijk zelf mijn rotzooi hebben opgeruimd voor ik zou gaan douchen, maar ik zie nog zo voor me, hoe ze heel verzorgend en bezorgd mijn rugtas uit mijn handen nam. Alle natte zooi eruit haalde en mij echt onder de douche stuurde direct om dan in mijn schone bed toe te dekken. Ik mocht slapen, warm worden.

En toch, ik en water, het is als één, ik ben gek op water, alleen niet in van die al te kleine bootjes of kano’s, dat hoeft voor mij niet. Een jacht hoeft ook weer niet, toch ben ik dankzij mijn ex 2 een paar keer in de gelegenheid geweest om op een driemaster mee te mogen. Een privé party voor zijn werk. De hele driemaster afgehuurd voor een hele dag bijna. Varen naar Pampus vanuit Lelystad, met een geweldig buffet en zelfs een palingroker aan boord. Drank en ook nog een dj in de avond. het is dat het buffet binnen werd opgediend, maar dit was dan ook het enige moment dat ik binnen heb gezeten. De rest van de vaartocht zat ik buiten, tot we weer aanmeerden in Lelystad om naar huis te gaan.

Dit is al enige jaren terug, maar ik geniet nog na als ik het zie op de foto’s. Klik op een foto en zie de slideshow.

23 thoughts on “Varen

  1. Prachtige foto’s. Ik heb niet veel gezeild. Een keer met mijn broer, ex en dan met zo’n sloep op het botterfestival. Het blijft waanzinnig het water de natuur, prachtig. Ook heb ik nog nooit op het huwelijksbootje gezeten😂😂😂 Het lijkt me leuk een keer op een luxe cruiseschip te vertoeven, ala de loveboat.. Maar dat is weer heel andere koek😜😜😜

    Liked by 1 persoon

  2. Zeemansliedje

    De barst in de kop
    de bellende honden
    de blauw-blauwe zee
    wie vaart mee
    naar punta del este

    het gat in de goot
    de regendrop tikt
    altijd voort

    wie vaart mee
    naar amersfoort
    land bezeilen
    wind in de zeilen
    zeemijlen bijwijlen
    zeezout

    de barst is er nog
    de bellende honden
    de blauw-blauwe zee
    ahoi vaar je mee?
    © Iris Van de Casteele

    Als je zo gek op water bent dan kom je nu aan je trekken Morgaine, de zomer start regenachtig, maar het is zeker niet dat wat je bedoelt in je schitterend logje…

    Liked by 2 people

  3. Oh wat een heerlijke foto’s zeg! ❤ Ik ben helemaal geen waterfan, maar zolang ik er niet in hoef, dan vind ik alles best. Varen vind ik ook leuk, maar ik heb er helaas ook niet zo veel ervaring mee.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb sowieso iets meer dan een jaar gevaren. Daarnaast ben ik regelmatig aan of op het water te vinden. Water is mijn ding, en als ik dat niet meer in de buurt heb, voel ik me ook echt minder compleet of zo/.

    Liked by 1 persoon

  5. Mooie foto’s! Ik vind varen en het water mooi maar ik ben er niet heel dol op. Het is toch mijn oerinstinct wat mij een beetje tegenhoudt.

    Beterschap weer. Las net dat het weer niet zo goed gaat. Ik ga duimen 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Mooie foto’s, zeker wanneer ze zo bij elkaar staan in een galerij.

    Tijdens onze vakanties maken we meestal wel een boot tochtje. Meestal zijn het rustige tochtjes met een gemotoriseerde boot. Lekker ontspannen terwijl je langs allerlei bezienswaardigheden vaart.

    Liked by 1 persoon

  7. met varen heb ik ook nog maar weinig ervaring mee.
    Jaren geleden heb ik voor onze vriendenbende eens een overtocht geregeld naar Engeland, en dat moet zowat de enige keer zijn dat we op een écht schip vaarden. Voor de rest enkel overzetbootjes vrees ik… 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

