Crash tijd

...

Als je ervan uitgaat dat alles een negatieve en positieve kant heeft, dan kun je ook aan het woordje crashen een positieve draai geven. Hoe ik er ooit op ben gekomen om het voor mijzelf zo te noemen weet ik niet eens meer. Het is er, voor mij en zo schrijf ik het ook op, op mijn kalender of in mijn agenda.

Als er een drukke periode aankomt dan stel ik mij daar mentaal op in, mijn lichaam gaat dan vanzelf mee in alles wat ik moet doen. Ik heb dus een voorbereiding nodig en hoe langer van tevoren ik iets weet, hoe beter dat is voor mij. Gelukkig snappen de mensen om mij heen dit heel goed. Ook al kan er soms iets totaal onverwachts aankomen en ook dan ga ik gewoon in de flow mee.

Nu had ik een drukke week voor de boeg met de eerste 2 dagen even niets. Dan doe ik ook weinig en plan ik alles in mijn hoofd alvast vooruit, wat mogelijk is. Mijn werk, wanneer de boodschappen, wanneer mijn huisje doen en kook ik de soep op de dag zelf of start ik de avond ervoor al. Het lijken kleine dingen, maar voor mij zijn ze vaak groot, en dan is er de dag zelf, de hele dag weten dat je op moet blijven, met plezier en altijd met fun. En het volhouden doe ik dan ook omdat ik weet, als iedereen weer weg is, heeft mijn moeder of mijn dochter mij al geholpen om de keuken aan kant te krijgen, is zelfs de bezem erdoorheen geweest zodat ik als iedereen eenmaal weg is, al kan crashen.

Soms zit ik nog vol energie en huppel nog even door, dit keer was ik op, ik voelde het gewoon. Laptop op tafel en popcorn opgestart, Witches of eastend, nog 2 afleveringen te gaan… Ik heb de laatste laten draaien maar mijn ogen zaten al meer dicht dan dat ik ze open kon houden. En zo lag ik voor 23.00 uur al op bed en dat is voor mij vroeg, meestal is het 2 uur later. Ik sliep fijn en werd rond 7 uur weer wakker. Energiek en heerlijk ontspannen.

Het is mijn crashdag! Ik hoef niks, ik mag alles! En zo startte ik even op internet, maar niet te lang, popcorn, toch nog even die laatste aflevering kijken, bleek dat ik alles wel gehoord had eigenlijk, weinig gemist had. Big Bang Theory en nog een serie de pilot gekeken maar die is te heftig voor mij. Ondertussen wat teken spullen gepakt, wat uit zitten proberen, ik kreeg trek, stokbroodje, salade, gekookt eitje en toen voelde ik alweer een vermoeidheid over mijzelf heen trekken.

Het weer, iedereen is buiten, dan kun je nog in conclaaf gaan met jezelf, toch erop uit trekken omdat het weer zo mooi is? Nee, ik besloot, rond 2 uur om terug mijn bed in te gaan. Het is namelijk mijn crashdag, het doel, alle stress die je toch nog hebt gehad onbewust eruit te werken en ik sliep binnen no time. Picasso over mij heen zelfs en ik moest glimlachen toen ik zag dat het al bijna 5 uur was toen ik zeer ontspannen weer wakker werd.

Tv aan, wat ga ik eten, douchen ook nog! En zo rommelde ik wat aan en deed hooguit de vaatwasser uitruimen en mijn lichaam vroeg om vlees… ik was toe aan wat stevigs, eiwitten zo je wilt, maar dan anders dan een eitje zelf. Na de douche ging ik op de valreep nog even naar de supermarkt en kwam thuis met een biefstukje, ze waren toevallig? Nog net in de reclame ook nog. Het was dit of spare ribs laten bezorgen, en het tweede is makkelijk misschien, maar erg duur, en dit was ook genoeg.

Heerlijk ontspannen, gegeten en wat series van tv afgekeken die ik had opgenomen nog en ik was een beetje bang dat ik lang wakker zou blijven. Nou, rond 12 uur, ook nog altijd eerder dan meestal, vielen mijn ogen alweer dicht. En ik wist, nu naar bed en ik slaap weer heerlijk een nachtje weg!

En zo geschiedde, rond 9 uur vanochtend pas wakker, of was het 8 uur, geen idee, dat doet er niet toe! Mijn crashdag was heerlijk geslaagd, meer energie en nog altijd ontspannen. En ik wist gewoon, rond half 11… zou hij wel voor de deur staan. En ja, de bel ging, hij kwam mij nog even feliciteren, mijn beste vriend.

Samen heerlijk even samen gehangen, ontspannen en gekletst over van alles en nog wat, natuurlijk de afgelopen week, zowel de zijne als de mijne, om en om, en ook even lekker niks, en crashdag ongepland is nu al een feit.

Morgen weer fysio, mag ik er weer vroeg uit, deze hele week is een beetje een crashweek voor mij, en ik zie per dag, per uur wel waar ik zin in heb, de druk is eraf! En wie weet wat er nog komen gaat binnenkort, andere plannen in mijn hoofd en ook andere uitnodigingen staan alweer op de kalender voor de zomer.

