De moestuin(jes)

Ik heb zelf hele mooie herinneringen aan de moestuin van mijn opa. Het is jammer dat daar eigenlijk voor zover ik weet geen foto’s van zijn. Mijn opa had een broer die een hele grote lap grond had op het dorp van Zwanenburg (gem. Haarlemmerliede), zo groot dat ze elk een halve lap grond hadden met in het midden 1 tegelrij om de scheiding aan te geven. Links van was ome Hen, en rechts was voor mijn opa om te moestuinen. Natuurlijk ging ik vaak mee, dat wilde ik ook, het voelde altijd zo vrij. Een echte waterput bij het huis, grote garage met alle benodigdheden en Tante Dien die niet goed kon lopen zat dan binnen groenten schoon te maken of mij te verwennen met limonade en koekjes. Maar liever nog was ik buiten en keek ik naar wat mijn opa aan het doen was, natuurlijk wilde ik ook helpen, maar dat mocht nog niet altijd. tot ik wat ouder werd en zo leerde ik met paaltjes en touwtjes geulen maken, zaaien en poten en nog zoveel meer! Aardbeien, wel 7 rijen en natuurlijk mocht ik altijd helpen met plukken als het zover was. Nee, niet in de emmer, maar in mijn mond opdat ik al vol zat nog voor we weer bij mijn oma aankwamen. Ik overdrijf niet, dat er alleen van de aardbeien op 1 middag plukken wel 2 a 3 emmers van 10 liter vol mee terug gingen. Kortom, de aardbeien kwamen je neus uit na een paar werken want ze bleven maar doorgaan.

DSCF1288

Eerst de moestuintjes even grondig doornemen en zien of er van elk potje maar 1 is.

 

Laat staan al die sperziebonen, tuinbonen, aardappels rooien, wat was dat zwaar werk met de riek als je pas een jaar of 10 bent. Omspitten, de tuin klaar maken, maar ook weer voor de winter alles weer op orde krijgen, bescherming en even rust? Winterwortels, zomerwortels, allerlei kolen, sla… jee, hoeveel kroppen sla kwamen er wel niet vanaf, veel! De hele straat kon voorzien worden. Snijbonen en dan thuis door de ouderwetse molen halen, geweldig vond ik dat! Dan werd er een heleboel geblancheerd en in de vriezer bewaard en ook meegegeven. Dan was er nog de appelboom die gewoon in de achtertuin stond en zie ik mijn oma nog de appels tot moes koken, weten jullie dat warme appelmoes ook erg lekker is? 😉

Apart hoe dit inderdaad aarde wordt, meer dan je kunt bedenken.

Apart hoe dit inderdaad aarde wordt, meer dan je kunt bedenken.

Nou ja, Ome Hen was een stuk ouder dan mijn opa en overleed, mijn tante Dien was ook al overleden kortom het huis verdween en mijn opa raakte zijn moestuin kwijt. Bij zijn eigen huis had hij ook een grote lap tuin, maar dat was puur siertuin en ga je niet zomaar omgooien natuurlijk. Kortom hij stopte ermee. Zo jammer eigenlijk en bij tijd en wijle mis ik het nog steeds. Ook al weet ik dat ik een luie donder kan zijn, tuinieren kan leuk zijn, maar het 100% zelf onderhouden? Ik denk niet dat ik daar geschikt voor ben, hahaha

Picasso die niet verder mag dan daar zitten, hij zit eigenlijk al op het aanrecht, te nieuwsgierig wat wij aan het doen zijn.

Picasso die niet verder mag dan daar zitten, hij zit eigenlijk al op het aanrecht, te nieuwsgierig wat wij aan het doen zijn.

Vandaag was het dan zover, mijn dochter kwam langs en samen hebben wij de moestuintjes van de AH uitgedokterd, want dat is toch weer anders dan echt zaaien, met die rare matjes en ik vraag mij ook af of dit echt wel zal lukken. Zij die een moestuin of gewone tuin hebben en het in de volle grond kunnen zetten, zullen het prima kunnen doen met die potjes. Maar ik heb een fout balkon, te heet in de zomer, teveel wind, als het regent amper regen of je verzuipt erop. Kortom, ik zal de potjes in mijn keuken uiteindelijk verder proberen op te kweken in gewone potten. Zover staan er 11 potjes gezaaid op 28 feb. 2015, en in totaal zijn er 20 verschillende, wie weet krijg ik ze compleet, wie weet vind ik dit wel genoeg.

De elf moestuintjes op de schaal naast mijn laptop nu nog.

De elf moestuintjes op de schaal naast mijn laptop nu nog.

9 thoughts on “De moestuin(jes)

    • haha, de tijd zal het leren of ik dat nu ook nog ken en heb, het was vroeger toch mijn opa die alles eigenlijk deed, zo af en toe hielp ik alleen. 😉
      Wel weet ik, dat ook hij met sommige dingen al thuis begon met zaailingen die op zolder stonden omdat het daar koel was en zo verder.

      Like

  1. Grappig, ik heb ze vandaag ook gezaaid. Ik woon zelf ook op een flat en heb de bakjes bij m’n ouders op de vensterbank staan. Ben benieuwd wanneer ze beginnen te kiemen en of het überhaupt gaat lukken 😉

    Like

    • het ontkiemen kan best snel gaan, het is maar net hoeveel licht etc. erbij komt, er staat voor deze potjes tussen de 20 en 25 dagen voor dat je ze moet gaan verpotten, dus voor die tijd moet het al gaan ontkiemen 😉

      Like

Geef een reactie

