De grote schoonmaak.

Vandaag was het dan zover, de grote schoonmaak van de keuken part II, gezien ik enige tijd geleden al eens de andere kant had gedaan, maar nu ging het om fornuis, afzuigkap en boven op de keukenkastjes, erin hou ik namelijk wel bij. Ik ben niet zo groot en heb standaard een grote trap nodig om er überhaupt bij te komen. En dus, omdat je het niet altijd kunt qua energie zie je er dan als een berg tegenop. Fibromyalgie, hoe goed ik ook ga, er blijven zaken bestaan waar je in je eentje gewoon moeite blijft houden om dat te doen.

Bestek op aluminium folie, baking soda en zeer heet water, liefst kokend water en laten staan!

Bestek op aluminium folie, baking soda en zeer heet water, liefst kokend water en laten staan!

Mijn moeder had ik enige tijd terug gevraagd of zij mij wilde komen helpen, gezien zij exact hetzelfde heeft, worden 2 personen 1 persoon met dezelfde kracht en energie en vooral ook, omdat het mijn moeder is, dezelfde schoonmaaktechnieken. Ik heb het namelijk van haar geleerd en soms wijken we af door ervaringen en uitproberen. En vandaag zag zij hoe ik met baking soda heel veel keukenklussen deed en hoe ik het nog meer gebruik, eindeloos lijkt het wel en het kost bijna niets. Het enige wat je nodig hebt, dat dan weer wel, is een Toko om het te kunnen vinden en te kunnen aanschaffen. Oiok voor beauty kun je baking soda gebruiken, om te scrubben bijvoorbeeld, een zachte huid is het resultaat.

En zo startte ik vanmorgen al rond 9 uur met het bestek weken, was hard nodig en de bakjes schoonmaken. De afzuigkap ontmantelen en het filter en deel kap in de vaatwasser met baking soda laten draaien. Ik had net de grote trap uit de box gehaald en er werd aangebeld. Nee het was mijn moeder nog niet, die zou pas na 12 uur komen. Het was mijn beste vriend. Ik was net bezig om mijn geweekte bestek uit het water te vissen wat ik op aluminiumfolie met baking soda en 2 druppels dreft had laten weken. Samen poetsten we het even droog met droge doeken, hij zette thee en het was even een onverwacht rust momentje. Helaas had hij geen tijd om te wachten tot mijn moeder er was en ging rond 12 uur weg. Ik ben onder de douche gestapt om daar de lade van het fornuis te schrobben, schijnbaar had ik tijdens het overkoken van een pindasoep niet gemerkt dat het ook in de lade was gelopen. Ik weet nog wel dat het gebeurt is een tijdje terug. Dus die had ook staan weken in de badkamer met schoonmaakazijn en baking soda, na gepoetst met Cif en ga zo maar door. Net aangekleed en mijn moeder kwam binnen, de koffie liep al.

Alle doffe plekken verdwenen na goed nadrogen en weer shiny in de besteklade

Alle doffe plekken verdwenen na goed nadrogen en weer shiny in de besteklade

Even lekker bij gekletst samen, dat is ook best wel zeldzaam tegenwoordig dat wij alleen met zijn tweetjes zijn, kortom, even ‘moeder-dochter’ momentje. Om dan samen in de keuken te beginnen, hadden we vroeger een plan als we samen ertegenaan gingen, nu was het laagdrempelig, alleen dit en dat en verder zien we wel. Rond 3 uur waren we allebei zat, had ik de afzuigkap van binnen ook schoon, bah! En bovenop, had mijn moeder zich nog met een andere lading bestek bezig gehouden om dan te zorgen dat de kapotte lampjes werden vervangen. We kozen ervoor om lekker lopend even naar het centrum hier in de wijk te gaan, meteen even gestemd, ja met mijn moeder erbij moet ik wel 😉 (grapje hoor, maar als ik niet stem, mag ik ook geen mening geven zegt ze dan altijd tot ik weer wel stem).

Mijn moeder die net gestart was met poetsen vroeg nog of ik ook Cif had, welke echt voor haar neus stond, we moesten allebei even lachen.

Heb je ook Cif?????

Heb je ook Cif?????

Nu ben ik er nog niet hoor, maar mijn moeder haalde voor mij nog een ontvetter van dubro om nog even boven op de keukenkastjes aan de gang te gaan en de vitrinekasten bovenop. Rest mij nu nog alleen de binnenkant van de oven, van het weekend maar even, en het kastje waar al mijn schoonmaakmiddelen staan plus vuilniszakken, maar dat kan ik wel alleen.

De komende dagen staan weer in het teken van werk en vrijdag sport uurtje van fysiotherapie. Afgelopen dinsdag liep ik alweer 2 km in 24 minuten, waar ik eerst met 30 minuten de 2 km nog niet haalde een paar weken terug.

9 thoughts on “De grote schoonmaak.

  1. Heerlijk dat (bijna) alles weer schoon is in de keuken. Het is altijd een klus, maar daarna heb je wel eer van je werk. En fijn én gezellig dat je moeder kwam helpen. Ik heb een paar weken geleden met m’n moeder mijn schuur opgeruimd. Zat ik ook al een poos tegenaan te hikken, maar als je het samen doet werkt een stuk fijner en sneller. Die tip met de baking soda ga ik onthouden 😉

    Liked by 1 persoon

    • Gewoon even googelen op baking soda, je kunt er zelfs mee scubben en je tanden mee poetsen bijv. dat doe ik ook daamee, hahaha En ja, samen aan de slag is altijd fijner en leuken dan echt alleen… hangt wel van de klus af ook. 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

