de Domestic Goddess TAG – This or That

 

Deze tag komt bij Manon & Bibian vandaan en ik vond hem zo leuk dat ik besloten heb om deze in te vullen. Het is wel in mijn straatje. Het gaat over jouw huishouding en hoe jij de dingen doet of juist niet.

De was

droger/aan de waslijn: Als het mooie weer is, en dat kan ook in de winter zo zijn, als het maar droog is en de wind lekker staat. Dan aan de waslijn buiten. Gezien ik op een flat woon kan dat niet altijd.

Wintertijd, witte was, handdoeken altijd in de droger, de rest 50/50 ik ben zuinig op mijn stoffen, fijne stoffen hand ik op, liefst direct aan een hanger.

sorteren/alles bij elkaar: Sorteren, altijd! Ik ben mijn witte/lichte kleding wat aan het uitbreiden, maar die halen bijna nooit de halve trommel, toch hou ik het uit elkaar.

een soort wasmiddel/verschillende soorten wasmiddel: Ik vond de Dash Ocean altijd ontzettend lekker, maar deze kan ik niet meer vinden, helaas. Nu gebruik ik vaak het eigen merk van AH, die wast net zo goed, en behalve bij de handdoeken gebruik dan vaak robijntje. Ik ben wel van het vaste merk.

een wasdag/elke dag een wasje: Tegenwoordig een wasdag, meestal 2x per week, ik douche elke dag dus de handdoeken gaan wel snel, en qua kleding, ook 2x per week de donkere, lichte was 1x per week plus bed eens per week. Meestal op zaterdag en dan de woensdag of de donderdag.

Vroeger toen dochter nog thuis woonde, leek er geen einde aan te komen, elke dag zeker 1 was, zoals niet 2 op een dag.

kleding strijken: ja/nee: Ik heb ongeveer 4 kledingstukken die echt gestreken moeten worden, dat is weinig, en die strijk ik dan ook pas als ik het aan wil, en heb ik nou heel veel zin? Pak ik de theedoeken uit de kast en maak mijn eigen strijkberg, vroeger was dat wel anders, wel 2x per week dat ik moest strijken, lang leve single zijn!

Bijna 2 jaar geleden, was goed op Marken, dagje Volendam/Marken

Bijna 2 jaar geleden, was goed op Marken, dagje Volendam/Marken

Koken

makkelijk/culinair: Wat is eigenlijk culinair, ik hou niet van liflafjes, maar ik kook echt wel, en dan ook graag Indische touch, is dat culinair? Ik vind dat zo’n onzin, dat woordje culinair. Veel werk en bijna niks op je bord… Doe mij maar een Indische rijsttafel in elkaar zetten, al doe ik dat ontzettend weinig tegenwoordig. Misschien maar weer eens doen binnenkort en mijn beste vriendin met gezin uitnodigen.

weekboodschappen/meerdere keren per week: Ik doe maandboodschappen zelfs, koffie, suiker, thee, kattengrit, schoonmaakmiddelen en zo nog meer, bekijk ik per maand en doe dat eens per maand. Week, voor de kat, voer en melk, soms ook voor meerdere weken tegelijk. En voor dagelijks, of dagelijks? Hangt ervan af wat ik maak. Ik ben single, dus vele gerechten maak ik voor meerdere dagen tegelijk, denk aan stamppotten, of sauzen voor pasta, erg makkelijk. Soepen maak ik ook veel en kan ik zelfs 3 tot 4 dagen mee doen.

vaak hetzelfde per week/veel nieuwe dingen proberen: Ik ben lui en single, geloof me, als je single bent en ook al hou je van koken, voor wie kook je dan. Oké voor jezelf, ik hou van lekker eten maar het uitproberen der dingen? Alleen als ik eters heb, dan wil ik weleens wat uitproberen, maar ik denk dat ik genoeg recepten heb en ken om die gewoon te blijven maken. Telkens ook wel weer anders, mijn moeder leerde mij al heel jong. Een recept is een basis, deze kun je altijd naar eigen smaak aanpassen. De eerste keer hou je je aan het recept, de volgende keer ga je bedenken wat eraf kan, bij kan of whatever. Dank je mam! Voor die wijze les!

eten bewaren/weggooien: Hangt ervan af wat het is, meestal bewaar ik, en ben ik terug gegaan naar vroeger. Zelfs gekookte broccoli of bloemkool is de volgende dag nog lekker of kun je een soep van koken.

aan tafel eten/op de bank eten

Ik ben single… uhm 😉 Ik schep op in de keuken en nestel mij op de bank…

Wat kun jij allemaal met kaas?

Wat kun jij allemaal met kaas?

Poetsen

stofzuiger/swiffer: Stofzuiger en bezem. De swiffer vind ik niks of andere stokken met doekjes, wel lange tijd gedaan, maar geef mij een ideale bezem en ik kan daar elke dag goed mee uit de voeten. 1x per week gaat de stofzuiger erdoorheen van plint tot plint, meestal in het weekend. En ik heb ene stoomreiniger voor mijn vloer, IDEAAL!

kant-en-klare natte doekjes/zelf sopje maken: Zelf een sopje maken, ook hier ben ik terug naar zeer ouderwetse materialen gegaan, sopje gewoon lauw of warm water, hooguit wat schoonmaakazijn erin, en wil ik het laten borrelen, baking soda erbij. Allesreiniger vind ik dan ook vreselijk, het laat op den duur een soort laag na, waardoor je dus alles eigenlijk erger maakt dan dat je met azijn je vloeren doet, het haalt ook nog alle geurtjes weg als je dieren hebt. Ook voor het dier zelf zal de geur verdwijnen.

zelf ramen lappen/door de glazenwasser: Balkon kant en binnen doe ik zelf. Een glazenwasser voor buiten achterkant op 1 hoog had ik lange tijd, net als de rest van de flat, sinds de oorlogen tussen glazenwassers zie ik ze niet meer helaas, en zo nu en dan sta ik dan maar zelf met de dweil en stok te klooien.

