Schiet mij maar lek!

Het was nog vroeg, ik was ontzettend op tijd in Utrecht aangekomen. Dit was voor mij een zeer fijne gedachte omdat ik dan op mijn gemak de route kan zoeken en vinden. Gezien ik geen moderne I- of Smartphone heb, moet ik het echt doen metย of een routebeschrijving die uitgeprint is of met mijn handgeschreven notities. In dit geval stond de route vanaf het station op de kaart aangegeven.

En zo kwam ik na vele jaren, echt ruim 25 jaar geleden dat ik voor het laatst in Hoog Catharijne ben geweest. Wat vliegt de tijd! Op mijn gemakje liep ik het station uit, ik herkende niks meer, zo ie zo gingen we toen per auto dus dat kan wel kloppen misschien. Ik zag de bordjes en daar stond al Vredenburg op. Handig, en had ik ook wel verwacht. Omdat ik zo op tijd was, kon ik dus nog lekker wat foto’s maken misschien of zelfs de andere kant opgaan naar de binnenstad. Maar nee, eigenlijk kwam het wel goed uit zo. Ik maakte een paar foto’s in Hoog Catherijne zelf en buiten op het plein.

Binnen, nam ik een paar foto’s, ik stond langs de kant om niet in de weg te staan van de forensen, mensen die meestal haast hebben. Ik richtte mijn camera op een doel. Ik heb namelijk de deal met mijzelf gemaakt al een paar jaar terug om foto’s proberen direct zo te maken dat ik er niks meer aan hoef te doen.

Het ouderwetse principe alsof ik met rolletje werkte ipv een digitale camera. Wel zo handig ook als je eenmaal thuis bent. Ook al kan ik van 1 onderwerp wel meerdere foto’s maken. Ik nam een foto, ik was geconcentreerd, ik hoorde vaag wel dat vele mensen voorbij liepen. Maar ik nam mijn tijd en ~klik~

Toen ik wegliep was ik tevreden, de foto was naar mijn idee in 1x gelukt, zo niet dan had ik pech, dat zag ik thuis dan wel weer. De foto is gelukt. Op dat moment ving ik op het laatste moment nog een zin op van iemand. Zo’n opmerking waarvan je denkt dat het voor een ander is bedoeld. Was dat wel zo?

“De volgende keer mag je best wel eerst even vragen hoor of dat MAG!”

Ik liep echter al meters elders en zij de andere kant op. Ik heb haar niet eens gezien, ik weet niet eens hoe zij eruit ziet. Het klonk wel jong. En ik moest alleen maar glimlachen. Nou JA! Dacht ik nog, hahahahaha

Mens wat maak je je druk, je weet niet eens wat ik gefotografeerd heb! Maar ook, en dat in deze tijd? Van de social media met al die selfies en waar iedereen ergens gek op een foto gaat staan? Oh ja, dat is je eigen controle natuurlijk, als iemand ergens met een grote echte camera staat, dan ben je een soort van voyeur denk ik. Of men denkt dat je hen op de foto zet.

De foto die ik op dat moment heb genomen? LOL…. eigenlijk had ik even terug moeten lopen, haar moeten roepen, een briefje mee moeten geven, ‘alsjeblieft, hier is mijn blog!’ Dan kun je later lezen hoe je er zo naast zat!

De bewuste foto, de wegwijzer, 100% origineel.

De bewuste foto, de wegwijzer, 100% origineel.

34 thoughts on “Schiet mij maar lek!

  1. Grappig. Ook ooit eens voor gehad. Een dame begon plots te roepen: “Heb je een foto van mij genomen?”. Ze was heel boos. Ik viel compleet uit de lucht, ik was de tunnel waar ik in ging aan het fotograferen. Thuis heb ik dan even gekeken of ze er op stond… Ik had minder geluk dan jij…

    Liked by 1 persoon

    • whahahahaaaaahaha maar ik had de camera echt naar boven gericht, als ze nu goed gekeken had, dan had ze ook gezien dat de camera al boven de hoofden hing qua stand ๐Ÿ˜‰ Maar k heb ook trammelant op de Dappermarkt gehad ooit hoor… en toen maakte ik een opmerking die ook helaas gehoord werd en totaal verkeerd werd uitgelegd, hahaha

