Costa Brava 7: Santa Susanna & Malgrat del Mar

het is nog mooi weer, strand vanaf balkon gezien

het is nog mooi weer, strand vanaf balkon gezien

Lees hier deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6 mocht je zomaar binnenvallen.

Kijk, ik heb zelf geen rijbewijs en zal mij dus ook niet bezig houden met wel of niet huren van een auto als ik op vakantie ben. Mijn ouders hebben beiden wel een rijbewijs en als zij kunnen zullen zij op de plaats van bestemming, als ze al niet met eigen auto op pad zijn, een auto huren. Dat rekenen zij al steevast in het budget en ze regelen dat NOOIT vooraf maar pas op de plaats van bestemming. Dat is economisch een betere keuze, mocht je dat nog niet weten zelf.

en ineens is het strand leeg, te koud

en ineens is het strand leeg, te koud

Maar nu, kon dat dus niet dankzij de staking der vrachtwagens en bij gebrek aan olie en benzine, konden zelfs de Spanjaarden zelf amper benzine krijgen en zo wel, dan waren de kosten goed gestegen. Wat ook voor het gewone voedsel in de supermarkt gold. Het rare was, dat als je dus uit ging eten dat je goedkoper uit was, die prijzen voor de toerist bleven praktisch gelijk aan wat het altijd al is. Gelukkig maar! En zo aten we ook met regelmaat buiten de deur omdat dit economisch goedkoper was.

ineens sta ik bij een school? een speelterrein buiten de toeristische zone en afgeschermd

ineens sta ik bij een school? een speelterrein buiten de toeristische zone en afgeschermd

Maar, de trein, met 4 personen, ook al was de prijs normaal, bleef deze ook hetzelfde als elke dag voor de Catalanen, het is toch duurder dan dat je een auto tot je beschikking hebt die je huurt. Echt waar. Daarom reisden we in deze vakantie minder af dan we normaal zouden doen in een ander land.

Ook hier is afbraak te zien. Wat je in de toeristen zone absoluut niet ziet natuurlijk

Ook hier is afbraak te zien. Wat je in de toeristen zone absoluut niet ziet natuurlijk

Als je dan ook nog meerekent dat mijn moeder steevast een dag of 3 ziek is, een dag waarin we onderweg zijn en het komt op, dag 2, ze is echt weg van de koorts, dag 3, ze komt weer bij en in de avond zal ze een wandeling maken om weer op krachten te komen in de buurt. Om dan weer helemaal vrij te zijn van alles en we kunnen er weer tegenaan. Twee dagen is ze dus meestal even niet lekker, je hoopt elke keer weer voor haarzelf dat ze het over zal slaan, maar goed, laten we zeggen, het vliegtuig, vermoeidheid, het moet er even uit zoals bij de meeste vakantiegangers, je ontspant, je geniet en hop, je immuunsysteem vind het tijd dat je het echt allemaal even kwijt moet raken. Eigenlijk ook wel weer een mooi iets, dat dit voor je geregeld wordt.

Ineens stuit ik tegen een kunstwerk aan, bij de kerk

Ineens stuit ik tegen een kunstwerk aan, bij de kerk

Daarnaast zijn wij als familie erg losjes tijdens vakanties, het maakt niet uit hoe groot de groep is, er zijn altijd momenten waarin iemand kan besluiten dat ze even alleen een dagje wat willen doen of met zijn tweetjes en dat is dan ook altijd mogelijk. Dat spreek je dan ergens af. Of zoals nu, dat mijn moeder plat ligt en gewoon de rust nodig heeft.

Die vogel boven de kerktoren, deed het hem.

Die vogel boven de kerktoren, deed het hem.

Dan stap ik lekker op en ga in mijn eentje eens even kijken rond het dorp waar de inwoners zelf wonen. Waar je eigenlijk geen toeristen tegen komt. Dat is wat ik ook geleerd heb, baan van de paden af waar die toeristen zitten, durf dat zijstraatje iin te gaan. Je weet pas hoe men hier werkelijk leeft, als je de gewone wijken weet te vinden, wat niet in de gids staat. En dat deed ik dus ook. Langs het strand, en op naar de wijk die achter het toeristendorp ligt. Waar de echte Catalanen wonen.

Ja natuurlijk, waar geen toeristen zijn en jij bent er wel eentje die durft te komen kijken in de normale wijk... dan gaan ze door de knieën voor je, als vanzelf, haha heb nul woorden met hem gewisseld, alleen maar gelachen naar elkaar.

