AH Moestuin & Verpotten Kamerplanten

Ik wilde eigenlijk een dag fotoblog maken vandaag. Maar nu al heb ik van slechts één activiteit zoveel foto’s dat ik besloten heb om het eventueel op te delen. Al twee dagen lang was het schitterend weer ondanks de voorspellingen, was ik vrij maar deed ik andere dingen in huis. En ik had mijzelf voorgenomen in het kader van DOEN, dan ben je ervan af, om wat voor weer het ook zou zijn vandaag? Ik ga het DOEN!

Planten verpotten

Ik heb al eens zo hier en daar gelezen bij andere blogsters met name, Sammie en Dina bijvoorbeeld dat zij hun kamerplanten niet goed houden. Bij mij is het vaak andersom, ik krijg ze niet stuk! Hoezeer ik ze ook verwaarloos, tenzij ik ze echt buiten zet natuurlijk en ze laat branden of verzuipen of bevriezen, dan blijven ze het doen. Ik kan het dan niet anders dan wat ik vroeger al geleerd heb, ze eens in de zoveel tijd verpotten. Nu lukt dit niet elk jaar, zoals het ideaal zou zijn voor alle planten, tenzij je ze direct op een hele grote pot zet natuurlijk en vorig jaar was het eigenlijk al nodig.

links 10 jaar oud, midden en rechts zijn 15 jaar oud.

links 10 jaar oud, midden en rechts zijn 15 jaar oud.

Argwanend bekeek ik mijn planten die ik al het langste heb en weten dat ze al jaren op een grotere pot en verse aarde moesten komen. Het kost, hoe dan ook, en als je dat niet hebt dan kun je alleen maar op hoop van zegen denken en nu, nu was het er allemaal, emmers dan ineens en aarde. Het doel heiligt de middelen! Het was nodig, 1 van mijn planten bond ik al samen met een bindertje van een vuilniszak, omdat de aarde bovenop gewoon weg was zo ondertussen. En dus, vanmorgen in de regen pakte ik mijn planten op, 2 van hen zijn al 15 jaar oud en eentje is nu ongeveer 10 jaar oud.

Wat een fijn gevoel! En ja, met heel veel liefde zie ik zelf gewoon de planten opklaren nu al, ze hebben weer verse aarde, water en kunnen weer even voort! Zeker het komende jaar misschien zelfs 2 jaar.

Deze is 10 jaar oud ongeveer

Deze is 10 jaar oud ongeveer

De Clivia

Deze plant kreeg ik van mijn ouders al jaren terug. Deze clivia is ongeveer een jaar of 13/14 oud, het stond al in een huis toen mijn ouders er kwamen wonen, de bewoners daarvoor hebben hem laten staan.

Een clivia is een ouderwetse plant, ergens uit 1828 lees ik op het internet en een makkelijke plant voor hen die weinig thuis zijn. Het is namelijk een plant die je moet verwaarlozen om in de bloei te krijgen. Bij teveel water doet ie niks. Maar dan lees ik nu voor het eerst zelf, dat de clivia een aantal jaren bloeit en dan een aantal jaren niet! Wonderlijk, want ik zit nu al 3 jaar de bloemen eruit te kijken en dacht bij mijzelf, uhm? Gezien ik de eerste paar jaren toen ik hem net had telkens in volle bloei had! En voor wie er meer vanaf weet, het zijn er ondertussen 2.

De clivia 13 jaar oud, en op de oude pot.

De clivia 13 jaar oud, en op de oude pot.

Een clivia kun je dan ook ‘scheuren’ om een nieuwe plant op te potten en dat is wat ik wilde doen, en op veel grotere pot, zoals jullie kunnen zien zijn de wortels enorm nu, en hebben geen aarde meer. En toch blijft ie het doen. Toen ik mijn handen op de wortels zette vanmorgen en dacht even uit elkaar trekken. Forget it! het voelt aan als beton! Scheuren gaat niet lukken en daarmee ging de clivia weer terug op de pot waar deze uit kwam, gezien ik geen potten heb die groot genoeg zijn, en de emmertjes bleken ook al te klein, dus binnenkort even naar de Intra Tuin en dan meteen maar een enorme pot aanschaffen opdat ik ook deze de komende jaren lekker kan laten staan.

Wortels van de Clivia ongeveer 13 jaar oud

Wortels van de Clivia ongeveer 13 jaar oud

Meer info over de clivia om eventueel zelf in huis te halen als je er weinig bent of niet zo goed bent met planten?  “KLIK

De Moestuin van AH

Alles wat je hier ziet is op 28 feb. Aangemaakt, dat kwam zo uit en dit is nu het resultaat. Ik heb er nog over gedacht om ook deze weer groter te zetten, maar dat is niet zo verstandig toen ik heel voorzichtig ging wroeten in de radijs. Daarom heb ik er wel wat aarde nog extra opgedaan om te zorgen dat de plantjes goed stevig blijven staan en ik hoef niet te oogsten, ik heb voor het eerst in jaren weer eens wat groen op mijn balkon!

Nog op de logeerkamer

Nog op de logeerkamer

Daarnaast heb ik veel later 2 uien die begonnen te wortelen gepakt, de ene direct in de aarde gedaan en de ander eerst nog even op water wortel laten trekken. De ui die eerst wortel heeft getrokken gaat dan ook nu al beter dan de andere. Ik hoef niet te oogsten van deze moestuin, maar ik heb mijn dochter vertelt dat uien ook kunnen bloeien, en dat dit heel mooi is. Dat is mijn doel dan ook met de uien, als dat al lukt op kleine potten.