En voor nu, tijd voor een bakkie koffie, het bed is verschoond, de wasmachine is al klaar, het beddengoed kan naar buiten aan de lijn, en dan een boodschapje, en dit alles op mijn dooie gemakje. Ik merk pas nu hoeveel stress ik eigenlijk toch weer droeg onbewust, daarom zijn crashdagen voor mij zo belangrijk, of een crash avond, middag…. Ik plan ze altijd met liefde in.

Niks moet, alles mag, en juist dan, doe ik meestal het meeste van wat ik wil of kan doen op zo’n dag. Gek he? 😉

En jij? Stel jij echt momenten in voor jezelf van tevoren in drukke tijden? Of ga je door tot je op bent.

42 thoughts on “Crash tijd

  1. Met optredens in clubs of op toneel moet ik mij altijd even een half uurtje of zo terugtrekken en opladen. Elke avond maak ik een dagplanning voor de volgende dag. Grote of kleine klusjes, ze zijn allemaal belangrijk en mij allemaal even dierbaar. Of ik nu een afspraak moet maken voor een sollicitatiegesprek of mijn schoonvader wil bellen om te vragen hoe het met zijn zieke kat gaat. Niets is onbelangrijk en alles is onbelangrijk. Kijk maar wat er met de wereld gebeurt wanneer wij iets juist wel of juist niet doen…Daarnaast lees ik graag. Heel graag. Televisie kijken stompt mij erg af en dan wordt zelf nadenken voor mij moeilijk. En dat doe ik zo graag! Leuk je weer een beetje beter te leren kennen!

    Liked by 1 persoon

    • Het hangt er ook vanaf wat je kijkt natuurlijk, nu zie je toevallig een paar series voorbij komen, maar later, heb ik Reizen Waes gekeken bijv. die naar Zuid Korea ging en vorige week in Noord Korea zat, werelden van verschil en weer veel geleerd, hahaha Oa. En het brein, DWDD colleges, totaal weer anders, ik wissel graag af. Maar als ik mijn hoofd stil wil krijgen? Dan juist even een serie, lekker lachen of meeleven 😀

      Liked by 1 persoon

    • Als je dagen gaat krijgen waarin je achteraf denkt, wat ik heb nu eigenlijk gedaan allemaal? Dan zou het een goed idee zijn, of als je het gevoel hebt dat je alleen maar rent…. hahaha Het werkt echt ontzettend goed voor mij! En wie weet ook voor anderen, iedereen heeft weer zijn eigen manier en die moet je dan ook zelf vinden natuurlijk 😀

      Like

    • Al je dat een fijne vrije tijd invulling vind, is daar niks mis mee, dat heb ik ook weleen, dat ik juist op een crashdag die dingen in huis doe die ik anders niet zo heel vaak doe 😉

      Like

  2. Plan jij maar fijn die crashmomenten in, zo te lezen heb je ze echt wel verdient! Op de avonden dat ik vrij ben, helaaas zijn het er niet veel, vind ik het heerlijk om op tijd in bed te ploffen. Lekker lezen, muziek luisteren, film kijken -tijd voor mezelf! Fijne crashmomenten. 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Als ik er zo over nadenk plan ik ook wel mijn dingen en doseer ik zelf hoe druk ik me maak of niet.
    Dat je zo’n dag een crashdag noemt. Het klinkt veel dramatischer dan het is..
    Alleen moet ik me de laatste tijd steeds meer dwingen om toch echt rond 00.00 uur het licht uit te doen. Zo’n 7-8 uur heb ik wel nodig. Als ik dat niet doe, kan ik zo tot half 2 of later zitten lezen of spelletjes op mijn IPad doen. En dat laatste schijnt niet eens goed te zijn voor je gaat slapen.

    Liked by 1 persoon

  4. Die “crashdagen” plannen wij ook in. We noemen het alleen dan niet zo maar het principe komt op hetzelfde neer. Niks moet, alles mag (behalve de hond uitlaten, dat is zo zielig anders). Lekker doen waar we zin in hebben en geen gezeur. Die dagen heb je inderdaad gewoon nodig. Ik kijk dan graag een filmpje, speel wat WoW of met de hond. Ik kijk er nu al weer naar huis, zeker na deze week met veel werk en afspraken.

    Liked by 1 persoon

    • Zoals gezegd, zo belangrijk dat mensen dat doen, en ja als je een hond hebt moet je dat toch wel even uitlaten maar kan ook anders zijn dan anders als het zoals nu mooi weer is. Ik heb ook vaak op de hond van mijn ouders gepast en dan kon ik op een dag als gisteren of vandaag er lekker op uit trekken met camera etc… waterbak mee, rugzak om en 2 flessen water minimaal, eentje voor hem, en eentje voor mij, hahaha

      Liked by 1 persoon

  5. Ik probeer me er wel op voor te bereiden en daarna ga ik gewoon door totdat het niet meer kan. En dan nog een stapje. Ik kan wel merken dat ik twintig jaar geleden er iets.. kuch kuch, ik bedoel heel veel… beter tegen kon.