Ja natuurlijk, waar geen toeristen zijn en jij bent er wel eentje die durft te komen kijken in de normale wijk… dan gaan ze door de knieën voor je, als vanzelf, haha heb nul woorden met hem gewisseld, alleen maar gelachen naar elkaar.

Nu was deze dag wederom bewolkt, het was echt heel wisselend en het begon zelfs te regenen aan het einde van de dag. Verfrissend? Nou ja, als je altijd hebt gehoord dat Spanje altijd mooi weer kent, lol… Dan is het best een domper. Ja hey, ik blijf wel een Hollander 😉

Ook het vuilnis werd niet opgehaald schijnbaar, staking... maar als toerist merkte je dat weer niet.

Ook het vuilnis werd niet opgehaald schijnbaar, staking… maar als toerist merkte je dat weer niet.

Het was dus stil op straat, met hooguit 18 graden die dag, eerst wat zon, en toen bewolking met regen, fijne regen dit keer. Ik heb genoten van deze wandeling en zag van alles, ben er ook stil bij blijven staan, hoe anders het kan zijn net buiten het toeristengebied van Malgrat del Mar. Daar waar de mensen werkelijk wonen en werken.

Stiller kan bijna niet, een gewoon straatje waar je ook nul toeristen tegen komt... maar de inwoners zelf dus ook niet.

Stiller kan bijna niet, een gewoon straatje waar je ook nul toeristen tegen komt… maar de inwoners zelf dus ook niet.

Ik blijf het altijd weer bijzonder vinden, om plekken als deze verder te onderzoeken en te zien hoe de gewone mens daar woont.

Een hangoudere? Die zich weer afvraagt of ik misschien verdwaald ben, haha

Een hangoudere? Die zich weer afvraagt of ik misschien verdwaald ben, haha

een gewoon woonhuis, prachtig die bourgainville

een gewoon woonhuis, prachtig die bourgainville

Het absolute contrast, ik ben weer in toeristenland beland ;-)

Het absolute contrast, ik ben weer in toeristenland beland 😉

En jij? Als je op vakantie bent, ga je dan ook van de toeristische paden af en zie je graag hoe het echt is op zo’n plek?

16 thoughts on “Costa Brava 7: Santa Susanna & Malgrat del Mar

  1. Wat vervelend dat je geen rijbewijs hebt. Hebben wij ook niet. Wij doen bus en treinen. Gelukkig had je ouders wel rijbewijs. De foto 1 en 2 ziet stranden rustig uit. Het is ook somber weer. Leuke foto’s heb je gemaakt in Spanje. De laatste foto ziet Nederlandse vlaggetjes hangen. Was zeker voetbal geweest. Of is het voor de lol. Het moet overal lekker kijken. Daar houden wij ook van. Wij zijn geen strand mens.
    Fijne dag.

    Liked by 1 persoon

  2. Die onderste foto… Dat Verona is dezelfde lettertype als Veronica. Ik kom natuurlijk voornamelijk in de gewone gebieden. Lekker op de markt boodschappen halen. Maar ik woon natuurlijk ook intern als ik op vakantie ben.

    Love As Always
    di Mario

    Liked by 1 persoon

  3. Leuk om weer te lezen en te zien! Wij wisselen het af, proberen in ieder geval de toeristische eettentjes, inclusief plaatjes van je eten, te vermijden en proberen zoveel mogelijks tips te krijgen van de locals waar zij zelf naar toe gaan of wat je in hun ogen echt gezien moet hebben.

    Liked by 1 persoon

  4. We proberen het wel om een beetje van de gebaande paden te blijven. Maar inmiddels weet ik dat ook de nog niet gebaande paden steeds gebaander worden… Zeker als je met een rugzak rondreist en afhankelijk bent van het openbaar vervoer ontkom je niet aan de ‘tourist zone’.
    En als ik alleen ben vind ik het stiekem soms ook wel gewoon leuk als ik wat westerlingen tref…

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ga nu een aantal jaren naar Italië en daar ligt toerisme (huh toerisme??) en locals dicht bij elkaar. Ze hebben daar geen boulevards om over te lopen, het is heel summier daar. Ooit met ex naar chersonissos geweest… Ver voor oh oh cherso 😜wat een contrast tussen het toerisme en de binnenlanden. Ik zou er graag weer eens naar toe gaan… Ooit…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

