Fietstocht Deel 4 | De observatiehut

Dit is het laatste deel met een hoop foto’s van mijn fietstocht op Tweede Pinksterdag 2015. Hier vind je deel 1, deel 2 en deel 3 waar je praktisch alle info vindt van externe links over dit gebied en zelfs de route die ik zo ongeveer gefietst heb.

Voor wie goed opgelet heeft, zag gisteren de foto al voorbij komen in de slideshow waar de uilen nu precies zitten. Ik stapte weer op mijn fiets en stak over zonder dat nog te weten. Aan de overkant zag ik dus die grote telelens staan en nam de foto’s van de uilen voor zover mogelijk, je kunt er echt niet dichterbij komen, anders donder je naar beneden zelf, de uilen zullen jou uit gaan lachen 😉 En wie nog beter heeft opgelet, ik sprak over het Blocq van Kuffeler, maar het Blocq zelf stond er nog niet tussen, alleen de Zuidersluis, deze vind je wel in deze serie terug.

Blocq van Kuffeler

Blocq van Kuffeler

Blocq van Kuffeler

Blocq van Kuffeler, het begin van de polder

Ik ben niet zo van heel lang blijven staan dan, zeker niet als er ineens overal mensen vandaan komen die gaan staan babbelen. Ik ging er dus vandoor en even verder nam ik weer wat foto’s, maar ik wilde nu toch wel een keertje die observatiehut gaan tegenkomen van de grote Lepelaarsplas. Die bleek nog een eind weg te zijn, mijn gok om mijn fiets gewoon mee te nemen was dus goed.

Eenmaal gevonden vond ik een echtpaar op een bankje bij een brug, ik vroeg het hen nog voor de zekerheid en er werd mij al gezegd, dat het nog een stevig stukje lopen was om in de hut uit te komen. Not done dat je dat met de fiets doet. Ik liet mijn fiets dus achter en liep het pad op, niet wetend hoever of hoelang ik nog moest lopen. Ik hoorde voor het eerst in tijden een koekoek en ook een specht? Ik kon niet anders dan glimlachen, ze zitten er dus wel, maar allemaal daar!

Ik liep rustig en genietend door tot ik gekraak achter mij hoorde, ja hoor, 4 mannen op een fiets wilden mij voorbij op dat hele smalle LOOPpad. Pfffffffff echt waar? Nou ja, laat maar gaan, ik zeg niet altijd ergens iets van. Uiteindelijk kwam ik ze weer tegen die fietsers, want ik kwam in de hut uit, verder kon je niet, dat pad liep echt in de observatiehut, de mannen gingen alweer op de terug weg, bleven niet eens daar met hun fiets. Mooi zo! Er bleek slechts 1 ander persoon te zijn, een man met ook een grotere lens dan zijn camera was. Hij zei niets, echt helemaal niets. Ik ging zitten en keek rond. Niet veel actie te zien. Maar die bries van het water, ik sloot mijn ogen en hield mijn gezicht in de wind. Ik begon rozig te worden zelfs, als daar een bed had gestaan dan was ik zo weg gedoezeld.

Goed, ik nam een paar foto’s en besloot na wederom een half uurtje denk ik, of langer weg te gaan, tijd en ruimte raak je gewoon kwijt. Het enige wat ik voelde was pure ontspanning, maar wel zo eentje dat ik het nu zat begon te worden allemaal en ik nog altijd geen idee had hoever ik nog moest fietsen nu, om weer in de bekende bewoonde wereld te komen.

Vanaf hier ben ik dan ook meer rustig door gegaan dan dat ik nog foto’s heb genomen. Wel kwam ik op nog een brug, waar zwaluwen elkaar achterna zaten, gekwetter luid was en ik opnieuw even totaal niet wist waar ik was. Ik volgde de bordjes maar even. Alleen hier heb ik nog een tijdje gestaan en wat foto’s genomen van zwaluw nummer vier in deze tocht. Ja, zeg dat je nooit meer zwaluwen ziet en gij zult ze tot in den treure tegen gaan komen. Overigens is mijn lievelingsvogeltje, de kolibrie, welke je hier niet eens kunt vinden of zien, zelfs niet in een dierentuin volgens mij.