Tomaat, Dille & thijm van AH moestuin

Tomaat, Dille & thijm van AH moestuin

Hoe ik mijn planten goed hou?

Echt, dit kan ik je niet vertellen, gezien ik ze namelijk of uit laat drogen, lees te lui ben om ze echt met regelmaat water te geven, of ze verzuipen, lees, ze krijgen in één keer veel teveel, haha

Wat ik wel doe, is mijn planten in de gaten houden, de aarde is die droog, als je je vinger in de pot steekt en er blijft nog wat aarde aan je vinger hangen, dan zit er nog genoeg vocht in. Echter, pas op! Want de bovenkant kan droog zijn maar er kan nog water onderin de pot zitten. Ben je niet zeker van je zaak, dan moet je de plant even uit de pot halen en de bodem bekijken, is die ook echt kurkdroog, dan flink water schenken en rustig even laten staan opdat de plant goed op kan zuigen vanaf de onderkant. Na 2 dagen even checken en als er dan nog water onderin staat, dit eruit gooien, anders heb je weer kans op vliegjes die op het stilstaande rottende water afkomen, zie je dat gebeuren dan moet je ook even gaan kijken.

Ja de ui die op water heeft gestaan... Goede wortels!

Ja de ui die op water heeft gestaan… Goede wortels!

Sommige planten laten hun bladeren hangen, als dat gebeurt, willen ze water! Zo simpel kan het zijn, je zult gewoon goed op de nabije omgeving moeten letten of je al dan wel/niet water moet geven. IN de zomer hebben planten meer water nodig dan in de winter natuurlijk! Heb je een bloeiende plant, ook dan hebben ze tijdelijk meer water nodig en haal de dode bloemen eruit zodat je het proces van zaad maken stopt en er alleen maar weer meer bloemen in zullen komen.

Haal dood blad weg, knip dit eruit. Een plant leeft namelijk, en dit proces is bijna hetzelfde als bij ons, als een blad in een plant niet goed gaat, zal de plant als vanzelf alles eraan doen om dat weer te helen, en trekt dan alle energie weg bij wat nieuw is waardoor het nieuwe wel kans krijgt maar minder. Knip half dode bladeren of met een beginnend randje er dus uit! Zodat de plant weer alle energie kan geven aan wat jong is en gezond.

De uien en de AH Moestuin nu lekker buiten op het balkon.

De uien en de AH Moestuin nu lekker buiten op het balkon.

En jij? Ben jij goed met kamerplanten? Tips en trucs zijn meer dan welkom ook voor hen juist die er niet zo goed mee zijn.

38 thoughts on “AH Moestuin & Verpotten Kamerplanten

  1. Sorry geen tips vanuit hier. Ik heb echt geen groene vingers ben ik bang. Vind het trouwens wel altijd heerlijk om bloemen en planten in huis te hebben! Want ernaar kijken en van genieten, daar ben ik dan wel weer goed in 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Wow, super dat je je planten zo lang kan houden! Ik ben momenteel ook bezig met een cactus, een orchidee en mijn tomatenplanten van de AH in leven te houden. Momenteel lukt het nog -hout vasthouden-, yay!

    Liked by 1 persoon

  3. Je bent wel een goeie plantenmoei!
    Ik ga nu juist weer beginnen met kamerplanten… Heb jaren geen echte planten gehad, alleen in de zomer als ik in Holland was wat bloeiende planten. Dus ik ga me volgende week eens oriënteren bij R.anzijn!
    Heel veel is niet nodig, maar er moeten een paar plekken worden opgevuld die steeds leeg zijn als mijn bloemen op zijn… Idee voor een logje, haha dat wel, thnxxxxxxx

    Liked by 1 persoon

  4. Joepie, je bent er dus nog en je knappe blog ook… ik heb je de laatste tijd wat gemist maar tja, als je zo druk aan het tuinieren bent is het heel begrijpelijk dat het bloggen op een wat lager pitje staat.
    Geniet van de de groeiende plantje én van de hele komende zondag Morgaine!

    Liked by 1 persoon

  5. Hier hebben we beide groene vingers. Planten doen het hier dan ook super goed. Binnen en buiten, want we laten ook onze eigen groenten groeien natuurlijk.
    Verpotten doen we elk jaar. Ook mesten we de binnen planten natuurlijk want ze hebben wel voeding nodig.

    Liked by 1 persoon

    • het klinkt gek, maar veel planten willen ook verwaarloosd worden, zie de natuur, dagenlang of weken zelfs droogte, dan ineens overvloed aan regen… dat is eigenlijk hoe je het moet zien, ook voor binnen 😉 Tenzij het van nature planten zijn die langs een waterkant groeien.

      Like

  6. Leuk dat je je planten zo goed en lang kan houden.
    De AH moestuintjes zijn van mij bijna allemaal uitgekomen, maar de meeste bleven niet na het verplanten.
    Heb je misschien een tip voor orchideeën ? Eentje doet het hier goed en de andere verliest al de bladeren.
    De vrouwentongen, van die nieuwe soort fijn en lang, die groeit hier en groeit.
    Fijne zondag.
    Groetjes.

    Liked by 1 persoon

  7. oh wauw! wat zijn jouw planten oud!! We hebben nu een sanseveria gekregen, het schijnt dat je die ook niet zo snel dood krijgt dus ik hoop dat dit groene monster ons ook nog wat jaren gezelschap houdt 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Hahahaha, is goed hoor, het gaat eigenlijk vanzelf hier, en ik kan niet alle planten houden ook, maar sommigen dus jaren en jaren 😉 Binnenkort zal ik er meer over vertellen!

      Like

Geef een reactie