    Love As always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  6. Wat heerlijk om weg te lezen en wat heerlijk om die liefde die je hebt voor jezelf te voelen.. Tijd en ruimte voor jezelf… Ik heb van de week je achtergrond gelezen en ik vind het super stoer dat je dit allemaal zo bewust doet, grenzen aan geven aan jezelf is een moeilijk dingetje.. Ik doe dit altijd in het weekend, 1 dag of zaterdag of zondag is voor mij altijd een rustdag.. 4 dagen werken van ma t/m do en vrijdag de huishoudelijk heden vind ik dat ik 1 van deze dagen zeker wel een mij dag MOET zijn.. En niet te vergeten de avonden 😉 Met dan wel geen Popcorn maar de Netflix verslaving!

    Liked by 1 persoon

    • Hahaha, Netflix heb ik ook, maar daar vond ik niet de series die ik echt super vindt, of het hield op, en bleek op popcorn gewoon al compleet te zijn qua seizoenen, zo heb ik al bijna The Originals seizoen 2 helemaal gezien, 12 mei is de laatste in Amerika, een dag later kunnen we hier zien op Popcorn 😉 Bijv. Maar ik ben die serie gestart op Netflix dus….

      Liked by 1 persoon

  7. Mijn virusscan zegt ”Neeee!! Tegen Popcorn, dus mijn geduld wordt op de proef gesteld met Netflix.. Ach 🙂 zou dat nou net een levens les zijn 😉 Ik kijk nu naar, the Returned, Orphan Black en the Walking Dead 🙂 En moet nu wachten op het volgende seizoen van Pretty Little Liars ..

    Liked by 1 persoon

    • Zo zat k op den duur met te weinig seizoenen van Drop Dead diva, ben nu bij dankzij Popcorn, en the Originals dus… alleen maar seizoen 1, blacklist heb ik ook al af, waar men hier nog 2 afleveringen moet, lol… en netflix alleen seizoen 1 heeft. En jee wat een virusscan heb jij dan, ik heb Norton up to date en goed ingesteld…… maar keurt het goed!

      Like

    • haha veel plezier, ik ben net terug van mijn fysio afspraak en mijn peut de sadist die mij liet trainen 😉 Kortom 1 van mijn 2 vaste afspraken in deze week is al ingelost, haha de volgende is vrijdag en dan ‘mag’ ik komen trainen, hij is er zelf niet, dus als ik een gat vind na de afspraak, is het verzoek zelfs dat ik dan eerder op de dag kom, dus dat zie ik vrijdag dan wel weer, lang leve al die losse vrije dagen die lange weekenden worden….

      Like

  8. Ik kan niet vandaag horen dat ik vanmiddag verplichtingen heb. Ik heb daar nog een mooi voorbeeld van dat ik wel eens kan loggen.
    Op mijn vrije dagen bereid ik me ook voor. Of tank alvast bij. Hoe je het noemen wilt.

    Liked by 1 persoon

  9. Mooi geschreven! Ik merk dat ik vroeger alles uitstelde en de laatste twee weken voor de deadline van 9 tot 23.00 zat te werken. Na twee weken was ik echt helemaal kapot. Nu zorg ik dat ik van 9 tot 17.00 werk en begin ik gewoon wat eerder.

    Liked by 1 persoon

  10. Heerlijk en zo fijn dat je dit zo goed mogelijk kunt inplannen. Ik heb ze niet, zelfs geen dagdeel helaas, wel heb ik vaak het voornemen om zo een crash te doen. Maar helaas.

    Als ik de kinderen niet heb op mijn vrije dag dan ga ik toch snel het huishouden doen, onder het mom van nu de kids er niet zijn kan ik alles heel snel doen ;-).

    Liked by 1 persoon

  11. Wat fijn dat je dit zo goed in kunt plannen…
    Ik probeer het wel, maar het is net of ruiken mensen het als ik een vrij/me-time momentje heb.
    En tsja, hier in Friesland komt iedereen altijd achterom en is de deur altijd los.
    Misschien moet ik eens een slot op mijn schutting zetten, want ik kan er soms oprecht van balen!
    Al hoe gezellig ik visite ook vind, ik vind even 2 uurtjes voor mezelf soms toch ook erg lekker en belangrijk!

    Liked by 1 persoon

    • Doen, je moet altijd, ik ken de Friezen, hoe dat werkt 😉 toch je eigen grenzen bewaken, en dan maar even alles potdicht, alsof je er niet bent, maar wel even stiekem die 2 uurtjes voor jezelf 😉 doe ik ook met regelmaat… het heeft weinig zin natuurlijk, als ik tijd voor mijzelf zit te nemen, en mensen zien me vervolgens online en ze bellen op of zo, en ik zeg dan.. ja nu ff niet, hahaha

      Like

  12. Ik plan altijd wel mijn rustmomenten in. Probeer mijn grenzen goed te bewaken. Soms is er geen keuze of wil ik teveel. Dan betaal ik later de prijs. Maar altijd met liefde 😀

    Jij plant het goed zo te lezen. Petje af!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

