Vakantie top 5

Marcella probeert ons blogsters te stimuleren om onze favoriete vakantie top 5 te delen. Nu zei ik al daar dat ik volgens mij niet zo heel veel heb gereisd nog, het tegendeel is waar. Alleen zijn deze reizen vaker dichtbij huis gemaakt dan waar zij is geweest. Ooit hoop ik de landen nog te zien die wat verder weg liggen, ik droom ze al, sommigen sinds ik een kind was en beginnende tiener, als je meer over de wereld leert.

Bucketlist: Dankzij een boek die wij thuis hadden, of kregen met de wonderen der aarde, heette dat geloof ik, leerde ik over de Niagra falls, dat is een droom, zo ondertussen ken ik iemand die daar maar 30 minuten met de auto vandaan woont, dus ben ik altijd welkom. Daarmee wil ik Amerika ook gewoon zien natuurlijk.

Bucktelist 2 + 3: Toen ik nog klein was kwam de Love Boat op tv en natuurlijk wil ik dat ooit meemaken, een cruise, en dan wel 2, eentje langs de fjorden in het hogere noorden van Europa en langs de Carribean om dan ergens ook te blijven hangen misschien. Dit zijn alweer 2 reizen.

Bucketlist 4 +5 + 6: Hoe ik het ooit te weten ben gekomen weet ik niet meer, was het op school? Werd het daar door een juf vertelt? Of zag ik het op tv, vertelde mijn moeder het ooit eens als een feitje? Ik weet het echt niet meer, maar al heel jong leerde ik dat men in Australië kerst op het strand viert, omdat het daar dan hoogzomer is ipv winter, natuurlijk wil ik dat OOIT een keer meemaken, laat ik Nieuw Zeeland er dan ook maar bij pakken en Tasmanië als ik er toch ben.

Bucketlist 7: Ik heb dankzij Fb en een spel wat ik ooit speelde, vele mensen ontmoet van over de hele wereld, daarvoor ook al toen internet nog maar net bestond voor ons gewone mensen en ik nog met telefoontikken online ging in 1999. Vorig jaar kwam Giovanna vanuit Lima – Peru over naar Europa omdat haar man deze kant op moest voor enige maanden. Ze hebben hun vakantie uiteindelijk afgestemd op Europa en vanuit Spanje hebben ze zowel alleen als samen stedentrips gedaan. Zij is vanuit België één dagje naar Amsterdam gekomen, waar ik haar opwachtte en haar persoonlijke tourguide werd. Het was een fantastische dag en ze had nog nooit zo’n goede tourguide waar dan ook gehad. Is ook niet zo moeilijk als je engels net als je Nederlands is qua taal en je zelf geboren bent praktisch in de binnenstad van Amsterdam (Oud West, Kinkerbuurt). Nu wil ik natuurlijk ooit haar kant op en ben ik meer dan welkom bij haar thuis, een hotel boeken of zo hoef ik dan niet eens.

Bucketlist 8: en eigenlijk is dit de eerste reis die ik ooit wil maken alleen, Schotland en wel Sutherland county. Op de pagina over mij, vind je het waarom. Binnenkort maar eens met mijn oom afspreken, de enige Sutherland die ik nog zie en spreek en meer weet over onze history, voor mijn oma overleed, zei ze al, dat hij die stamboom heeft uitgeplozen, ik denk daar een hoop antwoorden te vinden. Gezien deze tak nu van Indische afkomst is.

Ik hou het hier even bij en wil jullie graag laten zien, met dank aan mijn nieuwe laptop en het vinden van een oude cd rom, waarop ik ingescande foto’s vond van oude reizen. het is niet zozeer een top 5 dus, maar meer een herinnering aan dat ik verder ben geweest dan ik telkens tegen mensen vertel. De reizen zijn alleen vaak zo anders geweest dan de meesten beleven. 😉

1. Ermelo, de Veluwe, mijn ouders mochten ooit een caravan lenen om even Amsterdam te ontvluchten, ik was pas 2 of 3 jaar oud en wist niet beter. Mijn oom kwam een dagje op bezoek en werd verliefd op die plek, hij vond een sta caravan op een kleinere camping, denk, 1 groot grasveld met alleen sta carvans eromheen, dat was het, maar hij kocht de caravan en vanaf die tijd mocht de hele familie er gebruik van maken. Tot dik in miin tienertijd kwamen wij daar graag, tot mijn moeder een rijbewijs kreeg en wij andere vakanties gingen rijden en maken.

Mijn opa die de caravan zomerklaar staat te schrobben.

Mijn opa die de caravan zomerklaar staat te schrobben.

2. Mijn Indische oma had een zuster, zij leeft nog heb ik pas geleden begrepen, door rare omstandigheden zie ik die kant van mijn familie niet meer of ze zijn er niet meer, mijn familie is dan ook niet zo groot. Dit was mijn oud tante die dankzij een tweede huwelijk na haar pensioen op Tenerife (Santa Cruz was de dichtstbijzijnde grote stad) terecht kwam in een bungalow-villa? Ik vond het een villa, met zwembad in de achtertuin. Mijn oma zocht haar eens in de zoveel jaar op daar, en ze zei altijd al, je mag een keertje mee. In 1980 ik was nog net 8 jaar oud, mocht ik dan eindelijk mee naar Tante T. en Ome B. Elke slaapkamer had een eigen badkamer, het zwembad lag aan de overkant van het straatje, deze was niet echt van mijn oom en tante (oud oom en tante dan eigenlijk), maar van de buren, echter mocht iedereen daar er gebruik van maken, in de twee weken dat ik daar was, vond ik alleen mijzelf en mijn tante in dat zwembad, ben er nooit iemand anders tegen gekomen. De bungalow was gebouwd aan het einde van de wereld, als ik over het tuinmuurtje keek, was het steile rotsen en kliffen naar beneden en direct de zee. Best gevaarlijk dus eigenlijk, achteraf gezien.

