Hoe fysiotherapie eruit ziet voor mij.

Ik wil jullie eens een keer meenemen naar mijn sportactiviteiten. Welke door mijn fysiotherapeut worden gegeven. De oefeningen, ik mag namelijk ook alleen trainen als  hij er is. Op de dagen dat mijn fysiotherapeut zijn gemeenschappelijke uren heeft, kom ik meestal al zeker een half uur liever nog een uurtje eerder, opdat ik hem nog even zie en spreek voor de drukte komt binnen druppelen en ik alweer naar huis kan.

zons opkomst vanmorgen, ik was iets eerder in de keuken dan gisteren

zons opkomst vanmorgen, ik was iets eerder in de keuken dan gisteren

Op de dinsdagochtend om de twee weken heb ik ook een ‘normale’ afspraak en deze is als het even kan op een vaste tijd al jarenlang. 9.15 uur is mijn spot! Daarom probeer ik rond half 9 al aanwezig te zijn op zaal, opdat ik in elk geval mijn 30 minuten stevig doorlopen kan doen op de loopband. Rennen of joggen kan ik niet, heb ik ook nooit gekund. Ik ben een zwemster en mijn fysiotherapeut heeft mij ooit uitgelegd dat de longen van een zwemster en renners heel anders in elkaar steken, de longinhoud en hoe je dan lucht opneemt en weer uitstoot. De uitzondering hierop is als je beiden gelijk traint vanaf dezelfde leeftijd en dat heb ik dus niet gedaan. Als baby lag ik namelijk al in het water met mijn moeder en eigenlijk ben ik daar gebleven en op land, liep ik alleen, rennen was niet mijn ding.

Links, de legpress, daarnaast de loopband, mijn 2 vrienden. De step mag ik dus niet doen.

Links, de legpress, daarnaast de loopband, mijn 2 vrienden. De step mag ik dus niet doen.

Vanmorgen was ik dus ook weer lekker op tijd en daarna de spier gevonden die de hoofdpijn veroorzaakte dankzij de grote schoonmaak van vorige week, deze is nu behandeld maar is zo hard dat plekje in mijn schouder, dat ik bij hoge uitzondering over een week alweer terug moet komen nu. Vrijdag zie ik hem ook weer tijdens het late middag sport uurtje maar echt behandelen kan hij dan niet natuurlijk. Hooguit al mijn wervels weer terug zetten en dat is het, en dat duurt nog geen minuut zo ondertussen, het is een beweging geworden tussen hem en mij, net als een kop koffie drinken, het gaat zo ondertussen gedachteloos en ik praat zelfs rustig door terwijl hij mijn rug heen en weer wiebelt om dan mijn hele bovenlichaam gewoon op te tillen terwijl ik met mijn handen achter mijn hoofd helemaal tegen hem aanleun, hahaha

De trap met gewichten is nieuw, die stond vorige week vrijdag ineens in de zaal, nee daar werk ik niet mee, wel met apparaat ernaast en wat op de plank erboven hangt.

De trap met gewichten is nieuw, die stond vorige week vrijdag ineens in de zaal, nee daar werk ik niet mee, wel met apparaat ernaast en wat op de plank erboven hangt.

Goed, ik moet dus als ik er ben, 30 minuten lopen, en dat doe ik met ongeveer 5 km per uur, zo start ik en ergens als mijn benen tenminste goed mee willen dan gaat ie nog naar 5,5.

speciaal voor jullie, ik was echt de eerste, ik moest de stekker er zelf inpluggen om alles aan te zetten vandaag, haha vandaag heb ik 2,5 km gehaald in 29 minuten.

speciaal voor jullie, ik was echt de eerste, ik moest de stekker er zelf inpluggen om alles aan te zetten vandaag, haha vandaag heb ik 2,5 km gehaald in 29 minuten.

Dan mijn bovenbenen, mijn bovenbeenspieren zijn immobiel, wat betekent dat je tijdens het lopen ineens je been niet meer voelt en het voelt alsof je je verstuikt maar je voelt niks, je zakt gewoon door je been heen! En je valt achterover, in mijn geval dan. De volgende stap kan het gewoon alweer normaal aanvoelen, en pijn is er niet! Dat is echt heel gek om te ervaren. Deze spieren worden dus al jaren weer gatraind en gaat langzaam aan weer goed. Ik heb namelijk een lange tijd ook warmwater therapie mogen doen, tot de verzekering zei, nee, we vergoeden niet meer. Als de vergoeding uitblijft, ja dan kan ik het helaas niet zelf ophoesten om door te gaan. Daarom heb ik negen maanden even niks gedaan, al zat ik heel veel op de fiets en was ik veel odnerweg dus dacht ik dat het wel goed ging eigenlijk. Ja, niet dus. Omdat ik over gestapt ben van verzekering, mag ik nu weer meer maar het zwemmen is nog onzeker, omdat ik ‘maar’ fibromyalgie heb en geen reuma. Het is beiden verwant aan elkaar, maar ja ach, Den Haag he? Ik pies dus net buiten de pot omdat ik nu net geen reuma heb maar misschien wel meer last en pijnen ervaar dan een reuma patiënt? Ik weet het niet hoor, constant krampen hebben de hele dag op de meest onverwachte momenten is gewoon een hel. (ja kunt niets vergelijken, het is allebei even erg!) Gelukkig heb ik dat aardig onder controle nu, maar toch kan het je nog overvallen.

