Nachtschade

Nachtschade (Solanum) is een geslacht van planten in de Nachtschadefamilie (Solanaceae).

Het geslacht is met 1500-1700 verschillende soorten het grootste geslacht in de Nachtschadefamilie. In de regel zijn de soorten kruidachtig, vaak rankend of klimmend. Veel soorten komen in de tropen voor, maar een aantal komt ook in gematigde streken voor. In de tropen zijn het vaak struiken en zelfs tot 6 meter hoge ‘bomen’.

Bekende cultuurgewassen in het geslacht zijn de aardappel (Solanum tuberosum), de aubergine (Solanum melongena) en de tomaat (Solanum lycopersicum). Deze laatste was vroeger bij het geslacht Lycopersicon ingedeeld, maar wordt nu als lid van de nachtschaden gezien.

Alleen bitterzoet (Solanum dulcamara) en zwarte nachtschade (Solanum nigrum) behoren tot de inheemse flora van Nederland. Bron.

Bij mijn vrienden in de tuin.

De aardappel

De aardappel

Bloeiende aardappel

Bloeiende aardappel

Het zijn net papieren bloemetjes zegt mijn moeder ;-)

Het zijn net papieren bloemetjes zegt mijn moeder πŸ˜‰

VroegΓ»h zag ik dit heel veel vaker, nu zag ik het en heb het al jaren niet meer gezien, niet van de gewone aardappel, en gisteren bij mijn vrienden in de tuin, zag ik ze ineens weer staan. Prachtig toch? Echte pootaardappelen zijn het en ze bloeien mooi, groeien goed.

Zou jij kunnen moestuinen? Of ben jij er ongeschikt voor πŸ˜‰ (zelf ben ik daar denk ik te lui voor, het begint meestal goed, om dan ergens te denken, morgen, morgen, morgen… tenzij iemand anders voortouw neemt, dan met liefde vaak en gezelligheid, net als vroeger).

29 thoughts on “Nachtschade

  1. Schitterende nachtschade, knap in beeld gebracht ook!
    En wat het tuinieren betreft, dat deed ik in een ver, grijs verleden toen ik werkloos was en er met de geteelde groenten toch een beetje eten op de plank kwam. Maar graag doen? Nee, eigenlijk niet. Ik schaar me achter het motto van mijn zus: een tuin is er om van te genieten, niet om er in te werken! *wink, big smile*

    Liked by 2 people

    • hahahaha om die reden hoefde mijn opa geen moestuin te hebben, dat was gewoon zijn ontspanning, dat hij vervolgens hele gezinnen kon onderhouden, was mooi meegenomen en ook een siertuin, heeft liefde en aandacht nodig πŸ˜‰

      Like

    • ja het oogsten was altijd het leukste op den duur, vooral als ik mocht testen, die eerste wortel eruit trekken en direct opeten, of de radijs en ga zo maar door, hahahaha De appelboom stond overigens in de gewone achtertuin bij mijn opa en oma, maar dat waren niet echt appels om zo te eten, dat waren moesappels, en dus heel veel appelmoes in de vriezer elk jaar, hahaha

      X

      Like

    • Hahaha, ja ik wist dat ik haar naam verkeerd had gegoogled, zij hoort eigenlijk ook in dat rijtje thuis van mijn boekenblog van laatst. Ik wist niet dat het een titel was voor één van haar boeken πŸ˜‰ Maar het is dus ook een plant πŸ˜› (of meerderen, want tomaten zijn ook nachtschade familie) πŸ˜‰

      Like

  2. Helaas komt er erg weinig licht in mijn tuin. Of ik vraag de gemeente gewoon even een compleet appartementsgebouw plat te gooien. Varens en viooltjes doen het erg goed bij mij maar voor de rest…Toevallig onlangs nog sla geplant. Ben benieuwd of het wat wordt. Mooie foto’s!

    Liked by 1 persoon

    • het hangt van de lap grond af die je hebt natuurlijk, maar het was heel veel werk, in deze tijd ELKE dag soms wel 2x per dag, het was wel leuk… wat eten we vanavond Bep? Sla… dan ga ik nu even snijden op de tuin, hahaha πŸ˜‰ (en dan al die wormen eruit zien te krijgen πŸ˜› )

      Liked by 1 persoon

  3. Wat een aparte bloem, deze heb ik niet eerder gezien. Nee ik kan niet moestuinen maar ik vind ze wel leuk (bij een ander) een “gewone” tuin onderhouden doe ik niet aan, indoor projecten zijn voor mijn rekening outdoor projecten zijn voor mijn man πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

      • Precies, zat ik lekker te relaxen in de tuin na een dag werk, huishouden, boodschappen, kinderen, visite, weet ik wat en dan kwam ‘man’ weer terug van de volkstuin met de boodschap, mee, dat of dat moet eraf…
        Die 2 maanden zijn wel 60 dagen waarop het misschien op de helft echt niet uit kwam en dan moest het dus toch… pfffff, oh wat had ik daar een hekel aan ;-).

        Like

Geef een reactie