      Like

    • En voor zover ik kan zien, 0 mensen aanwezig op deze foto, hahaha Ik vind het zo krom in deze tijd, als ik nu echt portret zou schieten? Mensen realiseren zich ook niet, dat je met een telelens kunt werken bijv. en dat ze je niet eens zien, maar jij hebt de shot.. het zal mij een biet zijn in elk geval als ik mijzelf ergens tegen zou komen ๐Ÿ˜‰

      Like

  2. Erg vreemd dat mensen zich zo druk maken over hun privacy maar geen probleem hebben met openbare camera ‘beveiliging’ (tegen wat eigenlijk? Zal een zelfmoordterrorist zichzelf niet opblazen als hij ziet dat er een camera hangt?) maar zelf in het openbaar een foto van zichzelf in die geweldig leuke nieuwe BH op internet gooien…mensen zijn raar. Mensen die haast hebben niet in het minst. Zou echt niemand van hen kunnen bedenken dat het mogelijk is de wekker vijf minuutjes eerder te laten afgaan zodat je niet hoeft te rennen om je trein te halen? ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

  3. Ik maak veel foto’s. ook van mensen, En ik heb nog nooit commentaar gehad. met een uitzondering. Ik had een meisje op de foto gezet wat van huis was weggelopen en zich in Maastricht bevond. Ze kwam na enige aarzeling op me af en vroeg of ik de foto niet wilde publiceren. Na een leuk gesprek heb ik in haar bijzijn de foto definitief verwijderd. Als aandenken voor mijn vriendelijkheid, mocht ik een nieuwe foto maken, als ik die haar zou toesturen en niet zou publiceren.

    Liked by 1 persoon

    • Je komt er soms gewoon niet onderuit als je foto’s wilt maken, zeker niet als je in een centrum loopt, neem nu Amsterdam, moeilijk hoor en lastig, tenzij je echt op de panden richt natuurlijk ๐Ÿ˜‰ Ik heb dat verzoek ook 1x gehad en ook gerespecteerd, het is ook iemand die ik wel ken uit de buurt. Ik zette zijn kids op de foto maar mocht het niet publiceren, was ook niet mijn bedoeling. Ik pas tegenwoordig ontzettend op dus juist. Of het is een overzichtfoto waar mense het niet in de gaten hebben, maar dat vind ik heel iets anders dan echt een portret foto ๐Ÿ˜‰

      Like

  4. Hahaha prachtig verhaal! Echt zรณ vaag dat iemand een probleem heeft met een foto die duidelijk niet gemaakt wordt voor die persoon. Misschien is dat juist het probleem en willen sommige mensen alleen maar op de foto als het om hun draait en ze er geweldig opstaan. In dit geval is de foto trouwens wel heel goed gelukt ๐Ÿ˜€

    Liked by 1 persoon

  5. We kennen tegenwoordig een Yolanthe app hier nog voor het nieuws kwam dat ze zwanger is. The word is out, dat als zij met vrienden op foto’s staat, dat ze zichzelf dan eerst door photoshop haalt en pas dan de foto plaatst op het internet, maar haar vrienden bewerkt ze niet, hahahaha

    En dus bestaat er ook een yolanthe app nu, voor je telefoon, als je een foto maakt, sta je er direct perfect op, haalt het alle oneffenheden van je huid weg, en dat werkt echt, LOL

    Like

  6. De foto is natuurlijk subliem en je zou hem zomaar als banner kunnen gebruiken. Toch?
    Ja mensen maken zich druk om iemand met een fototoestel, maar vergeten dat ze ondertussen overal inn de gaten worden gehouden.
    Want ze hebben niets te verbergen!

    Liked by 1 persoon

    • Het zou zomaar kunnen, maar dit soort dingen vind ik dan net weer niet bijzonder genoeg of het staat te ver van mij af, als ik dit als banner zou gebruiken denken mensen als snel dat je van Utrecht zou kunnen zijn ๐Ÿ˜‰ Dank je wel voor het compliment!

      Like

  7. Dit heb ik ook in Den Haag meemaakt, toen ik van een mooie winkelpui een foto nam en de kapster die er haar praktijk heeft woedend naar buiten kwam om me dat te verbieden. Waarom is me nog steeds een raadsel…
    Knappe bewerking maakte je, je moet maar op het idee komen รฉn het nog uitwerken ook!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