De yogaballen pak ik meestal als het heel druk is en we op elkaar moeten wachten, dan doe ik daar mijn heupwiegingen op om mijn onderrug los te houden.

De yogaballen pak ik meestal als het heel druk is en we op elkaar moeten wachten, dan doe ik daar mijn heupwiegingen op om mijn onderrug los te houden.

Dan train ik mijn armen en borstspieren nog en lig ik 2x per week op de legpress, waar men van zegt dat je je eigen gewicht makkelijk moet kunnen pushen, je draagt je hele lichaam en gewicht namelijk met je benen. Ik ben blij dat ik sinds 2 weken nu 10 kilo erbij mag doen, en ik druk nu maar liefst 40 kilo op wat heel lang maar 30 kilo mocht zijn. Wat ik weeg? Nou meer dan 80 kilo in elk geval 😉 Ik heb nog wat te trainen dus.

Ja, als ik helemaal alleen ben, dan gaat deze lekker hard aan, deur dicht en lopen maar of zingen? De enige zender die goed te ontvangen is, is Sky radio

Ja, als ik helemaal alleen ben, dan gaat deze lekker hard aan, deur dicht en lopen maar of zingen? De enige zender die goed te ontvangen is, is Sky radio

In de wintertijd heb ik na training meer last van zo’n uurtje sporten dan in de zomertijd. Dan is er ook nog de tijd geweest als ik gesport had daar dat ik thuis kwam en direct mijn bed weer indook om vervolgens nog zo’n 2 uur te slapen omdat ik helemaal kapot was. Stom als je ook weet dat ik ooit sportverslaafd was en 5 dagen per week aan cardio fitness deed en dan van half 9, kind op school? Dan stond ik tot de lunchpauze van school te trainen. het is dan ook heel gek dat je daardoor eigenlijk ‘ziek’ wordt omdat je spieren strak  worden en dat dus de fibromyalgie kan triggeren naast alle andere facetten. Je baalt, vooral als je dan ook nog 10 jaren nodig hebt van kassie naar de muur om te ontdekken dat jouw pijnen een naam hebben. Dat je ondertussen jezelf al tig keer bijna verbrand hebt omdat je ineens geen gevoel meer in je vingers hebt juist als je de kokende soep wilt oppakken van de plaat of de aardappels af wilt gieten, geloof mij, dat is geen pretje. Of als je wilt schrijven en jij je pen niet meer vast kunt houden, welke gewoon uit je vingers glijdt omdat je vingers de verkeerde kant op gaan staan.

Tegenwoordig kan ik erom lachen, heb ik aanpassingen kunnen maken en het geaccepteerd, wat ontzettend belangrijk is, om dan de plannen  te maken en te besluiten wat je echt belangrijk vindt. En ik lig echt in een deuk om mijzelf als ik bijvoorbeeld sta te schilderen en de kwasten schieten door de woonkamer heen. Je pakt het weer op en gaat rustig verder of je stopt en neemt de rust die nodig is.

Ik ga goed!  En men zegt dat je er nooit van zult genezen ik wil gaan bewijzen dat het wel kan.

DSCF1727

4 thoughts on “Hoe fysiotherapie eruit ziet voor mij.

  1. Pfff, dat is best wel een intensief programma zeg! Ik begin zelf meestal met 15 minuten fietsen, dan kracht voor armen, benen en buik, en dan half uurtje cardio. Tot voor kort liep ik op 5,5 met Max 8% heling maar nu met die ontsteking in mijn knie, gelukkig weer over, loop ik op 5 km…

    Liked by 1 persoon

    • ah ja, mijn 2 tennis knietjes, daar heb ik het nog niet eens over, wat jij dan nu hebt is dan ook minder, ook dat herken ik… Doe rustig aan, en de helling? die mag ik dus echt niet. Ik heb ook nog altijd 1 kruk in huis voor het geval dat…

      Like

Geef een reactie

