Een middagje werken

Nu zou ik echt heel graag eens willen vertellen wat ik allemaal meemaak tijdens mijn middagje vrijwilligerswerk. Maar dit kan niet, niet zo open en vrij als ik zou willen. Omdat je met verstandelijk gehandicapten werkt heb ik een geheimhoudingsplicht, hier heb ik ook een enorm contract voor getekend. Een vast contract. Iets wat velen ook niet weten of beseffen, als je in deze tijd vrijwilligerswerk gaat doen, dat is al jaren zo, dat je dan ook 3 maanden proef krijgt met een voorlopig contract en pas daarna een evaluatie krijgt net als iedereen, of je geschikt bent of niet. Ze kunnen je ‘ontslaan’ in de proeftijd wanneer zij dat willen, en ook met het vaste contract. Werkt het exact als met een betaalde baan, je hebt rechten en plichten te vervullen. Als je niet meer zou willen, dan dien je ook gewoon je ontslag in. Zijn zij niet meer tevreden over jou, kan ik ontslagen worden. En dit kan zelfs gepaard gaan met een referentie.

Bushalte Muziekwijk, alle bomen naast het spoor zin inmiddels gekapt.

Bushalte Muziekwijk, alle bomen naast het spoor zin inmiddels gekapt.

Apart toch? Heel bijzonder en ik ben er blij mee, nog altijd. Sinds eind oktober werk ik nu met zeker 3 collega’s elke week en er zijn 3 groepen. Op deze Dagbesteding wordt ‘gewerkt’ door de cliënten, ze maken van alles, knutselen, schilderen, mozaïeken en je kunt het zo gek niet bedenken of je creativiteit wordt op de proef gesteld. Er is zelfs een moestuin aangelegd nu. En ja, ook daar vindt men het leuk om de moestuintjes van AH te laten groeien. Natuurlijk komt dat van vrienden en kennissen af eventueel, de mensen die er komen, die sparen en dubbele hebben mee gegeven voor daar.

Symetrie op het moestuinblad, het past precies, er kunnen er nog 2 bij.

Symetrie op het moestuinblad, het past precies, er kunnen er nog 2 bij.

Gisteren kreeg ik het verzoek of ik het leuk zou vinden om de laatste 10? Ik heb ze niet geteld, misschien wel meer, aan te maken, men wist al dat ik ze thuis ook heb, niet compleet, maar dat ik het leuk vind om te doen. En dat is nu het leuke van dit werk! Je wordt gevraagd om die dingen te doen waar je goed in bent! Wat je leuk vindt om uit te vogelen of te doen. Als iets je niet lukt, of je kunt het niet, dan hoeft het ook niet. “Fietsen is 1 van die dingen die ik nog eng vind, en dus liever niet doe, ivm de grote verantwoording die je hebt als je alleen onderweg bent met slechts 1 cliënt naast je op de fiets.”

DSCF1829

Goed de moestuintjes, samen met 1 cliënte de aarde opgelost en gewacht, gelachen en toen scheppen maar. Er stond al weken lang een blad met een aantal, vorige week een tasje gevuld met nog nieuwe, en nu mocht ik de laatsten aanmaken samen met haar. Het blad was een wirwar, alles door elkaar, en ik kon niet anders, dan ze samen uitsorteren.

DSCF1830

Mijn collega kwam terug met de fiets en een andere cliënt die hij meegenomen had, en wist meteen bij wie hij moest zijn voor de tuintjes. Grapje natuurlijk, hij heeft thuis zelf ook een moestuin. Nu maar zien of ze IJsheiligen halen om ze dan daar buiten in de bak op het terrein te zetten.

DSCF1831

De tijd vloog voorbij en op de terug weg nam ik nog wat foto’s van de bloesems die nu eruit schieten op de stammen bij ons winkelcentrum.

Engelse roze cherry's

Engelse roze cherry’s

24 thoughts on “Een middagje werken

  1. Leuk om te lezen wat jullie zoal doen.
    De eerste foto gaf ook wat herkenning, denk ik tenminste…als dat Almere is. Een vriendin van mij heeft in de muziekwijk daar gewoond en die AH naast spoor en bushalte kwam me erg bekend voor. Ik kan het ook mis hebben natuurlijk. Maar het gaf me wel even een puntje van herkenning, een herinnering, een lach. Ik ben benieuwd of ik het goed heb. En ik hoop ook dat de plantjes het volhouden, zou leuk zijn voor jou en de cliënten.
    Liefs LW 🌷

    Liked by 1 persoon

    • Het is in elk geval in dit geval, elke week weer fun! hahaha het is zo jammer dat ik niet expliciet mag vertellen wat we allemaal meemaken. 😉 het zij zo! Ik hoop zo toch een klein inkijkje te hebben kunnen geven. Binnenkort zal ik wel nog een blog besteden aan wat er zoal gemaakt wordt, want dat mag weer wel, omdat men er ook verkoopt en een eigen winkeltje heeft.

      Like

  2. Tja, waar is de tijd dat ze gewoonweg blij waren met dat mooie werk van vrijwilligers? Nu begint het op labeuren te lijken, met al die verplichtingen en regels die er rond hangen. Maar jij blijkt het graag te doen, dus blij voor je want je zal met een goed gevoel weer huiswaarts keren!
    Succes met je tuintje Morgaine, moge alles voorspoedig groeien!

    Liked by 1 persoon

  3. Wat leuk om hier over te lezen. Ik kan me voorstellen dat je natuurlijk niet gewoon alles eruit kan flappen, maar dit gaf al een heel leuk kijkje vind ik zelf! 🙂
    En wat een boel moestuintjes! ❤

    Liked by 1 persoon

  4. sjonge, wat een gedoe met die contracten voor vrijwilligerswerk! Ik weet eigenlijk niet of het in België ook zo is. Toch wel jammer dat je er geen vergoeding voor krijgt, ook al doe je het ontzettend graag.
    Een “meetstation” staat er op de foto. Ga ik eens moeten googelen! 😉

    Liked by 1 persoon

    • LOL, Billy, soms worden er ook koppen geteld door de chauffeur hoeveel mensen er in de bus zitten, en bij elke halte weer hoeveel er uitstappen en instappen… hier meten ze altijd wel iets. 😉 en of ze op tijd vertrekken? Negen van de tien keer niet, maar weten het dan wel weer in te halen elders, hahaha

      Like

  5. Wat bizar, dat gedoe met contracten bij vrijwilligerswerk! En heel stiekem ben ik ook tegen vrijwilligerswerk. Niet tegen alles hoor. Maar ik heb al iets te vaak gezien dat iemand zijn betaalde baan kwijtraakte omdat iemand anders het vrijwillig wil doen.

    Liked by 1 persoon

    • Dat ben ik helemaal met je eens Laura, ik wil het ook niet doen, het is mijn verplichting, ik leef namelijk van de bijstand en heb geen andere keuze. Ik moet…. En als je de lijst bekijkt wat tegenwoordig vrijwilligerwerk is? Was vroeger allemaal betaald werk, maar ja, ik moet iets, wil ik ook een inkomen blijven behouden. Ik hoop dat het nu meer duidelijkheid geeft waarom ik dit doe, gezien ik ook nog vind, dat ik dit werk helemaal niet zou mogen doen, waar je eigenlijk een opleiding voor nodig hebt….

      Like

Geef een reactie