Ik stapte weer op de fiets en ging de brug over, zoals de borden mij verwezen terug naar de stad en ja ik zag vanuit de verte al een gebouw, nog aan aardig eindje zo. Maar na de brug fietste ik een paar 100 meter en moest lachen. Ik zag ineens waar ik was en dacht, oh ja! Nu nog wel een eindje, maar de bewoonde wereld is nabij! Ik keek uit over het water naar het strand van de Noorderplassen waar ik wel een aantal keren met mijn dochter ook ben geweest en ook wel alleen in het verleden toen het net bestond. Ik heb er zelfs nog wel gezwommen samen met de hond van mijn ex schoonouders, dus zeer bekend gebied. Waar eerst niks was, en nu ondertussen een hele bewoonde wereld naast en achter ligt. De wind trok aan en ik stapte nog 1x af om mijn jasje aan te trekken, alleen mijn vestje werd nu wel koud, en ik kreeg toch wat wind tegen nu, de wind trok aan. Ik kwam uit in Kruidenwijk, bewust om daar een boodschapje te doen voor het eten, ik had wel al gezien dat ik nu toch ruim 4 a 5 uur onderweg was bijna, zeker als ik thuis kwam nu. Om 11 uur vertrokken, nu tegen 4 uur in de middag ondertussen. Na mijn boodschap wilde ik niet meer afstappen tot ik thuis was. Maar eenmaal op het laatste stukje in mijn eigen Muzenpark, zag ik de zwanen zwemmen, de jongen waren er ondertussen! En 2 weken terug, zaten ze nog in het ei, en dus, toch nog even afgestapt en hop, de jonkies even op de foto gezet. Om daarna moe maar voldaan thuis aan te komen, en de 428 foto’s op mijn camera te vinden…

Muzenpark de zwanen

Muzenpark de zwanen

Zwanen met kids

Zwanen met kids

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om Almere eens van een hele andere kant te zien. Dat vond ik zelf ook, want ik woon hier dan wel al zolang, maar hou echt niet bij hoe men de wijken of zoals hier, de natuur ondertussen heeft aangepast. Want bedenk, alles wat je ziet, was ooit de Zuiderzee, er is hier geen sprake van oude oernatuur, dat is onmogelijk, alles is dus aangelegd en zo aangebouwd, incluis de natuur!

26 thoughts on “Fietstocht Deel 4 | De observatiehut

  1. Ik vind dat je prachtige foto’s hebt gemaakt van die onverwachte fietstocht. Zelf ben ik een ex-inwoner van Lelystad dus ik weet dat de Flevopolder mooie natuur te bieden heeft. Als ik bijvoorbeeld naar Amsterdam ga, neem ik regelmatig de boemeltrein vanaf Zwolle door de Flevopolder. Met de trein kom je door het prachtige natuurgebied (waarvan ik nu niet op de naam kan komen, aargh).

    Liked by 1 persoon

    • Oostvaders Paul… hahaha die komt direct na de Lepelaarsplassen 😉 Jij gaat dan dwars door het Oostvaders heen 😀 Bij deze, en grappig dat je daar gewoond heb, kom telkens meer Flevolanders tegen, ook op FB in de natuur foto pagina’s waar ik net in geknald ben, hahaha

      Like

    • Dank je wel, doet altijd goed als ook anderen genieten van mijn fotografie, en ja dieren zijn erg leuk, vooral als het vrij is, en dus best lastig vaak om ze te kunnen ‘schieten’ hahaha X

      Like

  2. Almere van uit jou zienswijze zien was erg leuk ja. Over je oplet opmerking. Ik kan redelijk opletten, maar ik ken de omgeving niet, dus als er alleen een sluis op de foto staat en zo neem ik gewoon alles aan voor zoete koek 😀
    Je kan me alles wijsmaken over je omgeving natuurlijk 🙂

    Er is in ieder geval een berg water, en dat trekt me wel. Hoewel ik een voorkeur heb voor zout 😉

    Liked by 1 persoon

    • hahahahaha ja ik ben het met je eens, maar er zitten hier ook wat mensen die wel in de buurt wonen of hebben gewoond 😉 Maar die weten dat ook niet hoor vaak, van het Blocq, en wat je zoutwater betreft, ben ik met je eens! het is natuurlijk extra bijzonder dat ik IN een oude ZEE woon nu, hahaha wat moet je daar nu weer mee 😉

      Liked by 1 persoon

  3. Je hebt duidelijk genoten van je toch. Die rust die daar ervaart, bij die observatiepost, dat zijn unieke momenten tegenwoordig. Je hebt een mooie kant van Almere laten zijn, veel mooier dan menig denkt dat hij is.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

    • Gek he? Dat als je dan iets gelezen hebt bij je medebloggers of gezien hebt, dan onthou ik dat ook heel vaak en springt die persoon in mijn gedachten, haha, ja ze zijn heel schattig 😀

      Like

  4. Zo te zien wederom weer heerlijk genoten. Dat observatiepunt lijkt me echt ontspannend. Kan me goed voorstellen dat je daar je luiken sluit en even geniet van de wind en de geur en dan wegdoezelt. Wat een sukkels die met de fiets door dat smalle paadje liepen. Goed dat je je daar niet door liet leiden. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet de slimste haha. Heerlijk zo’n fotografie tochtje in de natuur. Denk dat ik dat binnenkort ook een keertje ga doen hier in Gennep!

    Liked by 1 persoon

  5. Wow 428 foto’s en geen hummingbird?? 😉 Blijft een bijzonder vogeltje. Mooie foto’s en je hebt er een mooie reeks van gemaakt. What’s next? Ik moet zeggen dat ik Almere al wel wat leuker begin te vinden. Ik dacht altijd dat het zo een gemaakt stuk was.

    Mooie foto’s weer en knap werk!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