En zelfs bij het klompenmuseum van Marken worden de ramen gelapt.

En zelfs bij het klompenmuseum van Marken worden de ramen gelapt.

Overig

iedere ochtend je bed opmaken/laten voor wat het is: Verschilt per dag, meestal trek ik hem wel even recht. Staat toch netter, al is het beter om het terug te slaan zegt men. En dat kan ook netjes natuurlijk. Maar waarom heb ik dan een mooi overtrek als je hem niet kunt zien omdat je bed open ligt of door de war. Alleen als ik een drukke dag heb, dan doe ik het niet, maar voor ik in bed stap, trek ik toch alles even recht, hahaha noem het een tic.

met de hand afwassen/vaatwasser: Vaatwasser, omdat ik fibromyalgie heb, en afwassen met de hand bijna niet meer ging. Sommige dingen doe ik wel op de hand, en eens in de zoveel tijd leg ik mijn bestek in de baking soda met een stuk zilverpapier eronder, zie hoe je bestek weer gaat glazen alsof het nieuw is!

opgeruimd huis/rommelig huis: Opgeruimd, wat lastig is, omdat ik ook mijn atelier in huis heb, geen aparte ruimte voor heb, en ja als ik dan aan de slag ga, is het rommelig, en eigenlijk hou ik van netjes aan de kant, en dat is het nooit naar mijn gevoel en idee. Kan ik kriegel van worden, kortom ik hou mijn eigen creativiteit tegen.

wie doet het huishouden: jij/partner: Ik ben single, al heb ik wel recht op een huishoudelijke hulp, welke ook kost, altijd! En daarom, wat ik zelf kan doe ik zelf. Zo nu en dan vraag ik mijn dochter of mijn moeder of mijn nicht om mij eens te komen helpen, is nog gezellig ook!

Ja... imperfectie, keukenramen net gelapt ;-)

Ja… imperfectie, keukenramen net gelapt 😉

Mocht je de tag zelf willen overnemen dan mag dat uiteraard, laat je dan wel even weten dat hij van ons af komt? ::Little Wonder World:: Dat zouden we leuk vinden!

Zelf wil ik slechts 1 persoon vragen om deze tag in te vullen. En dat is Natasja van Natasja’s lifestyle, ze is net begonnen op WordPress, en ze is het nog allemaal aan het uitvogelen, maar ik ben diegene die bleef zeuren, dat als zij tags wilde gaan doen, dat ze dan aub naar WordPress moest komen, dus bij deze 😉

Wil jij hem ook doen, neem hem dan gerust mee en laat het de dames van Little Wonder World ook even weten.

Geplaatst in Tag

35 thoughts on “de Domestic Goddess TAG – This or That

    • Ik zit eraan te denken om kleiner te gaan, ik heb een hele grote wasmand en werk met links en rechts, hahahaha links de donkere was, rechts de witte 😉 Werkt ook wel goed en licht bont of bont wit, daar zit zo weinig van in, meestal moet ik dat bij elkaar zoeken, lol

      Like

  1. ik heb de indruk dat je wel een zorgzame huishoudster bent… 😉
    En nee, culinair hoeft zeker niet zeggen dat je uren in de keuken moet staan voor miniporties. Ook eenpansgerechten die snel klaar zijn kunnen bijzonder lekker zijn!

    Liked by 1 persoon

  2. Eén keer per week een was (van twee personen: mijn zoon en ik). Wij douchen niet elke dag maar ongeveer drie maal per week. Meer dan genoeg. Na één dag dragen een spijkerbroek al wassen blijkt pure verspilling. Die draag ik dan ook doorgaans een dag of drie. Een handdoek gaat makkelijk twee douchebeurten mee en ja, als het weer een beetje meewerkt gaat de was aan het rekje buiten. Afwassen gebeurt hier met de hand: veel aardiger voor het milieu dan een vaatwasser. Misschien dat een vaatwasser iets minder gebruikt dan een sopje maar dat geldt pas voor gezinnen van acht personen en meer. Het weegt zeker niet op tegen wat de productie van zo’n apparaat kost voor het milieu…Van de buurvrouw kreeg ik een pak met vijf kilo wasmiddel. Had zij op haar beurt gekregen van de nazaten van een plotseling overleden vriendin. Die had het waspoeder niet meer nodig. Leuk zo’n privé stukje te lezen!

    Liked by 1 persoon

    • Ik heb hem uit kunnen proberen bij een vriendin, die een operatie heeft gehad vorig jaar, heupen, en zij had er eentje, toen was ik ook verkocht! hahaha Toen kwam mijn moeder, en wilde het proberen, ze had haar twijfels, nu zegt ze…. Had ik 10 jaar eerder moeten doen, hahaha

      Like

  3. Ik ben de stofzuiger hier in huis. Ik was de ramen, doe de was, En als ik e rover nadenk doe ik eigenlijk best wel veel. Te veel eigenlijk. Want samen zijn betekend verdelen.
    Was drogen is natuurlijk zoveel mogelijk buiten. Het spaart enorm veel stroom als je de droger niet gebruikt.

    Liked by 1 persoon

  4. Leuke tag en leuk om jouw antwoorden te lezen. ‘k Zal je bekennen dat ik geen eens een strijkijzer heb, hahaha. Handdoeken, ondergoed en sokken gaan in de droger en de rest hang ik op een kleerhanger te drogen.. opvouwen en het kan zo de kast weer in. En omdat ik ook single ben eet ik ook vaak met ’t bord op schoot voor de buis 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