Tenerife; Het zwembad waar ik elke dag in lag.

Tenerife; Het zwembad waar ik elke dag in lag.

Op het terras met Ome B. achter de bungalow

Op het terras met Ome B. achter de bungalow

3. Een paar jaar later, in 1982 zou ik met mijn ouders naar Oostenrijk gaan. Mijn moeder ondertussen gescheiden en met mijn stiefvader (die in 1996 overleed aan longkanker), ging ik met hen 17 dagen naar Pfunds, met de Jong Intra Tours, dus een busreis. Ze hadden het zo gepland dat we de eerste 14 dagen natuurlijk met de bus ook trips gingen maken, en dan met de volgende lading konden we een aantal trips nog een keer doen als we dat wilden, maar we waren vrij om zelf te gaan reizen. Pfunds ligt in Oostenrijk en is zo goed als een drielandenpunt zoals wij Vaals hebben. Ik heb tijdens deze 17 dagen 3 landen bezocht, uitvalbasis was oostenrijk, om dan ook een dag in Noord-Italië te zijn en een dag naar Zwitserland en wel naar Davos zijn wij geweest en nog even naar de eeuwige sneeuw en kabelbaan trip eraan vast. Wat was dat bijzonder om met 11 jaar midden in de zomer sneeuw vast te houden en sneeuwballen te maken.

Pfunds Oostenrijk, uitzicht vanuit het hotel.

Pfunds Oostenrijk, uitzicht vanuit het hotel.

4. Mijn moeder was het zat om niet zelf te kunnen auto rijden en behaalde haar rijbewijs alsnog in 1986, de jaren ertussen zaten wij vooral weer in Ermelo waar dit verhaal of top 5 mee begint. Om vanaf hier zelf te gaan reizen, de jong auto vakanties, in eigen land, en zo belanden wij in Zuid Limburg met mijn opa en oma een aantal keren en werd ik verliefd daar. Vanuit Zuid Limburg, mijn moeder vond auto rijden heerlijk, maakten wij vooral trips naar Duitsland, zwarte woud bijv. en hoe heet dat stadje ook alweer, ben het even kwijt nu. Maar ook richting België en dan richting de Franse grens, mijn moeder heeft nog een stukje over Spa de Frachochamps gereden, deze was op dat moment niet in gebruik, hahaha En dan is een deel ervan gewoon autoweg. En zo zijn we zelfs binnen een dag heen en weer naar Luxemburg gereden, met 5 man in de auto, wow… you gotta love the eighties!

Hier is de rest van de familie een dagje op bezoek en staan we achter Hoeve de Helle gewoon in het weiland tussen de koeien. Al zie je hier een paard, lol, de verwaaide krullenbol ben ikzelf.

Zuid Limburg, Mechelen NL. Hoeve de Helle

Zuid Limburg, Mechelen NL. Hoeve de Helle

5. Het jaar 1988, ik ben zestien en heb mijn echte eerste vriend als verkering, later zouden wij ook huwen en onze dochter krijgen. Maar hier is dat nog langer niet zeker, onze eerste vakantie, voor ons beiden voor het eerst zonder ouders of andere familie leden. Ik weet nog dat ik hem zei, we hadden echt pas een paar maanden verkering. ‘Deze vakantie gaat ons vertellen of het voor altijd is, of dat we na deze vakantie uit elkaar gaan.’ Nou ja…

Luxemburg, 2 weken met een bungalowtent voor 6 personen, die ruimte had ik in elk geval wel nodig. Ik heb er mooie herinneringen aan, dirty dancing was onze eerste film samen gezien en die dansten we daar dan ook elke avond voor de tent op het weggetje. Leuke buren en veel gezien. Gelukkig had hij al een rijbewijs en hadden we een auto bij ons waardoor we konden toeren vanuit Luxemburg, en natuurlijk ook hier, zijn we vooral Duitsland ingereden en Luxemburg zelf verkend en ook een stukje Frankrijk. Ik vond dat eigenlijk best eng allemaal in die tijd.

Luxemburg, klein zwitserland, stromen en riviertjes, helemaal mijn ding!

Luxemburg, klein zwitserland, stromen en riviertjes, helemaal mijn ding!

Natuurlijk heb ik meer reizen gemaakt, later, mijn laatste grote reis was in 2008, waar ik de Costa Brava heb mogen leren kennen met grote dank aan mijn ouders, dat ik mee mocht. Het was namelijk ene cadeau aan mijn dochter die in 1 jaar 2 jaar ROC even af gerond heeft, versneld examen deed en cum laude bijna sloeg daarvoor, zij kreeg haar uitslag dan ook in de trein terwijl wij onderweg waren naar Barcelona. Maar dat is echt een heel ander verhaal en verdient ooit een nieuw stukje van mijn blog. Ik hoop dat jullie mij zo weer een beetje meer en beter leren kennen.

8 thoughts on “Vakantie top 5

  1. Leuk om te lezen waar je nog naar toe zou willen en waar je bent geweest en leuke herinneringen aan hebt overgehouden! Die oude foto’s doen me denken aan mijn eigen albums van vroeger. Misschien maar eens tevoorschijn halen om er een blog aan te wijden…

    Like

  2. Wat een leuke blog! Mooi om te lezen over jouw vakanties.. en of het nu ver weg is of dicht bij huis, zolang je je maar vermaakt en het naar je zin hebt hè. Wij stonden vroeger jarenlang op een camping in Friesland, aan het Sneekermeer. Dat waren ook geweldige vakanties!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

